Ik denk de regulering van het kitesurfen. Commercieel gezien door de sportbonden in de toekomst uitgebuit gaat worden. Daar zij geld op vaarbewijzen etc. kunnen verdienen.
En dat er een commerciële gedachten zit bij verenigingen die het alleen recht voor haar leden op de kitesurf locaties in Nederland willen hebben.
Op Scheveningen klaagt de politie nooit. Ook bevriende beleidsmedewerkers bij de VNG en VWS hoor ik nooit noemenswaardig klagen.
2.5 miljoen Euro examengeld is was de sportbonden op jaarbasis aan examens verdienen.
Ik ben er van overtuigd dat geld verdienen de achterliggende drijfveer is.
Duizenden in de boot genomen bij examen vaarbewijs
MILJOENEN IN WATER GEGOOID
’Het is veel te moeilijk, kassa voor de bonden’
• Vele duizenden examenkandidaten zouden onterecht zijn gezakt voor hun vaarbewijs.
FOTO: ANP
Niet getoetst With krijgt op brieven met zijn klachten geen respons van Dick Sluijter van de Koninklijke Nederlandsche Motorboot Club, verantwoordelijk voor de examens. With heeft een lange lijst samengesteld met zogenoemde ’examenstof’, die wettelijk gezien helemaal niet getoetst hoeft te worden, maar waarop duizenden watersporters wel hun hoofd breken, en zakken. „Vragen over bijvoorbeeld marifoongebruik, vaardiepte en registratie van snelle motorboten vallen buiten het examenprogramma.†„De examencommissie is al jarenlang een arrogant clubje, dat hoog van de toren blaast. Maar ze ontwijken mijn vragen. Ik erger me al jaren aan die club, die een verschrikkelijk onbegrijpelijk lesboek uitgeeft en nooit de moeite heeft genomen om daar een goede tekstschrijver op te zetten. Het is een amateuristische club, die haar eigen inkomsten beschermt tegen elke prijs. Voor hen zijn de examenvragen een onuitputtelijke bron van inkomsten.†Dick Sluijter van de KNMC reageert: „Ik wil er weinig woorden aan vuil maken, maar wij nemen de examens af in opdracht van het ministerie, die door de ambtenaren zijn goedgekeurd. Als hij klachten heeft, moet hij zich maar melden bij de minister. Maar ik waarschuw alvast: op het ministerie weet bijna niemand hoe het precies zit, vanwege reorganisaties en ambtenaren die met pensioen zijn.â€