16m2 kite kopen

Door: robvanderdonk Reacties: 15 Hits: 1756
robvanderdonk 05 April / 2013 / 15:36
Hallo,

Ik kite nu al bijna 3 jaar, en krijg het op Oostvoorne aardig te pakken.
Nu is er dichter bij mij in de buurt een recreatieplas, waar je ook kan kiten.

Deze plek is verder land inwaarts, en op een windsurf plank merk je een enigszins vlagerige wind.
Nu heb ik op deze plek nog niet eerder gekitesurf, maar aangezien de wind hier niet vaak boven 3,5-4 beaufort komt,
wil ik hier eventueel een 16m2 kite gaan aanschaffen.

Zijn hier op het forum andere kiters die ervaring hebben met kiten op binnenmeren,
en dergelijke kite formaten.

Ik zit eventueel te denken aan deze kite:
http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/surfen-kitesurfen/m662377754-ultieme-lichtweer-set-directional-en-17-3m-kite.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Alvast bedankt,
Rob

fleurgis 05 April / 2013 / 18:34
Top, gelijk kopen. Zeker met vlagerige wind een ultiem lichtweer setje....

geloof 05 April / 2013 / 18:56
Tja, dat lijkt niet de meest recente kite. Vroeger hadden de kites geen of heel weinig depower. Dat laatste lijkt hier het geval en dat betekent dat tie een stuk minder geschikt is voor het doel waarvoor jij hem wilt gaan gebruiken. Ervanuitgaande dat kite en board zo ongeveer uit dezelfde tijdperk komen, lijkt het op een kite uit 2002/2003. Daarnaast heb je echt 'schone' wind nodig om lekker te kunnen kiten; geen hoge obstakels op minder dan 400 meter upwind. Wat mij betreft is het geen geschikte kite voor het doel, waarvoor jij de kite wilt aanschaffen.
http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

djeverest 05 April / 2013 / 19:15
Welke recreatieplas heb je het precies over?
Op veel binnenwater mag namelijk niet gekitesurft worden.

Die marktplaats kite: niet doen. Oud spul en een (te) grote maat is geen goede combinatie.

djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

mr007 05 April / 2013 / 19:22
Niet aan beginnen.
Ik heb zelf een naish X4 uit 2004 van 14m2 in de kast liggen.
Nieuw gekocht voor een prikkie toen ik wilde beginnen met kitesurfen in 2009.
Heb hem op aanraden van verschillende medekiters nooit gebruikt en ben op recenter materiaal overgestapt.
Inmiddels kan ik aardig kiten, dus ik wil hem dit jaar eens uit de kast gaan trekken op een dag met weinig wind.

No way dat ik dit op een lokale binnenplas ga doen. Zelf kom ik uit Arnhem en ben ik een aantal keren wezen kiten op de lokale zwemplas. Het was een en al drama. De wind was het ene moment 8 knopen 5 minuten later 15 knopen, dan weer 8 en dan ineens kwam er een vlaag van 30 knopen om de hoek zetten. Op zo'n moment ben je blij dat je een kite hebt die je kan depoweren...

Als je inmiddels echt goed kan kiten denk ik wel dat je iets met de kite op zee zou kunnen. De reacties die ik hier vaak op het forum lees zijn alleen wel dat dergelijke oude grote kites amper te herstarten zijn en een heel klein windbereik hebben. Van 12 - 15 knopen kan je er waarschijnlijk lekker mee varen, maar daarboven wordt het al een gevecht met je kite. Heel veel plezier zal je er waarschijnlijk dus niet aan gaan beleven.

johndoe 05 April / 2013 / 20:27
Gewoon niet doen, beide niet. Kitesetje is suicidaal en dat in combinatie met die spot al helemaal. Lekker op een officiele kitespot gaan knallen!

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Okke 05 April / 2013 / 21:47
Ik heb nog wel een mooie norrh rhino 2007 16m liggen, als je kan depoweren met je board is dit een heel prima kite.Met zeer weinig wind te varen, maar geen al te beste high end.Mocht je interesse hebben laat maar weten!

Okke had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Best Bularoo (2008)

Djee 06 April / 2013 / 04:10
Dan moet je een flysurfer kopen. Zal ongetwijfeld een heel stuk duurder zijn, maar met (zeer) weinig wind en toch willen kiten is er niet beter.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Djee 06 April / 2013 / 04:13
Zie trouwens dat woodie hem wil hebben, haha succes ermee!
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

robvanderdonk 06 April / 2013 / 09:39
Quote: djeverest - 5 april, 2013 (20:15)
Welke recreatieplas heb je het precies over?Op veel binnenwater mag namelijk niet gekitesurft worden.Die marktplaats kite: niet doen. Oud spul en een (te) grote maat is geen goede combinatie.

Ik kom uit omgeving Nijmegen, en de plas waar ik eerder al eens ben gaan windsurfen is "Recreatieplas de Gouden Ham".
Vooral omdat ik hier binnen 15 min vanaf thuis op het water sta, is dit idealer als naar Oostvoorne. :-)
Op de rustigere dagen (bewolkt en wind), kan er wel het een en ander, maar met mooi weer is het echt (veel!) te druk.

Een alternatief, waarvan ik hoor dat er ook veel gewindsurft word is op de Kraaijenbergse plassen.
Maar hier ben ik zelf nog nooit geweest.

<quote>Quote: mr007 - 5 april, 2013 (20:22)
Niet aan beginnen.Ik heb zelf een naish X4 uit 2004 van 14m2 in de kast liggen.Nieuw gekocht voor een prikkie toen ik wilde beginnen met kitesurfen in 2009.Heb hem op aanraden van verschillende medekiters nooit gebruikt en ben op recenter materiaal overgestapt.Inmiddels kan ik aardig kiten, dus ik wil hem dit jaar eens uit de kast gaan trekken op een dag met weinig wind.No way dat ik dit op een lokale binnenplas ga doen. Zelf kom ik uit Arnhem en ben ik een aantal keren wezen kiten op de lokale zwemplas. Het was een en al drama. De wind was het ene moment 8 knopen 5 minuten later 15 knopen, dan weer 8 en dan ineens kwam er een vlaag van 30 knopen om de hoek zetten. Op zo'n moment ben je blij dat je een kite hebt die je kan depoweren...Als je inmiddels echt goed kan kiten denk ik wel dat je iets met de kite op zee zou kunnen. De reacties die ik hier vaak op het forum lees zijn alleen wel dat dergelijke oude grote kites amper te herstarten zijn en een heel klein windbereik hebben. Van 12 - 15 knopen kan je er waarschijnlijk lekker mee varen, maar daarboven wordt het al een gevecht met je kite. Heel veel plezier zal je er waarschijnlijk dus niet aan gaan beleven. </quote>

Bedankt voor je reactie, deze kite is dus sowieso een no go.
Ik zal eens gaan kijken naar die flysurfer kites.
Heb er ook al eens eentje in Oostvoorne gezien, maar diegene die er mee bezig was,
kan of erg goed kiten, of die kite heeft een best wel enorme depower.
Want hij vloog met een ding wat er uit zag als 18m2, met 16-19 knopen.

Ik zal nog eens verder gaan zoeken,
en als iemand een mooie plas weet (iets minder ver reizen) houd ik me aanbevolen

geloof 06 April / 2013 / 10:01
@Rob, ik heb vanaf 2005 al diverse pogingen gedaan om lekker te kiten op plassen in Noord-Brabant, maar tot nu toe nog heb ik nooit een supersessie gehad op die plassen. Vlagerigheid en obstakels upwind zijn de boosdoeners. Daarnaast dien je altijd je kite zelf te starten en te landen en dat ben je wellicht ook niet gewend.
http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

rv-i 06 April / 2013 / 10:11
Ik ben van mening dat je in dergelijke wind het beste af bent met een extreem lichte kite, zoals flysurfer of moderne licht weer kites als Naish Fly, North Dyno etc. Prijzen hiervan zijn alleen veel hoger dan 100 euro.
De rhino 2007 heb ik zelf ook gehad in 14m (ben iets lichter), maar is een te zware kite voor weinig wind en valt regelrecht uit de lucht als de wind even minder wordt of wegvalt. In goede wind zijn het wel echte top kites!
Heb zelf gister een Dyno 13m gekocht en kijk er naar uit deze op het water te proberen.

rv-i had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 20 - 31 knots op zijn North Dyno (2016)

djeverest 06 April / 2013 / 12:23
Voor zover ik er iets over kan vinden op het web is er nergens expliciet aangegeven dat je op die plas mag kitesurfen, alleen windsurfen dus.

djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

Gizzy 09 April / 2013 / 12:35
Hahaha mijn 10m heeft meer power dan die 17.3m!
F-one, O'neill, Manera &amp; Underwave

idefixe 09 April / 2013 / 18:37
"De Gouden Ham" staat in open verbinding met de Maas. Je kunt er dus vanuitgaan dat hier het BPR van toepassing is. Daarnaast gelden er voor dit gebied nog aparte ( extra regels) ..............
Slingshot , Gibbon

wasbeer 15 April / 2013 / 16:09
Gouden ham is kitesurfen verboden