Duotone heeft voor 2019 flink uitgepakt op foilgebied. Waar we het in de afgelopen jaren met 1 model moesten doen en 2 vleugels om uit te kiezen hebben ze voor 2019 een heel uitgebreide lineup klaarstaan.
We zijn wezen buurten bij Duotone om de hele range te bekijken. In dit artikel beschrijven we de verschillende modellen en boards. Heel binnenkort gaan we ze aan de tand voelen met ons eigen 2019 foil testpanel
Duotone foilboards
Op de website zie je 3 foilboards: de Pace, de Free en de Hybrid.
De Pace is een freeride board in sandwich constructie dus met aardig wat volume. Het breedste punt van het board zit op 1/3de van de neus zoals je het heel vaak ziet tegenwoordig. Voordeel daarvan is dat het board heel voorspelbaar van het water af stuitert als je in volle vaart het wat aantikt. de Pace komt in 3 maten; 4'3", 4'6" en 4'10". De Pace heeft sliders aan de onderkant, je kan de mast dus naar voren en naar achteren schuiven. Je kan het board met 1, 2 of 3 voetbanden uitrusten.
De Free is het freeride board zonder volume. De basis van de Free is hout met een kurken/rubber deck. Het board is zo goed als onverwoestbaar aldus Duotone. Ook de Free kun je met 1,2 of 3 voetbanden uitrusten en komt in 3 maten; 4'1", 4'6" en 4'10". Een prima board om mee te beginnen net als ze Pace trouwens alleen is de Free nog wat scherper geprijst. De 4'1" versie (122cm) is een mooi alternatief voor de Alaia boardjes die vaak door freeride foilers worden gebruikt.
De Hybrid is een echt kite golfsurfboardje zonder concessies! Echter zitten er 4 gaatjes aan de onderkant waar je zo je foil inschroeft. Geen sliders dus die de flex van je surfboardje teveel zou beinvloeden aldus Duotone. Daarom alleen 4 inserts die wel helemaal door het board heenlopen en tot aan het bovendeck vastzitten. Voor je kitevakanties is dit natuurlijk de uitkomst; in de ochtend als de wind vaak nog licht is lekker foilen en in de middag golfrijden op hetzelfde boardje. Als je hem in je handen hebt zie je de 4 inserts bijna niet dus menigeen zal op zijn achterhoofd krabben als je er opeens een foil onderschroeft. De Hybrid komt in 5'1" en 5'3".
Duotone vleugels en masten
Duotone levert aluminium masten in de volgende maten; 60cm, 75cm en 90cm. De baseplate van de masten zit aan de mast gelijmd en geschroeft; door zowel te schroeven als te lijmen ontstaat een extreem stijve verbinding aldus Duotone. Mooi om te zien dat Duotone "helicoils" (RVS schroefdraad) in de mast gezet heeft in plaats van schroefdraad in het aluminium te tappen; zo blijven je schroeven niet vast zitten in het schroefdraad zodat je je foil minder vaak uit elkaar hoeft te halen.
De Vleugel serie van Duotone wordt de Spirit serie genoemd en delen allemaal dezelfde aluminium fuselage (de aluminium "staaf" die de voorvleugel met de achtervleugel verbindt en waar de mast op geschroeft zit). De instapper van de serie heet de Spirit Freeride. De Freeride vleugel is gemaakt van composite; een carbon legering die supersterk is maar net even voordeliger dan full carbon. De freeride vleugel komt als enige met een bijpassende composite achtervleugel. Alle andere vleugels delen dezelfde full carbon achtervleugel. Bij Duotone kan je starten met foilen voor 899 euro (Spirit freeride foil) + 649 (Free boardje) euro = 1548 Euro.
De Freeride foil is de meest eenvoudige foil om op te starten volgens Duotone.
Na de Freeride volgen de Carve en de Surf vleugel. Deze twee vleugels hebben dezelfde shape maar verschillen in grootte en zijn van full carbon gemaakt. De Carve is 950 cm2 en de Surf is nog een maatje groter en meet 1250 cm2. Ze gebruiken beiden dezelfde full carbon achtervleugel. Beiden vleugels zijn freeride vleugels, ondanks dat ze groter in oppervlak zijn dan de eerder beschreven Freeride vleugel zijn deze 2 sneller op topsnelheid en draaien ze ook sneller! We verwachten dat je de carve ook zou kunnen gebruiken als startset als je budget wat ruimer is. De 1250 zal nog wat meer lift genereren waardoor hij als startset misschien wat minder geschikt is tenzij je 90+ kg weegt. Het is voor beginners fijn om meer lift dan een racevleugel te hebben maar een 1250 heeft vaak zoveel lift dat dit ook wel wat oefening vergt.
De Carve op een 90 cm mast
De Surf op een 75 cm mast
De laatste in de serie is de Spirit GT. De snelle jongen uit de serie. Niet om in de golven mee te varen maar om snelheid mee te maken. De GT voelt stabieler als je hem sneller vaart. Hij zal wel wat minder lift hebben dus om op hoogte te varen zal je al wat meer snelheid moeten maken. Hij gebruikt dezelfde carbon achtervleugel als de Carve en de Surf. Mocht je af en toe willen racen en je volgende sessie in de golven willen spelen hoef je alleen de voorvleugel te wisselen van Carve/Surf naar de GT.
En dan stond er nog een Duotone foil die we niet op de website hebben zien staan... de Daytona. Een full carbon racemonster. Hij staat niet op de website en is dan ook een heel gelimiteerde oplage van gemaakt in samenwerking met een duitse carbon specialist. De vleugels en fuselage zijn uit 1 stuk gemaakt; dat zie je vaak bij de F1 apparaten onder de foils. Het apparaat staat op een mast van 105cm lang, nog net niet zo lang als de 115cm apparaten waar de worldcup jongens op varen. Duotone heeft een bijpassend full carbon raceboard gemaakt; de Indy. Het ding ziet er wonderschoon uit; typisch gevalletje als je moet vragen wat hij kost kan je hem niet betalen (sst we verklappen het toch; 3000 voor de foil en 2000 voor het board )
Alle foils worden geleverd met een tas en bescherm covers voor de mast en vleugels!