Goed afgelopen Kite-"ongelukken"

Door: Simolo Reacties: 38 Hits: 2472
JT_MEEL 22 July / 2009 / 11:45
@Foxracing: Niet alleen de kiter laat zien hoe het niet moet...die persoon die erbij staat kijken loopt ook pas na 50 seconden op zijn dooie gemakje richting de kiter om zijn "hulp" aan te bieden.

D-ice 22 July / 2009 / 12:07
Quote: Joker - 20 juli, 2009 (19:07)
Weet er iemand wat er gebeurt was op Oostvoorne Zondag ????

Smiley ja dat weet ik Smiley

Ik heb zijn kite opgelaten en na 5 minuten zag ik hem weer terug komen ondersteund door 2 man.
Dus zo sociaal als ik ben ff checken wat er gebeurd was en of ik nog ff kon helpen....

Hij bleek van zijn board te zijn getrokken (waterstart volgens mij) en helaas verkeerd neergekomen.
Hierdoor was zijn knie helemaal opgezwollen en waarschijnlijk dus zijn knie/kruisbanden geschuurd en misschien onderbeen gebroken.

Hij had net een nieuwe set rev-jes aangeschaft en werd blijkbaar wat verrast door de snelheid en kracht van de kite.
Gewoon domme pech en in het ondiepe water net verkeerd neerkomen.

Ff een tijdje tegen zijn rug aangezeten zodat hij ff rustig kon zitten op het strand en tot rust laten komen onder het genot van slokje mijn heerlijke kite water.... Ambu gebeld en af laten voeren... en toen mocht ik eindelijk knallllllen

Hij zal dus waarschijnlijk een tijd niet meer kunnen onder de noemer: SHIT HAPPENS...

Joker 22 July / 2009 / 18:08
aja.. t zag er zo ernstig uit.. Redelijk goed afgelopen dan!
Beter slecht varen dan helemaal niet varen!!

Joker had een 5 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 23 - 30 knots op zijn Naish Torch (2012)

TMK 22 July / 2009 / 18:46
Imo gebeuren er veel te veel ongelukken bij sideshore wind. Vooral kiters die denken dat het nog net kan als het een beetje offshore is.. Succes. Ik ga voortaan niet meer kiten als de wind op 45 graden van pal aanlandig staat.

Wat mij vaak overkomt is dat mensen pal achter me aan kiten als ik richting de pier vaar. Dat is net als dat je in duitsland 180 gaat en op 2 meter afstand bumperkleeft Smiley Dan heb je meters nodig om uit te leggen dat je wilt keren Smiley

Of mensen die achter je rug kiten. Vandaag schoven mijn lijnen onder iemands andere lijnen.
Het is je vergeven, maar als je me tegenmoet komt en ik vaar lager, trek dan eens aan je bovenste stuurlijn Smiley

GOUDEN TIP: Eigen veiligheid gaat voor!
Als de situatie je niet aanstaat, kan je beter naar de kant gaan en de reddingsbrigade er over inlichten.
Het schiet niet op als je er dan met zn 2'en "diep in de shit" ligt.
Tevens kun je op het strand er IEDEREEN over inlichten. Niemand weet dat jullie daar zullen liggen, of wel?

Al ben je nog zo'n goede zwemmer, ik was helemaal uitgeteld nadat ik 200 meter met mn kite naar de kant moest zwemmen. Als er wat dreigt, gewoon melden. Die gasten zitten er niet voor niks.

Nou moet je niet van me denken dat ik niemand zou helpen. Is het veilig, dan help in degene. Maar ver van de kust met redelijke golven denk ik 2x na, want ik kan er ook liggen! Smiley
Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

Eloy 22 July / 2009 / 19:46
"....sommige ongelukken kennen ook een goede afloop; denk maar aan Toeside Toon"

Geen id hoe je deze bedoeld hebt maar ik vind 'm heerlijk Smiley
Live fast die young...

Teunuzzz 26 July / 2009 / 12:31
Eindelijk eigen een eigen kiteset, leek mij het een leuk idee vrijdag avond naar een beginnersspot te gaan een tentje op te zetten en dan zaterdag de hele oefenen.
Workum, mooie plek, lekker ondiep. Behoorlijk geschikt voor beginners. Alleen afgelopen zaterdag wat veel wind. Mijn kleinste kite, een JN Wild Thing 2, is 10m. Ik vertrouwde de wind (denk 20 knopen of meer) niet zo, was veel meer dan ik had verwacht en was voorspelt. Dus heb wel een uur of 2 á 3 uur aan de kant gezeten in de hoop dat de wind wel wat zou gaan liggen.

Toen de wind iets was gaan liggen kreeg ik de tip van een prachtig mooie surfster dat ik nou wel met een 10 zou kunnen gaan varen. Ik dus snel ff de lijnen controleren en gevraagd of iemand mij kon helpen de kite op te laten.

Direct toen de kite werd opgelaten werd ik vol over het strand richting het grasveldje getrokken, meter of 25. Kon gelukkig wel op de benen blijven staan. Dus snel de kite naar 12 uur. Wordt ik tot mijn onmeunig grote schrik recht omhoog getrokken! Zo beide voeten van de grond tot ik denk wel zeker een meter hoog. Een vlaagje en ik kon echt vliegen en zat ik in bomen, tegen zo'n kiteschoolbusje of vol op m'n plat tegen de vlakte.

Gelukkig was er een attente duitser (ja ze bestaan echt!Smiley) die me snel bij het harnas greep. Bleek mijn kite bar vol gepowerd te zijn afgesteld. Het depoweren ging erg lastig duurde ff. Daarna als een dolle de kite neer gelaten (duitser aan me harnas) en een derde dat ding gevangen en neergezet. De schrik zat er goed in. Kite maar afgetuigd en huiswaarts gegaan, zelfde pokke eidn teug rijden. Ik ga wel weer oefenen als de wind minder is 10 tot 15 knopen :-P.

Toch wat geleed:
Controleren hoe je kite staat afgesteld aan bij de bar. Bij twijfel, volledig gedepowered beginnen.
Ga niet surfen, ook al heb je een pokke eind gereden, als je denkt dat de wind toch wat te sterk is voor je eigen kunnen. Ik ben een beginner en had beter moeten weten...IK WEET NU BETER!Smiley

bart13 26 July / 2009 / 12:39
Dat is lullig, veel beter kon je het niet aanpakken, behalve met de kite controleren dan.

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

daan3 26 July / 2009 / 13:00
ik ga toch ook maar oefenen op het varen met board in me hand kan altijd wel van pas komen zie ik al!
Antixsports.com Liquid Force

martin404 26 July / 2009 / 14:19
@teunuzz
Zo te lezen zou nog een lesje erbij helemaal geen kwaad kunnen !
No kite related brand affiliations

dr511 26 July / 2009 / 17:24
ach teunuzz je hebt er toch maar weer een mooi contactje aan over gehouden
en je weet meteen dat je beter je kite richting het water kan opstarten top weekend !
Ziki Ondergoed, schultenbrau

wazzaah 26 July / 2009 / 17:28
Smiley @ Eloy
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Teunuzzz 26 July / 2009 / 19:51
Quote: martin404 - 26 juli, 2009 (15:19)
@teunuzzZo te lezen zou nog een lesje erbij helemaal geen kwaad kunnen !
Ik heb al lessen gehad. Drie stuks, de theorie ken ik...heb alleen de gevaren onderschat omdat ik nooit eerder met kites heb gevlogen waar echt power op kwam te staan.

dr511 26 July / 2009 / 20:10
alleen lesgehad met 1 m matrasjes ?
Ziki Ondergoed, schultenbrau

Teunuzzz 26 July / 2009 / 20:16
LOL evo 10m bij ca 10 tot 12 knopen :P. Volledig depowered afgesteld.

Maar jullie hebben gelijk ik moet meer oefenen en meer aandacht geven aan de voorbereiding en minder met mijn kop bij het daadwerkelijke varen zijn. De theorie ken ik heb goede lessen gehad van o.a. Kitemobile, was puur mijn eigen onzorgvuldigheid die het gevaarlijk maakten