Afgezien van een paar vrij krachtige stormen heeft het het afgelopen jaar minder vaak en hard gewaait op aarde, zeker op de Atlantische Oceaan onstonden minder depressies en orkanen dan voorgaande jaren.
Het aantal stormen was voor 2013 maar 30% van het normale aantal. De Indische Oceaan was de enige met een flinke stijging van 252%, de afbeelding met schema kan je zin via de link.
Ook als je naar de grote lijnen kijkt kan je zien dat het minder hard en minder vaak waait. Als windurfers zeggen dat het vroeger vaker en harder waaide dan klopt dat dus. Begin jaren 90 was er een stijging te zien qua windkracht en aantal stormen, waarna het midden jaren 90 weer minder werd.
In bovenste staande grafiek kan je al zien dat ook het aantal zomerstormen flink is afgenomen, van 1950 tot 1970 was het nog regelmatig raak. In de periode daarna gemiddeld nog maar 1 keer per jaar.
Ook als je kijkt naar de gemiddelde windsnelheden zit er een dalende lijn in:
Het aantal orkanen op de Atlantische Oceaan die een noordelijk pad kozen (waar wij over het algemeen de leuke stormsessies van krijgen) lijkt nauwelijks van invloed op. Gemiddeld Krijgt New York over de periode van 1950 tot 2010 om de 2 jaar een orkaan over of langs zich heen.
Het heeft weinig zin om er een temperatuur grafiek naast te leggen maar het lijkt erop dat hoe kouder het is hoe beter het is voor de windkracht.
Volgens mij maakt de gemiddelde wind van de maand December in Nederland het gemiddelde van het hele jaar weer goed
De drie stormen de we uiteindelijk in de herfst gehad hebben waren volgens mij wel flink ook vergeleken met vorige jaren.
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
Het gaat hier wel over een meetstation op Schiphol. Vergeet niet dat er vanaf de jaren 50 enorm veel bebouwing is bij gekomen tussen de kust en Schiphol. Dat zou ook een verklaring kunnen zijn voor de afname van de wind. Ik ben benieuwd hoe die grafieken er uit zouden zien als er een meetstation direct aan de kust was gebruikt.
Bij het meten van temperaturen houden ze ook geen rekening met veanderingen in de omgeving, Schiphol is het enige station dat gegevens heeft vanaf de jaren '50. Aannemend dat de luchtvaart toch betrouwbare cijfers wil hebben ga ik er vanuit dat de verschillen door toegenomen bebouwing miniem zijn.
Ook op andere stations kan je zo ie zo zien dat er flinke dip zit in het aantal stormen in de jaren '70 en '80 met een kleine opleving in de jaren '90.
Dit soort grafieken zijn sowieso lastig te vinden, meestal zijn ze in tegenspraak met de waan van de dag. Stations cijfers zijn natuurlijk wel te vinden maar om daar voor meerdere stations dan zelf weer grafieken van te maken..... das niet mijn hobby.
In de eerste plaats is het totaal oppervlak van bos op het noordelijk halfrond flink toegenomen. In China en Europa groeide het bos zelf met 1,5% per jaar. Door bosaanplant wordt de wrijving die de wind aan het aardoppervlak ondervindt groter, waardoor de snelheid afneemt. Dit zou voor 20 tot 60% de afname verklaren.
Een tweede verklaring is een verandering in luchtdruk, waardoor het luchtcirculatiesysteem wordt beïnvloed. Dit zou voor 10 tot 50% verantwoordelijk zijn voor de afnemende windsnelheden.
Met name deze laatste factor is wel pikant, omdat door klimaatalarmisten vaak de suggestie is gewekt dat vanwege de opwarming van de aarde de windsnelheden zouden oplopen en onze planeet in toenemende mate geteisterd zou worden door hevige stormen. Enkele jaren geleden deed Trenberth , kopstuk van het IPCC, nog een dergelijke suggestie tijdens een persbijeenkomst. In het hoofdstuk “Dogma’s” hebben we in de paragraaf “Meer natuurrampen” al aangetoond dat recente studies wijzen op een afname van de stormenergie in plaats van toename op het noordelijk halfrond. De afname van de gemiddelde windsnelheid past goed in het beeld dat die studies al opriepen.
Er waren al langer vermoedens dat de windsnelheid op veel plaatsen aan het afnemen is. De Franse onderzoekers hebben nu statistisch vastgesteld dat dit werkelijkheid is. En de geconstateerde afname tot 15% is erg fors. Over de oorzaken van dit fenomeen zijn de Fransen voorlopig nog wat voorzichtig. Toch denken ze dat die afname verklaard kan worden uit een tweetal factoren .
Een groep onderzoekers van de universiteit van Versailles onder leiding van Robert Vautard concludeert dat tussen 1979 en 2008 de gemiddelde windsnelheid op het noordelijk halfrond met 5 tot 15 % afgenomen is. Dat is de belangrijkste conclusie uit de analyse van een lange reeks windmetingen bij 822 weerstations in Europa, Azië en Noord-Amerika. In bijna 75% van die weerstations daalde in de genoemde periode de windsnelheid.
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
Tja, bijzonder dat iemand uberhaupt een oorzaak durft aan te geven van dit verschijnsel.
Ik heb zeker 5 sessies deze zomer gehad die ontstonden door het warme land en het "relatief" koude water. De wind draaide naar naar Noord met een mooie 20-25 knopen. Schiphol meet dit soort wind niet omdat het 2 km uit de kust al bijna niet meer te merken is.
Lars_023 had een 4 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 30 - 36 knots op zijn Ozone Enduro (2016)
Klopt wel allemaal, ik werk op een raffinaderij vlak bij de slufter en wij hebben grote windmolens staan. Elk jaar komt er iemand die dan de gegevens van die molens download en met die man heb ik een keer een praatje gemaakt. Volgens hem waait het minder vaak en als het waait dan waait het vaak hard en de wind komt vaker uit een andere hoeK noord oost.
Ik zeg niet dat het de oorzaak is maar dat het een oorzaak zou kunnen zijn.
De gemiddelde jaarlijke windsnelheid is gedaald van ongeveer 5,45 m/s naar 5,15 m/s. Dat is een afname van 5,5% over een periode van 50 jaar. Dat staat vast. Ik zeg niet dat het niet correct is maar dat ik benieuwd ben naar wat een ander meetstation aan de kust had aangegeven. Misschien zijn de verschillen aan de kust minder groot dan in het binnenland waar het aantal obstakels voor de wind de afgelopen 50 jaar volgens mij toch flink is toegenomen en valt het allemaal nog mee voor ons.
Verder mijn complimenten voor het betoog van Wazzaah!
Leuk om te weten,
wel grappig om dan ook te weten dat de verkoop van grote maten kites in nederland is terug gelopen
en men steeds kleiner koopt.
Ik verwacht nu een ommekeer, laat de 12 13 & 14 maar komen ;)
Heeft dat niet meer met de effectiviteit van de kites te maken? Betere lowend. En het is de gemiddelde wind.
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
Ik denk ook dat het een beetje een trend is om ( te ) kleine kites te varen. Vaak zie ik met een beetje stroming veel kiters worstelen met hoogte lopen terwijl de wind die er staat makkelijk een maatje groter gevaren kan worden.
Ik vaar al vanaf eind jaren tachtig en ik herken de afname in de wind wel. Wat mij het meest opvalt is dat vooral de lokaties waar het echt waait beperkter wordt. Op KNMI actueel kan je goed de windvelden zien en die bevestigen steeds mijn gevoel. Als windsurfer vaarde ik veel op de randmeren maar daar valt de laatste jaren weinig te varen met goede wind. De windvelden lijken steeds meer tegen de kust te hangen en ook op specifieke plekken. Het windveld komt bij Hoek van Holland vaak goed over de kustlijn heen maar om de hoek bij Rockanje kan het al een stuk minder zijn. Naar het noorden neemt de wind af omdat daar het windveld meer op zee ligt. In de buurt van Zandvoort "kruipt "het windveld de kust langzaam weer op om tussen Wijk en Castricum weer los te gaan. Geregeld mijn maatje uit Katwijk gesproken die niet snapte dat ik kon varen en zeker niet met een kleinere kite. Verder naar het noorden neemt het dan weer af om vervolgens op de Wadden ouderwets los te gaan.
Ik weet niet of het door windmolenvelden,klimaat of zo komt maar de windvelden lijken niet krachtig genoeg meer om de lucht boven land goed weg te drukken.
PS. Beetje tegen mijn principes in heb ik dit jaar een 17m aangeschaft .........en eindelijk weer een heel jaar elke week lekker kunnen varen.
CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)