Nogmaals Karpathos!!!!

Door: Woodmaster Reacties: 17 Hits: 2260
Woodmaster 05 August / 2009 / 23:34
In het verleden het ik er al eens naar gevraagd maar geen duidelijk antwoord op gekregen.
Is Karpathos Kite-baar?
De wind is deze en volgende maand erg gunstig ik zeg: tussen de -20-30 buttons met uitschieters erboven!!!
Er wordt gewindsmuft en geadventeerd over kiten maar toch lees ik er weinig over.
De wind is zo te zien vaak aflandig aan de zuid kust maar het is een eiland met vele baaitje dus dat zal nooit overal aflandig zijn.
Qua wind is dit veel beter dan El-Gouna Tarifa Leucate Roses Rhodos of welke plaats dan ook binnen europa en Noord Africa.
Waarom wordt er nooit over deze eiland gesproken op Hanglos?
Zie ik wat over het hoofd waarom deze eiland genegeerd wordt?

Ik hoop dat er meer duidelijk over karpathos gegeven kan worden want we staan op het punt te beslissen waar we heen gaan.

Smiley

Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

Cheiz 06 August / 2009 / 09:49
Ben hier zelf in Juni geweest en had mijn kitespullen mee.
Heel relaxed eiland en in verhouding tot veel andere Griekse eilanden (kreta en rhodos) niet te toeristisch.
In de 10 dagen dat ik er was waaide het op 1 dag na, iedere dag hard tot keihard (6 bft. en meer).
Karpathos is een windsurfmecca met in het zuiden rondom het vliegveld een aantal spots, ik heb geen andere kitesurfers gezien die week wat achteraf gezien toch niet heel verwonderlijk was.

Ik heb in die week zo'n beetje om de dag gekite (vriendinnetje was mee Smiley) en had met m'n 90kg genoeg (vaak zelfs overpowered) aan me 9m. Was op zich goed te doen, hard werken maar wel lekker in de zwembroek en dat azuurblauwe water met een zonnetje is natuurlijk geen straf. Heb uiteindelijk 2 strandjes gevonden (auto huren is must) aan de zuidkust (side shore) waar alleen 3 windsurfers bezig waren en ik verder het rijk alleen had (op wat naakt recreerende bejaarden na dan).

Toch zou ik Karpathos als kite eiland niet aanraden, zeker niet om t te leren.
Het gebrek aan stranden (die breed genoeg zijn voor het veilig oplaten/neerlaten van je kite) en de te harde vaak erg vlagerige wind is gewoon niet ideaal.

Woodmaster 06 August / 2009 / 09:58
Thanx Cheiz!Smiley
Aangezien ik een gevorderde beginner ben gaat me dat wel lukken.
Ben al aan het springen en vaar tot max 35 knopen (max vlagerig!)met een 10m Rhino (92 kilo) om een indicatie te geven!
Snap het zelf ook niet ik zit alk een aantal jaren naar de wind berichten van Karpathos te kijken maar hoor er bijna geen kiter over praten.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

bart13 06 August / 2009 / 10:03
Ik lees overal op het forum dat ze met hun 10 30-35 knopen kunnen varen en dan kom ik er aan met mijn 11bandituno en bij mij houd het op bij 22 knopen ik snap er de ballen niks van, of is het grootspraak?

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

Woodmaster 06 August / 2009 / 10:04
Meer info van harte welkom!!!!

Woodmaster 06 August / 2009 / 10:08
@ Bart nee echt niet. High end 10 rhino is 33 knopen en met een gewicht van 92 kilo er een paar knopen overheen getild! Oja en een 128cm boardje!Smiley

Djee 06 August / 2009 / 10:08
Quote: bart13 - 6 augustus, 2009 (12:03)
Ik lees overal op het forum dat ze met hun 10 30-35 knopen kunnen varen en dan kom ik er aan met mijn 11bandituno en bij mij houd het op bij 22 knopen ik snap er de ballen niks van, of is het grootspraak?

vet kweken Smiley
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

D-ice 06 August / 2009 / 10:13
Quote: bart13 - 6 augustus, 2009 (12:03)

11 bandit is ook wel weer anders als een 10 Rhino...
maar is ook gewoon oefenen en inderdaad vet/spieren kweken Smiley

Ik hou mijn 10 C of 9 Rev ook tot goed boven de 30 knopen... Is wel hard werken maar wel kicke!!
(voor de beginners!!! : NIET PROBEREN!! gaat pijn doen Smiley )

@WOOD:

Wel ff een verslagje achter laten he!! Misschien dat we dat Karpathos nog tot een kite-mekka kunnen omtoveren!!

Cheiz 06 August / 2009 / 10:34
Tja, ik houd normaal ook wel van (net iets te) harde wind en beetje overpowered varen maar hier was t af toe wel echt hard werken. Als je gaat, misschien handig om nog iets kleiners dan een 10 mee te nemen.

Verder is t prettig dat met Arkefly de kitetas gratis meekan (binnen 20kg blijven bij economy class) en er bij Pounta beach (ten zuidwesten van het vliegveld) zo'n ouwe bus bij het strandje staat waarin een oud grieks mannetje een goeie lunch voor je maakt met een biertje erbij. Verder ook veel ontspannen (windsurf) lui van de oude stempel met volkswagenbusjes enzo.

Veel plezier als je besluit die kant op te gaan.

maayke 06 August / 2009 / 10:37
Hey wood,

Ik heb er ook een zomer gewerkt windsurf les geven.

De zuid west kant heeft harde aflandige en vlagerige wind. wel lekker vlak water.
De noord kant is een stuk minder hard meestal windkracht 5/6. hier is de wind schuin aanlandig.
De baai die ik het fijnste vond om te kiten was de luve spot. op zee staat een deine. aan het einde van de baai is een rif met wat golfjes. het strand is niet super groot om van te starten. maar is mogelijk.

het eiland zelf is super relaxed. leuk om scooter te huren en het eiland te verkennen. veel leuke barretjes en restauranten.

het min punt is dat je er geen andere kiters vind. ( een paar windsurfleraren kiten er)

www.windriders.eu Lago di Garda: paradise on earth :)

maayke had een 5 sterren sessie in Mui Ne met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Best Cabo (2013)

Djee 06 August / 2009 / 10:58
Quote: maayke - 6 augustus, 2009 (12:37)
Hey wood, Ik heb er ook een zomer gewerkt windsurf les geven. De zuid west kant heeft harde aflandige en vlagerige wind. wel lekker vlak water.De noord kant is een stuk minder hard meestal windkracht 5/6. hier is de wind schuin aanlandig.De baai die ik het fijnste vond om te kiten was de luve spot. op zee staat een deine. aan het einde van de baai is een rif met wat golfjes. het strand is niet super groot om van te starten. maar is mogelijk. het eiland zelf is super relaxed. leuk om scooter te huren en het eiland te verkennen. veel leuke barretjes en restauranten. het min punt is dat je er geen andere kiters vind. ( een paar windsurfleraren kiten er)

nou ik teken er voor hoor Smiley

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Woodmaster 06 August / 2009 / 17:01
Dus dacht ik tijdens het vervelen op men werk eens een berichie te sturen naar Club mistral die op Karpathos gevestigd is met een xtal vragen.

Check this:
Hello Club Mistral Karpathos,
We want to travel to Karpathos for a kite holiday and we have a few
questions hope you can answer them.
1. We want to bring some of our own kite gear. Is it possible to store
them at Club mistral and to what costs?
2. Are we free to kite surf in all the bays club mistral has Windsurfers
in?
3. are there more spots to kitesurf on the island other then the three
spoken off?
4. Can we call the resceu wenn needed? And what are the costs?
5. Can we rent a kite board harnas and what are the costs?
6. What are the rules, restrictions for kitesurfing on Karpathos?

We hope you can answer us

Greeting from Holland

Woody

Hun Antwoord:

Dear Woody

Thank you very much for your inquiry and your interest in Club Mistral.

Kitesurfing is unfortunately not allowed in Karpathos.

Would you be interested in another destination?

I am looking forward hearing from you.

Best regards,

Maike

Nu snap ik het ff niet meer!

Cheiz 07 August / 2009 / 07:39
Verklaard dan misschien toch iets over het feit dat ik de enige was daar...Smiley
Of hebben de naakt recreerende bejaarden daar binnen 2 maanden een anti-kiteclubje opgericht...
Wel vreemd, ik heb wel wat mensen gesproken daar, ook iemand van een andere windsurfschool en heb daar niets over een verbod gehoord.
Maar goed, volgende keer dan maar weer lekker naar Terschelling...

rimmert 07 August / 2009 / 08:03
Pfffffff, je zou maar een heerlijk eiland hebben met dikke wind, en dan een 100% verbod op je sport. Onvoorstelbaar. Het kan dus nog erger dan in Nederland Smiley
- www.KITESTART.nl - De meest complete startpagina voor kitesurfers! -

Djee 07 August / 2009 / 10:20
is dat dan ook echt zo? niet gewoon de windsurfers die windsuffers willen "beschermen" ????

Woodmaster 07 August / 2009 / 11:22
Quote: Djee - 7 augustus, 2009 (12:20)
is dat dan ook echt zo? niet gewoon de windsurfers die windsuffers willen "beschermen" ????

Dat zei ik op Kithigh ook al!
Krijg het vermoeden dat dit werklijk zo is!!!!

Djee 07 August / 2009 / 16:14
Quote: Woodmaster - 7 augustus, 2009 (13:22)
- 7 augustus, 2009 (12:20) is dat dan ook echt zo? niet gewoon de windsurfers die windsuffers willen "beschermen" ???? Dat zei ik op Kithigh ook al!Krijg het vermoeden dat dit werklijk zo is!!!!

Great minds are a joy for ever toch Smiley

Maar ja zoals Cheiz zegt, dat er geen goede oplaat plekken voor je kite zijn is t mss ook wel logisch. Wind kan daar best vlagerig zijn en dus erg gevaarlijk, helemaal als je de ruimte niet hebt.

RutgerDB 17 August / 2009 / 14:05
Ik ben vorige week in Karpathos geweest om te kiten. Je mag overal kiten en er zijn vier spots.

Devils bay: hier is de wind het hardst en is ook de speedstrip gelegen (voor windsurf world records). Keihard aflandig, als je lid wordt van Club ChrisChill.com voor E65 per week zijn de rescues verder gratis. Als je geen lid bent en moet worden gerescued kost dat je E80 per keer.

Daarna (een stukje dichter naar het vliegveld) zit nog een spot met dezelfde windcondities. (daar zit Club Mistral)

De spot daarna is Chickenbay en dit is een windsurf oefenplek met ondiep water. Niet echt geschikt om te kiten omdat het er te druk is met prutsende windsurfers. Het mag wel maar ze stellen het niet echt op prijs.

De volgende spot, net om de hoek bij het vliegveld is de Luv of secret spot. Sideshore wind met een rif. Klein strandje met zand. De rest van het eiland zijn we rond gereden met de auto en is echt niets. Scherpe rosten of cliffs die het onmogelijk maken normaal te starten of te landen.

Op Devil's Bay kan je snoeierhard gaan. En met hard bedoel ik ook echt hard (compleet vlak water met een beukende en supervlagerige wind). De stats op windfinder zijn bullshit, het waait vele malen harder in juli en augustus dan windfinder aangeeft. Wij waren er 7 dagen met 7 dagen 6bft met uitschieters op de speedstrip naar 45/50 knots. Ik heb alleen mijn 7m2 Torch en 6.5m2 bandit gevaren (ik weeg 96 kg.). En dan nog stond ik vaak in de vlagen dik overpowered op het water. Als het tekeer gaat dan gaat het ook echt goed los!

Een 9 en een 7 is alles wat je mee moet nemen en een klein bord. De rest zeul je voor jan-lul achter je aan in deze maanden. Shorty kan maar niet nodig. Boardshort en Lycra is prima te doen.

Ik zou op de Luv spot wel oppassen want daar is geen rescue en als je niet terug komt op het strandje om wat voor reden dan ook dan spoel je aan op de rotsen achter het vliegveld. Niet echt ideaal.

Maar goed, het is kite-baar, maar ZEKER geen beginnersspot en laat je grote maten thuis!
....................................................................................................