Aanschaf kites uit 2008

Door: TinusM Reacties: 16 Hits: 2970
TinusM 23 October / 2018 / 19:58

Ha allemaal, 

ik heb een principe-overeenkomst voor de aanschaf van twee kitesets (kite en bar)  van 9 en 12 meter van North  Rebel uit 2008 voor 300 euro. Lees overal goede verhalen over de North Rebel. 

Nu weet ik dat het natuurlijk beter is om nieuwere sets te kopen wat ik ook het liefst zou doen, maar ik heb geen idee hoe mijn "kitecarrière" gaat lopen: of ik er de tijd voor vind en of ik het ook echt zo gaaf ga vinden als ik nu verwacht. Mijn vraag is dus in de kern: zijn kites uit 2008 voldoende als basis om dit te ontdekken? Las in een andere post dat de veiligheid van kites vanaf 2008 ok is. Maar hoe zit het met de systemen? Zijn deze aanzienlijk slechter dan sets uit bv 2012?  Begrijp dat ik natuurlijk sowieso een risico neem met 10 jaar oude kites, maar voor dat geld wil ik wel een risico nemen.. 

PS ik weeg rond de 80-85 kilo, 1,90 lang.

 

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

 

Bij voorbaat dank!

 

Groet!

Kishtsang 24 October / 2018 / 07:48

Beste Tinus,

Tof dat je wilt gaan beginnen met kiten! Ik lees echter nergens dat je les hebt gehad, indien je wilt gaan beginnen zonder eerst te lessen dan zou ik je dat ten zeerste afraden. Kitesurfen is een extreme sport met een leercurve en om deze sport veilig te beoefenen zijn lessen echt vereist. 

Voor wat betreft de kites zou ik niet gaan voor 2008 kites. De prijs is misschien aantrekkelijk voor 2 kites en bar, maar ik acht de kans groot dat het je ervaring negatief zal gaan beinvloeden. Over de staat waarin de kites zich verkeren kan ik niks zeggen, maar 2008 was een jaar waarin nog niet alles qua safety helemaal uitontwikkeld was. Vanaf 2011-2012 is het zeker beter. Ik zou je adviseren om voor die 300 euro één recentere kite en bar te zoeken als je voor niet te veel geld wilt ontdekken wat kiten voor jou is. Gezien je gewicht zou ik dan gaan voor een 11m als eerste kite. Mocht je kitende vrienden hebben, probeer ze mee te nemen als je gaat kijken voor een tweedehands kite. 

Mocht je vragen hebben of advies willen kun je mij PM'en

 

Kish

 

Kishtsang had een 1 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Best TS (2013)

Herrie 24 October / 2018 / 14:41

Fijn dat je het even vraagt. Rebels zijn inderdaad goede kites maar die van 2008 voldoen inderdaad niet meer aan de hedendaagse veiligheids standaard. Als aanvulling op Kish is t misschien n idee om je 300 Eu in lessen te investeren

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low pricing has been forgotten.

 

Cheers! Herrie

Herrie had een 5 sterren sessie in Prea met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Smoke (2012)

markymarc 24 October / 2018 / 18:56

Niet doen! Er is heel veel veranderd in meer dan 10 jaar.

If you don't try it, you'll never make it

markymarc had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 21 - 32 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)

dr511 24 October / 2018 / 19:02

En wat is dan die hedendaagse veiligheidstandaard Herrie? Want de 2008 iron heart van North was gewoon een simpel maar goede safety. De 2008 rebel had ook een goed depower dus das niet zo spannend. 5e lijn en korte bridles op de frontlines dus geen deadloops om je wingtips.... Als het nou een bandit uit 2008 was geweest had ik er wat anders van gevonden ;)

Deze kites zijn wel 10 jaar oud en dat maakt het waarschijnlijk uitgerekte vuilniszakken waar je al snel allemaal slijtage toestanden en misschien brekende lijnen gaat krijgen. maar Als ze nog nieuw uit het plastic zijn of een heeeeeel goed baasje hebben gehad zie ik niet in wat voor "veiligheids" standaarden er niet voldoen. 

Ziki Ondergoed, schultenbrau

FeRNandeZ 24 October / 2018 / 21:04

Ik heb hier ook nog rebel 12m liggen een van de eerste versies, was gewoon goede lekker kite, spingt goed, breed inzetbaar allround.

Zou wel een nieuwe bar met lijnen erbij kopen, oude pluizige lijnen enzo moet je niet mee gaan varen.

Enige issue met rebel is die 5de lijn, niet teveel rotaties een kant op dan kan alles vast gaan zitten....   verder kite niet in een golf crashen want 5de lijn kan je kite slopen.......

kantje board !

TinusM 24 October / 2018 / 21:38

Hallo allemaal,

Dank voor jullie snelle en uitgebreide reacties!

Allereerst wil ik aangeven dat ik drie lessen achter de rug heb en voor het nieuwe seizoen lessen gepland heb staan. Heb er vertrouwen in dat ik het onder de knie ga krijgen, maar heb geen moment overwogen om "zomaar te gaan kiten".  

Ik twijfel zelf ook sterk over de leeftijd van de kites, zie dat er op Marktplaats veel betaalbare kites (+/- 200 euro per stuk) aangeboden worden van Gaastra, North en RRD Vision van rond 2009/2010/2011 en dat zijn voor beginners als ik dan natuurlijk aantrekkelijke deals. Als ik daar de aanschaf van een wetsuit, trapeze en board bij optel ben ik toch al snel richting de 1000 euro kwijt: dat is wel iets anders dan beginnen met hardlopen en voor 120 euro schoenen, een korte broek en een hardloopshirt kopen {#emotions_dlg.spinsmile.gif}

Is er een bepaald jaartal wat jullie als een kantelpunt zien, waarbij de kwaliteit van kites echt toegenomen is door verandering van systemen? Of is dat ook weer sterk afhankelijk van het merk, zoals DR511 helder toelicht?

Tof te zien dat er zo'n levendig forum is: dat geeft een beginnend kiter veel steun!

 

 

 

Herrie 25 October / 2018 / 03:18

Je hebt gelijk DR511. Rebels zijn altijd wel toppers geweest en er is idd weinig veranderd.

Ook je 2e punt heb je gelijk

Cheers! Herrie

Herrie had een 5 sterren sessie in Prea met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Smoke (2012)

FeRNandeZ 25 October / 2018 / 18:13

Jaartal maakt niet zoveel uit, gaat erom hoe het doek is. Beste kijk je naar de trailing edge, dat buigt flappert in de wind als je kite op strand licht, je krijgt  een kreukelig wat wittige gloed op je doek, ook voelt het spinaker niet knisperig strak meer aan.

Een kite die 10 jaar bij iemand opzolder heeft gelegen kan dus nog best prima zijn, maarkijk goed.....

Bar en lijnen doe verstandig koop gewoon nieuw das echt beter/veiligerdan 10jaar oud spul,zeker van North was dat erg slijtage gevoelig......

 

Zelfkoop altijd nieuwe kites, maar dan overjarig voor CA 600Euro koopje goede kite.

kantje board !

Job 26 October / 2018 / 11:51

Delamineren de bladders niet van de 2008 North kites? Volgens mij was dat wel een dingetje.....

Last edit by: JOB

Job had een 0 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Best Waroo (2008)

geloof 29 October / 2018 / 10:29

Vierlijns is al jaren de standaard voor meer dan 95% van de kiters. Staat en reputatie van bar (lijnen, depower, bargat, pigtails, grip, chickenloop, ...) is wel een dingetje, als je een beginner bent. Je mist de kennis hoogstwaarschijnlijk om dat goed te beoordelen. Spaar even door en ga voor 1 recente kite voor circa €300 en 1 bar voor circa €200. Dat maakt het kiten niet alleen veiliger, maar ook leuker en makkelijker. Als je helemaal voor veilig wil gaan, koop je een nieuwe bar met leash voor minder dan €300. Besparen kan je bijvoorbeeld op trapeze (tweedehands zittrapeze) en board.

http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

Djee 29 October / 2018 / 12:30

Dat besparen op de trapeze vind ik zeer slecht advies, juist niet op een trapeze besparen, deze moet goed/perfect zitten en maakt het verschil tussen fijn kiten of niet.

Als je weet welke trapeze bij jou lekker zit en je hebt geluk dat je deze 2ehands goedkoper weet te vinden {#emotions_dlg.thumbsup.gif}, maar koop geen goedkopere trapeze die niet fijn/perfect zit.

No offence Geloof {#emotions_dlg.koffie.gif}

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

dr511 30 October / 2018 / 09:11

Trapeze en lekker warm pak zijn wel de uitgaven waar je in het begin niet op moet bezuinigen idd. En ook die zijn nieuwe overjarig zeker voor een prijsje te vinden. Goed pak ben je anders al snel 400+ euro voor kwijt. Maar bibberend van de kou vaart geen enkele kite lekker. 

Van oudere kites is wat minder te vinden omdat merken hun oude websites vaak de prullebak in gooien. Voor een overzicht kun je www.kitefinder.com tjekken. Daar staat alles nog op vanaf ongeveer 2008/2009 

tussen 2006 en 2012 zijn er veel ontwikkelingen geweest. In die periode kwamen de bow, delta, SLE en uiteindelijk hybride modellen. ( oh ja en sigma maar daar zullen we het beter niet over hebben ;) Dit had niet bij alle merken meteen het gewenste resultaat of gaven de nieuwe shapes andere constructieve en slijtage problemen.

 Houd er ook rekening meer dat kites met bridles extra slijtage delen hebben. Deze bridles zijn wellicht moeilijker of niet meer te krijgen voor die jaren. Dus dan zul je wel even moeten tjekken of het merk deze nog verkoopt. Je kan natuurlijk zelf ook heel handig zijn ;) of heel goed in self rescue... 

Bladders, ventielen en dat soort zaken kun je overal op maat laten maken. Dat kan nog steeds wel aardig wat centjes kosten. Dus je moet jezelf wel afvragen of je uiteindelijk 80,- voor een bladder uit wil geven voor een kite van 200,- 

Het word nu aardig fris dus wat je ook kan doen is nog ff de winter door sparen en omstreeks februari maart wat rond gaan mailen. Tegen maart april zitten de meeste shops wel op zwart zaad te wachten op de eerste zonnestralen. Kun je dan wellicht een goede deal krijgen op een overjarig setje. 

 

Ziki Ondergoed, schultenbrau

geloof 31 October / 2018 / 19:21

@Djee: Ik verkoop relatief veel zittrapezes aan kiters die eerst elders een heuptrapeze hebben gekocht en meer nadelen dan voordelen ondervinden van de heuptrapeze. Ik ben van mening dat veel starters baat hebben bij een zittrapeze in het begin van hun kitecarriere en een deel daarvan ook nog daarna. Tweedehands zittrapeze is mijns inziens dus wel een serieus alternatief  {#emotions_dlg.spinsmile.gif}.

http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

Djee 31 October / 2018 / 21:48

Geen ervaring met zittrapezes, ging mij meer op het besparen op een (heup)trapeze.

Bij een zittrapeze is de pasvorm minder/niet van belang? 

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

geloof 02 November / 2018 / 16:17

Pasvorm komt minder nauw bij zittrapeze idd. Sommigen hebben last van de beenbandjes, maar qua steun in de rug is het al snel oké.

http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

TinusM 06 November / 2018 / 15:01

Dag allemaal,

dank voor jullie uitgebreide reacties!

Ik ben er nog steeds niet uit wat ik aan ga schaffen. Blijft wikken en wegen tussen besparen en een risico nemen dat het flut is of investeren en niet weten of je het er uithaalt (ook een risico met de extreem snelle afschrijving van die kites).... Ben op dit moment meer geneigd te leren van mijn "fouten" door oudere sets te kopen en er dan achter te komen dat ik iets beters wil. Heb besloten te investeren in een nieuw pak (op aanraden van Kishtsang) en ga ook een nieuwe trapeze kopen. Board tweedehands en schoenen heb ik al van iemand over kunnen nemen. De kites kom ik nog op terug denk ik :-) Ik ga verder met mijn zoektocht!

 

Dank nogmaals!

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn