Kamtsjaka-krab verovert Noordzee

Door: FrEeZe Reacties: 28 Hits: 847
FrEeZe 05 March / 2004 / 15:28

De monsterkrab rukt op en belaagt Europa. Het beest, officieel Kamtsjatka- of Rode krab geheten, dat om en nabij de 1,80 meter groot kan worden, heeft de kusten van Noorwegen al veroverd. Tussen de 10 en 15 miljoen reuzen hebben de oceaanbodem omgewoeld en kaalgevreten.

De poten van de monsterkrab kunnen 90 cm lang worden. Met één knip van zijn scharen kan hij de hand van een volwassen man amputeren.

Ecologen spreken van een onderzeese Sahara. Het Wereld Natuurfonds wil het dier vogelvrij verklaren; de Noorse regering moet nog een standpunt innemen en de vissers zijn verdeeld. De één wil tegen de krabben ten oorlog trekken omdat zij zijn netten vernielen, de ander is verliefd op het enge beest, dat zijn gewicht in goud waard is.

Sovjet-dictator Stalin is verantwoordelijk voor de opmars. Hij deporteerde in de jaren 60 trein- en vliegtuigladingen van het dier, dat alleen in het ijskoude water bij Kamtsjatka en Alaska voorkwam, naar de zee bij Moermansk. Daar werd de basis van de onderzeese nucleaire Sovjetvloot gestationeerd. De bevolking in het gebied zou fors toenemen en de monsterkrab moest hen voeden.

Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie en de ontmanteling van de basis in Moermansk rukte de monsterkrab op. Het beest, dat met één knip van zijn scharen de hand van een volwassen man kan amputeren, kwam in het paradijs. In zijn oorspronkelijke habitat weegt een volwassen krab gemiddeld 3 kilo; in zijn nieuwe omgeving 4,5 kilo en dat is meegenomen bij een prijs van 75 euro per kilo vuil aan de haak.

Vooral in Japan gold de Kamtsjatka-krab als delicatesse. Inmiddels is het schaaldier ook in Europa en de VS een lekkernij.

De afgelopen tien jaar verveelvoudigde het aantal monsterkrabben, wat geen wonder is met wijfjes die per jaar 300.000 eitjes leggen. De monsters trokken bijna 1000 kilometer naar het westen en zuiden. Het beest vreet letterlijk alles op wat het tegenkomt. Van visseneitjes tot zeewier en van dode vissen tot lege schelpen. Een brede strook van de oceaanbodem wordt gestofzuigd, tot verdriet van de oorspronkelijke bodembewoners.

In warmer water blijken de krabben, die 30 jaar oud kunnen worden, uitstekend te gedijen. Hun aanpassingsvermogen is verbijsterend. Deskundigen voorspellen dat de monsters de komende tien jaar de Noordzee zullen bezetten en pas bij Portugal of het zuiden van Spanje tot staan komen.

Nog maar 15 jaar geleden was het vlees van de Kamtsjatka-krab schaars. De dieren werden alleen bij Alaska gevangen. Een levensgevaarlijke klus. De vissers moeten in het stormseizoen 15 kilometer de zee op, waarbij jaarlijks gemiddeld zes van de 250 schepen tellende vloot met man en muis vergaan. De jacht, met rond de 20.000 krabben per schip als buit, duurt niet langer dan vijf dagen, maar loont wel. In een week verdienen de vissers een jaarsalaris.

In Noorwegen hebben de vissers het makkelijker. De monsters liggen voor de kust voor het oprapen. Toch wordt de krab er niet goedkoper op. Pas in 2001 gaf de regering toestemming om op de lekkernij te vissen. Per jaar mogen niet meer dan 10.000 worden gevangen. De vissers doen dat op hun gemak en halen in drie weken de helft van hun jaarinkomen binnen.

Noorwegen heeft begin dit jaar de vangstquota verhoogd, maar zekerheidshalve ook een wetenschappelijk onderzoek gelast om er achter te komen of het rode gevaar de visstand werkelijk bedreigt, zoals vissers zeggen.

--------------------------------------------------------------------------

DAMN, van mij mogen ze weg blijven...

Emiel 05 March / 2004 / 15:38
idd, troep beesten
Topsup.nl - Topsloep.nl

Roy 05 March / 2004 / 16:00
wow enger dan haaien
www.kitesurf.nl

David 05 March / 2004 / 16:06
mmmmm, lekker. Maar 'k heb wel een grotere pan nodig
High as a Kite!!!!!!

randy 05 March / 2004 / 16:39
niet vallen dus jongens :) :

RobbyNitroz 05 March / 2004 / 16:42
hand in een knip eraf....aj aj :X

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

randy 05 March / 2004 / 16:44
lijkt me echt scarry als je op terschelling wilt gaan kiten en dan krijg je zulke beesten naast je :p

Carver 05 March / 2004 / 17:10
zolang je in het diepe zit zullen ze je niets doen aangezien ze toch over de bodem lopen..

alex 05 March / 2004 / 17:39

en ik scheet al in me broek voor haaienB).......

dat word wat over 10 jaar

Wake 05 March / 2004 / 17:44
die dingen zitten volgensmij niet op een metertje of 10 diep, maar eerder op 40-50 meter diep.. Maar dan nog, wil ze niet tegenkomen.. :X

RobbyNitroz 05 March / 2004 / 17:45
heb ff doorgerekend over 10 jr zijn ze 10 kilo en 3 meter B)

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

-Maarten- 05 March / 2004 / 18:37
bijten zo je board doormidden...

Emiel 05 March / 2004 / 18:40
hand van een volwassene, gelukkig ben ik een kind
Topsup.nl - Topsloep.nl

dom 05 March / 2004 / 20:51

als ze in mn plank bijten sla ik hem met mn bar neem ik hem mee naar huis verpatsen en een nieuw boardje kopen .

ieder nadeel heeft zn voordeel:p

F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

JoriZ 05 March / 2004 / 21:06
voetbanden op dat schild en beulen maar:*)
Ride it like you stole it...

Fokke 06 March / 2004 / 08:39

met de krap 2000 loop ik mee hoogte en spring ik hoger dan ooit!

oooeeeh mike!

(rip mike 2003c)

NVWK [www.wedstrijdkitesurfen.nl]

Fokke had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Takoon Furia LTD (2010)

sanders 06 March / 2004 / 13:03

mmmmm heerlijk   zit teminste wel wat vlees aan  .

nodig een grote pan  gevuld met bouillion , laten koken, dan krab in de pan 10 min

koken aflaten koelen en dan.............   smullen

dom 06 March / 2004 / 14:36

en misschien voor als t niet waait 2 van die beesten vinden en een vette krabfight op t strand hekje erom heen en geld inleggen.

moge de sterkste winnen_/-\o_

F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

Rutger 06 March / 2004 / 16:26
Hahahahahahaha  >:)

Michiel 06 March / 2004 / 16:45
ben het met waky eens....wedden dat we die beesten nooit vlak langs de kust zullen zien. En die beesten rennen sneller weg voor jou8)7
~~ Wind is my XTC ~~

Mario 06 March / 2004 / 17:32

hopen dat ze dit niet doen >:)>:)

http://www.fun.from.hell.pl/2004-02-06/crab.mpeg

WWW.KITESTUFF.NL

Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

randy 06 March / 2004 / 17:51
: _/-\o__/-\o_

extremekiter 06 March / 2004 / 17:51
auw :X
W W W . V E R S U S S H O P . N L

Michiel 06 March / 2004 / 20:10
wahahah sick....hopen dat ze wormpie nog leeft
~~ Wind is my XTC ~~

WATERVREES 08 March / 2004 / 00:10

is dit toch ff anders als zo,n krabje...

WATERVREES