Wat doe ik fout? Kite vliegt niet.

Door: bug Reacties: 41 Hits: 3656
bart13 16 August / 2009 / 21:28
Euhm, ik zou bijna zeggen dat je een geintje maakt. Die knijpertjes kun je open en dicht doen door ze in te knijpen. Als je de kite oppomt moet je ze open zetten zodat de lucht er vrij door kan. Als je kite hard is doe je de knijpertjes dicht en ga je varen. Na het varen doe je dknijpertjes open zodat de kite goed leegloopt.

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

jvg 16 August / 2009 / 21:31
precies wat Bart13 zegt en het voorkomt dat de kite niet helemaal leegloopt als er 1 strut fit is bij one pump.

En hoeveel PSI er in je kite zit kan je zien op je pomp ( als er een PSI meter op je pomp zit toch Smiley)

jvg had een 4 sterren sessie in Slufter Bay met maar liefst 21 - 26 knots op zijn Ozone C4 (2014)

BadBrains 16 August / 2009 / 21:41
@Bug, je hebt kans dat de bochtjes bij de struts niet goed open staan, was bij mij het geval. even terug naar de dealer voor nieuwe. Gaastra tipt wel om de struts OPEN te laten, dit om met een crash de lucht uit de LE te verdelen.

ps. balletje van powerkoord was er bij mij ook zo af Smiley
Homo Sapiens non urinat in ventum...

martin404 16 August / 2009 / 22:05
Quote: bug - 16 augustus, 2009 (21:39)
Tijdens de lessen heb ik blijkbaar toch niet goed opgelet toen het powerkoord behandeld werd...Ik dacht rood = depower en zwart is power

verschilt per merk kite
No kite related brand affiliations

bug 17 August / 2009 / 08:44
Ik begrijp de functie voor het afluiten van de struts niet (@Jvg: wat betekent het als er een strut fit is?). Ik zie geen voordelen. En als Gaastra zelf tipt om ze open te laten staan dan snap ik het al helemaal niet meer. Het is nou ook weer niet onoverkomelijk natuurlijk.
Bij de Carbrinha waar ik les mee had zat geen dergelijk systeem en het geheel liep lekker makkelijk vol en leeg. Lekker weinig extra onderdelen die ook weer stuk kunnen...
Maar ik ben ontzettend blij nu met mijn Jekyll. Hij vloog echt heerlijk en makkelijk.

gostez 17 August / 2009 / 09:07
Het nut van de knijpertjes is vooral om ervoor te zorgen dat de kite niet helemaal leeg kan lopen wanneer bijvoorbeeld de LE lek slaat bij een crash. Op die manier blijft je kite nog drijven op de struts en is er nog een selfrescue mogelijk.
Lijkt me toch wel een prettig idee wanneer je ver in zee bent.

Misschien heeft cabrinha bij dit systeem grotere verbindingsslangetjes waardoor deze beter leegloopt. Aan de klemmetjes zal het in ieder geval niet liggen. Deze zijn heel makkelijk open te zetten.

gostez had een 3 sterren sessie in Noordwijk Noord met maar liefst 19 - 29 knots op zijn Ozone Instinct Sport+ (2009)

bug 17 August / 2009 / 12:43
Ok duidelijk!
Bedankt voor de reacties!

robzon 17 August / 2009 / 13:11
Ik heb geen one-pump (heb een bandit), maar die tip om je klem open te laten om de druk bij een crash te verdelen klinkt wel slim.
Is het geen idee om alleen bij de middeltje strut de klem dicht te laten zodat alleen die hard blijft voor de self rescue?
De andere struts kunnen dan de druk opvangen.

kiteboarderr 17 August / 2009 / 13:36
Ik gebruik die knijpertjes altijd om struts leeg te laten lopen. Als ik mijn kite leeg laat lopen duw ik de lucht vanuit de strut in de LE en dan doe ik het knijpertje dicht zodat de lucht er niet meer terug in kan. Loopt tie bij mij wat sneller leeg iig.
kite!!!

Aleph 17 August / 2009 / 16:16
Quote: bug - 16 augustus, 2009 (22:39)
Iets heel anders:Wat is die kite lastig op te vouwen! De struts willen amper leeglopen in de LE. Deze zitten met rubber slangetjes verbonden met de LE waarop soort knijpers in sokjes zitten. Ik heb geen idee wat het idee achter deze knijpertjes is?En waarom heb ik twee ventielen? Eentje is om op te blazen en de andere om leeg te laten lopen (gelabeld inflate/deflate). Het lastige is dat de deflate niet in het midden zit maar bijna aan het eind van de LE. Hierdoor kan je niet van beide tips naar de middelste strut toe oprollen. Handige tips?

Dat tweede ventiel kom je nog wel achter waarom je dat hebt. Als het 30 knopen waait, is het lastig je kite naar het midden op te vouwen. Liever doe je het dan naar 1 kant, en dan is dat tweede ventiel verrekte handig. Gebruik trouwens gerust de inflate ventiel om op te rollen. Tis niet zo dat de lucht er via dat ventiel niet uitwil Smiley

Dat probleem met die struts heb ik ook. Uiteraard niet vergeten de knijpertjes open te doen, maar dat had je vast al wel bedacht. Ik doe ze trouwens wel altijd dicht, vanwege eerder aangegeven reden: als er een strut midden op zee lekt raakt, dan loopt niet je hele kite leeg. Al met al vind ik one-pump toch fijner, ondanks dit soort perikelen, je staat een paar minuten sneller op het water Smiley.

Ik los het struts probleem trouwens op door elke struts gewoon even op te rollen (en zo de lucht eruit te persen) om hem daarna weer af te rollen. En daarnaast: even voorspelling te de gaten houden en als er de dag daarna weer woei is gewoon opgeblazen laten :).

Probleem met niet-deflatende struts schijnt trouwens bij de latere batches weer opgelost te zijn. Gaastra schijnt bij de kwaliteitscontrole in China niet goed genoeg opgelet te hebben...

Beetje gebruiksaanwijzing deze kite, maar voor de rest nog steeds ERRUG blij mee...
Gaastra Jekyll 8 + 14 (2008) & 10 (2009)

Aleph 17 August / 2009 / 16:18
Quote: Highmen - 16 augustus, 2009 (13:41)
Hoe ver zitten je knoopjes van de tips af?

Poeh, geen idee en ik heb geen zin om m'n kite nu uit te rollen. Behoorlijk stuk moet ik zeggen. Ik gok zo ongeveer net zoveel als de drie knoopjes bij elkaar die er al in zitten (dus dubbel zoveel). Maar goed, dat moet je zelf maar even proberen...

Highmen 17 August / 2009 / 18:12
Vandaag weer heerlijk gevaren met mijn 10m 2009 bij Workum!
Fijne stabiele kite!
Ik had ook wat last met het leeg laten lopen van de struts maar ik heb er nieuwe L stukjes bij gekregen, er waren een paar verstopt of er ging erg moeizaam lucht doorheen.

Even contact opnemen met de shop en je hebt zo nieuwe L stukjes die wel goed zijn!
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

Aleph 17 August / 2009 / 18:28
Thanks voor de info. Zal eens informeren als ik weer een keer in de buurt ben.

Kamo 17 August / 2009 / 18:47
Even resumerend:

Je koopt een nieuwe kite... om hem te vliegen kan het zijn dat je de bridle aan moet passen... en de clips die er wel opzitten moet je niet gebruiken omdat anders bij een crash de druk niet wegkan.. (zwakke constructie?)

Ik zeg: top! Smiley
Shop | Gear | Kiterepair >> WWW.VERSUSSHOP.NL / TEN-KITEBOARDING.COM

job78 17 August / 2009 / 18:50
Mijn Ozone heeft ook one-pump. Theorie klinkt leuk dat je de druk verdeelt, maar de inhoud van de LE (waar de kite meestal op crashed als het een harde klap is) is erg groot vergleken met de inhoud van de stuts en de slangetjes zijn dun, dus ik denk dat het voor de kracht die op de LE komt te staan bij een crash weinig uitmaakt. Ik doe de klemmetjes altijd dicht. Anders resulteert een lekke strut direct in een lege en niet vliegende of drijvende kite. Een kite met een lekke strut kan je nog wel relauchen en je daarna naar de kant brengen.
Ozone 2009: sport+ 9m / edge+ 11m / 2010: edge 13m / Zephyr 17m / YZ pro 132 Gonzales 142

Highmen 17 August / 2009 / 19:00
Quote: Kamo - 17 augustus, 2009 (20:47)
Even resumerend: Je koopt een nieuwe kite... om hem te vliegen kan het zijn dat je de bridle aan moet passen... en de clips die er wel opzitten moet je niet gebruiken omdat anders bij een crash de druk niet wegkan.. (zwakke constructie?) Ik zeg: top!

Ach beetje prutsen aan het materiaal hoort bij de hobby!
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

Aleph 17 August / 2009 / 21:19
Helemaal met Highmen eens :).

Moet zeggen dat die 2009 Jekylls voor de rest echt bombproof zijn.