windrange (cabrinha) beginner

Door: Frank74 Reacties: 11 Hits: 1486
Frank74 28 June / 2013 / 10:12
Paar vragen maar eerst even voorstellen, ik ben Frank, een beginner met als doel freeriden, eind vorig jaar begonnen, na eerst les te hebben gehad natuurlijk, en tot nu toe; waterstart gaat prima, kan heen en weer varen, zelfs beetje upwind alleen keren gaat nog niet altijd goed. Ik ben 1.86 en 86kg, ik vaar op zee of ijsselmeer afhankelijk van de windrichting, heb een convert 11mtr uit 2011 en een switchblade 8mtr uit 2012, en een North Gonzales 137/42.5 board gekocht.

Mijn vraag is of het nu aan mijn (gebrek aan) skills ligt dat ik altijd wat meer wind nodig heb om een beetje te kunnen varen dan wat bijvoorbeeld de windrange aangeeft op de website van Cabrinha. Of ben ik te zwaar om mezelf te vergelijken met de aangeven windrange? Als ik op een locatie ben waar anderen met 10/11 en 12 meter kites aan de gang zijn, blijf ik maar sinussen e.d. met mijn Convert 11mtr. terwijl andere gewoon lekker knallen, als ik mijn kite stil hou op vergelijkbare hoogte van anderen dan voel ik te weinig drive en val ik regelmatig stil ondanks dat ik dan van de wind af stuur met mijn board…

Ik twijfel om de Convert 11mtr in te ruilen voor een Switchblade 11mtr voor een beetje meer low-end en omdat ik de 8mtr switchblade (met meer wind natuurlijk) lekkerder vind varen dan de convert of komt dat alleen omdat die kleiner is, en kan ik met mijn gebrek aan ervaring nog niet veel zeggen over de eigenschap? Is het misschien handiger om maar gelijk voor een 12mtr te gaan? En is de combi 12-8 dan beter of slechter dan de 11-8, Of moet ik gewoon niet zeiken en blijven oefenen

Ik heb er een hekel aan als het aan mijn spullen zou liggen, maar als het aan mezelf ligt maakt andere spullen ook niet veel uit…

Icarus1984 28 June / 2013 / 10:42
bij de meeste kitemerken word volgens mij 75kg als gewicht gehanteerd om de windrange aan te geven, dus wat dat aangaat kan het wel kloppen dat je wat meer wind nodig hebt.
als ik je verhaal zo lees denk ik eerder dat je nu "te" recht boven je board staat en dat je wat meer naar achter moet hangen en je board aankanten(board meer met de rand schuin in het water), dit kun je bereiken door meer naar achteren te hangen en je wreef omhoog te trekken.
de volgende keer als je op een spot bent kijk dan even naar de houding van de andere kiters en vraag daar even rond of er iemand met je mee wil kijken.
At the End of the day, life should ask us, 'Do you want to save the changes?'

Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)

wazzaah 28 June / 2013 / 11:06
Oefenen, zolang je kite niet uit de lucht valt omdat er te weinig wind is kan je ermee varen. Je zou ook even een medekiter naar de afstelling kunnen laten kijken, misschien dat ie net niet goed afgesteld is.

Puur op ervaring zou ik zeggen dat je met 18 knopen met jou gewicht en gear toch goed heen en weer moet kunnen varen. Vaar je op zee heb je ook te maken met stroming die tegen kan werken.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Frank74 29 June / 2013 / 06:54
Bedankt voor jullie reacties,

@Icarus; ik heb nog eens ons vakantie filpmje van afgelopen winter in Australie bekeken waar ik me spullen mee naar toe had genomen en ik sta inderdaad wat te recht op, vergeleken met anderen. Ik vind het alleen moeilijk om al te gaan "hangen" wanneer ik niet genoeg tegendruk in de kite voel. Ik ben oorspronkelijk windsurfer dus het board kanten voelt voor mij nog steeds een beetje onnatuurlijk maar zal daar nog meer op gaan letten.In het begin hield ik het board helemaal plat en dat ging voor geen meter natuurlijk maar dat gaat iig al wat beter. Mijn leraar zei; Hakken in het zand!, voorste been zo goed als gestrekt en sturen met de achterste been die wat meer gebogen moet zijn..

@Wazzaah; Mijn leraar had het erover dat als de kite boven je hangt je de de-power zo moet afstellen dat als je de bar losjes vast hebt, je de kite een klein beetje moet kunnen voelen trekken. Nog meer tips voor afstellingen? Zal het sowieso is gaan vragen aan andere kiters..Vanaf 18 knopen is inderdaad de windkracht wanneer het wat leuker voor mij word, dit is alleen niet te vergelijken dus met de 12 knopen die ze op de cabrinha website zetten... Moet er toch maar is aan gaan denken wat kilo's kwijt te gaan raken

Andere kite nog maar even niet doen?

Gr Frank

Icarus1984 29 June / 2013 / 12:54
ik heb totaal geen ervaring met de kites die je nu hebt maar ik zou het een en ander nog even proberen misschien vind je na de zomer je kites wel helemaal fantastisch.
zou zonde zijn als je dan nu al je geld uit gaat geven.
At the End of the day, life should ask us, 'Do you want to save the changes?'

Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)

Atrocks 29 June / 2013 / 15:24
Voor het afstellen van mijn kite hou ik dit aan: kite stabiel op 12, bar aantrekken (full power), ga je de lucht in? --> Depoweren totdat het niet het geval is. Als je al zo de lucht niet ingaat is hopen het dat je wel genoeg wind hebt om lekker te varen. Als je helemaal gedepowered bent, en je trektje bar helemaal aan en je gaat nog de lucht in is het andere kite pakken of wachten op minder wind.

Atrocks had een 2 sterren sessie in Strand Horst met maar liefst 8 - 15 knots op zijn Zian Aquila (2013)

Calimero 29 June / 2013 / 22:11
Cabrinha gebruikt idd windrange voor kiters tot 75kg. Ik ben ook wat cupcakes zwaarder en heb ook moeite om weg te komen/hoogte te lopen met de wind die cabrinha aangeeft. Ik heb dus echt ook wat meer knopen nodig...Vaar zelf de cabrinha vector 12m, cabrinha converter 7 en 9m en heb verder qua power niet te klagen....mits je de goede combinatie van wind en kite grootte hebt...

Marc_87 30 June / 2013 / 11:16
De windrange die Cabrinha hanteerd is tussen de 75kg en 80kg. Cabrinha houd altijd heel erg veilige marges aan aan de bovenkant van de windrange. Hierdoor klopt het niet helemaal.

Maar jij zou met dat grote board en de je Convert 11m echt wel met een knoop of 16 weg moeten kunnen komen. Het heeft denk ik ook gewoon te maken met oefening. Een Switchblade zal je iets low-end opleveren maar het zal nooit minder dan een knoop of 14 worden met een 12m.