November hetzlefde gehad, terwijl ik naar Vnam geboekt had voor december. Ik heb tijdelijk een zitharnas geleend zodat de druk niet op ribben komt maar op je lies. Werkte perfect. Nu 3 maanden later voel ik 'm nog een beetje maar doet geen pijn meer.
Ik kreeg na 3 weken goed herstel een terugval wegens overbelasting (een dag sjouw werk verricht...) Te vroeg beginnen kan dus leiden tot terugval. Elk lichaam is weer anders dus er is geen definitief antwoord. Ik heb ook gehoord van anderen dat het (door te vroeg weer beginnen) ze er een jaar (lichte) last van hebben gehouden.
Mijn advies is, leen een zittrapeze wacht zo lang mogelijk en als je begint doe het voorzichtig (niet meteen 2 uur aan een stuk op het water) en luister naar je lichaam.
BEterschap
@ Milamber -> Dokter zegt alleen maar dat het maanden of jaren kan duren en je moet activiteiten kunt doen zolang het geen pijn geeft. Misschien heeft hij gelijk, maar ik heb veel meer aan ervaringen van andere kiters met dezelfde blessure.
@ Joost? Wat moet ik me hierbij voorstellen, glucosamine?
Glucosamine is één van de stoffen waaruit kraakbeen is opgebouwd. Glucosamine kan door
het maagdarmstelsel worden opgenomen. Dus je kunt het oraal gebruiken (eten/drinken). Bij mensen met artrose "versleten kraakbeen" kan dit middel enig positief effect geven, maar slechts in geringe mate.
Het middel is redelijk aan de prijs. Het is de vraag of dit in jouw geval zal helpen.
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
het middel is niet redelijk aan prijs wanneer het bij de kruitvat haald
klinkt heel debiel, maar onze hond slikt het vanwege een slechte rug
en we halen het meestal bij de kruitvat voor cheap.
succes arjan, zal nog ff lekker rust nemen dat het weer warmer begint te worden
Wat is eigenlijk het voordeel van een waist trapeze ? behalve dat het cooler staat natuurlijk
Het topic 'gekneusde ribben' komt wel regelmatig terug. Seat trapeze zorgt er toch enkel voor dat trapeze niet naarboven schuift en dus gekneusde ribben voorkomt? Geef mij maar een seat zonder gekneusde ribben hoef je niet thuis te zitten als er dan es wind is
rust .......rust en nog eens rust , hoe eerder je gaat forceren hoe langer je er mee loopt !
in mei begint in nederland de temp weer wat beter te worden dus ik zou zeggen huur een dvd en neem gwoon je RUST !
en al die middeltjes .......................spoel maar doe de plee, heb het net gelezen iemand zei en dat is waar !! pijnstillers etc etc weg ermee ! LUISTER NAAR JE LICHAAM !
Vliegermannetje hoe weet je dan dat je iets NIET forceerd als je onder de pijnstillers zit ( je voelt namelijk niet dat je lichaam ho zegt !)
pijnstillers alleen als het niet anders kan , en neem je ze sta je in ieder geval niet op je plank maar zit je op de bank of lig je in bed , anders is de kans op forceren ZEER hoog !
@Kitebart
Wat is eigenlijk het voordeel van een waist trapeze ? behalve dat het cooler staat natuurlijk
Het
topic 'gekneusde ribben' komt wel regelmatig terug. Seat trapeze zorgt
er toch enkel voor dat trapeze niet naarboven schuift en dus gekneusde
ribben voorkomt? Geef mij maar een seat zonder gekneusde ribben hoef je
niet thuis te zitten als er dan es wind is
Een trapeze is meestal niet de oorzaak van gekneusde ribben. Je kneust je ribben door een harde val / crash of een boardje wat via een boardleash ff vrolijk tegen je aan knalt. Als je eenmaal je ribben hebt gekneusd zal een zittrapeze minder tegen je ribben aandrukken zodat je minder pijn hebt.
Het grote verschil in een zit en heup trapeze: bij een heuptrapeze komt het "zwaartepunt"van je lichaam lager te liggen, hierdoor heb je ( vooral tijdens het springwerk) meer stabiliteit. Als een heuptrapeze tijdens het varen omhoog schuift heeft dit meestal te maken met een verkeerde maat trapeze / of een ( laten we zeggen) niet al te sportief figuur ( lees vette pens) Een goedpassende heuptrapeze zal eerder ribkneuzingen voorkomen dan veroorzaken.
Registreerde: 20 February 2005
Nu bijna vier weken geleden heb ik mijn ribben behoorlijk gekneusd na een ongelukkige val met kitesurfen. Het kraakbeen was er het slechts aan toe volgens de dokter. Hierdoor steekt ook een klein stukje kraakbeen naar buiten. Dit heeft weer tot gevolg dat ik mijn harnas niet kon dragen vanwegen de druk die op het uitstekende stuk ontstond.
Inmiddels gaat het een stuk beter en kan ik mijn harnas weer dragen. Over het algemeen is dit een blessure die vier/zes weken duurt. Ik ga zometeen mijn vierde week in en nu komt de vraag:
- Wanneer kun je het beste het water weer op? Is dit pas als je totaal geen pijn meer hebt, of kun je al rustig heen en weer varen met wat pijn. Of is dit weer vetragend voor het herstel?
Ik ben vooral benieuwd naar reacties van mensen die ook ervaring hebben met dit soort blessures. Alle tips zijn welkom!
Hoop tot snel weer op het water