launchen van een zeilboot

Door: peanut Reacties: 18 Hits: 2996
peanut 08 May / 2009 / 13:03
Hey hanglossertjes,
sinds vorige zomer ben ik weg van het kiten en ik gebruik dan ook elke minuut dat de wind blaast om te kiten.
In de nazomer reis ik altijd naar de middellandse zee met de zeilboot en ook daar zou ik willen kiten.
Kheb 't een en 't ander op gezocht maar echt goeie guides heb ik niet gevonden met betrekking tot een boat launch...
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en die willen delen met mezelf en de community? thanks

Hier is wat ik al van tips heb gevonden:
-aan land je kite opzetten, lijnen uitlopen en bevestigen, daarna terug oprollen
-fifth aantrekken (voor het oprollen)zodat je je kite rustig kan laten opvliegen terwijl je de lijnen aan het afrollen bent (lijkt me niet zo safe)klik voor een grote versie
-gebruik van een turbo launcher (geen zin om zo'n ding aan te schaffen)
-drifting launch (lijkt me nog het best)

Het grootste probleem lijkt me gewoon de lijnen te zijn, op zich kan je gewoon je kite vanop het water launchen.
Ohja, en ik wil nog levend terugkomen ook, dus misschien zijn er mensen die ook nog tips hebben voor de landing enzo... alles is welkom :D
grtz
peanut

ElRudo 08 May / 2009 / 16:34
Hey Peanut,
Ik las onlangs een beschrijving die me erg praktisch overkwam, http://oceanrodeo.com/forums/viewthread/1835/

"As above but don’t wind your lines.
Get a big bucket with 300mm 6” of water in the bottom Start at the kite an loosely coil the lines into the bucket until the bar is at the bucket handle. Bungy the handle to the bar to keep it in line. When you want to kite Blow up the kite Jump overboard with the bar. Slowly swim up wind as an assistant feeds the lines out. When the lines are tight drop the kite into the water nose down. Clear the boat and water launch. Everyone is now shaking their heads thinking about a knitting pattern. Try it it works. I taught from a boat and used this method day in day out.
This is assuming you can get ashore to prepare shortly before sailing out to kite"

succes!

peanut 09 May / 2009 / 14:14
thanks alvast, khad die ook al gelezen maar die emmer met water zal moeilijk zijn, zeilboten kunnen soms wel es gaan shaken :)... hopelijk komen er nog replies of zijn er mensen die andere ideeën hebben

gjxl 09 May / 2009 / 14:31
Het idee met de emmer werkt ook zonder water hoor. Door de lijnen in de emmer te doen zullen ze niet in de knoop gaan (ja dat werkt echt).

Nabria 09 May / 2009 / 17:49
Op t garda meer is het alleen mogelijk om vanaf bootjes te gaan kiten. Daar bevestigen ze de lijnen aan de kite op land, vervolgens weer oprollen, kite mee in de boot, hem op t water in de boot op pompen en lijnen uitrollen in t water. Gaat prima!

johndoe 09 May / 2009 / 18:37
dude, je hebt een newkite, gewoon opgooien die handelSmiley

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

dr511 09 May / 2009 / 18:39
heb zelf ook veel van een zeilboot gekite en heb et ook zonder emmer gedaan voorbereiden op de kant. hoofdtube leeg laten lopen en lijntjes oprollen. dan op de boot tube oppompen kite vast laten houden door je matroos en uitzemmen en je lijnen afrollen. met een 4 lijns heb je minder kans op fuckups dan met een 5 lijns kite want als je niet secuur bent met oprollen en je bar valt een keer door je lijnen dan kan het zijn dat de boel in de knoop komt doordat dan je 5th om een lijn heen zit. gebeurt dit met een 4 lijns kite dan haal je simpel weg je bar ff binnendoor en klaar ben je weer.
voor het terugkomen kun je of vise versa doen of met je kont op het achterdek gaan zitten en safety gebruiken.
als je het helemaal handig wil doen moet je een fatsoenlijke boot kopen van tenminste 25 m lang dan kun je gewoon aan dek je lijntjes uitlopen
Ziki Ondergoed, schultenbrau

Lars91 10 May / 2009 / 08:39
Ik denk niet dat hij over een 25 m boot beschikt :P

Of anders short lines ;)
Fuels en een matras voor weinig wind

Lars91 had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 15 - 19 knots op zijn SlingShot Fuel (2007)

Mario 10 May / 2009 / 09:38
tijd voor de reelbar Smiley

WWW.KITESTUFF.NL

Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

blouwen 10 May / 2009 / 10:08
wtf?Smiley
zelf suport sponser

blouwen had een 3 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 20 - 24 knots op zijn Naish Torch (2008)

Tom-TX 10 May / 2009 / 13:45
wat is dat in godsnaam?Smiley
IKO No. 8323

Hollandkiter 10 May / 2009 / 13:51
Altijd handig: www.youtube.com/watch?v=D2PCJsKf3Jo

http://www.youtube.com/watch?v=D2PCJsKf3Jo

Helaas doet de link het niet Smiley Waarom weet ik niet Smiley

peanut 11 May / 2009 / 20:58
Quote: Hollandkiter - 10 mei, 2009 (15:51)
Altijd handig: www.youtube.com/watch?v=D2PCJsKf3Jo http://www.youtube.com/watch?v=D2PCJsKf3Jo Helaas doet de link het niet Waarom weet ik niet

meh... kga met de boot, dus een tent hebk niet nodig, en ik hou m'n slaapzak liever droog Smiley

en de boot is 13meter lang dus misschien rondomrond leggen en dan proberen uit te lopen...
maar ik denk datk toch die emmer es ga proberen.

micros 11 May / 2009 / 21:29
Quote: Nabria - 9 mei, 2009 (19:49)
Op t garda meer is het alleen mogelijk om vanaf bootjes te gaan kiten. Daar bevestigen ze de lijnen aan de kite op land, vervolgens weer oprollen, kite mee in de boot, hem op t water in de boot op pompen en lijnen uitrollen in t water. Gaat prima!

Hey lachen, heb jij dat ook gedaan? Ik ook een paar keer, bij Campione.

Peanut, wat ze in Italië deden was inderdaad op het land de lijnen goed bevestigen, dan je bar gewoon oprollen en alleen de struts opgeblazen laten. Zorg dat de lijnen bij de laatste wikkel in de juiste volgorde om het einde van de bar gaan en bevestig daarna het elastiekje.
Vervolgens varen ze naar een geschikte plek en ga jij overboord met je bar. Deze rol je af terwijl je afstand neemt van de boot waar je kite nog is.
Als de lijnen uitgerold zijn pompen ze met een compressor de leading edge op. (kan natuurlijk ook met de hand als je ruimte hebt op je boot en iemand die voor je wil pompen.)
Daarna is het launchen vergelijkbaar met op land. De boot bevindt zich in de hoek van het windvenster ten opzichte van jou. Iemand houdt je kite rechtop, en jij stuurt hem omhoog, gevolgd door een waterstart.

Om te stoppen laat je je kite weer zakken naar de hoek van het windvenster, iemand pakt hem aan en haalt direct de lijnen los.
Dan kun jij de lijnen inrollen. Opletten dat ze niet in een eventuele schroef komen :)
Crossbow 2011, Nobile T5, Long Ocean handmade twintip & wave board | | Visit www.TheDiabolo.com

Nabria 11 May / 2009 / 21:42
Quote: micros - 11 mei, 2009 (23:29)
Quote: Nabria - 9 mei, 2009 (19:49) Op t garda meer is het alleen mogelijk om vanaf bootjes te gaan kiten. Daar bevestigen ze de lijnen aan de kite op land, vervolgens weer oprollen, kite mee in de boot, hem op t water in de boot op pompen en lijnen uitrollen in t water. Gaat prima!Hey lachen, heb jij dat ook gedaan? Ik ook een paar keer, bij Campione.Peanut, wat ze in Italië deden was inderdaad op het land de lijnen goed bevestigen, dan je bar gewoon oprollen en alleen de struts opgeblazen laten. Zorg dat de lijnen bij de laatste wikkel in de juiste volgorde om het einde van de bar gaan en bevestig daarna het elastiekje.Vervolgens varen ze naar een geschikte plek en ga jij overboord met je bar. Deze rol je af terwijl je afstand neemt van de boot waar je kite nog is.Als de lijnen uitgerold zijn pompen ze met een compressor de leading edge op. (kan natuurlijk ook met de hand als je ruimte hebt op je boot en iemand die voor je wil pompen.)Daarna is het launchen vergelijkbaar met op land. De boot bevindt zich in de hoek van het windvenster ten opzichte van jou. Iemand houdt je kite rechtop, en jij stuurt hem omhoog, gevolgd door een waterstart.Om te stoppen laat je je kite weer zakken naar de hoek van het windvenster, iemand pakt hem aan en haalt direct de lijnen los.Dan kun jij de lijnen inrollen. Opletten dat ze niet in een eventuele schroef komen :)

Haha, ja ik heb leren varen daar!

Maar wat je zegt klopt, alleen ik heb 2 verschillende manier van launchen gezien, eerste idd die jij verteld, maar zijn er ook wat die gewoon kite op pompen in t water gooien en dan launchen vanaf de boot. (dat was dan ook vooral voor de lessers die nog niet weten hoe het werkt)

Om te voorkomen dat de lijnen in de schroef raakten lieten ze de bootjes vaak achteruit varen.

Nature 13 May / 2009 / 08:38
misschien het Jose systeem?
www.josekite.com

of het werkt zou t niet wete.
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

alveralveralver 13 May / 2009 / 10:18
Maak een grote haspel met een gat in het midden van ong. 10 cm diameter...steek je bar hier doorheen en rol dan je lijnen naar je kite op! Kite natuurlijk opgepompt aan het uiteinde..
Rook een dikke ''J'' en laat jezelf te water met je haspel en je kite, rol je haspeltje uit en pak je bar uit het gat!
Zo deed ik die shit al jaren terugSmiley
alver zuidwest

maayke 13 May / 2009 / 15:51
Ik geef hier op het gardameer les vanuit een boot. De emmer aanpakt werkt prima.
Er zijn twee manieren. eerste de kite laten wegdrijven en dan kun je vanuit de boot de lijnen checken, kitestarten en aan cursist geven of dus eerst de cursist in het water en dan in de juiste hoek wegvaren en dan kan de cursist de kite omhoog sturen.

Het voordeel van manier een is dat je eerst de lijnen nog eens goed zelf kan checken. rol dan dus wel de lijnen vanaf de bar kant in de emmer. (het deel van je lijnen dat er als eerste uit gaat moet er als laatste in)

Het voordeel van de andere manier is dat je lijnen langzamer uit de emmer gaan en dat je kleine lusknopen nog even los kunt halen. Bij deze manier begin je met het oprollen van de lijnen in de emmer bij de kite.

Als ik zelf met een niet kiter het water om ga om zelf te kiten dan kies ik optie 1. ook het landen doe ik op die manier. eerst zelf in de boot. daarna via een powerlijn (of safetylijn) de kite binnen trekken.

Met ervaren boot bestuurders/ kite aan pakkers, land ik de kite op de boot en releash alles compleet en wordt later opgehaald.
Dit is ook de manier die ik bij mijn cursisten gebruikt.

Afspreken dat zo gauw als ik de kite vast heb dat ze dan alles releashen ( een kite met spanning op de lijnen is lastig te controleren)

Oja, de kite wordt met struts op gepompt en lijnen eraan in de boot gedaan. dan le oppompen en dan manier 1 of 2. De lijnen blijven er altijd aan. ook bij het landen. Dit lijkt me makkelijker dan zoals in een eerdere reactie geschreven werd dat de lijnen los gehaald werden en dat je zelfd de bar oprolt. lijnen los halen van een kite onder spanning lijkt me niet echt makkelijk.

Veel plezier met kiten vanaf je boot!
www.windriders.eu Lago di Garda: paradise on earth :)

maayke had een 5 sterren sessie in Mui Ne met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Best Cabo (2013)

peanut 14 May / 2009 / 22:19
thanks iedereen voor de tips, als ik levend terug kom deze zomer dan laat ik weten hoe het ging ;)