Eb en vloed op de Wester en Oosteschelde

Door: @peter@ Reacties: 3 Hits: 2377
@peter@ 15 May / 2016 / 15:14

We hebben onze kite cursus bijna achter de rug en gaan nu volop beginnen verder te 

oefenen zodat we zo snel mogelijk heen en weer kunnen varen zonder te veel in het sop te liggen {#emotions_dlg.schater.gif}

Onze spots zullen Rilland, Krabbendijke en Oesterdam worden in het begin.

We hebben geen ervaring met het getij en vandaar enkele vragen :

° 1  Is er een verschil om te gaan oefen bij eb of vloed.   in verband met stromingen of andere zaken waar je      rekening moet houden op één van bovenstaande spots ?    ( Hebben onze lessen steeds tijdens opgaande tij gehad )

° 2  Wanneer mag je starten of moet je stoppen met te kiten na/voor hoog en laag water ?

We zagen dat het water bij Rilland tot tegen de dijk komt maar in Krabbendijke blijft er nog een zandtrand over !!

°  3  Wil dit zeggen dat je op krabbendijke ook bij hoogtij kunt blijven doorvaren ?

Alle info welkom. 

Mvgn  Peter

fysmif 15 May / 2016 / 16:28

op oesterdam en krabbendijke heb ik nog nooit last gehad van stroming.

oesterdam: niet bij hoog water kitesurfen. er zijn op sommige plaatsen opstakels in het water pas daar best wat voor op en is vij ondiep op sommige plaatsen. de wind kan na hoog water even minderen en nadien terug hard doorkomen.

krabbendijke 3 uur voor 3 uur na en bij hoog water kitesurfen (opgepast voor de scherpe schelpen en oesters.)
 ook heb je een vettig boeltje (zeewier enz..)  aan de zijkant dus beste is bij hoog water ga iets dieper niet tegen de kant. je zal aan mij denken als je kite aan de kant in het water neer komt :)

Rilland: niet bij hoog water varen (heel heel heel sterke stroming) bij hoog water.

Bij hoog en laag water kan het zijn als de wind 100% weg valt of amper wind is en nadien er dubbel zo hard door komt pas daar voor op!

Zolang de poel niet dicht is op rilland zit er stroming. de 1ne keer meer als de andere keer. je hebt er vooral veel last van als er weinig wind is als je niet kan opkruisen.

zoals ik het zie zou rilland wel eens kunnen sluiten als je kijkt hoeveel volk en wat ze allemaal doen.
 blijf uit het natuurgebied! en doe geen domme dingen.

als je met je rug naar de dijk staat is er rechts een pier blauwe boei of stok als zichtbaar is. (daar ga je niet voorbij)!!

juist voor of na hoog water als het water weg aan het gaan is bij de dijke kan het soms  extreem choppy zijn ik spreek ik echt over extreem. maar dat is niet altijd zo.

als je meer info nodig hebt, heb een site gemaakt met alles erop over kitesurfen. je moet  maar een berichtje achter laten of de Fb groep joine en info vragen. site is voor iedereen te helpen en je vind er alles op. van forcast,tips en tricks,spot info en veel meer.

ik zou zeggen tot op Rilland :)

@peter@ 15 May / 2016 / 19:15

@ FYSMIF  alvast bedankt voor jouw info.  Heb je ook een mailtje gestuurd.  Ben wel benieuw naar je website.

Sam Pals 04 October / 2016 / 13:45

FYSMIF Ik zit als beginner met dezelfde vragen als Peter. Wat is het webadres van jouw site en wat is de naam van de fb-groep? Ik lees op het forum enorm veel gevloek op beginners en non-locals dus ik wil mn uiterste best doen om hier binnenkort niet zelf de oorzaak van te zijn :-)