natte ondergoed bij droogpak

Door: KiteShallow Reacties: 48 Hits: 7419
KiteShallow 23 June / 2016 / 21:29

Hallo,

Ik heb een droogpak "Gul Hydro Kite Droogpak" maat JL, Junior Large. Laarsje onderaan. Ik gebruik 'ondergoed' dunne lycra en een luier (niet lachen)...mocht ik niet snel die pak uit kan trekken dan blijft mijn pak schoon. Twee keer droog, daarna nat tot mijn knie.

Nadat ik heb gegoogled. http://hanglos.nl/forum/kite-discussie/topics/312648/drysuite-advies-gevraagd/page-1.html

"Vaar het pak wel met socks, want anders loopt er langs de seals toch water naar binnen. Met socks aan heb je daar geen last van." => Socken gekocht, helpt niets

" Ik ben toen voor de Gull Hydro gegaan. Eerste keer varen ging goed en bleef dus helemaal droog. Bij de tweede keer kwam er al weer water binnen. De derde keer alweer dus toen was ik er helemaal klaar mee." => De verkoper zei dat er was een periode dat de Chinezen goedkope stof heeft ingezet, maar nu niet meer.

Een medewerker zei dat een kleiner latex enkel manchet moet worden ingezet, dit blijkt in mijn geval niet mogelijk  te zijn want ik heb al de kleinste maat.

Een full lektest moet worden uitgevoerd. Niets gevonden dus geen garantie en ik moet € 40,- betalen en zit met een droog pak die nat is.

De verkoper zei ook dat alle zweet verzamelt daar onder. Mijn oksel en mijn luier zijn kurk droog.

Wie heeft ervaring mee en tips, vast bedankt.

KiteShallow 23 June / 2016 / 21:34

Reactie van de verkoper:

Zoals besproken over de telefoon vanmorgen is het drysuit uitgebreid getest en waterdicht bevonden. Daarmee is een garantieclaim richting Gul niet mogelijk. De enige oorzaak waardoor jouw onderbenen toch nat worden, kan volgens ons zijn dat het water al te warm is voor gebruik van het drysuit waardoor je veel transpireert en het vocht daar achterblijft. Ook wanneer je tijdens de winterkou heel intensief sport in een droogpak, kun je wel een natte plek gaan voelen, omdat synthetisch ondergoed of fleece vocht van je huid opneemt en dit vervolgens niet snel genoeg kan verdampen.

De enkel seals zijn ook helemaal heel en waterdicht. Deze moeten gezien de diameter (kleiner bestaan ze niet) voldoende strak zijn, zoals we hebben gezien bij aanschaf. 

Kort samen gevat denk ik dat je het pak prima kunt gebruiken straks wanneer het water weer kouder is, het is in ieder geval absoluut waterdicht gebleken.

Wil je nog wel dat we de kleine trekscheurtjes in de nekseal dichtlijmen? Reken daarvoor op €25 reparatiekosten en nog een paar dagen tijd.

SLECHTS 4X GEBRUIKT!

dapee2 24 June / 2016 / 11:10

om hier op te antwoorden zul je wat meer info moeten geven.

vaar je alleen je rakjes of doe je ook wat tricks en daarbij wat valpartijen? want met crashes kan er altijd wel wat water naar binnen komen.

en waar en wanneer vaar je met dat droogpak?
ik mag toch aannemen dat je in in juni in nederland niet meer met een droogpak vaart!!! Anders is het 200% zeker weten zweet inderdaad!

dapee2 had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Naish Pivot (2021)

KiteShallow 24 June / 2016 / 11:38

ik ben blij als ik rakjes kan varen. ik doe mijn pak aan de boven kant op zijn laatst dicht als ik het water in ga. ik draag hele dunne kleding binnen. ik ben die pak aan het testen ivm garantie en zodat ik voor de winter zeker weet dat alles in orde is.

adriaanbrouwer 24 June / 2016 / 14:59

Hoi,

Zweet is wel een vijand van het droogpak ja, vooral als je pak niet ademt en je geen goed thermisch onderlaagje hebt (bijvoorbeeld Odlo oid) kan je alsnog nat worden. Dit kan serieuzere vormen aannemen dan een beetje een klam gevoel (zeker als je nu aan het varen bent met een droogpak terwijl het buiten warm is). Als pro-koukleum ben ik uiteindelijk op een Ocean Rodeo Soul uitgekomen voor de winterse dagen, omdat die behoorlijk ademt in vergelijking met andere pakken die ik heb geprobeerd. Bij een valpartij in de golven kan het volgens mij altijd gebeuren dat er een beetje water naar binnen sijpelt bij een manchet, maar dat je hele been nat is...? uit jouw beschrijving lijkt het alsof er (veel) water langs je enkelmanchet naar binnen is gekomen. Ducktape? :-) Doe je wel je wetsuitsokken over je manchetten?

groeten Adriaan.

KiteShallow 24 June / 2016 / 16:51

@Adriaan: ik heb eerst Ocean Rodeo (type ?) geprobeerd zaten die manchetten erg strak. Om een manchet doorheen te krijgen, zweette ik mij rot. De verkoper wilde in knippen maar weet niet hoe ver, het blijft een gok zei hij? Met de Gul zit wat ruimer. De verkoper beweerde als ik mijn laarsjes over heen heb en dan nog de broekspijpen overheen en onder afmaken met die klitte band, dan blijf het droog. Helaas is niet het geval. Tot mijn knie, dus de hele kuit is nat.

Volgens de theorie van de verkoper zal die vocht naar beneden lopen.
Nogmaals overige delen van mijn ondergoed, mijn oksel en mijn luier zijn kurk droog.
Volgens mij is eerder een capillaire werking omdat de seals niet goed afsluit.

Ik heb geen val partij (heeft de verkoper gewaarschuwd dat bij de nek seal water in kan komen).
Die sock kon gemakkelijk onder de manchet, het moet overheen?.
Een tip van iemand om de broekspijp hoger te trekken zodat strak over je kuit heen gaat. Die pak is mij al te groot en straks is zo 10 cm 'blote' gedeelte. Ik moet vermelden dat ik Aziatisch formaat heb en geen Westerling bouw.

Kwaliteit van de Gul is niet om naar huis te schrijven. Naar 4x normaal gebruik vertoont bij de nek seal al behoolijke scheuren, geen haar scheurtjes. De verkoper zei komt door de nagel. Als mijn nagel 1 mm lang is dan begint al te breken, dus mijn nagels zijn altijd kort.

Last edit by: KITESHALLOW

Djee 24 June / 2016 / 20:24

Die sock kon gemakkelijk onder de manchet, het moet overheen?

Het lek gevonden {#emotions_dlg.pompom.gif} manchetten moeten op de huid afsluiten en dit moet strak zitten.

Het verhaal over de slechte kwaliteit van Gul kan ik mij niet vinden, heb er al aardig wat wintersessies mee gevaren, door de jaren heen en gelukkig nog nergens last van.

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

martin404 25 June / 2016 / 00:15

Ja, als je het pak over je sock aantrekt, dan is dat ongetwijfelt het lek.

Je hebt namelijk een dry-suit gekocht, maar geen dry-socks.

Die sokken zijn niet gemaakt om water tegen te houden, dus het water "stroomt" via dat materiaal gewoon naar binnen.

Het rubber van je dry-suit, moet direct op de huid zitten.

Nu je hier op deze manier zo'n online punt van hebt gemaakt, zou het je wel sieren, als je het nog een keer test zonder sokken en waneer blijkt dat het daar aan lag, het hier ook even recht zet.

Ik weet niks over de kwaliteit van Gul en het kan me eerlijk gezegt ook weinig schelen, maar dat zou wel zo netjes zijn.

No kite related brand affiliations

KiteShallow 25 June / 2016 / 01:16

Deze volgorde:

Ik heb eerst zonder sock gebruikt, lekte al.

Daarna probeerde oplossing te vinden voor mijn probleem

Nadat ik heb gegoogled. http://hanglos.nl/forum/kite-discussie/topics/312648/drysuite-advies-gevraagd/page-1.html

"Vaar het pak wel met socks, want anders loopt er langs de seals toch water naar binnen. Met socks aan heb je daar geen last van." => Socken gekocht, helpt niets

Misschien wordt sock of laarsje aan het pak bedoeld.

De verkoper schreef: Wil je nog wel dat we de kleine trekscheurtjes in de nekseal dichtlijmen? Reken daarvoor op €25 reparatiekosten en nog een paar dagen tijd.

Mijn ervaring: Kwaliteit van de Gul (lees mijn pak) is niet om naar huis te schrijven. Naar 4x normaal gebruik vertoont bij de nek seal al behoolijke scheuren, geen haar scheurtjes. De verkoper zei komt door de nagel. Als mijn nagel 1 mm lang is dan begint al te breken, dus mijn nagels zijn altijd kort.

Als ik een droog pak nieuw heb gekocht, verwacht ik ook droog en niet naar 4x al een reparatie van €25. Jij moet altijd je nek seal over je hoofd trekken.

Djee 25 June / 2016 / 06:58

Een tip van iemand om de broekspijp hoger te trekken zodat strak over je kuit heen gaat. Die pak is mij al te groot en straks is zo 10 cm 'blote' gedeelte.

Als het pak niet goed (op de huid) aansluit, wordt het nooit waterdicht. 

Nekseal hoort uiteraard niet zo snel stuk te gaan.

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

martin404 25 June / 2016 / 22:43

Je zou er een extra strap overheen kunnen doen.

Degene die je ook bij je normale wetsuit over je enkels doet, om te voorkomen dat er water naar binnen komt. 

Het zou niet nodig moeten zijn, maar misschien lost het wel je probleem op.

nealzie 26 June / 2016 / 06:25

9/10 keer is dit gewoon zweet. Je pak is inprincipe ademend materiaal, maar dat betekent puur dat zweet 'damp' waar vocht in zit, door het materiaal naar buiten kan en niet tegen het pak aan slaat en zich omzet in water. Dit kan voornamelijk bij je bovenrug, schouders, borst, e.d. want dat is boven water, en daar zit het wat losser om je huid. Waar het materiaal strak om je benen zit en het pak onderwater (wat nogal vaak het geval is tijdens het kiten/in water liggen) gaat dat nogal lastig! En zweet dat gewoon als druppels uit je lichaam komt, is natuurlijk gewoon gelijk nat ;)

Ik heb jaren lang in droogpakken doorgebracht, en als het een lektest doorstaat kun je er vanuit gaan dat het óf zweet is, óf door de bewegingen in het water je manchetten niet goed aansluiten. Denk er bijv aan dat als je spieren spant, voeten beweegt, etc, de vorm van je enkels en pezen veranderen waardoor er kleine geultjes kunnen ontstaan waar water doorheen ontsnapt.

Wat ik niet uit je verhaal kan opmaken is of je koud water langs je benen naar binnen voelt stromen, of dat je na een (deel van) je sessie, er achter komt dat je toch nat bent. Dat is nogal een verschil, water dat naar binnen komt is koud, en dat merk je direct, al het andere is zweet en begint dus op je lichaamstemperatuur, en dat valt niet echt op, totdat je zelf afkoelt of je pak uittrekt, dan opeens merk je dat er delen nat zijn.. 

Een droogpak is fantastisch voor zeilers die niet constant in het water liggen, voor surfers zou ik lekker een dik wetsuit aanraden (serieus, die nieuwe pakken zijn fucking warm) of accepteren dat je wat nat wordt van zweet, zolang je niet koud wordt tijdens het varen hoeft het geen ramp te zijn..

KiteShallow 26 June / 2016 / 12:23

Mijn voeten praktisch tot knie hoogte waren constant in het water, die stroming voel ik niet. Beneden in het water is voor mij alles nat.

Als ik mijn pak uittrek na mijn kite sessie heb ik het ontdekt. Halverwege van de kite sessie doe ik niets met die pak, het kost mij moeite om uit te trekken, daarom gebruik ik een luier.

Djee 26 June / 2016 / 19:34

Nou dat laat aan duidelijkheid niets te wensen meer over {#emotions_dlg.bonk.gif}

Versusshop 27 June / 2016 / 15:38

Het pak is gekocht bij ons (Versus) en we hebben bij aankoop de polsdeals al gratis wat ingenomen om deze strakker te maken. 
Waarschijnlijk komt het vocht van transpiratie of lekt er wat water door de seals bij de enkels (er zitten al de kleinste seals op die er bestaan) Daarnaast heeft mevrouw aangegeven neopreen sokken aan te hebben die ze onder haar seals doet!

Wat betreft de lektest hebben wij gezegd dat we verwachten dat er niets met het pak aan de hand is het vocht van transpiratie komt. Als er toch een lektest gedaan moet worden, zijn de kosten 40 euro. Blijkt het om een garantie geval te gaan (een daadwerkelijk lek) dan zijn deze kosten voor ons, zo niet, dan is het voor de klant.

De neopreen nekseal heeft inderdaad wat beschadigingen door nagels / onzorgvuldig aantrekken en dit valt niet onder garantie. Seals van droogpakken zijn nu eenmaal delicaat.

Daarnaast kan bijna iedereen beamen die met een droogpak vaart dat je nat wordt van transpiratie, of dat er water naar binnen kan schieten via de enkel seals als je in het water schiet met je voeten.... Zeker als hier neopreen sokken onder worden gedragen.

Eddy / Versusshop.nl

FransD 27 June / 2016 / 20:55

Ik heb al ruim drie jaar de zelfde Gul en nog nooit problemen gehad. Ik spring en crash ook met deze Gul en alleen bij de nek komt er wel eens water binnen (head first). Ik denk dat het niet aan de kwaliteit van het pak ligt maar aan het gebruik.

Hmm....

FransD had een 1 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2012)

KiteShallow 28 June / 2016 / 01:02

Goed lezen Eddy/Versus - die sok heb ik gekocht en probeerde een oplossing te vinden. Zonder sok waren mijn broekpijpen al nat.

Nek seal moet je over je hoofd trekken (hoe anders dan) en nogmaals mijn nagels zijn kort omdat die snel breekt. En de scheuren zijn groot, geen haarscheuren.

"of dat er water naar binnen kan schieten via de enkel seals als je in het water schiet met je voeten" is wel tegenovergestelde bewering van de verkoper toen ik vroeg kan de enkel seal niet worden ingekort zoals de pols seal,

Hij komt met een transpiratie verhaal en ontkent stellig over “De verkoper had mij overtuigd (2x gezegd) dat met laarsjes en daarover broekpijpen met neopreen klitten band over de laarzen heen dan blijft die droog. Helaas is niet het geval. ” toen ik over capillaire werking had “Volgens mij is eerder een capillaire werking omdat de seals niet goed afsluit. Mijn voeten zijn voortdurend in het water.”

Ik heb hiervoor nieuwe laarsjes gekocht omdat ik graag droog wil blijven in de winter.

.

Martijn_e 28 June / 2016 / 14:37

Ik ken het wel bij Gul pakken!

ik ben wel is vergeten de rits op mijn rug dicht te maken toen had ik ook natte broekspijpen. Waardeloos!

KiteShallow 28 June / 2016 / 22:36

Enkel seal: http://www.seaskin.co.uk/acatalog/Latex-Ankle-Seals-36cm--Pair--Spare-part--LATEXANKLESEAL36CM.html

Beschrijving:
Vervangingspaar latex enkelseals met een bovenste omtrek van 36 cm. Deze maat heeft betrekking op de afmeting over de bovenkant die bepaalt welk type kan worden aangebracht welke passen. Je nodig hebt om de enkel van het pak waar de nieuwe afdichting moet worden aangebracht te meten. Als u deze flat aan de overkant te meten en verdubbelen dan krijg je de omtrek. Idealiter zou het pak 1-2cm groter dan de afdichting waardoor de latex zeer, zeer slecht gespannen op waardoor de beste finish. Als het zegel is groter dan het pak je zult eindigen met plooien in de latex die waarschijnlijk zal lekken.

Maattabel:
De maatregel 36cm 18.5cm flat dus past in een pak met een enkel omtrek van 37cm perfect. De bovenstaande maten hebben niets te maken met je werkelijke enkel de grootte deze zijn als volgt.

Ankle Size             Gemeten net boven de enkel bot
Klein                     19cm - 24cm
Medium / Large      22cm - 27cm

Mijn enkel 'Gemeten net boven de enkel bot' is 18,25 cm

Wat testen betreft
- Pak of die water dicht is, had ik al uitgevoerd op you tube gekeken. Ondanks dat ging Versus nogmaals doen en wil mij € 40,- berekenen. Andere stap wordt niet aangeboden.
- Enkel seal door in een bad heen en weer te lopen gedurende 1 1/2 uur. Dit moet in de winkel voor aankoop gebeuren. De spieren trekken samen ook door de kou.

martin404 28 June / 2016 / 22:59

Vanuit de kant v/d verkoper kan ik het ook wel begrijpen.

Ik neem aan dat je bij aankoop minstens naar het pak gekeken hebt en waarschijnlijk ook wel aangetrokken hebt.

Als verkoper zou ik er dan ook vanuit gaan, dat die scheurtjes er toen nog niet inzaten, anders was het jouw, of degene die je hielp, wel opgevallen.

Ik heb een droogpak en een v/d redenen dat ik hem nooit draag, is dat gezeik met aan en uittrekken.

Daar word je vast handiger in, maar helemaal de eerste keer, is dat echt een rotklus met die strakke nekseal.

Ik had halverwegen ook zoiets van "rustig aan nou Martin, wat je niet wilt, is dat je hem nu direct al sloopt"

Ik denk dat veel mensen dat wel herkennen.

Een verkoper heeft in zijn winkel genoeg mensen met hun eerste wetsuit/drysuit zien staan hannessen, om te weten dat er een grote kans is, dat het daar fout is gegaan.

Als ik in de winkel een iPhone koop en de volgende dag terug kom met een kras, dan heb ik ook gewoon pech.

Die zat er niet op toen je hem meenam en tijdens onze testen bij normaal gebruik, kwamen dat soort krassen niet voor.

Zelfs al heb je wel gelijk, kun je van de winkel niet verwachten dat ze iedere klant die terug komt met iets wat best wel lijkt op "eigen schuld", zomaar een nieuw pak meegeven.
Je hebt dan gewoon de pech, dat te veel mensen die in het verleden misbruik van een garantieclaim hebben gemaakt.

KiteShallow 28 June / 2016 / 23:36

Ik zal dus geen appel en peren gaan vergelijken. Met mijn wetsuit moet ik ook behoorlijk gaan trekken met het aantrekken, het blijft nog steeds mooi.

Bij Eurofun hadden ze mij een heupharnas aangesmeerd. Ik had nadrukkelijk gezegd dat ik een beginner ben en ze hadden geen geschikte zit harnas in hun winkel. Na mijn vakantie en 2x gebruikt, kreeg ik mijn geld terug in de vorm van kado bon. Ik heb een golfbag voor gekocht en telkens met vakantie komen scheuren zoals je kras op je iPhone. Dat is idd pech.

martin404 29 June / 2016 / 08:30

Begin het idee te krijgen dat je best een moeilijke klant bent.

Ik zou je als ervaren kiter ook volkomen oprecht aanraden, om als beginner direct een heupharnas te kiezen.
Een zitharnas is zonde van je geld, tenzij je door een blesure, of een operatie echt cronische rugklachten hebt.

Veel winkels zouden je juist graag een zit-harnas aansmeren, in de hoop dat je 3 maanden later beseft dat het niks is en ook nog eens een heup-harnas bij ze komt kopen.

Die persoon bij Eurofun heeft je dus perfect advies gegeven, en jij bedankt hem door op het internet te gaan roepen dat hij je wat aangesmeert heeft?

Zelfs nadat ze ook nog dat gebruikte heup-harnas (waar ongetwijfelt niks mis mee is en die prima voor jouw geschikt is) van je terug hebben genomen en je een ander product mocht kiezen?

Jij maakt het wel heel mooi princes swallow. {#emotions_dlg.yawnee.gif}

KiteShallow 29 June / 2016 / 09:46

Ieder zijn voorkeur en zijn kunnen. Ik heb nog steeds plezier met mijn zit harnas en kan bij mijn bar met mijn arm lengte. Dus niet zo vooroordelen 404(error), eerst inleven in andermans situatie.

martin404 29 June / 2016 / 10:58

Als je stevige woorden gebruikt, moet je niet raar staan te kijken, als je stevige reacties krijgt.

"Aansmeren" suggerert dat men puur uit winstbelang een totaal verkeerd product adviseerd.

Dat voelt voor jouw mischien als gewoon maar een kleinigheidje om even te roepen, maar voor een verkoper is dat een beschuldiging die erg pijn kan doen.

Gevoelsmatig, maar ook financieel.

Als mensen vanaf vandaag de naam van deze shops + harnas / drysuit googlen, komen ze al vrij snel bij jouw negatieve verhaal uit.

Voor kiteshops is mond op mond reclame het belangerijkste dat er is.
Hun reputatie als eerlijk adviseur dus ook.

Anders kun je je spullen net zo goed online gaan kopen.

Zoals ik het zie, hebben ze je een prima product verkocht en toen je er (na gebruik) mee terug kwam, omdat jij het idee hebt dat een ander product beter is, hebben ze je ook nog eens meer dan redelijke service verleent.
Was in mijn ogen helemaal niet nodig, maar dat deden ze toch.
Het enige wat jij blijkbaar terug kunt geven, is stank voor dank.

Als je online klaagt, zorg dan dat je 100% zeker weet, dat je weet waar je het over hebt.

Als beginner is dat sowieso al moeilijk, dus extra bescheidenheid is wel op z'n plaats.

Die bescheidenheid ontbreekt een beetje in je verhaal, dus vandaar dat ik suggereer dat je wellicht een beetje een prinsesje bent.

Je drysuit klacht kan best kloppen, maar door die harnas actie er bij te halen, heb je je verhaal niet sterker gemaakt. 

Last edit by: MARTIN404

KiteShallow 29 June / 2016 / 11:04

Error 404