Wat doe ik fout? Kite vliegt niet.

Door: bug Reacties: 41 Hits: 3655
bug 15 August / 2009 / 19:03
Na vier lessen heb ik eigen materiaal gekocht en nu al een tijdje op wind gewacht.
Eindelijk een beetje wind vandaag. Misschien hebben jullie mij wel gespot bij Neeltje Jans. Oranje/witte Gaastra Jekyll 12 (splinternieuw). Mijn vlieger lag steeds met de LE in het water of op het strand.

Mijn problemen:
Relaunchen lukte voor geen meter. Dat de vlieger steeds op de LE terecht kwam (achterin het windvenster) hielp ook al niet.
Als de vlieger eenmaal vloog dan wilde hij maar niet in de lucht blijven. Ik kreeg hem op 12 uur maar dan ging hij al snel achteruit en viel weer terug het water in.
Het depowerkoord stond de hele tijd totaal aangetrokken (gepowered dus - zwart lang/rood kort).
Ik had de kite op het hoogste knoopje zitten en toch kon ik aan de bar trekken wat ik wilde maar geen power. Dus extra knoopje gemaakt op ong 1,75x de afstand van de andere knoopjes. Nog niks!
Ik kon niet eens mijn board pakken omdat de vlieger met 1 hand niet te besturen (ik vliegerde zonder de bar vast te houden maar door de blauwe en rode lijn te pakken).
Terwijl anderen ondanks de weinige wind (3 bft schat ik) toch aan het kitesurfen waren!
Wat deed ik fout?
Mogelijke oorzaken die ik zelf kan bedenken:
- De stuurlijnen zijn (af fabriek?) veel te lang
- De kite was niet goed opgepompt
- De standaard afstelling klopt niet
- Ik heb minder talent dan ik dacht :-(

Met de Cabrinha 7,9 en 12 waar ik les mee heb gehad gebeurde me dit nooit.
Suggesties? Tips? Mense die op NJ komen en eens willen voelen?

C0G 15 August / 2009 / 19:17
Klinkt mij als optie 1: Stuurlijnen veel te lang.

Maar ik heb geen Jekyll, dus ik neem aan dat deskundiger mensen dan ik hier een zinnig antwoord op kunnen geven.
Lijkt me in elk geval niet dat het aan jou ligt dus dat scheelt weer toch? Smiley

C0G had een 4 sterren sessie in Castricum aan Zee met maar liefst 20 - 26 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

litewave 15 August / 2009 / 19:20
Morres kom er maar in..................
me, myself and i

martin404 15 August / 2009 / 19:24
Ik heb de Jeckyll nooit gevlogen maar ik kan je 99% zeker wel garanderen dat het niet aan je kite lag, of het aantal knoopjes die er op zitten.

Omdat je niet zo veel tallent hebt als je dacht, heb je kite waarschijnlijk juist te veel gepowered ipv te weinig.
Hierdoor stalled ie wellicht.
Het is bij weinig wind altijd een zoektocht naar niet te veel en niet te weinig power. Dat moet je leren.
Bij harde wind hoef je alleen maar te zorgen dat het niet te hard gaat en dat is stukken makkelijker, want dan duw je gewoon je bar wat meer van je af.

Probeer daarnaast bij erg weinig wind je kite ook weg te houden bij precies 12 uur. 11 of 1 uur is beter. Dan valt ie minder snel achteruit, uit de lucht.

en als laatste : een stevig opgepomte kite relaunced stukken makkelijker. (niet te hard oppompen, anders wordt relaunchen niet je grootste probleem)
No kite related brand affiliations

Stuiver 15 August / 2009 / 19:26
Klinkt als backstall,
Kite klapperde ook onwijs denk ik?

ook ik heb geen jekyll, maar je kan het morgen proberen.
of ga naar je kite school en vraag hun om advies. Meest veilige optie...
Hun hebben met veel meer kite's ervaring dan ons normaliter.

succes.

Mosquito 15 August / 2009 / 21:35
stallen.

Niet power zoeken maar de depower. Precies andersom dus

bernard 15 August / 2009 / 21:55
klinkt als een tekort aan wind. Vanmiddag op mirns lagen een tijdje ook alle kites op het water, dan herstart je geen enkele kite. 3bft is gewoon te weinig. Afhankelijk van je gewicht kan je de jekyll vanaf 12/14 knopen varen, 4 bft dus.

Als je zwart lang hebt is je kite overigen volledig gedepowered, dat kan ook een reden zijn. Zwart en rood moeten even lang zijn. En je depower adjuster dus in volledige lengte. zwart lang en rood kort is je adjuster waarschijnlijk volledig ingetrokken en dus volledig gedepowered...

Welk jaar jekyll vaar je? (ik heb 2008/2009 gevaren en stap nu over naar 2010) 2009 was vrij afstellinggevoelig qua knoopjes aan de stuurlijnen. 2010 is gelukkig plug and play. Daarnaast pomp ik 8 psi in de jekyll, dat kan ook aardig schelen.

bernard had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 24 - 33 knots op zijn SlingShot RPM (2011)

BadBrains 16 August / 2009 / 06:57
ik had gisteren hetzelfde probleem.
Nieuwe Jekyll 12 m. gewoon niet te poweren! Smiley met 2 man aan de adjuster gehangen maar niks, moest de stuurlijnen pakken en strakhouden om hem in de lucht te houden. het leek idd of de stuurlijnen wel een meter langer waren dan de powerlijnen.

enfin, struts wilden ook niet opgepompt worden omdat de bochtjes af fabriek niet goed doorgeboord zijn! (werd onderkend door de dealer) in elk geval bar word nagekeken en nieuwe bochtjes worden gemonteerd. rest van de dag maar met een maatje z`n Naish gestoeid Smiley
Homo Sapiens non urinat in ventum...

vargo 16 August / 2009 / 08:04
Het probleem zit hem wel degelijk in te lange stuurlijnen, veroorzaakt door kite lijnen. Ik heb dit voorjaar mijn '08 8m 10m Gaastra kites bar uitgebreid met een '09 12m kite. Zelfde probleem als hierboven beschreven; oorzaken:
> de stuurlijnen zijn ~8cm (!) langer dan de powerlines
> ook op de kite zitten de knoopjes te laag / zijn de lijnen te lang.

Ik heb het opgelost door extra knoopjes erin te leggen (zorg ervoor dat ze precies even hoog zitten). En de '09 bar op de '08 kites zet ik altijd op het bovenste knoopje.

Ga bij twijfel over een juiste afstelling overigens gewoon terug naar de winkel waar je het materiaal gekocht hebt, want goed materiaal is belangrijk ivm veiligheid. Vraag daar of ze alles willen uitmeten en aanpassen.
Wel irritant dat Gaastra zijn '09 materiaal niet precies uitgemeten heeft aangeleverd ('08 was prima).

johndoe 16 August / 2009 / 08:16
Kite toch inderdaad eens laten nakijken.. FF terug naar de shop!

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Carotty 16 August / 2009 / 08:31
Ik ben ook pas gaan oefenen met mn nieuwe Gaastra kite en had hetzelfde probleem.. Ik heb iemand op dat moment om hulp gevraagd en toen bleken inderdaad van de fabriek af de buitenste lijnen veel te lang. De verlenging moest er tussen uit en daarna ging het prima...

Tip aan jou.. spreek iemand aan die uit het water komt..super,... ze helpen je echt allemaal....

bernard 16 August / 2009 / 08:58
Gaastra heef nav van deze problemen lengtes van de lijnen gepubliceerd;
The following specs are the very last knot! There are two knots on top of this knot, each 7cm apart.
  • 8.0 -> 70 cm
  • 10.0 -> 105 cm
  • 12.0 -> 112 cm
  • 14.0 -> 117 cm

Voor de 12 dus knopen op 112, 105 en 98 cm. Echter heb ik er nog een knoop bij gelegd op circa 93/92 cm. Toen vaarde hij een stuk beter. Mijn tip; leg dus een knoop op circa 93 cm en kijk hoe het dan gaat! succes!

bernard had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 24 - 33 knots op zijn SlingShot RPM (2011)

Crispijn 16 August / 2009 / 08:59
Knopen in je lijnen leggen? Of mis ik nu wat kennis over een gaastra kite?

Crispijn had een 2 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Ozone Instinct Light II (2008)

idefixe 16 August / 2009 / 09:05
Morres is op vakantie Smiley.
Maar eeeuuh als je les gehad hebt dan leer je toch als eerste de basic dingen van een vlieger. Hoe werkt zo'n ding, wat gebeurd er als... enz enz. Is blijkbaar niet behandeld en dat is toch wel elementaire lesstof voordat je zelf met een vlieger aan de gang gaat....

Verder wel apart als je nieuw materiaal koopt en achteraf blijkt dat je er zelf aan moet gaan sleutelen om de boel aan het werk ( lees vliegen) te krijgen.
Slingshot , Gibbon

mano 16 August / 2009 / 09:05
over het algemeen:
- stuurlijnen hangen slap (als ie gedepowered is), kite klapt makkelijk voorover / naar de zijkant uit de lucht, stuurt langzaam, weinig power, vliegt wel snel door -> stuurlijnen te lang
- boven/powerlijnen hangen slap, stuurlijnen erg strak, onderkant tips willen iets naar binnen, kite vliegt erg langzaam/gaat moeilijk vooruit/accellereerd niet, draait korte bochten, kruipt niet ver boven je hoofd maar blijft een beetje voor je hangen -> stuurlijnen te kort

een goede balans ertussen is wat je wil. vaak is misschien de 'standaard' aftselling niet optimaal voor jou persoonlijke manier van vliegen. sommige mensen vliegen nou eenmaal met een bar continue helemaal aangetrokken en andere met een wat lossere bar en willen hem iets aan kunnen trekken (stallen) om te sturen. vaak is dit wel gewoon te regelen met de strap in het midden of met afstelknoopjes of afstel-strapjes op de stuurlijnen.

Buhian 16 August / 2009 / 09:33
Geen ervaring met de Jekyll, maar paar dingen vallen me op in de text:

1) Je zegt depower helemaal aangetrokken -> bij de meeste barren betekend dat dat hij helemaal is gedepowered, dus ik vermoed hier ook wel (wat ook al door Bernard is aangehaald)
2)Verder het feit dat je mbv de lijnen aan't sturen was -> nog een teken dat je helemaal gedepowered was.

Dus in elk geval gepowered varen :). Normaal gezien zou ik niet adviseren meer knoopjes te maken, zou dat wel goed moeten zitten... maar als ik dit hier zo hoor verder van andere mensen zou dat misschien (bij weinig wind) ook wel eens nodig kunnen zijn.
Alles komt goed...

bernard 16 August / 2009 / 09:55
Quote: Crispijn - 16 augustus, 2009 (10:59)
Knopen in je lijnen leggen? Of mis ik nu wat kennis over een gaastra kite?

Het om de lijnen aan de kite, waaraan je je stuurlijnen vast maakt. Hiervan is bekend dat ze soms te lang zijn, productiefout uit chinaSmiley

johndoe 16 August / 2009 / 10:13
Het probleem is bekend bij de Jekyll '09, overigens is dit alleen een probleem wat bij de 12m voorkomt. Probeer eens je lijntjes waar je je stuurlijnen aanknopt door de helft te delen en daar een knoopje inzetten. Daar moet je dus je stuurlijnen op zetten. Probeer het daarna nog eens...

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Highmen 16 August / 2009 / 10:37
Ik heb een 10m uit 2009 en daar zat een extra knoopje aan (2 in totaal) toen ik hem kocht.
Hij vliegt prima, zal eens even opmeten hoe ver dit knoopje zit.

Wordt gemeten vanaf het punt waar het koortje vast zit neem ik aan?
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

lemmerterror 16 August / 2009 / 10:50
Leuk man die Gaastra Jekyll's Smiley
Teamrider kiteoutlet.eu, mail me for discount!

Puppananny 16 August / 2009 / 10:54
Quote: Buhian - 16 augustus, 2009 (11:33)
Geen ervaring met de Jekyll, maar paar dingen vallen me op in de text: 1) Je zegt depower helemaal aangetrokken -> bij de meeste barren betekend dat dat hij helemaal is gedepowered, dus ik vermoed hier ook wel (wat ook al door Bernard is aangehaald)2)Verder het feit dat je mbv de lijnen aan't sturen was -> nog een teken dat je helemaal gedepowered was. Dus in elk geval gepowered varen :). Normaal gezien zou ik niet adviseren meer knoopjes te maken, zou dat wel goed moeten zitten... maar als ik dit hier zo hoor verder van andere mensen zou dat misschien (bij weinig wind) ook wel eens nodig kunnen zijn.
Eens!

Cabrinha Switchblade IDS 6 en 10 mtr Nobile 666-08; North Rocketfish 08

Aleph 16 August / 2009 / 11:37
Jekyll 2009 moet je idd meer knoopjes bijmaken in de stuurlijnen, anders is ie never te poweren. Had dit zelf al gedaan en Gerrit/Jeroen van Telstar (die me de kite verkocht heeft) riep dit later ook tegen me. Toch een raar verhaal idd dat je aan een af-fabriek kite meteen moet gaan sleutelen.

Voor de rest prima kite (heb de 10).

Check als je toch bezig bent ook regelmatig even je QR, die wil nog wel eens vast gaan zitten. Wat me eraan herinnert dat ik dat nog even moet repareren... Leuk klusje voor vanmiddag.
Gaastra Jekyll 8 + 14 (2008) & 10 (2009)

Aleph 16 August / 2009 / 11:38
Trouwens je kite wel kneiterhard oppompen. Komt de vliegeigenschappen alleen maar ten goede. Maar wel even oppassen op mooi-weer-dagen, anders knalt je LE als ie door het warme weer uitzet.
Gaastra Jekyll 8 + 14 (2008) & 10 (2009)

Highmen 16 August / 2009 / 11:41
Quote: Aleph - 16 augustus, 2009 (13:37)
Jekyll 2009 moet je idd meer knoopjes bijmaken in de stuurlijnen, anders is ie never te poweren. Had dit zelf al gedaan en Gerrit/Jeroen van Telstar (die me de kite verkocht heeft) riep dit later ook tegen me. Toch een raar verhaal idd dat je aan een af-fabriek kite meteen moet gaan sleutelen. Voor de rest prima kite (heb de 10). Check als je toch bezig bent ook regelmatig even je QR, die wil nog wel eens vast gaan zitten. Wat me eraan herinnert dat ik dat nog even moet repareren... Leuk klusje voor vanmiddag.

Hoe ver zitten je knoopjes van de tips af?
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

bug 16 August / 2009 / 20:39
Ik kom net terug van Neeltje Jans en ik heb dankzij jullie tips heerlijk kunnen oefenen met m'n kite!

Tijdens de lessen heb ik blijkbaar toch niet goed opgelet toen het powerkoord behandeld werd...
Ik dacht rood = depower en zwart is power (mijn ezelsbrug was: rood in geval van nood)

Precies verkeerd om dus!
Zojuist het rode koord helemaal aangetrokken en ik kon meteen kiten! Ook met 1 hand. Ik heb de kite echter wel op mijn extra knoopje gezet waardoor de kite een betere "angel of attack" heeft volgens mij (depoweren lukt nog prima met de bar). Bovendien heb ik de kite wat harder opgeblazen (hoe weet je trouwens hoeveel PSI erin zit?).
Wel heb ik zo hard aan het rode powerkoordballetje getrokken dat deze er vanaf schoot. Blijkbaar kan het powerkoord niet langer uitgetrokken worden dan dat de rode en de zwarte bal op dezelfde hoogte zitten...

Iets heel anders:
Wat is die kite lastig op te vouwen! De struts willen amper leeglopen in de LE. Deze zitten met rubber slangetjes verbonden met de LE waarop soort knijpers in sokjes zitten. Ik heb geen idee wat het idee achter deze knijpertjes is?
En waarom heb ik twee ventielen? Eentje is om op te blazen en de andere om leeg te laten lopen (gelabeld inflate/deflate). Het lastige is dat de deflate niet in het midden zit maar bijna aan het eind van de LE. Hierdoor kan je niet van beide tips naar de middelste strut toe oprollen. Handige tips?