Bandit 11m2 uitbreiden 2e kite

Door: dylandes Reacties: 40 Hits: 2685
dylandes 11 May / 2009 / 09:42
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en heb een vraag. Ben beginner (81-83kg, 185cm) en heb een fone bandit 11m2. Heb wel wat jaren kite ervaring maar dan met de buggy dus de kite heb ik wel onder controle.

Mijn ervaring hiermee is dat je beter een kleinere kite wat voller de wind in kan sturen dan een grotere waarmee je te snel overpowered raakt. Gevoelsmatig merk ik dat ik mijn 11m2 vaak te heftig vind, ondanks dat anderen op het water dan wel met een 11m2 varen.

Nu wil ik graag een 2e (kleiniere) kite erbij, ik twijfel en vroeg mij af of jullie mij advies kunnen geven (1) welk merk kite/model jullie zouden kiezen (2) welk formaat.

Opties:
-7 m2 fone dos a €950,- nieuw

-8 m2 fone dos a €950,- nieuw

-7 m2 fone revolt a €850,- nieuw

-7,5 m2 fone bandit a €600-700 2ehands

-9 m2 fone bandit a €600-700 2e hands
(-een vriend van mij adviseert mij zelfs de bandit 11m2 te verkopen en 2x slingshot/naish/north terug te kopen, hij vindt dat er eigenlijk alleen deze drie grote merken zijn)
-of 1 kleinere slingshot erbij?

Ik heb o.a. dit topic al gelezen:http://www.hanglos.nl/forum/18569/kiteforum-bandit-dos-quiver-vraagje....html

PS: Ik kom uit Utrecht, iemand zin om di of do vrij te nemen en te kiten? Die dagen heb ik nl. de auto...
Grtz, Dylan

Djee 11 May / 2009 / 09:51
Quote: dylandes - 11 mei, 2009 (11:42)
(-een vriend van mij adviseert mij zelfs de bandit 11m2 te verkopen en 2x slingshot/naish/north terug te kopen, hij vindt dat er eigenlijk alleen deze drie grote merken zijn)-of 1 kleinere slingshot erbij?

Whoehahahaha uit welke grot komt hij gekropen Smiley
Maar goed ff inhoudelijk, IK zou voor een bandit 1 gaan 7,5 voor als t echt tekeer gaat Smiley Waarom: omdat je zo je bar en lijnen kan uitwisselen met de kites en hou je een extra reserve setje over Smiley
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

dylandes 11 May / 2009 / 11:12
Is mijn bar van 55cm dan niet te groot? Op site f-one wordt een 45cm bar aanbevolen bij kleiner dan 9m2.

Grtz, Dylan

FerdiH 11 May / 2009 / 17:39
maakt niet uit, hij reageert wat sneller

FerdiH had een 5 sterren sessie in Julianadorp met maar liefst 27 - 33 knots op zijn F-One Tribal (2007)

hifly 11 May / 2009 / 18:29
Nou , in slingshot wil ik hem nog bijstaan ... Maar , euh ...F-one geen groot merk ? Ik ben er zeker van dat je echt wel de goeie kite in handen hebt ! Iets meer met je depower experimenteren , ik weeg 73 en heb ook DOS 11 , dus voor jouw gewicht zeker goed genoeg ... Ik zou nog even wachten met kleinere maat tot je wat meer ervaring opgedaan hebt alvorens in de sterkere winden te gaan varen ...
Who pay's peanuts get's monkey's

Tom-TX 11 May / 2009 / 19:45
Quote: hifly - 11 mei, 2009 (20:29)
Nou , in slingshot wil ik hem nog bijstaan ... Maar , euh ...F-one geen groot merk ? Ik ben er zeker van dat je echt wel de goeie kite in handen hebt ! Iets meer met je depower experimenteren , ik weeg 73 en heb ook DOS 11 , dus voor jouw gewicht zeker goed genoeg ... Ik zou nog even wachten met kleinere maat tot je wat meer ervaring opgedaan hebt alvorens in de sterkere winden te gaan varen ...
wist niet dat ze dos uitbrachten in 11 -> 12 eerder niet? Smiley

IKO No. 8323

C0G 11 May / 2009 / 21:51
-7 m2 fone revolt a €850,- nieuw   hebben hele goeie reviews.
-7,5 m2 fone bandit a €600-700 2ehands  ken je al, prima kites.

Ik zou gewoon nog een bandit 2dehands kopen, sluit mooi aan, zelfde bar, etc. 

je vriend is een aardappel   Smiley

C0G had een 4 sterren sessie in Castricum aan Zee met maar liefst 20 - 26 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

NickvanKampen 12 May / 2009 / 09:36
Die Bandit-kleine maten zijn een ramp met veel wind, de Dos daarentegen niet!

dylandes 12 May / 2009 / 10:41
Quote: C0G - 11 mei, 2009 (22:51)
-7 m2 fone revolt a €850,- nieuw hebben hele goeie reviews

Dan wordt het een dos of revolt nieuw..

Denken jullie dat het gat niet te groot is tussen een 7 revolt en een bandit 11? Het doel is eigenlijk voor mij om vanaf een dikke windkracht 4 de kleinere kite te pakken!!

Thnx voor alle reacties tot nu toe!!

Grtz, Dylan

NickvanKampen 12 May / 2009 / 10:59
Haha zet dat uit je hoofd, die 7 vaar je met geluk vanaf 20 kn. en dat is al vrij bizar.

bernard 12 May / 2009 / 11:10
met een dikke windkracht 4 en lichte 5 is een 11 m2 de ideale kite. Sorry, maar volgens mij ligt het dan meer aan je techniek dan aan je kite... Ff door oefenen dus en later een 7 of 8 kopen voor windkracht 6/7.

bernard had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 24 - 33 knots op zijn SlingShot RPM (2011)

FrEeZe 12 May / 2009 / 11:13
Ik heb de DOS 8, en tis de lekkerste kite die ik OOIT gevaren heb, 65 kg en vaar 'm 15 - 16 knoop tot iets boven de 30 denk ik... heb in elk geval m'n 12 raven niet mee gebruikt sinds ik die 8 heb!

7 lijkt me te klein voor naast je 11!

dylandes 12 May / 2009 / 11:31
Dat van die techniek kan ik me heel erg in herkennen...kan net 50-100 meter staan. Van de 8 keer water starten sta ik slechts 1 x op de plank haha ;-)
Grtz, Dylan

mig27 12 May / 2009 / 12:53
11m2 Bandituno is een goede quiver met de 7.5 uno, of de 7m2 Dos, Revolt 1 of 2.

Op de 11m2 na vliegen alle kleinere bandits, dossen, revolt 1 en 2 op een 45cm bar. Die kites op 55cm maakt wel degelijk veel verschil: de stuurdruk zal hoger zijn alsook het gevoel met de kite een stuk minder.

Ik heb de Bandituno 13,11,9,7.5 gevaren alsook de Dos 10, 9 en 7m2. Ik heb zelf nu de quiver 10/7, en de 7m2 sluit perfect aan. De 8m2 schijnt top te zijn met de 12. De Banditdos 10m2 vervangt jouw 11 kwa low-end, en heeft zelfs iets meer high-end.

En daarom zou een 8 Dos ook geen verkeerde optie zijn daar het high-end van de 11m2 bij 25kn wel aardig bereikt is.
Overigens kan ik de 7m2 met mijn 72kg al varen van 16kn upwind, maar wordt leuk vanaf een knoop of 18.

Maar vergeet vooral geen 45cm barretje erbij nemen Smiley
Nog steeds lid van het NKV

dylandes 12 May / 2009 / 15:12
Quote: mig27 - 12 mei, 2009 (13:53)
En daarom zou een 8 Dos ook geen verkeerde optie zijn daar het high-end van de 11m2 bij 25kn wel aardig bereikt is. Overigens kan ik de 7m2 met mijn 72kg al varen van 16kn upwind, maar wordt leuk vanaf een knoop of 18. Maar vergeet vooral geen 45cm barretje erbij nemen

Bedankt voor je advies!!!
Nog even samenvattend: zou je naast bandit uno11m2...

...de dos 8
of
...de 7 nemen?

Kan een dos kopen via via nieuw voor 900euro toevallig.. Sommige zeggen wacht nog maar met 2e kite en ga het eerst leren, maar lijkt mij dat ik met bijv. 23 knopen liever een kleinere kite op trek toch???
Grtz, Dylan

mig27 12 May / 2009 / 15:22
Of probeer de 7.5m2 BanditUno te bemachtingen, dat was DE quiver van vorig jaar.

Kwa windrange komt de Banditdos 8m2 beter overeen met de 7.5m2. Wat ik al aangaf is het high-end van de BanditUno 11m2 wat minder als dat van de huidige 10m2, dus je zal iets minder overlap hebben met de Banditdos 7m2. Daarom beter voor de 8m2 gaan. Helaas heb ik de 8m2 nooit zelf (nog) kunnen varen, maar hij gaat iets vroeger los als de 7m2.

Maar gewoon eerst leren met de 11m2 kan ook totaal geen kwaad. En tegen die tijd is de BanditTres al uit, dan krijg je nog meer korting op de BanditDos.

Overigens is de Revolt1 en 2 ook absoluut bijna net zo goed als de Bandit. Volgens kiteboarding.de vorig jaar een betere keuze als de Bandit gekeken naar prijs/performance.

NickvanKampen 12 May / 2009 / 18:30
Wat praat je nou raar man, als je een beetje objectief had vergeleken tijdens je testritjes had je al lang en breed tot de conclusie gekomen dat de kleine maten van de Bandit 1 bagger zijn, instabiel enz. Wat zijn je argumenten om hem de 1 aan te raden? Jij slaat de plank echt goed mis.

HJ11 12 May / 2009 / 19:24
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik geen ervaring heb met de Bandit 1 maar vaar zelf de 14m2 en 9m2 DOS. Ik begrijp dat de DOS inderdaad een stuk stabieler is geworden en minder barduk heeft. Er zijn veel discussies op het forum te lezen over waarom je welke quiver moet nemen. Ik weet ook niet op welke spot en met welk board je vaart... De 10/7m2 DOS is volgens mij een ideaale combo voor iemand met jou gewicht dus zou ik je willen advieseren om nu een 7m2 DOS icl bar "goedkoop" op de kop te tikken. Die kun je prima varen naast je 11m2 Bandit en dan kun je altijd nog je 11m2(kompleet met bar) verkopen en er later nog een 10m2 DOS kitye only voor terug kopen. Succes

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

HJ11 12 May / 2009 / 19:26
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik geen ervaring heb met de Bandit 1 maar vaar zelf de 14m2 en 9m2 DOS. Ik begrijp dat de DOS inderdaad een stuk stabieler is geworden en minder barduk heeft. Er zijn veel discussies op het forum te lezen over waarom je welke quiver moet nemen. Ik weet ook niet op welke spot en met welk board je vaart... De 10/7m2 DOS is volgens mij een ideaale combo voor iemand met jou gewicht dus zou ik je willen advieseren om nu een 7m2 DOS icl bar "goedkoop" op de kop te tikken. Die kun je prima varen naast je 11m2 Bandit en dan kun je altijd nog je 11m2(kompleet met bar) verkopen en er later nog een 10m2 DOS kitye only voor terug kopen. Succes

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

HJ11 12 May / 2009 / 19:32
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik geen ervaring heb met de Bandit 1 maar vaar zelf de 14m2 en 9m2 DOS. Ik begrijp dat de DOS inderdaad een stuk stabieler is geworden en minder barduk heeft. Er zijn veel discussies op het forum te lezen met veel informatie waarom je welke DOS quiver moet nemen. De 10/7m2 DOS is volgens mij een ideaale combo voor iemand met jou gewicht dus zou je eventueel nu een 7m2 DOS icl bar "goedkoop" op de kop kunnen tikken. Die 7m2 DOS heeft veel lowend en kun je prima varen naast je 11m2 Bandit en dan kun je altijd nog je 11m2(kompleet met bar) verkopen en er later nog een 10m2 DOS kite only voor terug kopen. Succes

mig27 12 May / 2009 / 19:57
Quote: NickvanKampen - 12 mei, 2009 (20:30)
Wat praat je nou raar man, als je een beetje objectief had vergeleken tijdens je testritjes had je al lang en breed tot de conclusie gekomen dat de kleine maten van de Bandit 1 bagger zijn, instabiel enz. Wat zijn je argumenten om hem de 1 aan te raden? Jij slaat de plank echt goed mis.

Wie ben jij om zo'n grote mond te hebben vol van onzin?
En wat je uitkraamt maakt al duidelijk dat jij de kites helemaal niet persoonlijk kent. Alleen van horen zeggen.

ik heb geen testritjes gedaan, maar uitvoerig de Uno en Dossen getest in uiteenlopende omstandigheden. Tevens een aantal in bezit (gehad).

Dat je beweert dat de kleine maten Bandit Uno is complete onzin. De 9m2 was superstabiel, de 7.5m2 is daarna veel verkocht. De 6.5m2 is een zeldzaamheid.

Uit eigen ervaring weet ik dat de 7.5m2 in harde wind (35kn ) kan inverteren. Daar zijn ook filmpjes van te vinden op YT. Echter, dat komt alleen voor in heel harde wind en is echt geen reden om hem niet te kopen. Ook de huidige Dos doet dat in het absolute high-end.

En stabiliteit, ik vind de Dos zelfs ietsje minder stabiel als de Uno (en als je echt zat op te letten, had je dat al ergens anders kunnen lezen. Had je nog meer onzin erbij kunnen uitkramen). Maar die was al superstabiel in vergelijk met andere kites. Ook afgelopen vrijdag in 35-45kn weer gemerkt hoe stabiel de Dos 7m2 is in vergelijk met een veel meer verkochte andere 7m2 van een ander bekend merk.

Samen met de 9m2 was de 7.5m2 de beste Bandits van vorig jaar.
En hij heeft een Bandit Uno, dus waarom zou hij meer uitgeven als beginner?

Er zijn zat anderen die kunnen bevestigen hoe lekker de 9 en 7.5m2 zijn van vorig seizoen. En niks instabiel of problemen, alleen in jou kortzichtige belevingswereld Smiley

mig27 12 May / 2009 / 19:59
In dit topic wat je zelf al gevonden had werd ook al het verschil tussen de 7 en 8 aangegeven:

http://www.hanglos.nl/forum/18569/kiteforum-bandit-dos-quiver-vraagje....html

Ik zou toch eerst eens leren varen, en daarna denken aan een uitbreiding of complete vervanging.
De 11m2 is een fijne kite met veel power. Maar niet iets voor de harde wind.

NickvanKampen 12 May / 2009 / 20:31
Nou knul, ik zal je vertellen, al het materiaal wat bij ons in de surfshop aanwezig is of binnenkomt wordt getest door het personeel, dit zodat je weet waar je over praat naar de klant toe.

Vorig jaar is ons toen al opgevallen dat de kleine maten, dan heb ik het dus over de 6.5 en de 7.5, instabiel zijn, en inderdaad in wind 25 zoals jij zegt vaak inverten, en dat heeft niet te maken met hoe hard je de kite oppompt, wat door sommigen werd gesuggereerd.

Het verhaal wat je naar voren brengt over hoe goed de 2 wél is (wat allang duidelijk is), is niet relevant wat tevens ook geldt voor de verkoop. Zoals eerder gezegd, het gaat over de 1.

Ik begrijp dat je een statement probeert te maken, maar probeer het dan wel te hebben over dingen waar je verstand van heb, en hou alsjeblieft op met dat in de wilde weg lukraak roepen van klinklare onzin. 

NickvanKampen 12 May / 2009 / 20:40
Quote: NickvanKampen - 12 mei, 2009 (22:31)
Nou knul, ik zal je vertellen, al het materiaal wat bij ons in de surfshop aanwezig is of binnenkomt wordt getest door het personeel, dit zodat je weet waar je over praat naar de klant toe. Vorig jaar is ons toen al opgevallen dat de kleine maten, dan heb ik het dus over de 6.5 en de 7.5, instabiel zijn, en inderdaad in wind 25 zoals jij zegt vaak inverten, en dat heeft niet te maken met hoe hard je de kite oppompt, wat door sommigen werd gesuggereerd. Het verhaal wat je naar voren brengt over hoe goed de 2 wél is (wat allang duidelijk is), is niet relevant wat tevens ook geldt voor de verkoop. Zoals eerder gezegd, het gaat over de 1. Ik begrijp dat je een statement probeert te maken, maar probeer het dan wel te hebben over dingen waar je verstand van hebt, en hou alsjeblieft op met dat in de wilde weg lukraak roepen van klinklare onzin. 

mig27 12 May / 2009 / 20:48
Haha, ik heb je door. Gesponsord door North kiteboarding -> Evo 1 en 2 Smiley

Lekker die mening van je, geheel objectief.
Ik betaal gewoon voor mijn gear, en heb de kans om goed te testen.

Zielig altijd die gesponsorde mannetjes die andere merken gaan zitten afzeiken. Je bent niet de enige daarin jammer genoeg