Upwind bodydraggen...

Door: tommieboy Reacties: 49 Hits: 4323
tommieboy 09 June / 2009 / 09:07
Ik lees de laatste tijd veel over beginnende kitesurfers zelf beschouw ik mijzelf ook wel zo. Ik heb alleen geen moeite meer met hoogte lopen, hoog springen/boardoffs, frontoll,backroll etc...en heb ook al wat wakestyle tricks onder de knie zoals railey, s-bend, railey to blind, s-bend to blind en 360 HP land ik ook al af en toe..... Toch vind ik mijzelf nog steeds een beginner omdat als ik mijn board verlies dan loop ik altijd te kutten om upwind te komen met bodydraggen en mijn board terug te krijgen....

Heeft iemand tips om dit goed onder de knie te krijgen? Ik maak van mij lichaam altijd een beetje een plank... maar het lukt niet echt om upwind te komen..... Ik vind het echt kut dat ik dit niet kan dus tips zijn heel erg welkom!
North Vegas 7,9 &12m2 2012North Select 132x40,5 2010North Wam 6'0'' 2012

Simolo 09 June / 2009 / 09:17
Wat voor mij een enom verschil maakt wanneer ik bodydrag (en zo is het mij ook geleerd) is dat je een arm in het water legt en wijst in de richting die je wil varen. Zonder die arm, kan je een pak minder scherp aan de wind varen ... euh... drijven.

Dus die gebruik ik als roer, voor de rest gebruik ik men lichaam ook als plank.

Hopelijk is het zo wat duidelijk. Succes Smiley
Sifakah! - Made In Belgium

ostendlocal 09 June / 2009 / 09:30
zoals Simolo zegt!
en ook niet bang zijn om verder van je board weg te draggen.. Dan win je meer hoogte dan dat je telkens 5m dragt..
Als je dan terug richting je board gaat moet je proberen achter je board uit te komen, dan kan je hem het chillst nemen.
klik voor een grote versie
een beetje zo. heb nie echt tekentalent zoals je zietSmiley(maar wel tijd teveel)
je kan zowel in beide richtingen normaal evenveel upwind komen (zie dat groene rechte stuk mocht wat schuiner)

ostendlocal had een 2 sterren sessie in Oostende met maar liefst 16 - 18 knots op zijn SlingShot Fuel (2012)

tommieboy 09 June / 2009 / 09:31
En je kite gewoon aan de rand van het windvenster toch? Ik zal het gaan proberen maar daar heb ik nooit aan gedacht... Ik heb les gehad bij The Spot in Zandvoort.... Daar hebben ze mij dat niet geleerd wel slecht eigenlijk, want toen ik echt begon met kiten wist ik al wel wat je na afloop van de eerste les geleerd zou hebben.... Ik denk dat ik nog maar eens een lesje neem op Brouwersdam.... of de Slufter

ostendlocal 09 June / 2009 / 09:34
ja, je kite aan de rand van't windvenster, en je kan de kracht van je kite gewoon gebruiken om je upwind te laten trekken, ook met behulp van je arm zoals eerder vermeld.
Hebben ze je dat niet geleerdt? wel zonde, bij onze kiteschool mag je niet over naar de waterstart als je dit niet onder de knie hebt.

ostendlocal had een 2 sterren sessie in Oostende met maar liefst 16 - 18 knots op zijn SlingShot Fuel (2012)

Dylan 09 June / 2009 / 09:37
volgens mij neemt hij jullie hard in de maling.
"Ik heb alleen geen moeite meer met hoogte lopen, hoog springen/boardoffs, frontoll,backroll etc...en heb ook al wat wakestyle tricks onder de knie zoals railey, s-bend, railey to blind, s-bend to blind en 360 HP land ik ook al af en toe..... Toch vind ik mijzelf nog steeds een beginner.."

Woodmaster 09 June / 2009 / 09:49
Quote: Dylan - 9 juni, 2009 (11:37)
volgens mij neemt hij jullie hard in de maling."Ik heb alleen geen moeite meer met hoogte lopen, hoog springen/boardoffs, frontoll,backroll etc...en heb ook al wat wakestyle tricks onder de knie zoals railey, s-bend, railey to blind, s-bend to blind en 360 HP land ik ook al af en toe..... Toch vind ik mijzelf nog steeds een beginner.."

Volgens mij ook. Tevens denk ik dat hij gewoon dolgraag zijn tricks met ons wil delen.
Nou vooruit dan maar.........Zo Tommieboy wat ben jij goed zeg!!!Smiley
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

ostendlocal 09 June / 2009 / 09:52
in geval van dat, kunnen andere beginners op't forum nog wat bijleren eSmiley

tommieboy 09 June / 2009 / 10:04
:P Ik neem jullie serieus niet in de maling en hoef niet perse mijn tricks te delen met jullie....Maar dat was even een indicatie van wat ik kon en volgens mij is het dan wel raar dat ik niet eens upwind kan bodydraggen....Smiley Maar upwind bodydraggen is echt iets waar ik af en toe best moeite mee heb.... Maar bedankt voor de tips boys!Smiley

Highmen 09 June / 2009 / 10:05
Wat grotere slalom maken is idd een goed idee..

Ik wil ook nog te direct naar het board toe en het gaat mij ook nog niet zo af als ik wil.

@Ostendlocal:
Op dat plaatje van je, bij die eerste baan...recht naar boven, waar heeft hij dan de vlieger staan? en bij de volgende lijn etc...
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

ostendlocal 09 June / 2009 / 10:18
Quote: Highmen - 9 juni, 2009 (12:05)
Wat grotere slalom maken is idd een goed idee.. Ik wil ook nog te direct naar het board toe en het gaat mij ook nog niet zo af als ik wil. @Ostendlocal: Op dat plaatje van je, bij die eerste baan...recht naar boven, waar heeft hij dan de vlieger staan? en bij de volgende lijn etc...

give me a sec, ik maak ff een nieuwe tekening Smiley

ostendlocal 09 June / 2009 / 10:22
klik voor een grote versie
ja mijn tekeningen zijn echt kut Smiley
maar je houd je kite gewoon aan de rand van't windvenster. de kite zal je sowieso een beetje meetrekken als er wind staat, en anders beweeg je hem een beetje op en neer

tommieboy 09 June / 2009 / 10:39
Ostendlocal...:P Je tekening zijn top en creatief ik snap het iig... Nou nog wind om te gaan ff vanavond en te oefenen....Smiley

mano 09 June / 2009 / 10:52
Zodra je voelt dat je board niet meer aan je voeten zit je kite in de hoek sturen.

Soms zie ik mensen die vallen, dan zetten ze hun kite boven hun hoofd, gaan ze hun kite depoweren, nog even achterom kijken, en dan pas die kite naar beneden sturen... Je ziet ze dan al zo'n 10 meter extra van hun board afdrijven voordat ze actie gaan ondernemen, en liggen vervolgens een hele tijd te bodydraggen.....

kiteboarderr 09 June / 2009 / 12:02
Rustig blijven, lange banen draggen, niet te weinig power in je kite want dan kom je ook niet upwind, Als je gaat wijzigen van richting rustig de kite sturen, anders verlies je de gewonnen hoogte gelijk weer, en natuurlijk je arm als roer gebruiken en je lichaam gestrekt houden.
Kwestie van vaak doen dan gaat het op den duur automatisch.
kite!!!

spoetnik 09 June / 2009 / 12:09
Je kite depoweren, hierdoor vliegt deze meer naar de rand van het venster, en ga je sneller upwind.
Verder jezelf zo lang mogelijk maken. 1 arm vooruit als roer, en zelfs te tenen strekken, om zo veel mogelijk opervlak te hebben om upwind te sturen.
WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

Elon 09 June / 2009 / 12:12
kite wel rustig van 3 naar 9 of andersom sturen, anders word je weer downwind getrokken
- KiBoCo.nl -

Elon had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 20 - 24 knots op zijn Duotone Dice (2019)

Highmen 09 June / 2009 / 12:17
Oke dus op het plaatje heb je hem eerst op 9uur.
Dan kom je bij het keerpunt doe je hem rustig naar 12uur en dan stuur je hem naar 3uur. (als je hem niet naar 3uur doet wordt je weer downwind getrokken richting de kust neem ik aan..)
Tot je voorbij je board bent en dan stuur je hem weer via 12uur naar 9uur om naar je board te gaan.
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

Elon 09 June / 2009 / 16:50
correct
- KiBoCo.nl -

Elon had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 20 - 24 knots op zijn Duotone Dice (2019)

tellavist 09 June / 2009 / 17:24
Ik heb het zo ook al eens gedaan.
onder mijn board draggen. dan kite op 12 uur lekker chill in het water liggen.
en dan zie je ineens je board voorbij komenSmiley of als je pech hebt op je hoofd(wel een beetje uitkijken)
Maar dat is voor als je lekker rustig aan wilt doen. meestal na een zware crash doe ik dit, dan wil ik gewoon ff op adem komen en chill bedenken wat ik nou fout deed.

Alain Duckers.

bart13 09 June / 2009 / 17:41
Ik denk niet dat dat met een lekker(stevig) briesje werkt? Gewoon meteen door beulen!

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

Benedict 09 June / 2009 / 18:21
t blijft kut!
f

Benedict had een 3 sterren sessie in Wolderwijd, Strand Horst met maar liefst 15 - 24 knots op zijn Naish Torch (2010)

wazzaah 09 June / 2009 / 19:02
Ik ga altijd op mn board liggen...... o nee, die ben je dan natuurlijk kwijt Smiley

Lange rustige rakken maken is t belangrijkste Smiley
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Tukker 09 June / 2009 / 20:26
Denk dat je na ruime wind bodydraggen gelijk het upp-wind bodydraggen moet leren als beginner voordat je uberhaupt voor het eerst met een board het water opgaat....scheelt je een hoop gedoe en kan je de boardleash lekker thuis laten.
Tukker(ik)

Woodmaster 09 June / 2009 / 20:34
Heb er nooit echt moeite meer mee gehad na een paar keer goed oefenen Smiley

Heb het diverse malen moeten toepassen op Fuerte ...zonder moeite!!!
Dus oefenen!!!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)