Reacties
Slis 29 June / 2013 / 08:53
Mooie revieuw, leest lekker weg, geef veel info TOP!

Heb alleen 1 vraagje:
Quote: Kamo - 29 juni, 2013 (10:03)
En ondertussen zou je het ook bijna vanzelfsprekend gaan vinden, maar nog steeds zijn alle bridles van alle Ozone tubekites zonder katrollen.
Graag voegen we daar nog aan toe dat in tegenstelling tot wat nog weleens gezegd wordt het weglaten van katrollen niet ten kosten gaat van bargevoel, bereik of stabiliteit en is de kans op slijtage vrijwel nul.
Heb je hem dan ook met katrollen getest, want je vergelijkt het nu met iets
zonder het ook werkelijk "getest" te hebben.

Ik heb wel eens een kite met katrollen namelijk gefixeerd... en dit veranderen het gevoel wel behoorlijk
de kite deed het overigens nog wel prima hoor, maar met de pulley los had die een beter bereik en een fijner gevoel.
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

Kamo 29 June / 2013 / 13:14
Goed punt, Ik heb hem niet vergeleken met een soort mysterische Ozonebridle met katrollen, want die is er niet, maar het missen van de katrollen zorgt niet voor een gebrek aan bereik, bargevoel of stabiliteit.. dat is mijn punt..
Of de kite met een katrollenbridle lekkerder vliegt weet ik daaorm inderdaad niet.

trouwens jammer dat de foto's niet in het bericht geplaatst zijn, de review met foto's kun je hier vinden
Shop | Gear | Kiterepair >> WWW.VERSUSSHOP.NL / TEN-KITEBOARDING.COM

Slis 29 June / 2013 / 15:29
Bij deze de rest van de foto's toegevoegd om het compleet te houden :)
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

bramer 29 June / 2013 / 15:35
goede Review! leuk stukje over de barpositie, kite nu al heel wat jaren, maar nog nooit zo bij nagedacht dat de positie van de bar tijdens het varen, aangeeft waar de kite geschikt/goed in is!

Faxie 29 June / 2013 / 18:25
Quote: bramer - 29 juni, 2013 (16:35)
goede Review! leuk stukje over de barpositie, kite nu al heel wat jaren, maar nog nooit zo bij nagedacht dat de positie van de bar tijdens het varen, aangeeft waar de kite geschikt/goed in is!

Daar zegt de positie van de bar ook niks over.

arcuser 29 June / 2013 / 20:24
[quote] Barpositie: De positie van de bar verraadt voor ons vaak zonder het marketingverhaaltje te lezen al waar de kite goed in is.
De Catalyst 2013 heeft tijdens het varen de bar het liefst wat dichter op de chickenloop, dit zorgt ervoor dat je wat dynamischer en meer op snelheid zult gaan varen, maar ook dat je veel sneller uitgedaagd wordt om de eerste keer uithaken te proberen….[/quote]


onderlijnen korter maken.....of een maat groter pakken

geloof 29 June / 2013 / 21:36
Ozone heeft sowieso de neiging om de stuurlijnen aan de lange kant te maken, maar onder de floaters zet je ze zo op een lager knoopje natuurlijk.
http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

LKleuver 29 June / 2013 / 22:21
heb zelf een catalyst 10m 2010 en ik moet zeggen ik vind het een heerlijke kite. dus binnenkort maar eens kijken of ik een 2013 8-12 set erbij kan gaan halen.

Faxie 29 June / 2013 / 23:07
Waarom krijg ik nou weer een min? :')

Er is overigens nergens gemeld of de lijnlengtes gecontroleerd zijn met de bar op full power. Wat me toch wel belangrijk lijkt als je een claim gaat maken over de sterke punten van een kite puur gelet op barpositie.

Newsflash: Er zit zo'n mooie depower strap op barren. Trek die aan en je vaart opeens met de bar dichter bij je. Dan heb je gelijk een totaal andere kite :')

Kamo 30 June / 2013 / 08:46
OK, onduidelijkheid, dus een stukje uitleg van onze kant:

Ik vaar alle kites ALTIJD met de strap open, Eddy ook, en in ons assortiment is het zo dat ALLE lijnlengtes gelijk uitkomen als je de strap open hebt en de bar tegen de chickenloop, zo werkt de fabrikant de trim ook uit. (dit zou overigens altijd zo moeten zijn)
De trimmer aantrekken heeft er bij ons NOG NOOIT voor gezorgt dat een kite beter ging vliegen en sturen... oftewel het is niet het uitgangspunt van welke fabrikant dan ook.

Natuurlijk kun je trimmen met je strap, en kun je dan vervolgens uithaken, maar er zit wel degelijk een verschil in bridletrim/profiel/maximale kanteling etc bij kites wat ervoor zorgt of een kite wel of niet makkelijk uithaakt en wat zijn gedrag daarbij vervolgens is.

Je zou dus bij de Catalyst de stuurlijnen korter kunnen maken, waardoor je in theorie nog meer power uit de kite kan halen met poweren?
Dit gaat niet op, je krijgt backstall, er is dus blijkbaar niet meer uit te halen.
Om meer power uit een kite te halen die de bar dicht bij de chickenloop heeft ga je meer op snelheid varen.
Als ik 2 uitersten uit het Ozone assortiment pak als voorbeeld:
Een high performance profiel zoals van de Edge heeft de mogelijkheid veel verder te kantelen, waardoor een groter comfortabel bereik wordt gecreeerd, de sweetspot van de bar zit overduidelijk halverwege de depowerstroke, maar als je de bar aantrekt krijg je met springen meer power en hangtime zonder directe backstall, maar wil je uithaken dan moet je eerst de strap binnenhalen en door het efficiente profiel wordt je vervolgens op je vingers getikt met matige pop en een enorme bak druk waarbij elke trick een krachtmeting wordt.
Ga je vervolgens naar de C4, dan zie je dat je die met de bar vrijwel tegen de chickenloop aan vaart, een groot verschil met de Edge. druk regel je met je rail en je snelheid.
De kite ver depoweren is alleen mogelijk met je rail waardoor die kites ook een minder groot bereik hebben, maar wel krachtig poppen in hun bereik met een groot dood moment.
Doordat de kite getrimd is met de bar dicht op de chickenloop zul je veel vaker gaan uithaken omdat de kite er continu klaar voor is.

De positie van de bar zegt dus voor ons veel over waar een kite goed in is of voor ontworpen is, niet dat hij alleen datgene kan.
Betekend dit dat je met een andere kite niet kan uithaken... nee, maar dat je er contrinu mee moet trimmen is een drempel en vaak zie je dat het profiel niet zo ideaal is.

Het een is het gevolg van het ander: neem je als kitemerk het uithaken serieus in je model, dan zorg je ervoor dat de bar dicht op de chickenloop zit, anders slaat het nergens op.

Oftewel: "De positie van de bar verraadt voor ons vaak zonder het marketingverhaaltje te lezen al waar de kite goed in is."

De Catalyst is van alle allrounders die we tot nu toe getest hebben erg goed voor freestylebeginners. de barpositie verraadt dat al voor ons.


Shop | Gear | Kiterepair >> WWW.VERSUSSHOP.NL / TEN-KITEBOARDING.COM

Faxie 30 June / 2013 / 13:26
Dan neem je een metertje minder, dan zit je ook met je bar dichter op de CL

Faxie 30 June / 2013 / 21:43
En maar minnen :')

En wat als er nou iemand van 20 kilo minder aan de kite hangt? Tja die vaart dan in minder wind natuurlijk, maar worden kitematen niet apart ontwikkeld voor hun ideale windbereik? Hoe kan je dan beweren dat die lichtere iemand met de bar op de dezelfde positie nog in de ideale positie van de kite vaart?

Nee dikke blabla dit.

Gelijke lijnen betekent overigens niet dat de bridles en pigtails op de kite zelf gelijk zijn.

Icarus1984 30 June / 2013 / 22:27
Quote: Faxie - 30 juni, 2013 (23:43)
En maar minnen :')En wat als er nou iemand van 20 kilo minder aan de kite hangt? Tja die vaart dan in minder wind natuurlijk, maar worden kitematen niet apart ontwikkeld voor hun ideale windbereik? Hoe kan je dan beweren dat die lichtere iemand met de bar op de dezelfde positie nog in de ideale positie van de kite vaart?Nee dikke blabla dit.Gelijke lijnen betekent overigens niet dat de bridles en pigtails op de kite zelf gelijk zijn.


Volgens mij zijn er maar weinig merken zo niet helemaal geen meer die hun maten schalen naar andere kites, dus ja de kites worden apart ontwikkeld voor hun ideale windbereik.
Dus kan je wel stelle in de "ideale" wind de kite per maat het fijnste kite met een zelfde bar afstand.

Bovendien heb ik net iets (veel meer) vetrouwen in de gasten van Versus dan in jouw
At the End of the day, life should ask us, 'Do you want to save the changes?'

Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)

Flinty 01 July / 2013 / 09:03
Duidelijke en heldere review.

Vraagje: mijn vriendin vaart de catalyst 8m uit 2011. Als je daarmee instuurt dan duurt het heel lang voor dat je druk opbouw krijgt. Eigenlijk moet je met zelfs met een flinke 6bft nog een paar keer insturen alvorens je planeert. In eerste instantie denk je dan dat ligt aan gewicht/wind/kitemaat maar is niet het geval. Ik heb er met 7bft ook mee gevaren en zelf dan duurt de druk opbouw lang. De snelheid van de kite compenseert dit enigzins maar niet als het wat minder waait.

Hoe is dat met dit model? Je zegt de bardruk is hoger, betekent dat dus dat de druk bij opbouwen van het varen hoger is en daardoor krijg je meer feedback?



Flinty had een 3 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 21 knots op zijn Ozone C4 (2011)

Faxie 01 July / 2013 / 11:16
Quote: Icarus1984 - 30 juni, 2013 (23:27)
Quote: Faxie - 30 juni, 2013 (23:43)En maar minnen :')En wat als er nou iemand van 20 kilo minder aan de kite hangt? Tja die vaart dan in minder wind natuurlijk, maar worden kitematen niet apart ontwikkeld voor hun ideale windbereik? Hoe kan je dan beweren dat die lichtere iemand met de bar op de dezelfde positie nog in de ideale positie van de kite vaart?Nee dikke blabla dit.Gelijke lijnen betekent overigens niet dat de bridles en pigtails op de kite zelf gelijk zijn.Volgens mij zijn er maar weinig merken zo niet helemaal geen meer die hun maten schalen naar andere kites, dus ja de kites worden apart ontwikkeld voor hun ideale windbereik.Dus kan je wel stelle in de "ideale" wind de kite per maat het fijnste kite met een zelfde bar afstand.Bovendien heb ik net iets (veel meer) vetrouwen in de gasten van Versus dan in jouw

Versus wilt de kites verkopen, ik niet ;) Laat je de winkel voor je denken of ga je er zelf over nadenken?

Wat nou als je op vlak water vaart of op de zee met stroming bij dezelfde wind? Dan vaar je toch echt niet met de bar op dezelfde positie, ook al is kite, board, rider allemaal hetzelfde.

Nou leg maar eens uit ;)