Door de jaren heen hebben we al vaker berichtjes langs zien komen waarbij een kite wordt voorgesteld om grote boten/vrachtschepen voor te bewegen. Een mooie manier om brandstof te besparen!
Airseas gaat het systeem nu ook echt installeren op een commercieel vrachtschip; de Ville de Bordeaux. Een schip uit 2004 varend onder franse vlag. De kite is 1000 m2 groot
Het schip wordt uitgerust met een "automated flight control system". Als de condities goed zijn geeft het systeem zelf aan dat de kite gelanceerd kan worden. Als de kapitein op de knop drukt wordt de kite vanzelf uitgevouwen en gelanceerd. Met dezelfde knop wordt de kite ook weer binnengehaald en opgevouwen. Het hele systeem kan 20% brandstof besparen.
Check de link onderin voor meer info op surfertoday.
Toch vind ik het raar dat de kite vast zit aan de voorkant van het schip. Het trekken van de kite aan de voorkant wil het schip de bocht om trekken en zal het roer dus veel moeten tegen sturen, tenzij je idd pal downwind koers vaart met een loopende kite.
Peter Lynn deed al 20 jaar terug onderzoek en promotie van het concept van kites als voortstuwing voor boten.
Hij stelde toen een rail voor over het midden van het schip, waarbij het pull punt waar de kite aan het schip trekt kan worden ingesteld, met een lier naar voren of naar achteren tov het zwaarte punt.
Met zon rail systeem kon je zelfs heel goed het schip manoevrenen sturen, in combinatie met de stand van de kite, was dit zelfs veel beter bestuurbaar dan met een normale zeilboot mogelijk is. Alles zou dan met een autopilot worden geregeld.
Ik zal eens zoeken of ik het nog ergens kan vinden was ergens in 1999 was, later kreeg je ook nog die Belluga Sails wat failliet ging (ook kite aan voorkant). Verder zijn nog wat concepten met laddermolens en andere kite lieren met turbines voor energie opwekking.
"...met een simple druk op de knop...." dat klinkt wel heel erg optimistisch voor een 1000 m2 kite.
Eerst zien dan geloven.
We leuk dat kite power weer onder de aandacht komt.
En wat als er wat mis gaat? Er gaat altijd wel iets mis.. lijkt me lastig herstarten / lijnen uit de knoop halen etc. Maar toffe ontwikkeling! En 20% is een serieuze besparing bij zo'n kolossaal schip
Iemand is pasgeleden ook de Atlantische Oceaan overgestoken vanuit Portugal met een boot aangedreven door een kite waar ook een YT filmpje van gemaakt is, wel een kort filmpje misschien dat er nog meer over te vinden valt. https://www.surfertoday.com/kiteboarding/francisco-lufinha-crosses-the-atlantic-on-a-kite-powered-boat Hij lijkt trouwens wel ietwat normale water kite board kites te gebruiken, apart catamaran achtige boot dan!
ESComputers had een 3 sterren sessie in Workum met maar liefst 14 - 17 knots op zijn North Rhino (2009)