zeg dat je archeoloog bent, is aannemelijker.
Ik moest per board betalen, aangezien ik er een aantal had (test) liep het bij ons nogal in de papieren
Ik neem 3kites mee een board, 2barren en mijn trapeze, in een boardbag van 140cm... En mijn kleding wil ik in mijn handbagage proppen...
zodanig inpakken dat het erg lastig openen is en zeggen dat je er heen gaat om te duiken. je hebt geen perslucht bij je!!!! maar wel je flippers, snorkels brillen, een wetsuitje etc...
werkte voor mij in augustus ook nog.
en blijven lachen...
veel plezier
Peter
Ik ben al 3x met martinair naar egypte geweest, en heb nog nooit hoeven bijbetalen voor kitespullen. November 2006 hadden we zelfs 2 kleine boards en de spleene the door (164x46) mee zonder problemo's. Daarnaast werden we gratos geupgrade naar comfort class.
hoe doe je dat:
Heenreis:
1. wees er op tijd, maar ga nog niet in de rij van de incheckbalie staan.
2. als de rij niet meer langer wordt, sluit dan aan zodat je de laatste bent.
3. kies de minst knappe dame, die zijn het aardigst.
4. Er komt misschien de vraag 'wat zit er in die tas (boardbag). Zeg gewoon 'ik had er over gebeld, het zijn kitespullen'. Bij ons ging ze opzoeken wat dat kostte. Terwijl ze aan het zoeken was gingen we moeilijke vragen stellen over hoe laat we aankwamen en of dat met of zonder tussenstop was. Dat bleek voldoende afleiding, en ze wilde ook pauze houden dus mochten de spullen gratis mee.
5. Helaas waren de stoelen voor de plebs volgeboekt, wel waren er enkele stoelen 'comfort class' vrij. Of we daar een probleem mee hadden :)
6. de spullen gaan op de band 'afwijkende bagage'.
Terugreis:
Alleen stap 1 en 2 gelden hier.
veel succes
Wij deden het als volgt:
Eerst laten insealen, allebei een polo aan en gewoon bekakt zeggen dat je gaat golven!
Klaar geen probleem!
hey Flag,
ik heb geen ervaring met kites maar wel met golftassen en het hangt ook een beetje van de vliegmaatschappij af inderdaad.
Enkele tips:
- Wat je sowieso moet navragen is of je voor een golftas extra moet betalen bij Martinair. (vaak is het namelijk zo bij veel maatschappijen dat je naast je gewone bagage nog 1 golftas mee mag nemen zonder extra kosten)
- Het handigste is om een speciale reistas voor golfclubs te hebben (groot genoeg voor meerdere kites, boards en wat je nog meer mee wil nemen. Kan misschien klein beetje geld kosten, maar goeie investering als je vaker met het vliegtuig gaat . En idd zeggen dat je gaat golfen natuurlijk ;)
- Sealen is vaak wel zo relaxed, zijn je spullen vaak ook meteen verzekerd omdat je sporen van diefstal kan aantonen omdat het plastic kapotgeript is.
Bijna alle maatschappijen hebben andere regels, daarom is het zo moeilijk, maar als het lukt moet je onder het maximum gewicht blijven dat je mee mag nemen, dan maakt het vaak niet zo veel uit.
Succes ermee en alvast een fijne vakantie!
BTW: Naish heeft een speciale kitetas op de markt gebracht die op een golftas lijkt, puur om deze regel te ge/misbruiken (kijkje waard misschien?)
Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)
Dacht bij arkefly ook problemen te krijgen. Zeg ik bij de incheck dat er golfspullen inztten. Blijkt dat bij arkefly juist daarvoor bijbetaald moet worden. Stennis lopen maken en doorverwezen naar de supervisor. Daar verteld dat incheck dame (mijn vrouw nam het daar van me over omdat die lief en onschuldig overkomt) me verkeerd had verstaan en dat het ging om een golfsurfen.
Ondertussen was het bijna instaptijd dus met een excuus van de supervisor mochten we snel de boel bij de odd lugage zetten.
Ik kijk dus nu bij het boeken of ik dezelfde reis kan maken met arkefly. Martinair zuigt. Heb ik tot nu toe bijna geen problemen mee gehad maar dat gezeur altijd en de kans dat je 80 euro of zoiets moet betalen blijft bij martinair aanwezig.
Ik ga wel voor het vroeg aanwezig zijn op de luchthaven, en het inlaten sealen van mijn spullen, en dan geef ik gewoon aan dat er kleding, snorkelspullen e.d. in mijn bag zit. En dan doe ik mijn kleding gewoon in mijn handbagage...
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
Gewoon je tas sealen, is zo ie zo verstandig. Kan er niet ff snel gekeken worden wat er nu precies in zit. En ik heb juist de ervaring dat vroeg aanwezig zijn erg scheelt. Nog nooit met een charter maatschappij gevlogen dus daar kan t ook aan liggen, nooit problemen gehad in ieder geval en nog nooit bijbetaalt.
Ook ff de website checken en de regels ff uitprinten is ook wel handig.
Aan de ander kant je hebt ook voor /- 2500 -3000 Euries aan spullen bij je dus moet je niet zeuren over eventuele extra kosten voor vervoer. Als ze dan ook nog je bagage kwijtraken of beschadigen sta je btw extra sterk in je schoenen. Wel ff recuutje vragen dan.
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
Josj had een 4 sterren sessie in Oostende met maar liefst 25 - 30 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Gypsy (2012)
Registreerde: 22 February 2005
25 Januari vertrek ik voor 15 dagen naar Egypte met 5 vrienden om daar te gaan kiten. Nu kreeg ik deze week van mijn reisbureau te horen, dat we heen en terug met Martinair vliegen.
Mijn vorige trips heb ik altijd met transavia, arkefly en KLM gevlogen, en hiebij heb ik nog nooit problemen met de bagage gehad, of dat ik moest betalen voor de bagage. Nu hoor ik uit verschillende hoeken dat dit bij Martinair wel het geval is. Dus ik had even de site gecheckt en er staat inderdaad dat er per retour 80euro word gerekend voor kite- /surfspullen, iets wat ik echt belachelijk vind.
Nu weet ik dat je kan zeggen dat er campeerspullen of iets dergelijks in je boardbag zit, maar om nu te gaan camperen in Egypte dat komt ook niet echt geloofwaardig over. Dus heeft iemand tips om deze kosten te vermijden, of weet iemand of de regels echt streng worden nageleefd, zoals ze in de voorwaarden staan aangegeven?
Cheerzzz Ed