Wat denken julie hiervan? Wordt dit de toekomst? Benieuwd naar jullie meningen.
Balance had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Cabrinha Drifter (2012)
Grote kans dat dit de toekomst wordt ja. Maar ik heb m'n twijfels bij de uiteindelijke extra prestaties. Voor lightwind zal het ideaal zijn, en het opent wellicht de mogelijkheid voor LEI's met een racefoil shape. Maar of het bij 20+ een wereld van verschil gaat zijn moet ik nog zien.
Maar dan nog, het is sterker en lichter, dus het moet wel heel gek lopen wil dit niet de toekomst zijn. Met de huidige materialen is de grens wel ver opgezocht heb ik het idee.
Mij interesseert vooral ook de sterkte. Als ik zie dat ik dit jaar mijn leading edge opgehaald heb aan een schelp bij het self launchen
Balance had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Cabrinha Drifter (2012)
Hopelijk gaan ze de website updaten met meer details. Het is nog steeds niet echt duidelijk wat het materiaal precies is. Ik dacht eerst een hmwpe variant, maar ze hebben het over grafeen. Nu zie ik dat er ook grafeen gecoate hmwpe materialen bestaan, dus wellicht is het zoiets...
Zeker dat dit idee de toekomst is, als we tubes veel harder kunnen op pompen, kan je ze veel dunner maken dus aerodynamischer kites en meer design vrijheden, verder stijver frame en tegelijk lichter. Mogelijk hebben we dan ook andere pomp nodig.
De vraag is natuurlijk blijft het heel en met name de sticknaden en verbindingen hoe gaan ze dat doen, wordt dat het zwakke punt ? We gaan het meemaken, ik wacht het even af, want het is niet makkelijk......
In het verleden kwam Best met Cuben fiber hoop marketing praat (soort Dynema doek) ipv Dacron op de leadingedge, het was geen succes, ging sneller stuk en was duur.
Ik heb er een besteld uit nieuwschierigheid. We gaan het zien.
Gyttja had een 4 sterren sessie in Hoekipadijk met maar liefst 20 - 31 knots op zijn Vantage Vulture (2019)
Ben benieuwd gyttja.
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
Kan zeker de toekomst worden echter:
Het lijkt erop dat deze eerste iteratie bijna 2x zo duur is.
Adviesprijs Roam 10m is +- 1300$ voor de gewone en 2300$ voor de black/aluula variant.
Geen idee welk percentage van de meerprijs daadwerkelijk aan de materiaalkant ligt en welke extra markup is omdat er simpelweg geen concurrentie is.
Voordat we een grote overstap zien, zeg 80% van de verkochte kites is aluula, zal de prijs flink omlaag moeten en teven zal het materiaal zich moeten bewijzen in duurzaamheid.
Ik denk dat je dan zo 5 jaar verder bent.
Naar mijn idee geen reden om b.v. de aanschaf van een nieuwe kite uit te stellen voor de gemiddelde kiter dus.
Een super lightwind foiler met een ongelimiteerd budget (die een inflatable zoekt) zal wellicht wel even wachten op deze danwel de kites van volgend jaar met aluula.
Alsdat spul echt zogoed is lees net 68gram meter weegt tradional dacron 150gram meter en het ook nog eens veel sterker is. Waarom gebruiken ze dan nog wel ripstop voor de kite zelf? Dat kan dan ook veellichter gemaakt worden. Het Allula kan ook het TPU vervangen dus blijkbaar ook luchtdicht....
Toch hoe ze de naden verwerken, of ze het sticken of lijmen of versmelten smelten etc. Zou leuk zijn als ze is wat struts gaan opblazen en filmen kijken bij hoeveel Bar het klapt en waar. En of het spul ook heel blijft na heel veel buigen, op een punt.
Stel je eenns voor een kite te kunnen maken als een luchtbed, alle naden versmolten en de hele kite oppompen.
>Waarom gebruiken ze dan nog wel ripstop voor de kite zelf?
Ocean Rodeo sluit niet uit dat dat alsnog gaat gebeuren.
Echter een leading edge van een duurder materiaal is wel wat anders dan b.v. 10m2 ripstop vervangen (+verliezen bij het snijden van het materiaal) .
Ik denk dat de markt voor b.v. een 4500 euro 10M (willekeurige gok) volledig aluula aanzienlijk kleiner is dan een 2300 Euro 10M leading edge aluula welke al weer kleiner is dan een 1300 euro 10M geen aluula.
Zeker als de vliegeigenschappen tussen een aluula leading edge only en volledig aluula kite minimaal blijken te zijn.
De grote gewichts winst (+stijver materiaal) lijkt al te zijn gehaald met de leading edge.
Tov ripstop zal de winst vooral in de duurzaamheid van de kite liggen.
De kite zal waarschijnlijk langer mee gaan en langer als nieuw aanvoelen omdat het materiaal minder uit rekt.
Dan is het de vraag hoeveel je daar extra voor wilt betalen zeker nu het nog onduidelijk is of het materiaal echt langer mee gaat.
14.5 voor lichtweer met de hydfofoil lijkt me top ipv een foil kite al dat gedoe met die touwtes heb ik geen zin in.
Nog een paar filmpjes en meer info.
https://www.instagram.com/tv/B1IHIoMHm8j/?utm_source=ig_web_copy_linkj
https://www.youtube.com/watch?v=6p2NezULivk&t=9s
https://www.instagram.com/stories/highlights/18028939552171559/
Testen kan 21 t/m 25 augustus op Multivan Kitesurf Masters St. Peter Ording - Germany.
de grote ontwikkelingen zullen vooral uit het toepassen van andere materialen moeten komen. de grote slijtage komt altijd nog uit de rek van die goedkope Teijin meuk waar ze nu kites van maken. Als je meer moet betalen maar je kite slijt niet dan blijven ze wellicht ook meer waarde vast en creeren we minder afval.
op dit moment zijn er genoeg mensen die tegen de 1000,- voor een twintip neer tellen....als nou ergens geen ontwikkeling in heeft gezeten of dat de grondstoffen duurder zijn geworden zijn het twintipjes... dus als de kites ook nog goede karakteristieken hebben zie ik geen probleem dat ze voor een hogere prijs verkocht worden.
Er worden nu ook weer nieuwe 2020 modellen op de markt gekwakt die alleen maar een ander kleurtje hebben dan die van 2019 maar wel weer gemiddeld €50,- per kite duurder zijn geworden
@gyttja Aanbetaald zul je bedoelen of niet ? Of heb je een contact bij OR of zelfs gesponsord ?
Zou het waarschijnlijk ook lastiger op te vouwen zijn en weer in te pakken zijn misschien zelfs lastiger als een ram air/foil kite ? Als je zo naar die test kijkt van die vergelijking van tube strut kite en deze, niet zoals latjes in je kite enzo. Hmmm zal denk wel meevallen lijkt maar zo omdat ze een lege strut testen zo te zien.
ESComputers had een 3 sterren sessie in Workum met maar liefst 14 - 17 knots op zijn North Rhino (2009)
Prijzen ongeveer vanaf € 1600,00 voor de kleinste Roam Black en € 2300,00 voor de kleinste 12m2 Flite Black....