Flyboarden ?

Door: BartDeKiter Reacties: 20 Hits: 1650
BartDeKiter 11 January / 2009 / 14:38
Ff een paar vraagjes:

Als er te weinig wind is om te surfen (10 knopen b.v.), zijn er dan onder jullie ook mensen die wel eens gaan flyboarden ?
Gebruik je dan ook de kites waarmee je surft ? ( zo ja: welke afmeting, ik weeg 75 kg. )

Groeten Bart

Nature 11 January / 2009 / 16:38
Flyboarden met weinig wind kan ja.
Eventueel met een foil kite als je er een hebt die vliegen vaak net ff wat lekkerder en eerder.
Anders gewoon een van mn 12jes uit de tas Bowtje heeft t meeste lowend in mijn geval

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

johndoe 11 January / 2009 / 20:00
meestal gebruik ik een 11 12 13 c groter heeft geen nut die vallen enkel sneller uit de lucht Smiley

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Vission 11 January / 2009 / 21:09
Gewoon boarden als water te koud is(A)
of ik geen vervoer heb..
Pak dan meestal me bularoo 10m
Ozone..Spleene..

Woodmaster 11 January / 2009 / 21:46
Flyboarden is cool wanneer er net te weinig wind is of te koud.
Doe het zelf met men 10m Rhino!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

tomfish 11 January / 2009 / 22:49
Morgen lekker flyboarden mij toch net te koud om lang het water op te gaan! Smiley
www.kitemana.nl ----- www.powerkiteschool.nl ----- www.kiteboardopen.com

bert-en-jacqueline 11 January / 2009 / 23:10
wat dacht je van schaatsen aan?? dikke jas en je hebt het zo warm
Have fun!! BEST-Riders.

Vission 11 January / 2009 / 23:19
Die 2 dagen die je misschien nog kanSmiley
Ozone..Spleene..

KITEFLIGHT 12 January / 2009 / 00:24
heey bart,
als je gaat flyboarden, kan je meestal gewoon 1 maat kleiner pakken dan je normaal op het water zou doen, vooral in de winter want dan is het strand echt lekker hard en kost t totaal geen power en druk op te bouwen.
bij 10 knopen moet je een kite pakken die je nog lekker in de lucht kan houden, en als je hem door het windvenster heen laat gaan je gewoon wel voelt trekken, dan kan je er al prima mee flyboarden. zoals hier boven al gezecht werd, foils gaan eerder de lucht in, deels waar en deels onwaar, de flysurfer foils gaan idd eerder de lucht in, maar de Peter lynn foils hebben bij weinig wind daar toch nog wel aardig moeite mee, maar als de foil kites eenmaal in de lucht zijn, zullen deze ook makkelijker daar blijven. nog een bijkomend voordeel van foil kites is, dat als je is een goede crash maakt met je kite, dat je veel minder kans heb op schade, een LE wil nog wel is lek klappen op de grond of op een schelpje. dat betekend niet dat dr niet goed te flyboarden is met tube kites, dit gaat namelijk prima, zolang je niet al te vaak crashed zal dr geen probleem zijn, ik flyboard nu ongeveer 2 jaar met tubekites, gaat prima, pas 1 keer schade gehad, en dat was omdat me doek bij de relaunche achter een schelp bleef haken en dr dus een scheurtje in kwam.

bij 10 knopen dus gewoon een 10-13 meter pakken en zorgen dat je de kite in beweging houd.

ltr
pieter

D-ice 12 January / 2009 / 12:10
Ik flyboard meestal ook met een Peter Lynn.
Die houden wel mooi hun shape met weinig wind (waar open foils in elkaar klappen wanneer de wind ff weg valt)
Ben het ook niet echt eens met Kiteflight... PL gaan met heeeeel weinig wind ook de lucht in. Zeker in vergelijking met een tube. Alleen zorg er altijd voor dat ze bij het lanceren wel al goed zijn volgelopen. Anders kan het lastig worden.

TMK 12 January / 2009 / 13:14
Met flyboards loop je echt wel keihard hoogte.
Je kan bijna recht tegen de wind in Smiley
Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

BartDeKiter 12 January / 2009 / 18:13
Dank voor de reacties !

Ik ben niet van plan om echt grote sprongen of moeilijke trucjes te gaan maken.
Gewoon wat meters maken als tijdverdrijf.
(dacht ik bij t kiten trouwens ook en dat is ook niet helemaal uit gekomen………;)

Wat kost dan een goed 2e hands boardje ongeveer ?
Welk merk / type raad je me dan aan ? (75 kg)
Heeft er iemand toevallig nog één ?

Groet Bart

johndoe 12 January / 2009 / 20:59
MBS Beter is er niet

geef liever meer geld uit aan een mbs als een ander merk mbs gaat tenminste wel langer dan 1 seizoen mee

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

keesje 12 January / 2009 / 21:14
mbs mountainboards. ik heb hem al een jaar en ben heel tevredenSmiley

KITEFLIGHT 13 January / 2009 / 00:01
voordat iedereen meteen MBS gaat roepen, zal ik je even een objectieve mening geven, er zijn meerdere merken waaruit je zou kunnen kiezen. neem bijv. mbs, trampa, scrub, flame-offroadboards, ground Industries en nog veel meer. ik heb hier enkel de bekendere en betere merken genoemd. bij de mountainboards is het heel erg zo van wat je koopt is ook wat je krijgt, geef je veel geld uit 300 euro krijg je veel kwaliteit ga je onder de 250 euro zitten dan word deze snel minder.

aangezien iedereen MBS begint te roepen, dit zijn momenteel erg goede boardjes, zijn vrij hoog kwa prijsklasse maar ook erg stevig en goed, echter is dit niet het enige merk met kwaliteit... wat wel zo is, is dat MBS boards de meest door ontwikkelde board hebben tot nu toe. trampa heeft echt bijna niet te slopen decks, en het voordeel is bij trampa kan je ook kiezen uit verschillende parts die je dr op wil hebben, bijv. je neemt een trampa deckje met scrub skate trucks, trampa hubs en simpele voetbanden en alpha primo red bandjes. etc. Flame-offroadboards is een new comming merk (ben zelf teamrider dus niet geheel objectief maar zal het toch zoveel mogelijk proberen te zijn) dit merk heeft net zoals trampa een custom systeem, dat houd in dat je het board naar je eigen wensen kan samen stellen. momenteel is hier het ligste board wat je kan kopen 5.6 kg maar daar wordt hard aan gewerkt. de prijs is naar mijn mening nog iet wat aan de hoge kant voor het spul wat je krijgt, maar de kwaliteit is super, helaas zijn de specs nog iets minder vandaar dat ik zelf de prijs te hoog vindt.

dan heb je ook nog board merken als scrub, ground Industries, libre etc. dit zijn merken met een echte eige boardline net zoals MBS maar dan met iet wat minder door ontwikkelde boards als MBS echter liggen de prijzen ook lager.

conclusie is dus, hoe meer je uitgeeft hoe langer je board mee zal gaan, en hoe beter de specs zijn.

verder moet je gewoon is wat gaan testen denk ik, en goed bedenken wat wil ik, alleen heen enweer rijden of oook freestyle, want daar kan je ook je board keuze op bazeren, bijv. neem ik skatetrucks of channeltrucks. of een lang board of een wat korter board, stijf of flexy etc. bedenk dus goed wat je er mee wilt doen, en hoeveel je max wil uitgeven aan zo'n board.

groet
pieter

nog een paar sites van de boardmerken:
www.flame-offroadboards.com
www.mbs.com
www.trampaboards.com
en voor meer info kan je altijd terecht bij www.flyboarden.nl

keesje 13 January / 2009 / 08:09
ik heb van scrub mbs en ground industries verschillende boards op een rij gezet.
van ongeveer gelijken prijzen

MBS Core 90 265.00 euro
Lengte: 103.9 cm
Gewicht: 5.4 kg
Decklengte: 91,4 cm
Deck constructie: power laminate composite (PLC)
Deck stijfheid: soft/medium
Decktip hoek: 20 graden
Hubs: rockstar 5 spoke
Asbreedte: 38.75 cm
As-tot-as lengte: 85.4 cmTop of Form 1

Scrub vapour 249,95 euro

• 90 cm composite deck
• comfort velcro bindingen
• lichte ø 12 mm skate truck
• lichte Dynamo velgen
• lichte 8" banden
• grab handle
• 6 kg

Ground Industries Prodigy 90 279.00 euro

LENGTH: 34.4 inches/ 87 cm
WIDTH: 8.1 inches/ 20.8 cm
WEIGHT: 13.0 pounds/ 5.87 Kilos
DECK CONSTRUCTION: Bomberlite
BUILD: Professional Grade
KIT INCLUDES:
2008 Balistik MAK 2 ply tires
Blue Vegas Hubs
12mm Skate Trucks
Roots Talon II Bindings, Blue
Bomberlite Prodigy Deck
Tool Kit & Instructions

johndoe 13 January / 2009 / 08:48
@ kiteflicht

Ik durf niets te zeggen over dit jaar board maar ik ben begonnen met schrub nou die ging 1 half jaar mee . toen het goedkoopste mbs model ( meen core 8) die ging gelukkig anderhalf jaar mee. en nu een mbs comp en daar ben ik giga tevreden over. echt 2 seizoenen terug was schrub echt baggerSmiley

Woodmaster 13 January / 2009 / 16:37
Zoals vandaag dus!
Net niet genoeg wind om lekker te gaan varen dus dan maar flyboarden!
Ik deed vandaag bijna de KAMIKAZEE-INTO FACEPLANT!!!!!!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

crossbowkiter 13 January / 2009 / 17:54
Deed het vroeger ook.
Lekker voor bij weinig windSmiley

Lars91 13 January / 2009 / 18:14
Ben het niet helemaal eens met remy, ik heb zelf een scrub vapour.
Die beul ik bijna dagelijks af in een weiland achter ons huis.
Als je af en toe de schroefjes even aandraaid is er niks mee aan de hand..
Fuels en een matras voor weinig wind

Lars91 had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 15 - 19 knots op zijn SlingShot Fuel (2007)

johndoe 13 January / 2009 / 18:21
@ lars vapour is ook een van de nieuwere meen ik daar heb ik ook geen enkele ervaring mee( staat ook in mijn tekst)