4/5m die goed depowered als de bar losgelaten wordt. Goed gekleurde bar rood/groen is ook erg fijn.
Zo uit het hoofd, Ozone Uno 4.0 is er ook in 2.5m
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
Heb er zelf een slingshot Rally 4 meter voor gebruikt. Prima kite om mee te leren; als je de bar los laat trekt de kite niet meer. Mijn zoon was 10 jaar en woog net 30 Kilo. Bij 12-15 knopen gebruikt hij mijn 7 of 8 meter.
Heb de 4 zelf ook al een paar keer gevaren met +45 knopen :)
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
Ik zou een 5m kopen, ik was 11 toen ik begon en vloog toen een slingshot feul 5m.Ga zeker niet te groot, 5m is al behoorlijk groot voor 30-35kg... Beter een beetje te klein dan te groot, want zover ik me herinner was ik bij minste windstoot al overpowered en zat mijn harnas al aan mijn oksels omdat je moeilijk een goedpassend harnas vind voor die maat.Dus zeker niet groter dan een 5m,daar zullen ze in holland al goed en veel mee kunnen varen.Het ene kind is het andere wel niet dus als je kind niet erg veel sport of in contact komt met de sport en er zelf niet veel zin in heeft zou ik dit niet forceren, mijn broer vond dit nl niet zo tof en hij bood geen weerstand bij stoten met als gevolg dat hij nu (4jaar later) nog steeds niet wil kiten hoe leuk het hem ook lijkt.
nu gebruik ik de volgende site als ik twijfel...
http://www.kitesurfnow.eu/images/pdftext/Wind-kiteChartBooklet.pdf
jean oosterlynck had een 3 sterren sessie in Duinbergen met maar liefst 8 - 9 knots op zijn Liquid-Force HiFi Competition (2011)
De beste maat lijkt mij een kitesurfinstructeur?
Herrie had een 5 sterren sessie in Prea met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Smoke (2012)
het is allemaal te zien hoe snel je kind evolueert als hij snel op zn gemak is dan neem je een 4m alsje ziet dat hij er helemaal voor gaat en meer kracht wilt dan neem je gewoon een 5m maar als hij wil kitesurfen en niet op zn gemak is met veel kracht dan pak je best een 3-3,5m.Vraag ZEKER raad aan de intructeur daar in Combuco!Anders gaje NA de lessen eens langs in een shop?
jean oosterlynck had een 3 sterren sessie in Duinbergen met maar liefst 8 - 9 knots op zijn Liquid-Force HiFi Competition (2011)
mijn zoon begon ook met 10 jaar, nu 11
vaart met een vector 5....voor zover ik kan beoordelen één van de veiligste kites
die 5 kan 'ie bijna altijd gebruiken, eventueel met 1 van mijn boards als het wat minder waait
hij heeft ook die 2,5 ozone maar nog nooit gebruikt.....denk dat hij daar mee zou kunnen kiten vanaf meer dan ca. 20 knopen, maar in 't algemeen is hij dan niet op 't water te vinden.......meestal 14 tot 20 knopen met de 5 dus
sowieso wel voorlopig met een zittrapeze varen
staan een paar setjes op MP met de vector 5
Onze zoon is 8 jaar en 30 kilo en die had bij zijn eerste lessen genoeg aan een 2,5m Uno. Voor komend seizoen gebruiken we in ieder geval een Catalyst (of Uno) 4m. Pas als er goede controle is, krijgt tie een grotere kite. De eerste keren kiten met een kleine kite is niet alleen veiliger, maar ook veel leuker voor een kind.
Harrie's opmerking is ook een goeie. Een instructeur die eerder met kinderen gekite heeft, is een pre. Spanningsboog is in het algemeen een stuk korter dan die bij een volwassen cursist. Inzetbereik van de kite wordt vergroot door te werken met kortere/langere lijnen. Ik heb zelf een paar boardjes voor kinderen laten maken (smallere stance, korter, smaller) om de knieen van onze zoon te sparen. Als je eventueel info wilt over huur of koop, stuur me maar een PM.
Ik heb een 5.5m Best Kahoona V3 te koop.
Hele goeie beginners kite en amper gebruikt.
Oorspronkelijk door Best ontworpen als leskite, maar door de jaren heen ook erg populair geworden bij golf riders.
Heb er zelf niet veel voor betaald en hoef er ook niet veel voor te hebben.
Een goede school beschikt over goed materiaal. Nog ff niets kopen en de kidds gewoon laten lessen. Afhankelijk van de lesresultaten kun je dan gaan kijken welk materiaal er bij past.
Klopt wel, maar niet alle scholen in Cumbuco beschikken over het nieuwste materiaal. Daar gaan de lessen plaatsvinden. Komt bij dat weinig scholen materiaal afgestemd hebben op kinderen van 35 kg. Daar zou je je wel op kunnen voorbereiden door zelf aan te schaffen. (Of vooraf bij de school te checken)
Ik hoop wel dat de ouders zelf ook kiters zijn, zodat zij de kids kunnen begeleiden in het traject NA de lessen. Dat is van levensbelang. Kitesurfen in een extreme sport, waarbij je grote risico's loopt als je verkeerde beslissingen neemt. Een kind leren varen is niet zo moeilijk, maar dat kind moet later dus wel continu alle omstandigheden perfect kunnen inschatten. ( is het te druk, welke maat moet ik pakken, hoe is de stroming, wat gaat de wind doen, zijn er veel 'gevaarlijke' beginners etc.etc) daar moet je je kind in kunnen bijstaan, anders ben je onverantwoord bezig, wellicht zonder dat je je dat realiseert. Succes ermee!
loekflexifoil maakt een heel goed punt.
Je kunt een jochie van 11 niet op kiteles sturen, zonder zelf net zo enthousiast mee te doen.
Anders is het inderdaad onverrandwoord.
Een kind kan prima en veilig leren kiten, maar in de opvolgende jaren moeten er alsnog regelmatig goed geinformeerde en volwassen beslissingen worden gemaakt.
Het is niet alleen de verantwoordelijkheid van ouders. Met name de scholen hebben een belangrijke rol. Nu onze sport steeds vaker door kids wordt opgepikt, zullen scholen zich er van moeten overtuigen dat er een veilige follow up is voor het kind. Anders zouden ze er niet aan moeten beginnen. Helaas zie ik steeds vaker dat daar volledig aan voorbij gegaan wordt. kitesurfen wordt door deze scholen in het rijtje van suppen/golfsurfen en windsurfen gezet. onwetende ouders kun je niet echt kwalijk nemen dat ze het verschil niet zien.
Al het bovengenoemde + check de depower stroke. Kinderen hebben vaak weinig bereik in hun armen. Dit kan per kite/bar nogal verschillen en ook de keuze van de trapeze speelt dan een rol.
Heb mijn zoontje van 10 zelf leren kiten, eerst veel op het strand geoefend met matras vlieger was en eerste meters op board gemaakt toen hij 9 was, daarna een Ozone Uno 2.5 gekocht en op Oostvoorne geoefend en nu een Best Kahoona 3.5 (top kite, super stabiel en makkelijk te herstarten). Daar kan hij met een lekkere 5 bft goed mee knallen (Zandmoter en nu ook op zee (Scheveningen). Verder nog een Ozone C4 5 m, prima kite, maar wat lastiger voor beginners. En verder kan ie met pappa's Reo's spelen als het minder waait. Ik kite zelf ook en heb hem intensief begeleid, hij is klein en licht voor zijn leeftijd en safety boven alles. Kite controle is zo belangrijk en hij heeft nu 100 % controle waardoor hij zelfs met harde wind de kite kan controleren. Het is supergaaf om samen met je zoon (of dochter) over het water te knallen en de eerste pogingen tot jumps te zien. Forceer het niet want 1 verkeerde en angstig moment kan veel impact op een kind hebben waardoor ze er geen zin in hebben. Bovendien water waar ze kunnen staan zal ze veel vertrouwen geven.
Registreerde: 16 December 2013
Kan iemand mij adviseren wat de beste maat (en wellicht ook model) kite en board is om te leren kiten voor mijn kids van 10 & 11 jaar.
Lengte 1m40, gewicht ca.35kg, ze gaan het leren in Cumbuco, bij Fortaleza, ca. 20kt average wind.
En misschien heeft iemand ook een leuk gebruikt setje te koop ?