Vorige week al aangekondigd door teamrider Dylan van der Meij, nu nog even het offiiele persbericht van dit nieuwe kitemerk.
VANTAGE today announced its commitment to a breakthrough in kite development. Being (one of) the first kite development companies using computational design as its main design method. VANTAGE today announced it has the first real world performance results that prove data driven kite development will outsmart the conventional kite development methods for good. Enabling next-generation kite performance.
Conventional kite development methods today are mostly experimental and therefore by default prone to human error. The last decade the industry has shown minimal new innovation, causing kite performance to have remained at a stagnant level for at least half a decade. Vantage claims that the lack of innovation is mostly caused by the fact that current performance validation methods are based on human interpretation.
Robin van de Putte (founder of VANTAGE) says: “Today’s kite brands mostly differentiate with colours, exclusive materials and pricing, but are struggling to validate, substantiate and increase the performance of a kite. Performance is currently determined by human interpretation, which leaves a huge margin for error when it comes to improving future kite designs. It’s about time the kiteboarding industry adds some science to the mix.”
VANTAGE starts developing where conventional kite development methods end. By utilizing a unique data driven computational deep learning design method, resulting in a simulation framework that allows VANTAGE to simulate and predict the kite performance prior to prototyping with a stunning degree of accuracy.
Utilizing today’s kite design knowledge to the max, performing wing deformation and computational fluid dynamic analysis, this data enables for accurate simulation that allows for accurate results prior to building a prototype.
But it doesn't stop with simulation only; a unique performance validation method has been developed. A validation method that allows recording of in-fight data from over 28 IMU (inertial measurement unit), pressure and GPS sensors that are attached on the kite. The data recorded by these sensors is providing in real-world performance and wing deformation knowlegde. Through acquiring this in-flight data, it allows VANTAGE to offset the results against the simulation and validate the true real-world performance. Using a deep learning simulation framework is a huge advantage, as it learns and becomes more accurate overtime.
Development program
Vantage will soon announce an exclusive R&D Béta program aimed at devoted riders. A limited number of positions will be available. If you are interested to be the first to fly the next generation of data driven and community proven kites.
Hartstikke leuk en spannend. En wens ze veel succes.
Maar het is ook wel aardig als bedrijven op hun website iets meer melden: bijvoorbeeld wie ze zijn, waar ze zitten, wat hun kvk nummers zijn, een telefoonnummer. Dit ziet er (zoals bij zoveel anderen ook helaas) te veel uit als verstoppertje spelen.
"Performance is currently determined by human interpretation"
Ik ben benieuws of Vantage ook echt bewijs meelevert bij zijn kites, test rapporten,meetdata etc etc. Vroeger zag je nog weleens de AR ratio werd opgegeven.
Echte specificaties van de kites, vliegsnelheid, draaisnelheid tav barinput ,glide ratio, Angle of attack, upwind angle, stretch deformation,weight whatever etc. Zodat als je het kite koopt (of hetnieuwere modelkoopt) je ook echt kunt zien wat en welke verbeteringen je koopt of wat voormodel kite het is. (Tegenwoordig is allemaal marketing praat..)
Verder "performance" vind ik nog al een vaag begrip, een kite zit vol met compromis of keuzes. Wat de een goed vind performen vind de ander juist een ongewenst effect. En dan nog zaken als het bijvb het driften van de kite met slacklijnene, het is wel erg belangrijk, maar wat opzich niets met flight performance te maken heeft.
De meeste goed lopende modellen zijn de afgelopen tien jaar door ontwikkeld en zitten op hun einde of hoeven misschien nog maar een klein stukje. Cabrinha switchblade is de laatste paar jaar niks meer aan verandert dan de kleur. De CORE XR serie zat nog weinig verschil tussen de 4 en de 5 dus de 6 zal nog een beetje worden getuned. De North/Duotone EVO is ook niks aan verandert etc etc.
Enige waar ze nog het verschil mee zouden kunnen maken is het materiaal. Maar wat Advantage nu doet is in sneltrein vaart met hetzelfde materiaal tien jaar ontwikkeling en testen ( ambacht ) over te slaan met computer modellen. Super mooi natuurlijk dat het kan maar krijg je dan ook ander product of is het gewoon hetzelfde dan er al is?
Zou leuker zijn om te zien dat uit een model komt dat bijvoorbeeld de manieren van constructie of materiaal altijd al de beperkende factor is geweest. Nu worden kites uit middelmatig materaal gemaakt omdat ze anders te duur worden voor de markt of omdat ze te weinig slijten. Kites zijn speelgoed dat je anders dan er tasjes van maken niet echt kunnen worden hergebruikt.
De nu gebruikte materialen en constructies rekken dus als je dan een nieuw generatie/kleur van hetzelfde model uit het plastic trekt je altijd vind dat de kite "lekkerder" vaart. Tja logisch als je van een uitgerekte vuilniszak een verse rammer pakt....
We zitten al weer een tijdje te wachten op een echte game changer.. in de lichtweer hoek zie je nu de drijvende singleskindat is weer een mooie evolutie die ook mooi aansluit op de hydrofoil. Maar in tube land zie ik geen nieuwe dingen dan meer van hetzelfde... en dan is de vraag of je ambacht gaat vervangen met een algoritme het verschil gaat maken....
@vernadez, het lijkt erop dat ze die specs inderdaad gaan delen. Zelfs per maat kite:
https://vantagekites.com/downloads/vantage-vulture/vantage-vulture-development-lineup2019.pdf
Edit: @Magic_Ed, ook die gegevens staan onderaan het document in bovenstaande link zie ik net.
Ik heb me intussen opgegeven voor hun development program. Ben erg benieuwd.
Ook die crosover singleskin-invlatable waarmee ze samen met Bruno legaignoux aan werken intrigeert mij.
Gyttja had een 4 sterren sessie in Hoekipadijk met maar liefst 20 - 31 knots op zijn Vantage Vulture (2019)
Ziet er idd wel mooi uit en ze lijken idd ook wat echte specs tegeven. ipv alleen marketing praat. Weetje in ieder geval wat en waarom je een kite lekker vind. Vind het een goed zaak als kite merken meer echte specs opgeven. (gewicht ook erg belangrijk) Het is erg lastig om nu een kite te beoordelen op de beschrijving omdat er geen specs worden oppgeven.
Maar naast computer design is het nog steeds nr 1, het kiezen van het juiste compromis en of tune. Wat voor kite wil je hebben, wat vind jij lekker ?
Als je al je design parameters en meetwaarden permodel opgeeft is het voor de concurrentie ook makkelijker om kite met vergelijkbare tune te maken en ook om kites te laten liggen etc....
Voor tv's telefoons computeers etc overal worden echte specs gegeven, dus juich dit echt toe in kiteland....
Zal dan concurrentie en innovatie verder aanjagen.
[Maar naast computer design is het nog steeds nr 1, het kiezen van het juiste compromis en of tune. Wat voor kite wil je hebben, wat vind jij lekker ?]
Tuurlijk, dat is zeker zo. Maar het voordeel is als de specs inzichtelijk zijn, dat je op een gegeven moment weet wat je fijn vindt en belangrijk vindt. Nu moet je maar een beetje gokken op basis van marketing praat en wat je zelf aan de vorm kunt ontdekken. Tja en testen, dat is super belangrijk. Maar je kunt niet alles testen en je gaat toch op basis van de info die je over een kite hebt een voorselectie maken. Ik zou het wel interessant vinden als je meer info hebt, liefst bij meerdere merken, zodat je echt kunt begrijpen en voelen wat bepaalde parameters voor invloed hebben.
Mooie tijden in elk geval nu er weer wat ontwikkelingen rond kites lijken te onstaan.
Dit is zeer interessant en nu afwachten wat het in de praktijk gaat betekenen. En ook de ontwikkelingen rond Ocean rodeo met het aluula doek ipv het traditionele teijin technoforce spreken mij aan.
Gyttja had een 4 sterren sessie in Hoekipadijk met maar liefst 20 - 31 knots op zijn Vantage Vulture (2019)