Rugpijn: welke trapeze?

Door: Crispijn Reacties: 48 Hits: 13570
Crispijn 31 August / 2009 / 14:30
Ha allemaal!

Ik kom net van de fysio terug omdat het afgelopen vrijdag in mijn rug geschoten is. Deze wist helaas te vertellen dat ik de komende weken niet mag kiten... Nu zat ik een beetje te filosoferen over trapeze's. Ik heb nu nog een Prolimit zit trapeze en wil overstappen naar een waist trapeze maar welk soort trapeze ontlast je rug meer? Ik heb namelijk in mijn Prolimit een goede lumbale steun (voor de holling in je onderrug) maar ik kan me voorstellen dat je met een waisttrapeze sneller een juiste houding hebt omdat je dan je onderlijf wel strak boven je (in één lijn met je) benen moet houden. Hebben jullie hier suggesties over/ervaringen mee?

Crispijn had een 2 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Ozone Instinct Light II (2008)

ltkort 31 August / 2009 / 14:35
Ja, het beste steuntje in de rug, is toch wel die van prolimit: kite waist pro. Heel comfortabele stof en dik. Het past zich ook aan in de holling van je rug
....LTKort.... - Slingshot RPM 10m 2012 - Naish Momentum 2010 - Prolimit Kitewaist Pro - KiBoCo Kite

ltkort had een 3 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 0 - 0 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

johndoe 31 August / 2009 / 14:38
Ik heb een Dakine Renegade 2009 met een voorgevormde holling voor de rug.
Hij schuift dus (bijna) niet naar boven. Zelf heb ik ook niet de sterkste rug maar deze trapeze zit echt heerlijk, heb nog nooit mijn rug gevoeld tijdens het kiten.

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

D-ice 31 August / 2009 / 14:38
Een zittrapeze is juist meestal beter voor rug dan een heup.... dus ben bang dat je de juiste al gebruikt voor je rug...

johndoe 31 August / 2009 / 14:40
Quote: D-ice - 31 augustus, 2009 (15:38)
Een zittrapeze is juist meestal beter voor rug dan een heup.... dus ben bang dat je de juiste al gebruikt voor je rug...

Ik ben bang dat je met een zittrapeze je rug eerder krom (bol) trekt dan met een heup trapeze.
Met een heuptrapeze moet je je rug wel recht houden en heb je dus automatisch een goede houding.

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Crispijn 31 August / 2009 / 14:42
Precies Stef, dat dacht ik dus ook... Ik neem donderdag sowieso mijn trapeze wel even mee Smiley

Crispijn had een 2 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Ozone Instinct Light II (2008)

Mosquito 31 August / 2009 / 14:46
onzin Stef.
Wie zegt dat een rechte rug goed is.
Je staat niet.
De kracht komt bijna dwars op je rug.
De vorm van je rug moet zich juist een beetje aanpassen om de kracht op te vangen.

StefanoMallorca 31 August / 2009 / 14:49
Het komt allemaal aan op de juiste pasvorm. Bij mij sloten verschillende Mystic Waist trapezes niet goed op mijn lichaam aan. Ik heb nu al geruime tijd een Dakine Fusion. Ik schreef er ook een verslag over. Het is een zeer degelijk zit-harnas.
Don't be afraid of opposition. Remember, a kite rises against, not with the wind.

Crispijn 31 August / 2009 / 14:56
Quote: Mosquito - 31 augustus, 2009 (16:46)
onzin Stef.Wie zegt dat een rechte rug goed is.Je staat niet.De kracht komt bijna dwars op je rug.De vorm van je rug moet zich juist een beetje aanpassen om de kracht op te vangen.

Ja maar met een naar voren gebogen rug breng je dus meer spanning op je onderrug. Dat is niet goed lijkt me.

johndoe 31 August / 2009 / 15:00
Quote: Mosquito - 31 augustus, 2009 (15:46)
onzin Stef.Wie zegt dat een rechte rug goed is.Je staat niet.De kracht komt bijna dwars op je rug.De vorm van je rug moet zich juist een beetje aanpassen om de kracht op te vangen.

Maar bij een zware belasting voor je rug is het nodig om je rug in de juiste houding te houden.
Je rug bol is dan echt niet goed net als bij het tillen.
Een goede heuptrapeze trekt je rug juist in de goede houding waardoor de belasting voor je rugspieren minder wordt..
Zie afbeelding.

De kracht komt wel dwars op je rug maar je hangt zelf onder het varen ook achterover.

klik voor een grote versie

Magic_Ed 31 August / 2009 / 15:05
Welke? Daar is maar één antwoord op: de trapeze die jij het beste past. Uitproberen dus!

Verder was het voor mij uiteindelijk beter voor m'n rug (maar wel pas nadat de heuptrapezes beter werden). Bijkomend voordeel is dat je je torso spieren meer traint met een heuptrapeze. En sterkere buik- en rugspieren (mits in verhouding) zijn goed tegen rugpijn.
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Dender 31 August / 2009 / 15:07
Ik had dat eerst ook.. De oorzaak bij mij was dat ik voor een goedkope trapeze ging.
Ik heb nu een Prolimit Hadlow 09 trapeze (heup trapeze) Het voordeel van deze trapeze is, je kan hem ontzettend strak zetten doordat je 2 banden hebt je haak die je vast moet zetten. De binnenste band is ook van neopreen, net zoals je pak dus dat blijft goed zitten! Maar toch wel het beste ervan vind ik dat de achterkant van kunststof is en dat is voorgevormd dus dat zit precies goed in je rug en je krijgt nergens last van!
Hij kost overigens wel 159,00 euro.. Kost wat, maar dan heb je ook wat!

Dender had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 16 - 24 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

dr511 31 August / 2009 / 15:12
dan is het nog wel afhankelijk van je kite en ervaring dat je deze houding goed vast kunt houden.
als je bow/sle kites vaart met een grote variabele depower kun je als je de bar ver van je afwil houden ook krom gaan staan juist met een heup trapeze. bij een zittrapeze zit de haak lager waardoor je verder kunt rijken
de dakine nitrous shorts blijven extreem laag zitten en hebben geen rug steun maar komt alle kracht op je billen.
mijn ex kreeg juist last met een heup trapeze en dit heeft haar er af geholpen.
ook is er van takoon een trapeze die je op kunt blazen met je pomp voor perfect pasvorm.
zou dus als ik jou was eerst maar eens een sessie gaan varen met een heuptrapeze voor je tot aankoop overgaat
Ziki Ondergoed, schultenbrau

job78 31 August / 2009 / 15:19
Het gaat niet alleen om de houding waarin je staat, maar voornamelijk om de klappen die je krijgt en die je moet opvangen. Als je ff flinke vlagen hebt, kan je die beter met een zit trapeze opvangen dan met een heup. Het grootste deel van de kracht gaat van de kite naar de trapezen en via het board het water in... Als je een zit hebt slaat die je rug over bij een heup gaat die kracht via je onderrug.
Maar helaas is de enige manier om je rug echt te ontlasten niet kiten :-(
Ozone 2009: sport+ 9m / edge+ 11m / 2010: edge 13m / Zephyr 17m / YZ pro 132 Gonzales 142

johndoe 31 August / 2009 / 15:35
Voor alle mensen die mij minnetjes gaven:

Blijf maar lekker met een zittrapeze varen!

mitchel999 31 August / 2009 / 16:10
op naar de surfshop en trapeze's passen, het is voor iedereen verschillend Smiley

mitchel999 had een 5 sterren sessie in Rockanje met maar liefst 22 - 27 knots op zijn North Evo (2009)

Nature 31 August / 2009 / 16:18
Als je kite sta je niet maar dan hang je dus je plaatje klopt niet :)
Echter kan het zijn als je een lang depower koord hebt dat je daardoor verkeerd gaat staan let er dus op dat je ook hiermee goed staat Smiley
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

justin 31 August / 2009 / 16:39
Kwa veel back support is de mystic warrior 2 onverslaanbaar... Al zit deze trapeze goed is het zeker een aanrader...Smiley
Geit

johndoe 31 August / 2009 / 16:41
Quote: Nature - 31 augustus, 2009 (17:18)
Als je kite sta je niet maar dan hang je dus je plaatje klopt niet :)Echter kan het zijn als je een lang depower koord hebt dat je daardoor verkeerd gaat staan let er dus op dat je ook hiermee goed staat

Maar of je nu recht op staat of achterover hangt de verhouding tussen je benen/heupen/schouders etc blijft gelijk.
Tenzij je je benen wel goed strekt maar je rug nog krom hebt (poep houding)

Naja zoek het ook maar uit Smiley

Mosquito 31 August / 2009 / 17:10
Stef aks je er nou werkelijk echt helemaal geen ene reet niks van begrijpt, dan kun je beter niets zeggen dan onder het mom van kwasie wetenschappelijke plaatjes iemand adviesen te geven waar je zijn rug mee naar de knoppen helpt.

Sjempoe 31 August / 2009 / 17:48
Quote: justin - 31 augustus, 2009 (17:39)
Kwa veel back support is de mystic warrior 2 onverslaanbaar... Al zit deze trapeze goed is het zeker een aanrader...
Ik vind deze trapeze ook als gegoten zitten ik heb de LEN10.

johndoe 31 August / 2009 / 18:11
Quote: Mosquito - 31 augustus, 2009 (18:10)
Stef aks je er nou werkelijk echt helemaal geen ene reet niks van begrijpt, dan kun je beter niets zeggen dan onder het mom van kwasie wetenschappelijke plaatjes iemand adviesen te geven waar je zijn rug mee naar de knoppen helpt.

Oke Oke Stef zit er blijkbaar naast...
Een echte stuntpiloot geeft ook niets om rugklachten.

Op de foto zie je dat de rug van de rechter man ook een beetje gebogen is.

patrick020569 31 August / 2009 / 21:14
kdenk dat het advies van de fysio het beste is, ff niet kiten. Beter een paar weken rust dan je rug naar de klote. Er zijn belangrijke dingen in het leven dan kiten, gezondheid is de belangrijkste. Ik zou het een paar weken rustig aan doen.
Ik heb zelf met kiten twee ribben gebroken en ben zo eigenwijs geweest om te snel met kiten te beginnen. Heuptrapeze om, kiteloopje en pats een blessure voor het leven. Dom Dom maar wel van geleerd.
Durex, de Haarwinkel, red light district, webcamgirls.

Surferdude77 01 September / 2009 / 06:31
Aloha Crispijn. Ik ken je probleem en heb zelf ook rugklachten. Bij mij zijn er 2 wervels die "speling" hebben waardoor er de kans bestaat dat deze bij rare bewegingen van elkaar schieten. Een goede trapeze was voor mij dan ook een must. Ik heb een jaar of 6-7 geleden een Pro Limit Kitewaist gekocht vanwege de hoge rug support. Ik ben er erg tevreden over en heb na het varen nooit last van mijn rug. De enige keren dat ik wel last krijg van mijn rug is na een aantal harde landingen maar ja daar helpt maar 1 ding tegen en dat is niet springen (en wat is daar de lol van?)

Nou weet ik niet of je verder nog sporten beoefend zoals snowboarden. In dat geval kan ik je aanraden om een niergordel om te doen. Dit zijn gordels die door veel motorrijders worden gebruikt als extra ondersteuning van de onderrug. Zeker de gordels die door motorcrossers worden gebruikt kan ik je dan aanraden. Deze zijn extra stevig en wat groter voor meer ondersteuning.

Wat je verder niet moet vergeten is dat je fysio wel gelijk heeft en je beter even een paar weken niet het water op kan. Veel lopen en fietsen zijn voor mij altijd geweldige middelen om aan te sterken mocht ik wel door mijn rug zijn gegaan en om mijn rug invorm te houden. Zelf loopt ik iedere dag mimimaal een half uur om dit op peil te houden. Je zou je fysio zowiezo even moeten vragen welke tips hij voor je heeft om ervoor te zorgen dat je rug weer zal aansterken. Het zal altijd een zwakke plek blijven en je moet er altijd rekening mee houden. Gelukkig kun je preventief heel wat doen en als je op tijd je rust neemt kun je in principe als het waait altjd het water op.

Heel veel sterkte en succces.

mkite 01 September / 2009 / 06:34
Het blijft inderdaad iets van persoonlijke voorkeur, maar de kwaliteit van de heup of zittrapeze maakt wel veel verschil. Als deze erg slap is heb je hoe dan ook meer kans op rugklachten. Maar je moet toch echt zelf proberen hoe een trapeze voor jezelf zit.