Na het jureren van de PKRA voor 5 jaren, ben ik hiermee gestopt.
Het doel van het 'vroegere' juryteam was de sport en riders helpen om het te pushen naar volgende levels.
Hierin werden we telkens tegengewerkt, en sinds dat Best en Virgin de tour gekocht hebben was er zelfs minder plaats voor dialoog.
Doordat de nieuwe eigenaars niet willen samenwerken (lees eerder tegenwerken) is het nutteloos om nog deel uit te maken van een juryteam, welke dan nog de kans niet krijgt om met een goed systeem te werken.
Naast al deze toestanden is er ook het volgende.
Ik besloot om even kort mijn mening te delen, want op zo'n manier kunnen we niet samenwerken aan een mooie toekomst..
The coolest thing about kiteboarding has always been that you can express yourself in so many different ways and with many different styles. Kiteboarding gives you FREEDOM that other sports simply cannot.
It’s a damn shame that some World Tour (VKWC) riders are now being blocked from entering other world renowned events like the Triple S. Since the PKRA was bought by Best Kiteboarding and the Virgin group, riders haven’t been allowed to express themselves as they wish, VKWC tour has just now released new dates for a new event on almost exactly the same dates as Triple-S, making it impossible for VKWC riders to attend the SSS this year.
Triple S released the dates ages long ago, in-fact SSS has been on around the same dates for the last 10 years! This move by VKWC is un-doubtably not coincidental and it’s a real shame to see that these guys simply aren’t here for the love of the sport (as they have so often touted).
Our sport is already so small, no-one should be blocking other events or riders from performing to their full potential and growing and progressing the sport in as many ways as they desire.
VKWC you are not the inventor nor the owner of the sport, even if you try to act like you are. Your actions have been noted by the whole kiting community and you will be judged.
Groeten
Ian Ostendlocal
Knappe beslissing, ik hoop dat er meer jou lef doen volgen
want zonder riders en zonder jury geen Tour!
Bijzonder jammer, want met de gedachte dat er "geld" in de tour kwam
was het juist een logisch gevolg dat er meer bereikt kon worden
Helaas blijken de riders wederom niet belangrijk genoeg, en verliest de "tour"
een zeer gerenomeerd/passievol/waardevol jurylid.
Ian, ik hoop dat je nu weer eens wat vaker in Nederland bent
voor een mooie sessie!
Mijn gedachte bij de naamwissel was ook meteen dat er meer geld beschikbaar zou zijn met als grootste voordeel dat de tour de beste kitespots zou kunnen gaan aandoen ipv de spots die het meeste geld op kunnen brengen.
Hoorde ook al meer gemok van riders dus wordt nu toch wel heel benieuwd hoe dit gaat aflopen
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
Duidelijk verhaal, maar vergeet niet dat een verhaal altijd 2 kanten heeft.
Dit is de beleving van IAN. Ik zou niet gelijk mijn mening hierop baseren.
Ik denk dat we allemaal al weel hebben gemerkt dat de VKWC geen vooruitgang was op de PKRA: geen live feeds, minder evens (leucate?) weinig updates, slechts 2 qualifier events zonder de pool groter te maken in de main events, etc, etc...
De enige vooruitgang was de toevoeging van Big Air in alle events maar dat had de PKRA zelf ook wel gedaan denk ik.
yoan had een 3 sterren sessie in Sicily - Stagnone met maar liefst 12 - 15 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Boss (2010)
Hi Mario,
je hoeft inderdaad je mening niet direct te vormen aan de hand van mijn bevindingen.
Ik heb 5 jaar van mijn leven geholpen om de sport te pushen en hoe het nu gaat zie ik (en eigenlijk alle riders) er geen toekomst in.
De reden dat riders nog VKWC doen, is omdat er nog geen alternatief is.
We hebben de investeerders/nieuwe eigenaars de kans gegeven om hun plannen en visies te delen, maar dit beviel niemand. (grote gezamelijke meeting in Dakhla)
Hun kant van het verhaal is onrealistisch en vol valse nummers. Dit kwam heel duidelijk over.
Nu is het niet mijn doel om alles te kappen, maar enkel de vkwc. Dit omwille van het feit dat ze de riders niet laten evolueren zoals ze zelf willen.
Riders zouden de vrijheid moeten krijgen om ook andere competities te doen. Nu moeten ze toestemming vragen alsof ze eigendom zijn van de vkwc.
En verder zijn er veel dingen in het vkwc contract die niet legaal zijn en ontoelaatbaar.
Riders zijn nog steeds personen, geen puppets
ostendlocal had een 2 sterren sessie in Oostende met maar liefst 16 - 18 knots op zijn SlingShot Fuel (2012)
Bedankt voor je reactie IAN,
Als dit verhaal klopt, hoe kan het dan dat PKRA toch VKWC is geworden?
Geldkwestie?
En die contracten zijn toch ook van tevoren bekeken neem ik aan?
een contract zullen ook voordelen aan zitten zoals het hogere prijizengeld etc. als de riders niet willen dan kiten ze toch niet. komen er wel andere sub toppers die het wel doen. als ze graag willen evolueren gaan ze toch thuis kiten.
Dit is inderdaad een geldkwestie. Mauricio Toscano, vorige eigenaar van PKRA, verkocht de tour aan Best en Virgin. (met Best bedoel ik de investeerder van Best die de 2 zaken niet kan scheiden helaas)
De reden dat het verkocht is, is omdat Mauricio geld kan gebruiken en zo niet veel meer hoeft te doen. Nu word hij nog betaald om minimale taken te doen, welke amper afgewerkt worden. Dus ze geven hem gewoon nog wat tijd voordat ie ermee kapt.
Hijzelf profiteert er natuurlijk vollebak van..
De contracten waren niet van tevoren doorgegeven aan riders, maar wel de dag van de registratie onder hun neus geduwt en ze moesten binnen de 2u tekenen anders was hun registratie niet geldig.
Gelukkig sloeg dat contract enkel voor dat event, want er stonden meerdere dingen in die nu door de IKA bekeken worden ivm international law.
Sommige riders zijn direct in actie geschoten en hebben een advocaat gecontacteerd om dat contract te laten herzien. Deze zeiden dat er meerdere onwettige dingen in stonden, maar zolang het maar voor die 1e wedstrijd was, dat ze niet veel keus hadden. Anders konden ze niet meedoen in Dakhla.
Hopelijk voor de riders zal dit contract een grondige update krijgen.
Wat DR511 zegt is opzich correct, behalve dat het prijzengeld amper gestegen is, terwijl de boetes zeer hoog liggen.
Ze hebben veel regels gecopieerd van andere sporten waar meer geld in betrokken is, maar het prijzengeld hebben ze laag gehouden.
Het is misschien gestegen met 500 euro..
Je kan gerust met boetes dreigen, maar dan moeten ze in proportie zijn.
ostendlocal had een 2 sterren sessie in Oostende met maar liefst 16 - 18 knots op zijn SlingShot Fuel (2012)
Ik zou bijna zeggen classic....
Are you in it for the money or in it for the sport...
Kijk naar de FIS en de snowboardsport....
Ik ben wel nieuwschierig naar dat contract. posten die hap.