Versus test wat ze in de winkel hebben,
en komt met een mooi verslag:
De Catalyst 2013, de kite die Ozone zijn ultieme allrounder noemt.
Natuurlijk met het bekende lijstje; toegankelijk vlieggedrag, makkelijk herstarten, goed draaien, makkelijk springen.. in elk hokje staat ook dit jaar weer een vinkje.
Een kite die het dus allemaal kan, maar dat hebben we vaker gehoord, lekker allround, of daarom net niks en geen pit of ruggengraat?
Allround of all-in-one….het lijken ondertussen een beetje uitgeholde termen, toch geeft ieder merk er zijn eigen invulling aan wat bij Ozone tot verrassende resultaten leidt.
Testen nemen we bij Versus serieus, dus vliegen we de 6, 8, 10 en 12 in under-, goed en overpowerede condities op zowel twintip en surfboard met 4 verschillende ervaren riders alvorens we achter de typemachine kruipen.
Omdat de kite er duidelijk anders uitziet ten opzichte van de vorige Catalyst stellen we onszelf een paar korte vragen:
- Verschilt de Catalyst 2013 erg met die van vorig jaar?
JA met een dubbele hoofdletter, hij heeft niet alleen ander grafisch ontwerpje, het is simpelweg een andere kite , hoe en wat komen we verder in de test op terug.
- Is de Catalyst dan nog wel een echte allrounder en in alle disciplines van het kiten in te zetten?
Ja, zonder twijfel, een courseracekoning zouden we hem niet willen noemen, maar hij haalt zeker stevige voldoendes op de rest van de vakken.
- Als zijnde de instapkite van Ozone, geeft de Catalyst de beginner een vertrouwde hand?
Ja, maar wel een hele andere hand dan vorig jaar, de Catalyst 2013 daagt je continu uit om meer uit jezelf te halen.
Is de Catalyst de 1 kite to rule them all(round)?
Zoals we van Ozone ondertussen gewend zijn hebben zij hun eigen fabriek goed onder controle en ziet alles er zo strak uit dat je bijna vergeet dat mensenhanden deze producten maken; geen naadje scheef, geen rafeltje los, een merk met een zeer hoge standaard.
En ondertussen zou je het ook bijna vanzelfsprekend gaan vinden, maar nog steeds zijn alle bridles van alle Ozone tubekites zonder katrollen.
Graag voegen we daar nog aan toe dat in tegenstelling tot wat nog weleens gezegd wordt het weglaten van katrollen niet ten kosten gaat van bargevoel, bereik of stabiliteit en is de kans op slijtage vrijwel nul.
De tas is doeltreffend, simpel en zonder ritsen, en groot genoeg.
De ingenaaide sleeve voor de bar voorkomt dat je natte bar je droge kite onderkwijlt tijdens transport, slim!
Ook mooi om te zien dat Ozone nog steeds niet te zuinig is om een knappe set spareparts mee te leveren.
De Ozone contactbar gaat ondertussen al een heel aantal jaren mee, en ondanks dat er op elke bar kleine verbeterpuntjes mogelijk zijn blinkt de Ozonebar uit in eenvoud, en slijtvastheid.
Op het eenvoudig te vervangen safetylijntje na is deze bar is simpelweg niet stuk te krijgen!
Tijdens het vliegen vallen ons de volgende dingen op:
Bardruk: De nieuwe Catalyst geeft je een stevigere hand, een stukje meer bardruk dan vorig jaar zorgt voor een ferme en duidelijke feedback, alsof je na een goed gesprek elkaar een stevige handdruk van wederzijds vertrouwen geeft.
Toch is een sessie van meerdere uren geen enkel probleem en heeft de Catalyst gelukkig niet het cliché van de lomp hoge bardruk als makkelijk middel tegen beginnersstuurfouten.
Het stuurgedrag: De Catalyst 2013 draait lekker vlot maar zonder dat het je ineens verrast, je merkt als beginner met insturen heel duidelijk wat de kite doet zonder dat je het gevoel hebt de kite de hele tijd in de gaten te moeten houden, elke beweging wordt goed doorgegeven op de bar, of je nou helemaal gepowered staat of juist de stuurlijnen wat slapper hebt staan.
Tijdens de bocht of loop bouwt de druk zeer rechtlijnig op en kun je dus goed inschatten wat er aan zit te komen.
Ook In de golven, met springen en met je eerste uitgehaakte freestyletricks laat de Catalyst je continu weten dat je op hem kunt vertrouwen.
Lift en Hangtime: Gewoon goed en met een stukje kitetechniek nog beter, maar eerlijk is eerlijk, daar haalde de Catalyst van vorig jaar duidelijk betere cijfers voor.
Met een goeie timing haal je veel uit deze kite maar ben je gaan kiten voor de hoogste en langste sprongen dan zijn de Ozone Edge, F-one Bandit6, Core Riot XR3, Flysurfer Speed4 of Peter Lynn Fury voor jou de betere keus.
Low- en high-end:
Gemiddeld is hier het beste woord voor, een setje 6 en 10 of een setje 8 en 12 sluiten comfortabel aan, in de high-end is de Catalyst iets drammerig, maar dan is het eigenlijk allang tijd om op je kleinere maat over te stappen.
Herstart
Ook hier presteert de Catalyst 2013 zoals je mag verwachten, duidelijk beter dan de Catalyst van vorig jaar!
Waar de 2011 / 2012 in de grotere maten met weinig wind een strijd kon zijn in de branding werkt de Catalyst van dit jaar snel en goed mee.
1 stuurlijn aantrekken is snel weer varen, gevorderdentip: 2 stuurlijnen en achteruit starten is door het nieuwe profiel ook een stuk makkelijker en controleerbaarder geworden.
Barpositie: De positie van de bar verraadt voor ons vaak zonder het marketingverhaaltje te lezen al waar de kite goed in is.
De Catalyst 2013 heeft tijdens het varen de bar het liefst wat dichter op de chickenloop, dit zorgt ervoor dat je wat dynamischer en meer op snelheid zult gaan varen, maar ook dat je veel sneller uitgedaagd wordt om de eerste keer uithaken te proberen…. om daarna bij die 1e poging niet gelijk op je vingers getikt te worden.
De Catalyst is erg flirterig met freestyle en zal voor menig parttime freestyler de verrassing van het jaar zijn!
De nieuwe Catalyst is daarmee echt uniek en wij waren hier dan ook zeer positief door verrast.
Juist omdat freestyle vaak wel genoemd wordt bij de allround kites, maar in de praktijk alleen mogelijk is voor diegenen die het al kunnen en voor de nieuwelingen eerder ontmoedigd dan uitdaagt.
Een andere rasechte allrounder, de F-one Bandit6, heeft de bar bijvoorbeeld het liefste halverwege het depowerkoord. Je hebt dan de helft om te poweren en de andere helft om te depoweren.
Dit heeft als voordeel dat je altijd wat extra power overhebt voor springen en hangtime, maar uithaken laten de meeste mensen na 1 poging uit hun hoofd.
Conclusie
Wat ons betreft geeft Ozone een interessante draai aan de verzamelcategorie allround en laat zien dat de Catalyst de meest veelzijdige van het stel is. (en misschien ook wel op de markt op dit moment!)
Juist door de categorie freestyle volledig mee te nemen tijdens het ontwerpproces is de Catalyst 2013 een waardige stijlverkenner, die de startende kiter niet leert dan freestyle onmogelijk of onbereikbaar is.
De Catalyst 2013 is die ogenschijnlijk onbereikbare flirt die je laat merken dat alles toch mogelijk is als je maar in jezelf vertrouwd en er voor gaat!
Mooie revieuw, leest lekker weg, geef veel info TOP!
Heb alleen 1 vraagje:
Quote: Kamo - 29 juni, 2013 (10:03)
En ondertussen zou je het ook bijna vanzelfsprekend gaan vinden, maar nog steeds zijn alle bridles van alle Ozone tubekites zonder katrollen.
Graag voegen we daar nog aan toe dat in tegenstelling tot wat nog weleens gezegd wordt het weglaten van katrollen niet ten kosten gaat van bargevoel, bereik of stabiliteit en is de kans op slijtage vrijwel nul.
Heb je hem dan ook met katrollen getest, want je vergelijkt het nu met iets
zonder het ook werkelijk "getest" te hebben.
Ik heb wel eens een kite met katrollen namelijk gefixeerd... en dit veranderen het gevoel wel behoorlijk
de kite deed het overigens nog wel prima hoor, maar met de pulley los had die een beter bereik en een fijner gevoel.
Goed punt, Ik heb hem niet vergeleken met een soort mysterische Ozonebridle met katrollen, want die is er niet, maar het missen van de katrollen zorgt niet voor een gebrek aan bereik, bargevoel of stabiliteit.. dat is mijn punt..
Of de kite met een katrollenbridle lekkerder vliegt weet ik daaorm inderdaad niet.
trouwens jammer dat de foto's niet in het bericht geplaatst zijn, de review met foto's kun je hier vinden
goede Review! leuk stukje over de barpositie, kite nu al heel wat jaren, maar nog nooit zo bij nagedacht dat de positie van de bar tijdens het varen, aangeeft waar de kite geschikt/goed in is!
Quote: bramer - 29 juni, 2013 (16:35)
goede Review! leuk stukje over de barpositie, kite nu al heel wat jaren, maar nog nooit zo bij nagedacht dat de positie van de bar tijdens het varen, aangeeft waar de kite geschikt/goed in is!
[quote] Barpositie: De positie van de bar verraadt voor ons vaak zonder het marketingverhaaltje te lezen al waar de kite goed in is.
De Catalyst 2013 heeft tijdens het varen de bar het liefst wat dichter op de chickenloop, dit zorgt ervoor dat je wat dynamischer en meer op snelheid zult gaan varen, maar ook dat je veel sneller uitgedaagd wordt om de eerste keer uithaken te proberen….[/quote]
onderlijnen korter maken.....of een maat groter pakken
heb zelf een catalyst 10m 2010 en ik moet zeggen ik vind het een heerlijke kite. dus binnenkort maar eens kijken of ik een 2013 8-12 set erbij kan gaan halen.
Er is overigens nergens gemeld of de lijnlengtes gecontroleerd zijn met de bar op full power. Wat me toch wel belangrijk lijkt als je een claim gaat maken over de sterke punten van een kite puur gelet op barpositie.
Newsflash: Er zit zo'n mooie depower strap op barren. Trek die aan en je vaart opeens met de bar dichter bij je. Dan heb je gelijk een totaal andere kite :')
OK, onduidelijkheid, dus een stukje uitleg van onze kant:
Ik vaar alle kites ALTIJD met de strap open, Eddy ook, en in ons assortiment is het zo dat ALLE lijnlengtes gelijk uitkomen als je de strap open hebt en de bar tegen de chickenloop, zo werkt de fabrikant de trim ook uit. (dit zou overigens altijd zo moeten zijn)
De trimmer aantrekken heeft er bij ons NOG NOOIT voor gezorgt dat een kite beter ging vliegen en sturen... oftewel het is niet het uitgangspunt van welke fabrikant dan ook.
Natuurlijk kun je trimmen met je strap, en kun je dan vervolgens uithaken, maar er zit wel degelijk een verschil in bridletrim/profiel/maximale kanteling etc bij kites wat ervoor zorgt of een kite wel of niet makkelijk uithaakt en wat zijn gedrag daarbij vervolgens is.
Je zou dus bij de Catalyst de stuurlijnen korter kunnen maken, waardoor je in theorie nog meer power uit de kite kan halen met poweren?
Dit gaat niet op, je krijgt backstall, er is dus blijkbaar niet meer uit te halen.
Om meer power uit een kite te halen die de bar dicht bij de chickenloop heeft ga je meer op snelheid varen.
Als ik 2 uitersten uit het Ozone assortiment pak als voorbeeld:
Een high performance profiel zoals van de Edge heeft de mogelijkheid veel verder te kantelen, waardoor een groter comfortabel bereik wordt gecreeerd, de sweetspot van de bar zit overduidelijk halverwege de depowerstroke, maar als je de bar aantrekt krijg je met springen meer power en hangtime zonder directe backstall, maar wil je uithaken dan moet je eerst de strap binnenhalen en door het efficiente profiel wordt je vervolgens op je vingers getikt met matige pop en een enorme bak druk waarbij elke trick een krachtmeting wordt.
Ga je vervolgens naar de C4, dan zie je dat je die met de bar vrijwel tegen de chickenloop aan vaart, een groot verschil met de Edge. druk regel je met je rail en je snelheid.
De kite ver depoweren is alleen mogelijk met je rail waardoor die kites ook een minder groot bereik hebben, maar wel krachtig poppen in hun bereik met een groot dood moment.
Doordat de kite getrimd is met de bar dicht op de chickenloop zul je veel vaker gaan uithaken omdat de kite er continu klaar voor is.
De positie van de bar zegt dus voor ons veel over waar een kite goed in is of voor ontworpen is, niet dat hij alleen datgene kan.
Betekend dit dat je met een andere kite niet kan uithaken... nee, maar dat je er contrinu mee moet trimmen is een drempel en vaak zie je dat het profiel niet zo ideaal is.
Het een is het gevolg van het ander: neem je als kitemerk het uithaken serieus in je model, dan zorg je ervoor dat de bar dicht op de chickenloop zit, anders slaat het nergens op.
Oftewel: "De positie van de bar verraadt voor ons vaak zonder het marketingverhaaltje te lezen al waar de kite goed in is."
De Catalyst is van alle allrounders die we tot nu toe getest hebben erg goed voor freestylebeginners. de barpositie verraadt dat al voor ons.
En wat als er nou iemand van 20 kilo minder aan de kite hangt? Tja die vaart dan in minder wind natuurlijk, maar worden kitematen niet apart ontwikkeld voor hun ideale windbereik? Hoe kan je dan beweren dat die lichtere iemand met de bar op de dezelfde positie nog in de ideale positie van de kite vaart?
Nee dikke blabla dit.
Gelijke lijnen betekent overigens niet dat de bridles en pigtails op de kite zelf gelijk zijn.
Quote: Faxie - 30 juni, 2013 (23:43)
En maar minnen :')En wat als er nou iemand van 20 kilo minder aan de kite hangt? Tja die vaart dan in minder wind natuurlijk, maar worden kitematen niet apart ontwikkeld voor hun ideale windbereik? Hoe kan je dan beweren dat die lichtere iemand met de bar op de dezelfde positie nog in de ideale positie van de kite vaart?Nee dikke blabla dit.Gelijke lijnen betekent overigens niet dat de bridles en pigtails op de kite zelf gelijk zijn.
Volgens mij zijn er maar weinig merken zo niet helemaal geen meer die hun maten schalen naar andere kites, dus ja de kites worden apart ontwikkeld voor hun ideale windbereik.
Dus kan je wel stelle in de "ideale" wind de kite per maat het fijnste kite met een zelfde bar afstand.
Bovendien heb ik net iets (veel meer) vetrouwen in de gasten van Versus dan in jouw
At the End of the day, life should ask us, 'Do you want to save the changes?'
Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)
Vraagje: mijn vriendin vaart de catalyst 8m uit 2011. Als je daarmee instuurt dan duurt het heel lang voor dat je druk opbouw krijgt. Eigenlijk moet je met zelfs met een flinke 6bft nog een paar keer insturen alvorens je planeert. In eerste instantie denk je dan dat ligt aan gewicht/wind/kitemaat maar is niet het geval. Ik heb er met 7bft ook mee gevaren en zelf dan duurt de druk opbouw lang. De snelheid van de kite compenseert dit enigzins maar niet als het wat minder waait.
Hoe is dat met dit model? Je zegt de bardruk is hoger, betekent dat dus dat de druk bij opbouwen van het varen hoger is en daardoor krijg je meer feedback?
Flinty had een 3 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 21 knots op zijn Ozone C4 (2011)
Quote: Icarus1984 - 30 juni, 2013 (23:27)
Quote: Faxie - 30 juni, 2013 (23:43)En maar minnen :')En wat als er nou iemand van 20 kilo minder aan de kite hangt? Tja die vaart dan in minder wind natuurlijk, maar worden kitematen niet apart ontwikkeld voor hun ideale windbereik? Hoe kan je dan beweren dat die lichtere iemand met de bar op de dezelfde positie nog in de ideale positie van de kite vaart?Nee dikke blabla dit.Gelijke lijnen betekent overigens niet dat de bridles en pigtails op de kite zelf gelijk zijn.Volgens mij zijn er maar weinig merken zo niet helemaal geen meer die hun maten schalen naar andere kites, dus ja de kites worden apart ontwikkeld voor hun ideale windbereik.Dus kan je wel stelle in de "ideale" wind de kite per maat het fijnste kite met een zelfde bar afstand.Bovendien heb ik net iets (veel meer) vetrouwen in de gasten van Versus dan in jouw
Versus wilt de kites verkopen, ik niet ;) Laat je de winkel voor je denken of ga je er zelf over nadenken?
Wat nou als je op vlak water vaart of op de zee met stroming bij dezelfde wind? Dan vaar je toch echt niet met de bar op dezelfde positie, ook al is kite, board, rider allemaal hetzelfde.