Deze eerste Reo was (en dat is knap!) gelijk een kloppend model met een hart, een ziel en een volwassen karakter.
Het duurde niet lang voordat de Reo door de reeds bekeerde golfrijders geadopteerd werd als de kite die voor hun het verschil kon maken.
Maar juist ook parttime golfrijders kregen van de Reo een erg interessant fulltime surfboardcontract aangeboden.
De markt was klaar voor de categorie golfrijden en Ozone stond vooraan met een model dat snel, uiterst reactief, speels en lichtvoetig was in alle maten.
Een jaar later, in 2012, verfraaide Ozone de Reo met een ander kleurschema, maar zonder significante modelwijzigingen, was de rek uit het model of had Ozone een andere agenda?
Krijgen we voor 2014 een nieuwe Reo of slechts een vernieuwde Reo?
Na 2 jaar kwamen er her en der een paar kleine deukjes in het ijzersterke imago van de Reo; het klapperen van het doek in overpowerde condities, de herstart en de low-end werden genoemd als mogelijke verbeterpunten van een geprezen shape.
Wij zijn benieuwd.
Eerste indruk en vlieggedrag
Ozone's bouwwijze is uniek en de benadering van de constructie is altijd op basis van het principe: less is more.
Zo ook bij de nieuwe Reo, geen katrollen, minimaal gebruik van dacron, minimaal gebruik van zware patches/bumpers en geen latten of andere "verstijvingen".
De enige uitzondering hierop zijn de schuim tabjes in de trailing edge, nieuw voor Ozone.
Bij andere merken zou het je niet eens opvallen, maar onder het regime van het minimalistische Ozone is het een opvallende toevoeging.
Volgens insiders gedaan om trilling in de trailing edge weg te nemen zonder dat deze zijn gewenste performance verliest.
Zo op het strand ziet de kite er wederom strak uit, een cleane uitvoering waarbij het design is meegenomen in de panel lay-out wat zorgt voor een typisch Ozone ontwerp.
Bij het oplaten merken we dat de Reo niet alleen veranderd, maar ook echt heel anders is.
De kite is krachtig, een stuk krachtiger dan de originele Reo en waar Ozone claimt dat je een maat kleiner kunt nemen durven wij (als ze die zouden maken) zelfs anderhalve maat te zeggen. Vooral in park en ride is de Reo 2014 een stuk verbeterd.
Ga je de power dynamisch opzoeken door actief sinussen dan komen beide modellen dichter bij elkaar, de vorige Reo was daar een uitblinker in.
De bardruk is zeer vergelijkbaar met de vorige Reo, bij het poweren van de bar voel je goed waar de kite staat, Dit is erg wenselijk als je je bijvoorbeeld toeside op een golf focust en nog net dat stukje verder upwind indraait om echt lekker in de pocket te kruipen.
Ozone heeft ondanks een lichte bardruk de feedback op de bar goed weten te behouden, sturen met 1 hand is tijdens het golfrijden bij ons vaker regel dan uitzondering en met de nieuwe Reo voelt dat vanzelfsprekend.
Ben je de oude Reo gewend die graag op z'n achterlijnen gevlogen wordt dan zul je merken dat de nieuwe Reo meer op z'n voorlijnen vliegt en backstall op de loer ligt.
(wist je dat je backstall ook kunt gebruiken om de kite meer in de golf te houden?)
Vertrouw dus meer op je eigen balans en hang minder in die bar. Wil je uithaken? Trek dan even de strap 10cm in.
In de high-end valt gelijk op hoeveel beter de nieuwe Reo met een aangetrokken strap reageert, de stuurinput blijft voor dezelfde reactie zorgen, een groot verschil met de oude Reo die gedepowered een heel stuk passiever wordt.
Als we de Reo flink heen en weer sturen, valt op dat het model niet meer zo snel is als de oude Reo. Maar door de verbeterde low-end verlies je in feite geen draaisnelheid, je vliegt standaard gewoon een kleinere (en dus snellere) maat.
De kite reageert nog steeds direct op input maar met iets meer stuurvertraging dan de originele Reo.
Na het sturen vind hij meer rust en vraagt minder om je attentie, een eigenschap die de steeds groter wordende groep strapless strijders zal aanspreken, minder aandacht naar de kite = meer aandacht naar de golf.
Ben je meer rail-to-rail georiënteerd en hou je ervan om de kite met power alle hoeken van het windvenster te laten zien, investeer dan in een 2e bar met 20meter lijnen en de nieuwe Reo zal je niet teleurstellen.
Toch wel het meest opvallende is dat het diepere profiel vrijwel niet meer klappert, de nieuwe Reo vliegt heerlijk soepel, stil, vloeiend alsof het altijd zo had gemoeten.
Een beetje alsof die eeuwige slag uit je wiel is of die brommende airco eindelijk uit gaat, prima mee te leven, maar toch van die achtergrond-ergernissen die zo lekker opluchten als ze weg zijn.
Bijkomend voordeel is de rust die de bar daarmee krijgt.
De voor de Reo riders herkenbare dansende bar van de oude Reo is hiermee verdwenen wat wederom resulteert in: minder aandacht naar de kite = meer aandacht naar de golf
Stabiliteit en waterherstart
Elke golfrijkite moet gewoon zeer stabiel zijn, punt.
Stabiliteit wordt echter bij golfrijkites vaak aangemerkt als een specifiek pluspunt maar dat is wat ons betreft een eigenschap die onontbeerlijk is om een goede golfrijkite te maken.
Het is daarom geen pluspunt, maar een vereiste voor een kite die 100% voor wave ontwikkeld is.
De Reo voldoet zeker aan deze eis en binnen het wave segment is de stabiliteit gewoon goed in orde.
Op zoek naar een frontstall moesten we flink ons best doen, maar uiteindelijk krijgen we het bij elk merk of model wel voor elkaar, het gaat er daarom ook juist om hoe de kite daar vervolgens op reageert.
De nieuwe Reo behoudt drukloos z'n positie en kiepert niet topzwaar voorover. Hij valt netjes terug in het windvenster wat jou als rider de tijd, controle en vertrouwen geeft om te herstellen.
Door het slimme lagere gewicht van de Reo ten opzichte van de concurrentie behoud je in de low-end en bij het slap varen van de lijnen nog steeds zeer veel controle, ook van vlak boven het water wil de kite graag weer naar boven.
Parkeer je de kite toch in het water dan is de herstart een stuk eenvoudiger geworden, 1 tip was vaak al uit het water als wij boven water kwamen en ook de hotlaunch waarbij je met het aantrekken van 2 stuurlijnen de kite achteruit van het water vliegt gaat zeer eenvoudig, zonder gehannes, zoals het hoort.
Bar
De Ozone contactbar is al meerdere jaren een stabiele factor in de Ozone line-up, een akelig duurzaam kwaliteitsbarretje waar apart van de quickrelease en bar-ends, zeer weinig op aan te merken is.
Op de zachte bar-ends moeten we nog even wachten maar het belangrijkste, de push away safety is er.
Of de oude trekrelease nu minder veilig of juist veiliger werkte, daar is men nog niet unaniem uit, maar feit is wel dat de duwrelease de norm aan het worden is.
Ozone gaat hier vanaf 2014 in mee met een zelf ontwikkelde chickenloop waar een simpele en doeltreffende push away safety op zit.
Eenvoudig onder alle omstandigheden met beide handen te releasen en eenvoudig ook weer in elkaar te zetten, gewoon zoals je het mag verwachten.
Niet alleen de quickrelease is daarmee verbeterd, ook de safetylijn komt in het midden van de chickenloop uit en loopt door een passieve swivel waardoor je deze altijd uit kunt draaien.
^ Nieuwe quickrelease met de safety in de bar, waardoor swivelen eenvoudig wordt!
Conclusie
De ontwerpers van Ozone hebben met de Reo 2 jaar geleden direct een model in het golfrij-segment neergezet met een eigen visie.
Voor 2014 hebben de ontwerpers gelukkig niet alleen de plooitjes strakgetrokken maar hebben ze de Reo met een hernieuwde visie van de grond af opnieuw ontworpen.
Ozone heeft geluisterd naar de feedback van de huidige Reo klanten met meer power per m2, soepeler en gladder vlieggedrag en een verbeterde herstart.
Maar Ozone heeft ook geluisterd naar de markt en zet enerzijds een echt nieuwe Reo neer die veel beter geschikt is voor de strapless trend, maar anderzijds ook z'n fans van het eerste uur niet vergeet.
Samen met een cleaner en netter afgewerkt one-pumpsysteem, de nieuwe chickenloop en de nieuw toegevoegde maten 5, 7 en 9 kan er wat ons betreft een complimentje, een krul en een sticker onder.
Wil je de Ozone Reo graag een keer komen testen en je verbazen?

Kom dan langs, we hebben de 7 en de 9m in de test!


^ Vernieuwde one-pump ventielen, door de knik komt er minder stress op het ventiel en slang tijdens gebruik
^ Het snelle inflateventiel van Ozone is na een eerste jaar met wat opstartproblemen al een paar jaar synoniem voor probleemloos oppompen
''Backstall ligt op de loer. Wil je uithaken? Trek dan even de strap 10cm in.''
''In de high-end valt gelijk op hoeveel beter de nieuwe Reo met een aangetrokken strap reageert''
Een verklaring voor bovenstaande zou kunnen zijn dat de nieuwe reo 10cm meer gepowered stond tijdens jullie test moment. Het is om die reden misschien ook wel logisch dat de kite nog steeds goed reageert als je de strap aantrekt, omdat je bij het 10cm aantrekken van de strap in feite dezelfde afstelling creert als bij de vorige Reo, waarbij je niet eerst hoeft te depoweren om uit te haken. De aangetrokken strap zegt dan eigenlijk weinig over het verschil tussen de oude en de nieuwe kite.
Het is moeilijk om de eigenschappen van een kite in kaart te brengen zonder dat je weet of de afstelling van de lijnen wel gelijk zijn aan de vorige kite. De punten die worden benoemd en die ik aanhaal zijn typisch voor meer/minder gepowerde afstellingen. Het is zeer goed mogelijk dat de kite gelevered (en door jullie gevlogen is) is met een andere, danwel foutieve, afstelling, die daardoor andere eigenschappen toebedicht worden dan het vorige model. Dat zal namelijk niet de eerste keer zijn en is mij ook overkomen. Gevolg: een rare eerste indruk van een kite. Gelukkig had ik de kite al gekocht en vond ik snel het probleem, dat zou bij een demo wel anders geweest zijn.
Eerste indruk is best belangrijk voor een ieder die zomaar even een kite wil proberen. Onjuiste afstelling levert ongewenste indrukken op. Om die reden ben ik ook vrij sceptisch voor materiaal dat klaar ligt op testdagen, waarvan ik vermoed dat er foutief afgestelde kites tussen liggen ten gevolge van lijnrek en dergelijke.
Verder vind ik interessant te horen dat de snelheid er wat uit is en er meer power in de kite zit, wat meer pleit voor de surf manier van golfrijden.
Ik heb de beide jaargangen back-to-back gevlogen, wisselend tijdens een downwinder.
Ik heb zowel 2013 als 2014 Reo op de oude 2013 en de nieuwe 2014 bar gevlogen.
Deze nieuwe bar net 2 weken uit het plastic en dus nog splinternieuw.
De bar+lijnlengtes zijn trouwens identiek gebleven, maar het klopt dat de oude bar door gebruik iets langere powerlijnen heeft gekregen, maar bij beide barren zag je een duidelijk verschil tussen reo2013 en reo2014 in neiging tot backstall. (met de oude bar inderdaad iets meer)
De 2014 Reo heeft meer neiging om stil te vallen als je de bar helemaal naar je toe trekt (ook met de nieuwe bar die Ozone er zelf bij levert)
Als je dit weet heb je er geen last van, sterker, dan kun je het gebruiken. Maar een verschil is er zeker.
Wat betreft de high-end, er is een groot verschil in controle in de high-end van de 2 kites, waar de oude Reo graag op de stuurlijnen gevlogen werd (dus stuurlijnen lekker strak) vind de nieuwe Reo het niet erg om met de strap dicht gevlogen te worden.
Uiteraard merk je wat afname van reactiviteit, maar de oude Reo is bijna al z'n reactiviteit kwijt als je de strap helemaal dichttrekt, zo wil je hem simpelweg niet vliegen.
Wij proberen het testmateriaal altijd in goeie conditie te hebben, het zijn ook onze "recreatieve" kites dus we krijgen alles door het seizoen heen door mn handen, maar het kan inderdaad voorkomen.
Daarom bieden wij ook altijd de mogelijkheid om de spullen op te halen, kun je er zelf ook een beetje mee tweaken op de spot.
En ondanks dat er soms nog iets aan te merken is aan de instellingen geeft zelf testen toch altijd nog een beter beeld dan het verhaaltje van de fabrikant en dan maar op de gok kopen.
Dankje Kamo voor je reply.
De woorden uit de hoek van Versus getuigen wederom van verstand van zaken.
Ik wilde graag even wijzen op het belang van de afstelling van een kite en de rol van de verkoper en/of fabrikant daarbij.
Voor me gevoel laat dat weleens te wensen over. Ik vermoed dat jullie vanuit jezelf die welwillendheid naar de klant al hebben, en dat is natuurlijk ook een stuk makkelijker wanneer je zoals jij uitgebreide ervaring met je product hebt. Goeie review wederom. Super de manier waarop jullie kites in de test hebben. En dat mag hier best nog een keer gezegd worden
Quote: BT17 - 28 oktober, 2013 (10:24)
''Backstall ligt op de loer. Wil je uithaken? Trek dan even de strap 10cm in.''''In de high-end valt gelijk op hoeveel beter de nieuwe Reo met een aangetrokken strap reageert'' Een verklaring voor bovenstaande zou kunnen zijn dat de nieuwe reo 10cm meer gepowered stond tijdens jullie test moment. Het is om die reden misschien ook wel logisch dat de kite nog steeds goed reageert als je de strap aantrekt, omdat je bij het 10cm aantrekken van de strap in feite dezelfde afstelling creert als bij de vorige Reo, waarbij je niet eerst hoeft te depoweren om uit te haken. De aangetrokken strap zegt dan eigenlijk weinig over het verschil tussen de oude en de nieuwe kite.Het is moeilijk om de eigenschappen van een kite in kaart te brengen zonder dat je weet of de afstelling van de lijnen wel gelijk zijn aan de vorige kite. De punten die worden benoemd en die ik aanhaal zijn typisch voor meer/minder gepowerde afstellingen. Het is zeer goed mogelijk dat de kite gelevered (en door jullie gevlogen is) is met een andere, danwel foutieve, afstelling, die daardoor andere eigenschappen toebedicht worden dan het vorige model. Dat zal namelijk niet de eerste keer zijn en is mij ook overkomen. Gevolg: een rare eerste indruk van een kite. Gelukkig had ik de kite al gekocht en vond ik snel het probleem, dat zou bij een demo wel anders geweest zijn.Eerste indruk is best belangrijk voor een ieder die zomaar even een kite wil proberen. Onjuiste afstelling levert ongewenste indrukken op. Om die reden ben ik ook vrij sceptisch voor materiaal dat klaar ligt op testdagen, waarvan ik vermoed dat er foutief afgestelde kites tussen liggen ten gevolge van lijnrek en dergelijke.Verder vind ik interessant te horen dat de snelheid er wat uit is en er meer power in de kite zit, wat meer pleit voor de surf manier van golfrijden.
Dat staat volledig haaks op wat ze beweerden over de Catalyst...