Een paar weken geleden hebben we de F-ONE foil lineup voor 2019 besproken. Afgelopen vrijdag hebben we ze uitgeprobeerd met een groep foilers. Er stond een prima windje van 14-18 knopen met weinig golven. Aan het eind van de middag zakte de wind weg waardoor niet iedereen op alle foils heeft kunnen varen.
We hebben een lekker gevarieerd testpanel samengesteld met ervaren foilers maar ook foilers die pas afgelopen seizoen hun eerste meters hebben gemaakt:
Andries: 3 jaar foil ervaring en 10+ foils geprobeerd
Kasper: vorig seizoen begonnen en tot nu toe 2 foils geprobeerd
Elja: vorig seizoen begonnen en tot nu toe 2 foils geprobeerd
Arjen: 1,5 jaar foil ervaring en tot nu toe 2 foils geprobeerd
Frits: 4 jaar foil ervaring en 10+ foils geprobeerd
Rene: 3 jaar foil ervaring en 10+ foils geprobeerd
Er wordt meer uitleg over de verschillende vleugels en sets gegeven in het F-ONE foil lineup artikel. Dus pak die erbij als je meer over de specifieke sets wil lezen. Hieronder schrijven we vooral op wat de testers te melden hadden na het varen met de verschillende sets!
Set I: IC6 + 51 TS foilboard op een 85cm mast
Gemiddelde rating:
Snelheid: 7
Makkelijk/moeilijk te varen: 9.5
Lift: 8.5
Stabiliteit: 8.7
Wendbaarheid: 8-
Plezier: 8.7
Andries
Snelheid: 7
Makkelijk/moeilijk te varen: 9
Lift: 9
Stabiliteit: 8
Wendbaarheid: 8
Plezier: 8
In aanmerking genomen dat het de goedkoopste set in de test is moet ik zeggen dat hij super lekker vaart. Ik vind de set wel wat zwaar. Ik vaar zelf dan ook meestal met een full carbon set dus ben wat verwend qua gewicht.
Kasper
Snelheid: 8
Makkelijk/moeilijk te varen: 10
Lift: 8
Stabiliteit: 10
Wendbaarheid: 8
Plezier: 10
Ik vaar deze set zelf en ben er dus aan gewend. Stabiel en degelijk board. Achterkant van de foil is wel wat kwetsbaar; ik heb hem een keer ergens tegen gestoten en meteen een hapje eruit. Board is aan de zware kant.
Frits
Snelheid: 6
Makkelijk/moeilijk te varen: 9
Lift: 8
Stabiliteit: 8
Wendbaarheid: 7
Plezier: 8
Ik heb deze na de Escape gevaren en dan voelt de IC6 wel heel traag. Snelheid is voldoende dus het is toch een 6 geworden. De IC6 is een allemansvriend; je vaart er zo op weg en het voelt al snel vertrouwd aan. De lift, wendbaarheid en stabiliteit; het is allemaal in evenwicht. Het board heeft niet zoveel volume maar is wel breed en planeert daardoor snel. Met voetbanden een prima board om mee te beginnen. Wil je meteen strapless beginnen en je hebt nog niet eerder gefoild dan misschien beter voor de bamboo series gaan qua board; dan heb je wat meer volume.
Set II: De Escape + Foilboard carbon series op een 95cm mast
Gemiddelde rating:
Snelheid: 9
Makkelijk/moeilijk te varen: 8
Lift: 7.5
Stabiliteit: 8.5
Wendbaarheid: 8.5
Plezier: 8.5
Andries
Snelheid: 9
Makkelijk/moeilijk te varen: 8
Lift: 8
Stabiliteit: 9
Wendbaarheid: 8
Plezier: 8
De Escape is mij bijzonder goed bevallen. Omdat de aspect ratio veel hoger is dan de andere vleugels had ik verwacht dat deze lastiger te varen zou zijn. Zoals verwacht is het inderdaad de snelste foil. Als je van snelheid houdt maar wel een stabiele foil zoekt dan is dit eeen goeie keuze!
Frits
Snelheid: 9
Makkelijk/moeilijk te varen: 8
Lift: 7
Stabiliteit: 8
Wendbaarheid: 9
Plezier: 9
Ik ben de dag begonnen op de Escape. Ik hou vooral van freeriden maar had toch wel even zin om gas te geven dus had de Escape al een beetje mijn kant op geschoven. Ik heb wel eerder op race vleugels gevaren en ben gewend dat de eerste stukken varen wat wiebelig zijn; omhoog - omlaag - omhoog - omlaag voordat je muscle-memory doorheeft op de juiste momenten de gewichtsverdeling te corrigeren. Ik was dan ook heel verbaast hoe stabiel de Escape er vandoor ging zonder ook maar een moment te "dolfijnen". Twee rakken je schrap zetten en je pakt honderden meters hoogte om vervolgens weer in 30 seconden downwind op je vertrekpunt te eindigen; lekker hoor. Ben vervolgens wat 360's gaan draaien en dat gaat eigenlijk ook prima al moet je wel een beetje snelheid houden. Een golfje pakken en een beetje pompen om op snelheid te komen is er niet bij; als je probeert te pompen met je voorste voet trap je hem zo de diepte in; te weinig oppervlak om genoeg water weg te drukken. Nooit gedacht dat ik een racevleugel een 9 voor plezier zou geven; misschien toch nog even sparen om er iets race-achtigs bij te nemen...
Set III: Mirage vleugels 650cm2, 800cm2, 1000 cm2 + foilboard bamboo series en de TS
De Mirage vleugel is te krijgen in de volgende 3 groottes: 650 cm2, 800 cm2 en 1000 cm2. We hadden ze alledrie ter beschikking. We zetten hieronder bij de ervaringen neer op welke vleugel ze gevaren hebben!
Kasper over de 1000cm2
Snelheid: -
Makkelijk/moeilijk te varen: 7
Lift: 8
Stabiliteit: 8
Wendbaarheid: 8
Plezier: -
Eerste set die ik geprobeerd heb. Ik had wat moeite om lekker weg te komen maar na een tijdje ging het lekker. Ik had 1 strap voorop zitten en ben er zelf 2 gewend. Viard vaart lekker door als hij even het water raakt.
Frits over de 1000cm2
Snelheid: 6
Makkelijk/moeilijk te varen: 9
Lift: 9
Stabiliteit: 9
Wendbaarheid: 7
Plezier: 8
Ik vaar graag op voorvleugels van rond de 1000cm2. Die hebben doorgaans de lift die ik graag heb in de golven. De Mirage 1000 heeft veel lift, gevoelsmatig meer dan de gemiddelde 1000 vleugel. Bij heel weinig wind is dat wel fijn maar als ik zou moeten kiezen past de 800 mirage mij beter, net iets sneller in draaien en een tikkie minder lift dan de 1000. Ik weeg zelf 75 kilo; als ik 15 kilo aankom (staat niet in de planning ) zou ik voor de 1000 gaan. Hij vaart lekker makkelijk, is natuurlijk wel wat minder wendbaar dan de 800 en de 650.
Arjen over de 1000cm2
Snelheid: 7
Makkelijk/moeilijk te varen: 9
Lift: 9
Stabiliteit: 8
Wendbaarheid: 7
Plezier: 8
Heel makkelijke foil om te varen. Een stuk levendiger dan de Gravity 1200. Veel lift dus vaart lekker door op hoogte na foutjes of bij even wat minder wind. Vond de set wel wat zwaar samen met het TS board. Veel werk om het board goed te leggen door het gewicht en gebrek aan volume van het TS board. Wel fijn board om mee op reis te nemen! Ik vond dit de ideale lichtweer set.
Elja over de 1000cm2
Snelheid: 7
Makkelijk/moeilijk te varen: 8
Lift: 7
Stabiliteit: 9
Wendbaarheid: -
Plezier: 8
Makkelijk te varen, veel stabiliteit en veel ruimte om te corrigeren. Start makkelijk en kan ook varen met het board op het water. Dat gebruik ik nu om mijn gijpjes te oefenen.
Rene over de 800cm2
Snelheid: 6
Makkelijk/moeilijk te varen: 8
Lift: 6
Stabiliteit: 10
Wendbaarheid: 8
Plezier: 8
Was de eerste foil die ik heb gevaren vrijdag. Strapless. Het water uit komen bij de start ging makkelijk. Om hem vervolgens op een stabiel hoogte te houden kost wat meer moeite dan de 650. Af en toe zakte die plots wat dieper in het water. De snelheid die te behalen is, is niet (te) hard. De bochten nemen is even wennen want door de wat trage snelheid, in combi met net genoeg wind, maakte dat een bocht nemen wel eens niet lukte door te weinig snelheid die je meeneemt uit de bocht.
Frits over de 800cm2
Snelheid: 7
Makkelijk/moeilijk te varen: 8
Lift: 8
Stabiliteit: 8
Wendbaarheid: 8
Plezier: 9+
Voor mij de beste vleugel uit de F-one range. Precies de lift/wendbaarheid verhouding zoals ik hem graag heb. Ik zou hier een Pocket 130cm opzetten op een 75cm of 85cm mast. Hoop dan stiekum nog op een carbon mast en carbon fuselage om hem verder te upgraden naar een nog lichter setje.
Andries over de 800cm2
Snelheid: 8
Makkelijk/moeilijk te varen: 8
Lift: 8
Stabiliteit: 8
Wendbaarheid: 8
Plezier: 9
Na de verschillende foils geprobeerd te hebben heb ik als laatste de Mirage 800 + pocket gevaren. Deze lijkt voor mij gemaakt. Deze was zeer makkelijk te varen en is ook redelijk snel met draaien. De wind ging er langzaam uit dus het was wat weinig om lekker te freeriden. Dit board met de 800 zou mijn keuze zijn!
Arjen over de 800cm2
Snelheid: 8
Makkelijk/moeilijk te varen: 9
Lift: 7
Stabiliteit: 8
Wendbaarheid: 8
Plezier: 8
Fijne vleugel. Moet wat meer werken om niet af en toe op het water te zakken vergeleken met de 1000. Lekker levendige set. Zou mijn keus zijn samen met het Pocket board.
Andries over de 650cm2
Snelheid: 7
Makkelijk/moeilijk te varen: 5
Lift: 7
Stabiliteit: 7
Wendbaarheid: 7
Plezier: 5
Deze vleugel is best lastig te varen. Na een paar rakjes gaat het wel wennen. De snelheid valt een beetje tegen. Vooral omdat hij niet zo makkelijk te varen is in vergelijking met de grotere vleugels verwacht je meer snelheid.
Rene over de 650cm2
Snelheid: 8
Makkelijk/moeilijk te varen: 9
Lift: 8
Stabiliteit: 8
Wendbaarheid: 8
Plezier: 10
Vanaf de start, die heel smooth gaat, is het geen moeite om direct op hoogte te komen en deze stabiele positie te behouden. De extra snelheid van deze 650 ten opzichte van de 800 is daar denk ik debet aan.
De bochten moet je met wat hogere snelheid ingaan en dan ga je care ND door de bochten als een mes door de warme boter. Dat voelt erg lekker aan.
Frits over de 650cm2
Snelheid: 8
Makkelijk/moeilijk te varen: 8
Lift: 7
Stabiliteit: 7
Wendbaarheid: 9
Plezier: 8
De kleinste van de Mirage vleugels. Wat minder lift dan de grote broers maar daar krijg je veel wendbaarheid voor terug. Dit draait als een scheermes om zijn as. Je hebt iets meer wind nodig of een paar meter meer doek in de lucht vergeleken met de 800 en de 1000. Zeker voor de lichtgewichten onder ons (60 kilo) zou ik zeker naar de 650 kijken of als je van een heel levendige vleugel houdt die snel draait.
Set IV Gravity vleugel met een Pocket
Gemiddelde rating:
Snelheid: 5.3
Makkelijk/moeilijk te varen: 7.5
Lift: 9.3
Stabiliteit: 8
Wendbaarheid: 7
Plezier: 7.5
Elja
Snelheid: 7
Makkelijk/moeilijk te varen: 6
Lift: 8
Stabiliteit: 7
Wendbaarheid: -
Plezier: 9
Ik vond het moeilijk om op het board te komen. Je moet namelijk meteen staan en je kan niet meer corrigeren omdat de vleugel meteen omhoog komt.Als je eenmaal staat vaart hij super speels/vrij. De grote vleugel geeft voor mij veel stabiliteit wat de combinatie superleuk maakt. Die pocket wil ik heel graag gaan varen!
Arjen
Snelheid: 5
Makkelijk/moeilijk te varen: 8
Lift: 9
Stabiliteit: 9
Wendbaarheid: 5
Plezier: 6
Heel veel lift; dat is even wennen. Hij is langzaam en wat log en ook niet wendbaar. Vind het pocketboard erg lekker.
Frits
Snelheid: 4
Makkelijk/moeilijk te varen: 7
Lift: 10
Stabiliteit: 9
Wendbaarheid: 6
Plezier: 6
Een bijzonder setje. De vleugel heeft heel veel lift. Het is grappig dat je stapvoets kan varen en dan al genoeg lift hebt om op hoogte te blijven varen. Als ik er een tijdje mee zou varen kan ik er wel aan wennen maar ik heb nu steeds moeite met de hoeveelheid lift. Dat betekend dat als ik bijvoorbeeld een 360 draai ik goed moet opletten om genoeg druk op mijn voorste voet te houden anders "steigert" het board door de toegenomen snelheid in de bocht en wordt ik er aan de achterkant afgegooid.
Rene --> op de Gravity 1400 de grote broer van de 1200
Snelheid: -
Makkelijk/moeilijk te varen: 8
Lift: 10
Stabiliteit: 6
Wendbaarheid: -
Plezier: te weinig wind
De 1400 met 65cm mast, met een kort plankje in een wegvallende wind was een avontuurtje. Hij schiet er uit, maar op juiste hoogte houden was de uitdaging. Vooral door de combi met het korte stompe bordje. Bij het dolfijnen dook ie wat snel onder in deze (te) korte sessie (te) weinig wind. Maar combi is heel interessant; ik vaar graag nog eens met 1400 of 1200 in de juiste condities!
Andries
Snelheid: 6
Makkelijk/moeilijk te varen: 8
Lift: 10
Stabiliteit: 8
Wendbaarheid: 8
Plezier: 8
De golven waren niet zo hoog maar het lijkt me geweldig om met deze foil te waveriden. Door de enorme lift en het feit dat hij heel langzaam is zou dit mijn keuze zijn voor het waveriden. Ook het pocket board past hier goed bij omdat hij wendbaar is en je goed overzicht houd omdat hij zo kort is. Door de breedte van het board aan de voorkant kom je toch heel makkelijk weer omhoog als je even het water raakt.
Kasper
Snelheid: 6
Makkelijk/moeilijk te varen: 8
Lift: 8
Stabiliteit: 8
Wendbaarheid: 10
Plezier: 8
Ik voer hier zo op weg. Als de pocket het water raakt vaart hij goed door!
Langzaam ging de wind uit na een fijne middag foils testen. Alle testers hebben wel 1 of 2 foils niet kunnen proberen. De F-one foils lijken overall heel voorspelbaar en met een extra voorwing maak je eenvoudig van een Diesel een GTI. Daarnaast kun je eenvoudig in mastlengtes en type boards varieren. We hebben in dit geval de hybride boards waarmee je ook kan golfrijden zonder de foil eronder niet getest. Zeker de moeite waard om naar te kijken als je geregeld op kite vakantie gaat en gewicht wil besparen door je foilboard en golfsurfboardje in 1 board te combineren.