Goed afgelopen Kite-"ongelukken"

Door: Simolo Reacties: 38 Hits: 2471
Simolo 19 July / 2009 / 13:03
De laatste tijd lees ik hier op het forum te veel slechte dingen zoals diefstallen en ongelukken met slechte afloop, maar gelukkig is dit niet altijd zo, sommige ongelukken kennen ook een goede afloop; denk maar aan Toeside Toon. Het kan handig zijn om je ervaringen te delen en zo kunnen anderen eruit leren, voor als ze zelf in zo'n situatie terecht zouden komen.

Dit is mijn ervaring:

Een tijdje geleden was ik lekker zee-inwaarts aan het varen, ik wou net omkeren toen ik plots een kiter in het water een teken zag maken en me om hulp vragen. Hij vroeg me of ik zijn plank kon gaan halen, omdat deze te ver lag om te bodydraggen.
Ik ga achter zijn plank, drop ze in zijn buurt en plots (door een windstoot waarschijnlijk niet genoeg opgelet op de golven omdat ik niet over de kiter in nood wou varen) lig ik in het water, ik bodydrag achter mijn eigen board, en plots stalt zijn kite en zijn onze lijnen gekruisd. We trekken beiden onze veiligheid, maar er blijft druk op onze lijnen, door de in elkaar gehaakte lijnen. Onze kites crashen elk om beurt en launchen weer. Hij wordt recht naar mijn lijnen toe getrokken, trekt zijn leash los, zwemt onder mijn lijnen door en grijpt zijn bar en drijft zo verder richting strand.
Ik probeer men kite weer te launchen, maar zie dat men fifth lijn rond men kite is gewonden. Herstarten kan dus niet meer. Je ziet je kite gespoeld worden en dat doet wel pijn in je hart. Gelukkig bleef ik kalm en dacht ik aan de lessen en begon ik mijn lijnen op te rollen. Geen gemakkelijke opzet want ik kon niet volledig depoweren, dus met elke golf wordt ik vooruit gesleurd. Gelukkig raak ik net voor ik in de brekingszone van de golven kom bij men kite en hoor ik de reddings-Jet-ski achter me aankomen. Christophe brengt me veilig tot op het strand, waar die andere kiter me opwacht. Samen lopen we naar de plaats waar iemand men board op het strand heeft gelegd. Zijn board wordt wat later gevonden.
Ik loop naar de club, waar ik recht heb om een mooie spaghetti van lijnen uit de knoop te halen. Maak men lijnen weer vast en staan die andere kiter en ik weer op het water.

Alles is dus goed afgelopen, geen materiaalschade, wel enkele (kleine) snijwonden aan de handen.

Nog eens bedankt aan al die kiters die meteen ter hulp schoten om te vragen of alles goed ging en of ze niets konden doen.

Motto van de dag: Niemand helpen Smiley maar dit is iets wat ik echt niet zou kunnen, gewoon omkeren terwijl je iemand in nood negeert..

Ik hoop dat niemand in zo'n situatie terecht komt, maar als het toch gebeurd hoop ik dat je wat aan men verhaal hebt gehad
Sifakah! - Made In Belgium

Nature 19 July / 2009 / 15:33
Tip: Als je kite begint te stallen bar van je af doen als dat niet werkt kan je altijd nog aan je voorlijnen trekken met je hand.
Zie het teveel kiters bij een stallende kite nog eens een shor aan de bar geven wat t process alleen maar versterkt.

Anyways zeker beter dat je iemand in nood hielp vind ik ook echt een must zeker op zee 1 Smiley
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Onbekende gebruiker 19 July / 2009 / 15:36
Ik net nog in te ondiep water gelazert met mijn hoofd tegen de bodem...
Spring NIET in TE ondiep water!!!!!!!!!!!!
Gelukkig heb ik er niks aan over gehouden.

Reindert94 19 July / 2009 / 16:32
Ik ben net terug van het strand. Dus is nog niet zolang geleden geberud.

Ik ben aan het varen, ongeveer 200m in zee, eigenlijk al een beetje overpowerd ( met mijn 7m in in 24 knopen met stoten tot 30, maar ik weeg maar 50 Kg) Dus er kwam een golf af en ik lette even niet goed op. Het gevolg: een gecraste kite die ik op één of andere manier niet meer kan relaunchen daarbij dat hij begon te tollen.

Ik had (gelukkig) het artikel gelezen over Toon. Daar had hij verteld dat hij niet had getwijfeld en gewoon alles had los gegooid. Het belangrijkste was rustig blijven en dat was ik ook. Ik eerst gewoon men safety getrokken en dan men leash. Zo kwam mijn kite rustig op het water te drijven. Dan ben ik naar mijn board gezwommen en ben ik beginnen zwemmen naar het strand toe. Ondertussen kwamen de redders ook in actie, die hadden ondertussen mijn kite al uit het water gehaald en op het strand gelegd. ik ben dan na even waterstampen ook aan wal geraakt.

Alles is goed gekomen. Je moet gewoon altijd rustig blijven en je niet laten beinvloeden door stress
FLYHIGH.BE & Airush gear

Reindert94 had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 18 - 23 knots op zijn Airush Wave (2016)

ydwer 19 July / 2009 / 16:52
Als je in iemands lijnen zit is het soms lastig. Ik heb alleen tijdens mijn IKO geleerd dat de safety trekken in zo'n geval het laatste is wat je doet. Voor je het weet heeft iemand de power van 2 kites aan zich hangen. Dan ben je goed de klos.

Probeer rustig naar elkaar toe te drijven en overleg wat je doet. Vaak kun je als iemand z'n kite laag houdt er gemakkelijk doorheen komen waardoor het probleem is opgelost.

In bovenstaande situatie is het natuurlijk al weer wat lastiger omdat 1 kite in het water ligt met branding. Moeilijk te beoordelen als je het niet zelf mee maakt. Wel goed dat jullie in iedergeval beide de safety hebben getrokken. Maar ja, stel dat 1 safety niet goed werkt Smiley.
Ydwer.com / RRD / WindGear.nl

-DAVE- 19 July / 2009 / 16:57
Ik kwam vandaag ook verstrikt in de lijnen van een kite die ik naar de kant wilde brengen.
Na eerst 10 kilo gevloekt te hebben, ben ik me er maar in gaan berusten dat ik doodga, dus dan ben je heel cool en relxed, die rust beviel goed , want ik haalde zo draad voor draad van me los, om me benen, om me trapeze heen en klem achter de schuiven. onder me pads klem etc.
Wonder boven wonder dus wel  weer losgekomen, en de kite geflipt zodat ie beter naar de kant kon drijven. (dreef me LE up schuin zee in. Dus dude op wijk heb z'n blauw north weer terug.
Tevens nog 4 boardjes gered/teruggebracht, waarvan één tot 2 keer toe, (iemand kon niet draggen helaas)

Tsja, helpen moet, maar schat je situatie eerst goed in. bij twijfel, meer twijfelen doen of toch weggaan....
Blijft moeilijk dus. 

Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

micros 19 July / 2009 / 17:40
Goed topic!
Laatst hielp ik ook iemand die niet meer bij zijn board kon komen. Maar het lukte mij niet om te starten met 1 hand. Iemand tips hiervoor? Of is de enige manier om al varend het board op te pakken?

PS: Schrijft iedereen tegenwoordig expres "men" in plaats van "mijn" / "m'n", of is er wat anders aan de hand? Smiley
Crossbow 2011, Nobile T5, Long Ocean handmade twintip & wave board | | Visit www.TheDiabolo.com

Reindert94 19 July / 2009 / 18:11
Quote: micros - 19 juli, 2009 (19:40)
Goed topic!Laatst hielp ik ook iemand die niet meer bij zijn board kon komen. Maar het lukte mij niet om te starten met 1 hand. Iemand tips hiervoor? Of is de enige manier om al varend het board op te pakken? PS: Schrijft iedereen tegenwoordig expres "men" in plaats van "mijn" / "m'n", of is er wat anders aan de hand?
Ik schrijf mijnSmiley

FLYHIGH.BE & Airush gear

Reindert94 had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 18 - 23 knots op zijn Airush Wave (2016)

Nature 19 July / 2009 / 18:16
Quote: micros - 19 juli, 2009 (19:40)
Goed topic!Laatst hielp ik ook iemand die niet meer bij zijn board kon komen. Maar het lukte mij niet om te starten met 1 hand. Iemand tips hiervoor? Of is de enige manier om al varend het board op te pakken? PS: Schrijft iedereen tegenwoordig expres "men" in plaats van "mijn" / "m'n", of is er wat anders aan de hand?
op je bovenbenen leggen tijdens het starten of op je onder armen (pas wel op dat die niet tegen je kop aan waait hehe)
Ik ga er altijd naast zitten en leg hem dan op mn bovenbenen start en blijf laag zitten zodat die erop blijft liggen op t moment dat ik hard genoeg ga pak ik m eraf en is t park en ride op de stopper Smiley

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Reindert94 19 July / 2009 / 18:21
Eigenlijk leer ik steeds meer bij hier op HanglosSmiley

Gisteren leerde ik dat je alles moet los smijten als je in problemen zit. Vandaag hoe je een board van iemand anders moet meenemen.
FLYHIGH.BE & Airush gear

kiteboardertje 19 July / 2009 / 18:22
vandaag op ijmuiden was het ook drama te veel mensen die niet weten hoe ze moeten kite en springen 5 meter(best kite) van de pier en komen dan neer en kite in het water worden dan bijna gerelaunched over de pier dan is er toch echt en maar draggen naar dat boardje terwijl ik hem al lang wou pakken maar als iemand de hele tijd bij de pier blijft hangen ne niet weet wat ze moeten doen Smiley

verder aantal gasten die niet weten welke kant van de bar ze moeten vast pakken en vervolgens hun kite op 1 meter van je neerknallen.

grrrr misschien moeten ze allemaal effe gaan kijken hoe dat in portugal werkt. Ook een tip van flip rol je lijnen op als je op het strand komt dit scheelt iedereen een hoop zoek werk.

Kortom neem is les bij een goede kiteschool.Smiley

http://www.KbWorks.nl

JePe 19 July / 2009 / 19:22
Vanmiddag Wijk, gast z'n kite begon te tollen... hij werd paar meter over 't strand gesleurd... hij dee het juiste, alles los.
Kite vloog weg, maar landde keurig in de duinen, waar ie 'm zo kon oppakken.
klik voor een grote versie

http://www.jepe.nl -- kite piccies... ;-)

Dylan 19 July / 2009 / 19:33
Vandaag ook iemand op Kijkduin, eerst een 14 meter opgetuigd en na waarschuwing kleiner gegaan. Wat pakt hij, een 12!! Ging dus mis, releaste gelukkig de hele kite en kite kwam tot stilstand tegen een prullebak.

Woodmaster 19 July / 2009 / 20:15
Goh toch goed dat ik pas na men werk naar IJuiden kon heb zo een hoop ergenis gemist zo te lezen.
Ik als de enkele beginner die er nog was had wel lekker de ruimte met krachie 7 hehe.
En die golfjes waren heerlijk en niets vergeleken bij Haarlem aan zee gisteren... die waren minstens 2 keer zo groot.
Maar idd leer van de ervarigen van anderenSmileySmiley
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

wazzaah 19 July / 2009 / 20:41
Haha... Jepe, zoiets heb ik ook wel s gehad. Lande gelukkig ook netjes in de duinen Smiley

Voor de rest kites en boards alleen meenemen als je zelf zeker weet dat je dat kan, wat vooral voor kites geldt.
Kijk bij een losgeslagen kite vooral waar de lijnen zijn. Zoals Dave zegt geen pretje om daarin verstrikt te raken.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

johndoe 19 July / 2009 / 22:35
Quote: ydwer - 19 juli, 2009 (18:52)
Als je in iemands lijnen zit is het soms lastig. Ik heb alleen tijdens mijn IKO geleerd dat de safety trekken in zo'n geval het laatste is wat je doet. Voor je het weet heeft iemand de power van 2 kites aan zich hangen. Dan ben je goed de klos. Probeer rustig naar elkaar toe te drijven en overleg wat je doet. Vaak kun je als iemand z'n kite laag houdt er gemakkelijk doorheen komen waardoor het probleem is opgelost. In bovenstaande situatie is het natuurlijk al weer wat lastiger omdat 1 kite in het water ligt met branding. Moeilijk te beoordelen als je het niet zelf mee maakt. Wel goed dat jullie in iedergeval beide de safety hebben getrokken. Maar ja, stel dat 1 safety niet goed werkt .

Volgens mij is er geen officieel IKO-beleid voor zo'n situatie. (Misschien een ideetje voor hun verplichte, betaalde nascholing, beter dan onderwerp stretching.)
Wat ik heb geleerd is: hand op je quick-release, klaar om los te gooien, en dan kijken wat de kites doen. Blijven ze rustig liggen, dan kun je kijken of je uit de knoop kunt komen. Als je genoeg ruimte downwind hebt. Of als het ondiep water is. Gaat er 1 relaunchen, dan zou ik in overleg allebei tegelijkertijd losgooien. Ja, als er dan een safety niet goed werkt, heeft hij z'n spul niet op orde. Daarvoor zou ik geen risico gaan lopen. Als je naar de lijnen toe getrokken wordt, moet ze gewoon zsm losgooien.

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

martin404 20 July / 2009 / 10:45
Schrok me gister kapot toen ik ineens op een windsurf plank zeil stuite, zonder de bijbehorende windsurfer in de buurt.
Er naast gestopt en me afgevraagd wat er zou gebeuren als ik er onder zou kijken.

Op het moment dat ik hem op wou pakken werd ik door een vlaag downwind getrokken en besloot ik ff wat hoogte te winnen en terug te komen.
Na een paar meter varen zag ik ongeveer 100 meter verderop, iemand zich in de branding een weg naar de kant ploeteren.
Naar toe gevaren en hij was net op het punt dat ie geen hulp meer nodig had.

Terug naar ze plank gegaan en proberen te pakken, maar hij dreef net op het punt waar de golven omsloegen.
Een poging gedaan, maar het risico dat een golf hem op mij/me lijnen zou droppen was te groot, dus hem maar laten afwachten tot ie aan zou spoelen.

Goed afgelopen dus, maar ik was wel ff bang dat het heel erg fout zat.
No kite related brand affiliations

Elon 20 July / 2009 / 11:05
ik had gister ook een probleem op wijk,
ik was aan het knallen met en 7 eigenlijk al overpowerd, op een gegeven moment crashte ik mijn kite die ik met een een beetje moeite weer kon relaunchen, maar toen zag ik dat mijn stuur lijn op de een of andere manier achter mijn 2 power lijnen heen gedraait zat, dus ik naar de kant om daar even snel mijn lijnen te fixen,maar voordat ik de kant helemaal heb berijkt komt mijn hp leash om m'n bar waardoor de kite begint te loopen, en mij door het water heen sleurt.
ik heb gelijk mijn saftey getrokken waarna de kite nog steeds bleef loopen, dus uitijndelijk helemaal los gegooit.
30 meter verderop werd hij opgevangen door een windsurferSmiley

ps. JePe lag jij nou in het water fotos te schieten?
- KiBoCo.nl -

Elon had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 20 - 24 knots op zijn Duotone Dice (2019)

JePe 20 July / 2009 / 11:12
Nee, die waterrat is Ruben.... ik sta hooguit tot m'n heupen in't water...

wazzaah 20 July / 2009 / 12:03
JePe kan niet zwemmen Smiley
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

jordi 20 July / 2009 / 12:19
gisteren op mirns besloot mij kite er na een gemiste uitgehaakte actie ervandoor te gaanSmiley ik was vergeten (ja ik weet het dom dommer domst!) mn leash vast te maken (ja nogmaals dom dommer domst!!!) en ja hoor de bar grijpt lijnen van een ander waardoor die kite door weer een andere heenvliegt. allebij saftey getrokken en netjes alles aan de 5th gelukkig! lijntjes weer los maken en naar de kant om de lijnen na te kijken, even later stonden we allemaal weer op het water (ik met leash vast natuurlijk)Smiley
Slingshot fuel 2006, sommige kites zijn als wijn... die worden beter met de jaren ;)

jordi had een 3 sterren sessie in Terschelling Noordzee met maar liefst 25 - 30 knots op zijn Airush Razor (2012)

Joker 20 July / 2009 / 17:07
Weet er iemand wat er gebeurt was op Oostvoorne Zondag ????
Er kroop een gast door het water naar de kant waar hij door 2 man naar de kant werd getild, eenmaal daar kwam
de brandweer en ambulance personeel, waarbij ze met een doek om hem heen gingen staan en even later afvoerden..
What happend? Goed afgelopen?
Beter slecht varen dan helemaal niet varen!!

Joker had een 5 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 23 - 30 knots op zijn Naish Torch (2012)

JePe 20 July / 2009 / 17:31
Quote: wazzaah - 20 juli, 2009 (14:03)
JePe kan niet zwemmen

ik wel, maar m'n camera (nog) niet.... Smiley

rubens foto's (wel van paar dagen eerder), zo gaaf!
http://klatser.com/archives/5437

Zie je wel Klaas, men komt wel dichter bij... hier op Wijk en IJmuiden wel haha... PS Ruben heeft ook een Ikelite.... (ok , en een vlaggetje.. heb jij weer niet.... Smiley )

foxracing 22 July / 2009 / 11:31
Hier een filmpje van hoe het niet moet
Net in't bezit van mn "kite-rijbewijs" :)

rieeees 22 July / 2009 / 11:44
Berichtje van de reddingsbrigade, de spelling is erg mooi overigens:

Kite servers in moeilijkheden

Zaterdag 18 juli 19:56 wordt er een 112 melding gedaan door een strandganger. Er zou een Kite surfer ter hoogte van de Republiek op de tweede zandbank zijn geklapt. Hij zou daarbij op zijn nek terecht zijn gekomen Op dat moment ziet onze uitkijk ook dat er iemand uit zee wordt gedragen door omstanders. Hierop wordt onze Toyota strandambulance (2.20) gealarmeerd welke op dat moment al op het strand reed. Onze (privé)post bij de strandhuisjes hoorde ook deze oproep. Aangezien het vlak bij hun voor het huisje gebeurde waren deze redders snel ter plaatsen. De persoon had een flinke val gemaakt en was door zijn Kite enkele keren onder water getrokken. Daardoor had hij veel water binnen gekregen. (en is waarschijnlijk ook even bewusteloos geraakt) Onze Jeep (2.50)is ook ter plaatsen gegaan om extra hulp te bieden. Hierdoor kon de 2.20 de motor ambulance opvangen en de verpleegkundige naar het slachtoffer brengen. Daarna met spoed weer terug naar de strandafgang om de ambulance bemanning op te halen. Het slachtoffer is naar onze reddingspost de Kentering gebracht om daar verder gestabiliseerd te worden. Kort daarop is het slachtoffer naar het ziekenhuis gebracht. Later kwam de ambulance bemanning nog terug om te vertellen dat het vele zeewater het slachtoffer geen goed heeft gedaan. Hij zal een behandeling moeten ondergaan tegen "Second Drowning". Dit betekend dat je op het strand stabiel lijkt, maar op weg naar het ziekenhuis verslechterd de situatie in één keer enorm omdat je longblaasjes geen zuurstof meer opnemen. Dat wordt onmogelijk gemaakt door het water in de longen. Na controle is dus altijd noodzakelijk als je water hebt binnen gekregen (al is het maar één slok) Hier waren we dus gelukkig weer precies op tijd anders had het waarschijnlijk veel slechter kunnen aflopen.

Vlak na de bovenstaande melding komt er nog een 112 melding binnen. Er zou nog een Kite server in nood zijn. Maar wederom was onze post bij het strandhuisje weer zeer waakzaam. Ze zagen dat de betrokken kiter al uit zee was en op weg ging naar de Reddingspost. Ondertussen hadden mensen op het strand weer 112 gebeld. Mogelijk erg geschrokken door het voorgaande ongeval. Er was echter dus niets meer aan de hand. Hierop is verdere opschaling direct terug getrokken want alleen het Kite zijl dreef nog in zee. Daarvoor is onze boot ( 2.29) gelanceerd. De kite was inmiddels al een heel stuk noordelijker afgedreven. De Kite dreef daar al bijna in de 1e branding. Daar is de kitesurfer, die mee was gegaan op de boot, zelf over boord gegaan om zijn zijl te redden en aan het strand te brengen Daar stond onze 2.20 klaar om de kiter weer op te vangen er terug te brengen naar het strand bij Bloemendaal aan Zee.