Deel II van de grote Hanglos foil test!
Steeds meer foilers op het water en een nog veel grotere groep die zich op het achterhoofd krabt of er voor het komend seizoen een aangeschaft moet worden. Dus wilde we dit voorjaar is een test doen van een selectie 2017 foils. We durven wel te zeggen dat het verschil in vormen, materialen en vaareigenschappen bij foils heel groot is
Omstandigheden
We hebben de foils getest in het afgelopen paasweekend op Zandvoort. De kitefoil cup is voor hetzelfde weekend afgeblazen wegens aanlandige wind en pittige golven. Dat hebben de foilers ook geweten met op zaterdag pal aanlandige wind fikse golven en op zondag Noordewind met wederom hoge golven en net als zaterdag vooral eb overdag. Eb op Zandvoort betekent lopen tot over de 2de bank voor je kan starten.
Test piloten
Een groep van 4 foilers van verschillend nivo hebben de foils getest en hun mening op papier gezet. Niet iedereen heeft op alle foils gevaren dus niet alle foils worden door alle testers beschreven. De testsessies zijn gemiddeld tussen de 30 minuten en 1,5 uur per foil geweest. Het zijn dan ook vooral eerste bevindingen/meningen/gevoel van de riders en niet een uitgebreide review. Vooral bij de wat meer advanced foils van de groep is wat meer tijd om te wennen geen overbodige luxe.
Type foils
We hebben geprobeerd een selectie vooral freeride foils bij elkaar te krijgen omdat dit de foils zijn waar de meeste kiters naar kijken. Op de Lift na zijn het foils van vooral de "grote" merken en dus goed verkrijgbaar bij de nederlandse surfshops.
MHL Lift 4.11 met de Classic 110 wing
Andries:
Bouw kwaliteit: 9
Plezier: 9
Snelheid: 6
Makkelijk/moeilijk te varen (1 heel lastig en een 10 heel makkelijk te varen): 9
Het board heeft veel drijfvermogen maar is dan ook vrij dik. De maat is lekker en het is ook fijn dat over het hele board een footpad zit.
De donker groene kleur vind ik niet zo goed gekozen omdat je met donker weer en golven je board kan kwijt raken.
Hij vaart heel erg makkelijk en is stabiel. Hij is alleen wel langzaam.
Richard:
Bouw kwaliteit: 9
Plezier: 9
Snelheid: 8
Makkelijk/moeilijk te varen (1 heel lastig en een 10 heel makkelijk te varen): 9
Carbon board en carbon foil. Wings en fuselage zijn uit één stuk. Zeer laag in gewicht. Ziet er prachtig uit.
Dit is een feestje om op te varen. Strapless gaat prima omdat het board lang genoeg op zijn kant blijft liggen tijdens het klaar maken voor de start.
Redelijk snel maar ondanks dat goed te controleren. Vaart zeer eenvoudig een aanrader!
Conclusie: het enige nadeel vind ik de fuselage wings combinatie uit één stuk. Wil je een wave front wing erbij dan raad je het al....€€€. Een prijzige maar zeer fijne set. Het board moet wel je smaak zijn.
Rene:
Bouw kwaliteit: 8
Plezier: 9
Snelheid: 7
Makkelijk/moeilijk te varen (1 heel lastig en een 10 heel makkelijk te varen): 8
Het board heeft een mooie sjieke shape, voelt lekker licht. Drijfvermogen is lekker en qua volume nog net prima.
De mast is niet te groot voor aanlandige wind en golven om te starten in zee.
Starten gaat zeer relaxed. Ook een stabiele hoogte houden is relatief snel te bereiken, ook in de bocht. Hij is niet verschrikkelijk snel, maar prima snelheid.
Het foilen op deze combi voelde direct vertrouwd aan.
Frits:
Bouw kwaliteit: 8
Plezier: 9
Snelheid: 7
Makkelijk/moeilijk te varen (1 heel lastig en een 10 heel makkelijk te varen): 9
Alles is van Carbon. Het board in groen carbon; volgens mij een blanke lak in kleur over het carbon heen gespoten, ziet er erg sjiek uit. De foil is in mat carbon afgewerkt. Eerdere Lift versies hadden een high gloss finish; dat vond ik zelf ook wel mooi. De wings en fuselage zijn uit 1 stuk gemaakt; dat is misschien wel heel stijf maar lastig als je op reis gaat; heb hem boven een boardbag gehouden en dat wordt kielekiele...
De Lift voelt snel vertrouwd aan en is heel stabiel. Hij is gemiddeld snel; zeker langzamer dan een groot deel van de foils in deze test. Wel voelt de foil zo vertrouwd/stabiel aan dat hij je aanspoort om zo hard als hij kan te gaan waar je bij andere foils soms inhoudt omdat je niet harder durft; zeker op het hobbelige water van afgelopen weekend.
F-One 51 board met Freeride 90 cm aluminium mast met de 800, 600 carve en 600 race vleugels
Rene:
Bouw kwaliteit: 7
Plezier: 5
Snelheid: -
Makkelijk/moeilijk te varen (1 heel lastig en een 10 heel makkelijk te varen): 4
Gevaren met 600 Carve blad
Board: het board ziet er degelijk en stevig uit en heeft aangenaam volume / drijfvermogen.
Als tijdens het varen het board het water raakt klapt het board er wel een beetje lomp op alsof een platte plastic deur het water raakt.
Foil: met deze foil had ik toch wel moeite. Hij komt makkelijk het water uit, maar vervolgens dook hij als een dolfijn omhoog en omlaag op het water. Het vergt vast wat meer oefening om de F one op een stabiele hoogte te houden dan de 20 minuten dat ik het geprobeerd heb. De voorste wing was 600cm2, wellicht had de 800cm2 stabieler geweest.
Frits:
Bouw kwaliteit: 7
Plezier: 8 (op de 600 freeride)
Snelheid: 7-9
Makkelijk/moeilijk te varen (1 heel lastig en een 10 heel makkelijk te varen): 7
Gevaren met 600 Carve/600 Freeride, 800
Het board is goed van formaat; beetje puntiger dan de meesten. Fijn volume; genoeg voor minder wind maar niet te groot. Board is stevig en zal niet snel beschadigen zo te zien. De foil ziet er netjes uit; vind de bladen erg mooi om te zien en qua vorm. Vind de lange pin die je door de bladen en fuselage heen steekt een bijzondere oplossing om het geheel in elkaar te schroeven. Voordeel van de lange schroef in de lengte is dat het wisselen van bladen sneller gaat dan bij de andere foils.
Ik heb de F-one met alle drie de bladen gevaren. De 800 maar ook de 600 Carve hebben veel opwaartse lift. Je vaart met de 600 carve al snel en met de 800 komt het board bij een nog lagere snelheid al van het water. Ik moest wel even wennen voor ik ze mooi stabiel kon varen; de truuk is veel druk op je voorste voet. Dat komt door de sterke lift die beide vleugels hebben. Ik ben zelf vrij licht; ik denk dat de 800 goed werkt als je +90 kilo weegt en bij heel weinig wind. Ik denk dat je de 800 met minder wind kan varen dan de andere foils in de test.
Mijn favoriet is de 600 freeride. Hij voelt wat sneller dan de 800 en 600 carve maar vaart makkelijker. Ik voer daar direct stabiel op weg zonder te hoeven wennen aan de gewichtsverdeling tussen mijn voorste en achterste voet.
Ik zou hem nog wel eens willen varen met de carbon mast.
Liquid Force Happy foil
Andries:
Bouw kwaliteit: 9
Plezier: 5
Snelheid: 7
Makkelijk/moeilijk te varen (1 heel lastig en een 10 heel makkelijk te varen): 7
Het board is groot en heeft veel drijfvermogen.
De foil is (te) zwaar en je kan de foil bijna niet op zijn kant krijgen en houden. Hierdoor moet je opstappen met het board plat op het water als je zonder voetbanden wilt varen.
Als je eenmaal vaart is hij makkelijk te varen en is ook vrij snel.
Rene:
Bouw kwaliteit: 9
Plezier: 5
Snelheid: 7
Makkelijk/moeilijk te varen (1 heel lastig en een 10 heel makkelijk te varen): 7
Na even aftasten vaar je redelijk snel weg op deze plank. Op deze foil zat een voorste voetband wat starten ook makkelijker maakt. Het board heeft een aangename hoeveelheid volume.
De foil voelt stabiel aan en draait makkelijk de bocht om. Al met al een degelijke foil zonder veel poespas.
Frits:
Bouw kwaliteit: 9
Plezier: 7
Snelheid: 8
Makkelijk/moeilijk te varen (1 heel lastig en een 10 heel makkelijk te varen): 8
Ik geef de bouwkwaliteit een 9 omdat het heel stevig is. Het board kan je zo van je balkon gooien en blijft nog heel. De wings zijn stevig en de constructie qua schroeven en het in elkaar zetten kan je rustig 30x doen zonder dat de boel snel slijt. Als ik het moet beoordelen hoe mooi het geheel is dan kom je eerder op een 5; het is een beetje de my-first-sony look maar wel stevig dus.
Board heeft aardig wat oppervlak en genoeg volume. Voor mij mag het board wel wat smaller; vind hem wat te breed. Hij is behoorlijk snel en ook wendbaar. Je moet even wennen maar bent vervolgens vlot weg en is ook redelijk stabiel. Handig voor beginners; je kan er een setje beginner vleugels opzetten en daarna overstappen op de medium aspect vleugel die standaard op de de Happy foil zitten. Een prima alternatief voor een kortere mast om mee te starten.
Cabrinha Double Agent
Andries:
Bouw kwaliteit: 8
Plezier: 8
Snelheid: 6
Makkelijk/moeilijk te varen (1 heel lastig en een 10 heel makkelijk te varen): 9
Het board heeft weinig drijfvermogen waardoor hij snel zinkt en soms ook even duurt voordat hij weer bovenkomt. Het is een erg fijn en degelijk board.
De foil is heel erg makkelijk te varen en is stabiel. Hij is alleen langzaam en maak vrij veel geluid.
Rene:
Bouw kwaliteit: 8
Plezier: 6
Snelheid: 5
Makkelijk/moeilijk te varen (1 heel lastig en een 10 heel makkelijk te varen): 8
Eerste kennismaking met dit board. Het board had geen voetband. De start is aftasten wat de juiste gewicht / druk verdeling is om op het board te komen.
Dit aftasten is wat ingewikkelder omdat het board geen drijfvermogen heeft en je dus het board snel onder water duwt. Maar hij komt makkelijk het water uit dus dat is ok. Voor het foilen in de Noordzee met golven gaat mijn voorkeur wel uit naar wat meer volume in het board omdat dat toch lekkerder vaart zodra je wat golven aantipt.
De foil vaart soepel met beetje links rechts swing maar toch stabiel. Hij komt niet snel op snelheid. De mastlengte is goed om ook met pal aanlandige wind in de branding te starten omdat je kunt starten daar waar je ook net nog kunt staan.
Richard:
Bouw kwaliteit: 7
Plezier: 8
Snelheid: 6
Makkelijk/moeilijk te varen (1 heel lastig en een 10 heel makkelijk te varen): 9
Wat opvalt zijn de low aspect wings en korte fuselage. In totaal is de foil toch lang omdat de achterste vleugel uitsteek. Het board is heel dun en licht. Verder zit het goed in elkaar.
Hiermee ga je heel snel leren foilen maar bereik je ook snel je limiet van het board. Voor in de golven ga je hier heel veel plezier mee beleven.
Deze foil is dus niet snel maar komt wel heel makkelijk het water uit. Wat ik wel storend vond is de fluit toon tijdens het foilen.
Deze foil is kinderlijk eenvoudig om het kunstje mee te leren! Zelfs strapless geen probleem. Omdat de foil van aluminium in combinatie met het volume loze board ervoor zorgt dat je makkelijk kan opstappen.
Conclusie: heel fijn simpel en makkelijk board. Zeker in de golven een aanrader.
Frits:
Bouw kwaliteit: 8
Plezier: 7
Snelheid: 5
Makkelijk/moeilijk te varen (1 heel lastig en een 10 heel makkelijk te varen): 9
Een bombproof constructie. Ziet er allemaal heel stevig uit. Board heeft weinig volume. Wordt geleverd met surfvinnen dus je kan hem ook in de golven gebruiken zonder de foil vleugel eronder. Leuke oplossing voor vakanties als je geen apart surfboard wil meenemen. Voorvleugel heeft een heel lage aspect ratio dus ik verwacht een makkelijk te varen foil.
En dat klopt; hij vaart kinderlijk eenvoudig. Gebrek aan volume maakt de start dan toch nog een beetje lastig maar dat komt ook omdat wij hem zonder voetbanden hebben gevaren; met voetbanden heb je daar iets minder last van. Al heeft iets meer volume toch zeker wel mijn voorkeur.
De foil is niet snel, als snelheid je niks uitmaakt en je liever in de golven speelt of wat op en neer cruist blijft het een leuke foil. Mocht je toch wat snelheid missen dan kun je altijd na 1 seizoen op zoek naar een andere foil en heb je het snel kunnen leren op de Cabrinha foil.
Las het ook al bij de andere testers; hij maakt idd een zoemend geluid zoals wel meer foils doen. Ik stoor me er niet aan.
-------------------------------------------
Niet alle boards zijn door alle testers gevaren. Als er door onze foilers nog op boards wordt gevaren waar ze hun mening nog niet over gegeven hebben zullen we proberen die info alsnog toevoegen aan deze pagina als we de foilers kunnen overhalen hun meningen op te schrijven.