Rugpijn: welke trapeze?

Door: Crispijn Reacties: 48 Hits: 13571
Crispijn 01 September / 2009 / 07:03
Hé jongens, bedankt voor de tips, waardevol maar soms lastig waar te maken.

Wat mijn kwaal nu is is dat de spieren in mijn onderrug die de lumbaalwervels met de rugwervels verbinden zijn overbelast. Normaal heb ik een kantoorbaan en vorige week was ik op vakantie, zeilen met heel veel wind. Dat heeft wat gekost Smiley Inderdaad iets om voor de toekomst meer voor uit te kijken. Sneller slimmigheden toepassen en oppassen met pieken wanneer er zeilen en andere dingen met veel wind moeten worden getrimt/gehesen.

Voor nu is het dus inderdaad eerst oefeningen doen, rust houden en rustig versterken door middel van normale bewegingen zoals lopen en fietsen. Daarna eens kijken naar een juiste trapeze. Ik zal het vraagstuk ook eens deponeren bij mijn fysio, wellicht kan zij er wat nuttigs over vertellen. Het passen in de winkel klinkt natuurlijk leuk en is ook nuttig, alleen hoe weet je dat je dat na een lange sessie nog steeds zo zit en ondersteunt? Daar kijk ik wel even met een schuin oog naar.

Nogmaals bedankt en ik hou jullie op de hoogte! Smiley

Crispijn had een 2 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Ozone Instinct Light II (2008)

svenpronk 01 September / 2009 / 07:27
Begin van het jaar een nieuwe trapeze namelijk de Pro-Limit Kitewaist Pro en kreeg van deze juist rugpijn!

Toen weer geswitch naar mijn oude trapeze de Mystic Darkrider en heb echt nergens last meer van!!

RemStah 01 September / 2009 / 07:59
Cris P :)

ik zou voor de Mystic Warrior gaan!! Voor mij iig een super fijne trapeze......

succes!!
Pro in wording.... for now.. still a newbie

Stuiver 01 September / 2009 / 08:07
Iedere rug is anders, net zoals je voeten.
schoenen pas je ook voor je ze koopt, trapeze dus ook.

Wie de trapeze past.....

DirkHopmans 01 September / 2009 / 08:08
Af en toe je rug een betje rust gunnen kan ook geen kwaadop z'n tijdSmiley
carpe diem quam minimum credula postero

Crispijn 01 September / 2009 / 08:12
Quote: DirkHopmans - 1 september, 2009 (10:08)
Af en toe je rug een betje rust gunnen kan ook geen kwaadop z'n tijd

Je begrijpt dat dit je een - kudo kost? Smiley

Crispijn had een 2 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Ozone Instinct Light II (2008)

job78 01 September / 2009 / 17:02

Wat ook helpt (en wat de fysio waarschijnlijk ook vertelt heeft) is om als je achter een bureau zit, of achter de computer te Hanglosen om op zo'n balans bal te zitten. Daarmee train je de kleine rug spieren en deze kunnen dan de grote (die je overbelast hebt) ontlasten. Zeg er meteen bij dat ik geen fysio ben, en het is altijd handig voordat je iets doet ff info in te winnen bij een professional..

Ozone 2009: sport+ 9m / edge+ 11m / 2010: edge 13m / Zephyr 17m / YZ pro 132 Gonzales 142

ChristopheTack 01 September / 2009 / 18:00
mystic warrior 1 of 2
www.facebook.com/christophetack www.christophetack.com Liquid Force, Mystic

bart13 01 September / 2009 / 18:17
chill, werkt een grote skippybal ook? dan ga ik die ff halen mits iemand dit kan bevestigen

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

job78 01 September / 2009 / 19:15
Quote: bart13 - 1 september, 2009 (20:17)
chill, werkt een grote skippybal ook? dan ga ik die ff halen mits iemand dit kan bevestigen

Net ff gegoogled, maar blijkt weer iets gecompliceerder dan ik eerst dacht. Bal is leuk voor korte tijd om oefeningen op te doen, maar voor langere tijd loop je een groot risico van overbelasting. Denk dus dat de skippybal niet zo'n goed idee is. Misschien maar beter om aan iemand te vragen die er echt verstand van heeft en niet te luisteren naar een goed bedoelende hobbyist als ik Smiley
Ozone 2009: sport+ 9m / edge+ 11m / 2010: edge 13m / Zephyr 17m / YZ pro 132 Gonzales 142

bart13 01 September / 2009 / 19:34
Haha in ieder geval bedankt, denk dat ik de skippybal maar niet koop :D

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

walle 01 September / 2009 / 19:53
Quote: ChristopheTack - 1 september, 2009 (20:00)
mystic warrior 1 of 2

Inderdaad, deze heb ik ook 4 jaar geleden gekocht omdat deze zo hoog aansluit en bekend staat voor zijn rug-vriendelijkheid. Nog altijd tevreden van

walle had een 2 sterren sessie in Surfers Paradise-Knokke met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Best Waroo (2009)

Onbekende gebruiker 01 September / 2009 / 21:01
Ik heb gehoord dat een zit trapeze beter voor je rug kan zijn... Weet niet waarom, test anders even!
Surferdude77 02 September / 2009 / 06:25
Ik zou trouwens ook eens aan je werkgever om een aangepaste stoel vragen. Ik ben 2 meter lang en kreeg een "grote mensen" stoel met een hogere rugleuning. Hierdoor werd de ondersteuning beter en had ik na een dagje werken geen last. Tevens was deze stoel beter te verstellen en was de mogelijkheid om in een "schommelstand" te zitten ook beter.
Veel mensen vinden die "schommelstand" erg naar en ik geef toe dat het wennen is de eerste 2 a 3 dagen. Daarna wil je niet anders meer. Je rug wordt continue goed ondersteund en dat is werkelijk top.

Bramster 02 September / 2009 / 06:44
Zelf altijd veel last met mijn rug gehad. Poosje met een zittrapeze gevaren en dit beviel niet goed.
Kon op een gegeven moment niet meer lopen. Naar de fysio, deze vroeg welke sport ik beoefende etc etc.
Hij was zelf windsurfer. Hij heeft mij toen aangeraden om een heuptrapeze aan te schaffen.
Ondanks dat je rug zwaarder belast word is de houding die jezelf aan moet nemen vele malen beter voor je rug.
Hierdoor worden je rug- en buikspieren sterker en je ruggegraat beter ondersteund.
Sindsdien heb ik eigenlijk bijna geen last meer gehad en idd mijn rug- en buikspieren zijn een stuk sterker geworden.

Ik vaar zelf met een Pat-love Wire. Goede steun, special inzetstuk voor je onderrug, en hele zachte randen.
Ben er zelf zeer tevreden mee.
Succes met je zoektocht!
http://www.flyozone.com/

johndoe 02 September / 2009 / 10:10
Quote: Mosquito - 31 augustus, 2009 (18:10)
Stef aks je er nou werkelijk echt helemaal geen ene reet niks van begrijpt, dan kun je beter niets zeggen dan onder het mom van kwasie wetenschappelijke plaatjes iemand adviesen te geven waar je zijn rug mee naar de knoppen helpt.

Je kan heel mooi roepen dat ik er geen verstand van heb en iedereen praat elkaar na dat een zittrapeze beter is voor de rug. Maar Bramster bevestigd hierboven wel wat ik zei:

Zelf altijd veel last met mijn rug gehad. Poosje met een zittrapeze gevaren en dit beviel niet goed.
Kon op een gegeven moment niet meer lopen. Naar de fysio, deze vroeg welke sport ik beoefende etc etc.
Hij was zelf windsurfer. Hij heeft mij toen aangeraden om een heuptrapeze aan te schaffen.
Ondanks dat je rug zwaarder belast word is de houding die jezelf aan moet nemen vele malen beter voor je rug.
Hierdoor worden je rug- en buikspieren sterker en je ruggegraat beter ondersteund.
Sindsdien heb ik eigenlijk bijna geen last meer gehad en idd mijn rug- en buikspieren zijn een stuk sterker geworden.

Maar koop vooral een zittrapeze dan weet je zeker dat je volgend jaar een heuptrapeze kan kopen.

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Crispijn 02 September / 2009 / 11:58
Stef, ik ben het wel met je eens hoor. Ik twijfel er ook sterk aan of een zittrapeze standaard een goede oplossing is. Volgens mij wordt je houding veel sneller beter wanneer je een heuptrapeze hebt. Moet dus bekennen dat ik nog een zittrapeze heb en daarom ook uit aan het kijken ben naar een heup... Eerst de ergste pijntjes even uitzitten (pfffffff, zonde!) en daarna rustig aan gaan passen en kiten. :)

Tot later!

johndoe 02 September / 2009 / 12:43
Quote: Crispijn - 2 september, 2009 (12:58)
Stef, ik ben het wel met je eens hoor. Ik twijfel er ook sterk aan of een zittrapeze standaard een goede oplossing is. Volgens mij wordt je houding veel sneller beter wanneer je een heuptrapeze hebt. Moet dus bekennen dat ik nog een zittrapeze heb en daarom ook uit aan het kijken ben naar een heup... Eerst de ergste pijntjes even uitzitten (pfffffff, zonde!) en daarna rustig aan gaan passen en kiten. :) Tot later!

Juist je wordt gedwongen een juiste houding aan te nemen door je buikspieren aan te spannen.
Doordat je je buikspieren aanspant neem je automatisch een betere houding voor je rug aan en train je ook gelijk je buikspieren die essentieel zijn voor een goede houding.

Mijn eigen rug is ook niet de sterkste en die voel ik ook wel met het tillen van de gear. Maar éénmaal de trapeze om en op het board heb ik nergens last van.
Onder het varen je schouders naar achteren, buik aangespannen en borst vooruit en zie daar...een goede houding!

Succes!

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

mkite 02 September / 2009 / 13:35
Een zit-trapeze zit lager dan een heuptrapeze en heeft daardoor ook minder steun voor de rug. Maar nogmaals verschilt per persoon waar je last van krijgt.

Crispijn 02 September / 2009 / 14:35
Ja, en hoe hoog het rugpad van je zittrapeze is... Smiley

gertje 02 September / 2009 / 16:27
het is inderdaad voor iedereen verschillend, gewoon even gaan passen in de shop.
Een ding kan ik je wel aanraden: verkloot je rug niet door weer te snel te gaan kiten of andere zware bewegingen voor je rug, je hebt er maar 1 en die kunnen ze niet vervangen!!
Ik praat zeker uit ervaring, ik heb mijn 3e rugwervel gebroken gehad (gebeurt op school met hoogspringen en dan landen op je hoofd en nek, stokje lag op 2 meter en ben er wel overheen gekomen zonder hem te rakenSmiley), dit is nu 10 jaar geleden en ik ben ook te snel weer mijn rug gaan belasten ondanks dat ik een half jaar met een corset gelopen heb.
zoals ik al zei is dat nu 10 jaar geleden maar als ik heel veel buk of geen goede houding aanhou dan doet het na een poosje weer ontzettend pijn , en dat alleen omdat ik weer een grote vent moest zijn nadat mijn corset af kon en direct weer allerlei zware dingen ging doen die mijn rug belastte.
Wees er wel voorzichtig mee want anders kun je weer erg last krijgen van je oude blessure na een tijdje.
Succes en beterschap met je rugSmiley

Teigetje 02 September / 2009 / 19:44
Het is al zovaak gezegd, zelf verschillende trapezes testen en dan niet effe aan een touwtje hangen in de shop, nee daadwerkelijk een daggie kiten met dat ding.
Ieder persoon heeft zijn eigen ervaring en zijn dus ook verschillend. Ben zelf drie keer aan een hernia geopereerd op mijn 27ste op mijn 35ste en nog eentje toe op mijn 36ste. Laatste keer was nadat ik na de tweede keer aan notabene de neuroloog had gevraagd of ik weer rustig aan mocht gaan sporten ja hoor zei die beste man. Heb nu ( ben 46) i.i.ig. wat pittig versleten L4 en L5 wervels en kite al jaren met een zittrapeze en die bevalt prima.
Zo zie je maar weer de een zweert bij heup en de ander bij zit.Smiley

Crispijn 03 October / 2009 / 18:26
Nou mensen, bij deze een beloofde update.

In overleg met mijn fysio ben ik gaan zoeken naar een nieuwe heup trapeze. Deze werd ook aangeraden door haar omdat je ondersteuning hebt in je onderrug en omdat het aangrijpingspunt hoger ligt dan bij een zit trapeze. Hierdoor wordt je gedwongen in een andere houding te gaan varen. De juiste dus. Ik ben na een bezoek aan 't coraaltje thuis gekomen met een mystic warrior 2. Deze is lekker stijf en geeft voldoende steun aan mijn rug tijdens het kiten.

Mijn rug is inmiddels weer helemaal goed. Maandag nog één keer terug voor controle maar ik ben de afgelopen twee weken niet meer geweest en het gaat goed ondanks dat ik wel actief bezig ben geweest. De spanning is uit mijn rug en deze blijft er ook uit door een juiste houding tijdens mijn (kantoor)werk en juite belasting tijdens het zeilen en kiten. Het blijft natuurlijk een punt van aandacht maar met wat aanpassingen moet het in de toekomst beter gaan en blijven.

Ik ben iig erg blij want er werd in eerste instantie gezegd dat dit 6 tot 8 weken zou gaan duren! Nu is het alweer helemaal verholpen! Jeuj!

edit: ik wil hier niet de warrior 2 aanprijzen. Een harnas is super persoonsgebonden dus kijk lekker zelf wat je lekker vind zitten!

Highmen 03 October / 2009 / 18:35
Mooi om te horen (lezen)!
Veel succes met je nieuwe trapeze! Smiley

Tot op het water!
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)