Het is een hele tijd geleden al aangekondigt, maar nu komt het er dan toch van waarschijnlijk
June 26, 2006 issue - File this under "what's old is new again." A German company is introducing sails it says may help propel ships across the sea cheaper and faster than modern engines.
SkySails' system consists of an enormous towing kite and navigation software that can map the best route between two points for maximum wind efficiency. In development for more than four years, the system costs from roughly $380,000 to $3.2 million, depending on the size of the ship it's pulling. SkySails claims it will save one third of fuel costs. It recently signed its first contract with Beluga Shipping of Bremen, Germany, for one kite, but says it expects to sell 300 more within five years. Beluga says that the giant kite will help the company meet environmental regulations as well as cut fuel costs.
The sail systems are meant as a retrofit technology that can work with any cargo ship as well as yachts of more than 79 feet. Ships can use their engines to begin and end voyages and use sail power in lieu of engines for the middle portion. Use both, and you go even faster.
—Linda Stern
© 2006 Newsweek, Inc. |
-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
Raar, het lijkt wel alsof hij aan de boeg van het schip vast zit.
Het zit ook aan de boeg vast.
Ik heb er al filmpjes van gevonden van het oplaten en binnehalen van de kite. Maar ik vind de filmpjes niet direct.
Als de kite wordt binnengehaald, klapt hij op 1 of andere manier dicht aan de boot.
Het is een raar systeem, net zoals de kite maar met 1 lijn vasthangt maar bij de toming is een soort "doos" bevestigd.
davidov had een 4 sterren sessie in Grevenlingendam, Oosterschelde zijde met maar liefst 20 - 28 knots op zijn Flysurfer Boost (2015)
Het is dan geen touw maar een holle leiding. In de vierkante box zitten sensoren en met de computer (waarschijnlijk een mac dual intel ) wordt berekend aan welke string in de leiding getrokken moet worden.
om de kite stabiel te houden,en is een constante actieve besturing. De matroos of kapitein drukt gewoon opeen knopje en verder vliegt het volautomatisch...
-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)
-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)
Denis had een 2 sterren sessie in Les Blanc Sablons met maar liefst 16 - 22 knots op zijn Takoon Scoop (2002)
Waarom geen gewone spinaker?
Er is zowiezo allang bekent dat een kite veel efficienter is dan een zeil. Je hebt minder oppervlak nodig voor hetzelfde resultaat.
Bij zo'n tanker heb je dan ook een behoorlijke mast nodig.