Waar opletten 2dehands kite kopen

Door: Lame Reacties: 21 Hits: 3012
Lame 12 October / 2009 / 20:29
Ik vond op dit forum veel informatie over welke kite je moet kopen als beginner. Maar ik kon nergens vinden waar je nou op moet letten als je een 2de hands kite koopt. En dan bedoel ik qua slijtage enzo, om de staat van de kite te bepalen.
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

keesje 12 October / 2009 / 20:34
niet ouder als 2007 2006 op zijn hoogstSmiley

Lame 12 October / 2009 / 20:38
Ja dat snap ik.
Het gaat in dit geval om een 2009 kite, maar ik wil graag weten wat de staat er van is....
Maar als nog bedankt voor je reactieSmiley

BadBrains 12 October / 2009 / 20:57
zowiezo oppompen, bakkie doen en dan kijken ofie niet lek is. evt. scheurtjes/gaatjes in doek, ventielen in orde, als er een bar bij zit kijken of er geen knopen in de lijnen zitten, werkt de safety goed, vraag waarom ie weg gaat. en ik zal best het een en ander vergeten zijn Smiley
Homo Sapiens non urinat in ventum...

dr511 12 October / 2009 / 22:14
hou de kite tegen het licht dan zie je de gaten beter. kijk ook langs de naden schijnt de zon hier zo hard doorheen dat je bruin word dan is de rek er aardig uit.
als de struts in de lengte gestikt zijn bekijk dan goed deze stiksels want deze willen ook uitschuren na verloop van tijd
bij kites die aan de kust gebruikt zijn kun je ook zien hoe dun het doek is bij de leading edge dit komt doordat er zand tussen komt als de kite dan op het strand ligt te klapperen word ie wat dun.
bekijk ook de pigtails zijn deze erg versleten/ gerafeld dan is de kite ook veel gebruikt.
bekijk ook de ventieltjes en de is de kite veel mee geweest op vakantie dan kan de pvc die bij sommige merken gebruikt word uitharden en haarscheurtjes gaan vertonen.
is een kite mee geweest richting de evenaar dan gaat het doek hard achteruit door de uv.
als je kite bridles heeft en katrollen tjek deze ook als ze nl vastzitten door zand dan kan je bridle snel doorslijten.

bekijk ook de depower op je bar en de lijnen als je ze uitrolt kun je op ongeveer een metertje of 5 vanaf de bar een slijtplek zien in de lijnen dit is nl de plek waar de lijnen in elkaar draaien bij rotaties. zijn de lijnen hier erg dun en hebben ze een groot kleur verschil dan kan het zijn dat je wat nieuwe lijntje moet halen.
er zijn merken die van het bovenstaande meer last hebben dan anderen want die zijn gebouwd als consumtie goed en bedoelt om max een seizoen mee te gaan.
voor de meer puntjes die op jouw kite eventueel van toepassing zijn kun je hier op hanglos wel zoeken want iedereen die wat met zijn kite heeft zet het hier toch op.
dan weet je wat nog wat extra aandachts punten zijn.
vergeet ook niet dat er aan je bar en bridles veel te vervangen is maar tjek dan wel of het nog te krijgen is

Ziki Ondergoed, schultenbrau

FerdiH 13 October / 2009 / 04:38

Heel belangrijk is ook om de L-E helemaal na te lopen.
Daar ligt hij vaak op en slijt daar dus ook harder

Zeker als iemand vaak een driftlaunch doet op 't strand

FerdiH had een 5 sterren sessie in Julianadorp met maar liefst 27 - 33 knots op zijn F-One Tribal (2007)

Kitehert 13 October / 2009 / 06:31
kijk naar de eigenaar; wat is het voor een typ?
Dan kan je soms al een inschatting maken hoe er met de spullen is omgegaan.

martin404 13 October / 2009 / 07:42
Als ie zegt dat ie van een oud vrouwtje is geweest, zou ik twijfelen of ie wel te vertrouwen is.
No kite related brand affiliations

dr511 13 October / 2009 / 07:52
heb er zelf ook een
Ziki Ondergoed, schultenbrau

JT_MEEL 13 October / 2009 / 07:59
Voel ook de hele LE na of er daadwerkelijk overal een stuk tube zit, een vriend van mij heeft zo laatst een Naish Boxer (2007) gekocht waarbij we er laatst bij een reparatie achterkwamen dat deze al meerdere keren gesealed was aan het uiteinde van tube...die daardoor 15 cm korter was geworden en dat was opgevuld met een zakje piepschuim balletjes (niet echt bevordelijk voor de vorm van je kite in de lucht).

Nadat je alle door BadBrains, Dr511 en FerdiH's checks heb doorlopen, moet je er eigenlijk ook nog even mee varen om te kijken hoe de kite in actie werkt.
Om een lang verhaal kort te maken: Je kan er beter een uur voor reserveren om zeker te zijn dat je een goede koop doet, je garantie houdt nl. bij de voordeur alweer op.

Curakiter 13 October / 2009 / 10:21
Kopen van een kiteschool is een handige manier om relatief goede kites te kopen. Ze willen van hun spul af, hebben (mits nodig) de goede reparaties verricht en zijn over het algemeen betrouwbaar.

Een goed gesprek met de eigenaar is ook handig. Stel wat controlevragen.

Je alles nakijken tot je er bij neervalt, maar de kleinste scheurtjes en mankementen zijn moeilijk te vinden. Belangrijkste (denk ik) is dat de ventielen niet lek zijn. De rest is in principe makkelijker te fixen/te zien.

Succes!

mkite 13 October / 2009 / 10:48
Ja en heel belangrijk ik zie nog wel eens vrij nieuwe kite met echt een hele oude bar eraan.

Dus niet alleen kite controleren maar ook even kijken of de bar er wel bij hoort.

Sommige mensen verkopen een kite met oude bar omdat ze hun goede bar willen houden.

D-ice 13 October / 2009 / 11:29
Spreek ook altijd gewoon lekker bij die mensen thuis af ipv dat je ergens op een parkeerplaats elkaar ontmoet.

Zo weet je iemand altijd terug te vinden mocht het niet OK zijn.....

Bignelis 13 October / 2009 / 11:45
@ Curakiter: Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je belang hebt bij wat je stelt.

Om nog een toevoeging te doen op je verhaal: van leskites weet je zeker dat extreem veel van de gevergt is! Ontelbare keren neegestort (zowel op land als water), extreem veel vlieguren -> een school staat meer op het water dan de gemiddelde particuliere kiter. Daarmee is het wel zo dat ze schade inderdaad zal herstellen, maar wel met een korte tijdhorizon, een kite hoeft immers maar 1 seizoen mee, want ik ga ervan uit dat de school rekening houdt met een restwaarde die nihil is.

Vraag je vooral af wat je te besteden hebt, hoevaak je gaat varen en waar. Schat daarbij je niveau goed in. Verder vindt ik de reaktie van Dr511 bijna alles zeggen waar je qua materiaal op kan letten.

Als ik spul verkoop vertel ik wat eraan schort en mag het altijd getest worden. Een verkoper die je weinig transparantie geeft moet je altijd aan het denken zetten.
Grote dromers denken. Grote denkers dromen

Bignelis had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 17 - 18 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)

Mario 13 October / 2009 / 14:40
Quote: Bignelis - 13 oktober, 2009 (13:45)
@ Curakiter: Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je belang hebt bij wat je stelt. Om nog een toevoeging te doen op je verhaal: van leskites weet je zeker dat extreem veel van de gevergt is! Ontelbare keren neegestort (zowel op land als water), extreem veel vlieguren -> een school staat meer op het water dan de gemiddelde particuliere kiter.

je weet dan ook zeker dat de naden goed gestikt zijn als ze na die klappen nog goed zijn Smiley
WWW.KITESTUFF.NL

Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

Bignelis 13 October / 2009 / 16:05
Quote: Mario - 13 oktober, 2009 (16:40)
je weet dan ook zeker dat de naden goed gestikt zijn als ze na die klappen nog goed zijn

Ik vraag me dus af of ze dan nog goed zijn..... De check met het zonlicht die Dr oppert....kan daar meer "licht" op laten schijnen

Bignelis had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 17 - 18 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)

Curakiter 13 October / 2009 / 17:52
Quote: Bignelis - 13 oktober, 2009 (12:45)
@ Curakiter: Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je belang hebt bij wat je stelt. Om nog een toevoeging te doen op je verhaal: van leskites weet je zeker dat extreem veel van de gevergt is! Ontelbare keren neegestort (zowel op land als water), extreem veel vlieguren -> een school staat meer op het water dan de gemiddelde particuliere kiter. Daarmee is het wel zo dat ze schade inderdaad zal herstellen, maar wel met een korte tijdhorizon, een kite hoeft immers maar 1 seizoen mee, want ik ga ervan uit dat de school rekening houdt met een restwaarde die nihil is. Vraag je vooral af wat je te besteden hebt, hoevaak je gaat varen en waar. Schat daarbij je niveau goed in. Verder vindt ik de reaktie van Dr511 bijna alles zeggen waar je qua materiaal op kan letten. Als ik spul verkoop vertel ik wat eraan schort en mag het altijd getest worden. Een verkoper die je weinig transparantie geeft moet je altijd aan het denken zetten.

Belang bij wat ik stel? Waar baseer je dat op? Absoluut niet dus........

Ter info: ik ben zelf beginner (nouja, ik kan prima varen en springen & thats it voor nu). Ik heb drie kites, waarvan één nieuw en twee tweedehands. Ik heb goede ervaringen met kitescholen, want daar heb ik ze gekocht. De prijs was ver beneden wat de gemiddelde particulier er voor vraagt (vaak belachelijk overigens!) en heb er tot nu toe goed plezier van gehad. Ze zijn in goede staat, zoals je mag verwachten van normaal onderhouden kites. Los van wat de rest hier in het forum stelt, wijs ik er gewoon op dat (zeker voor het geld) kitescholen de moeite waard zijn.

Bignelis 13 October / 2009 / 18:40
@ Curakiter; ok duidelijk verhaal Smiley top dat jij op deze manier goede spullen hebt kunnen kopen. Dat je een strakkere prijs kan krijgen bij een school is niet vreemd, vaak kopen ze groter (met korting) in en hanteren ze een grotere afschrijving op het materiaal. De "actuele waarde" ligt dan lager en daar kan je als beginner van profiteren.

Voor een particulier die "de volle mep" betaald heeft aan het begin van het seizoen is zo'n prijs moeilijk te evenaren. Om daarmee te stellen dat particulieren teveel vragen voor hun materiaal vind ik niet fair. Het materiaal is immers anders gebruikt en in een andere fase van de technische levensduur. Hierbij heb ik het wel over kites van 1-2 jaar oud, ouder, dan ga je ook daar meer slijtage zien.

Kortom, als je gaat shoppen op de 2e hands markt moet je gewoon weten waar je op moet letten en wat voor product je zoekt. In mijn beleving is je kans op een minder versleten kite bij een particulier kleiner dan een school. Maar hier is het prijsverschil dan ook naar...prijs/kwaliteitsverschil heet dat.

Curakiter 13 October / 2009 / 19:24
@ Bignelis: je hebt zeker een punt. Ik wil ook niet zeggen dat je per definitie wordt belazerd. Maar ik hou van een beetje alle tweedehandjes afgaan, en als bepaalde merk/jaar kites honderden euro's verschillen van elkaar en ze zouden in principe kwalitatief hetzelfde moeten zijn, dan verbaast het me soms wat mensen durven vragen. Maar ik ben het zeker met je eens wat betreft prijs/kwaliteit.

jojo 13 October / 2009 / 19:25
goed voelen aan het doek als het flinter dun is weet je dat er super veel mee gevaren is!
My chicks rocken!

naishkiterbelgium 14 October / 2009 / 13:07
Als er gezegd wordt dat de kite 'zo goed als nieuw' is, gwn ff het doek tussen duim en wijsvinger nemen en horen of het doek nog ritselt -> ook altijd ff checken of de print vh merk er nog volledig op staat...

Kitehert 14 October / 2009 / 21:59
En... check even op dit forum/MP. of hij toevallig niet opgegeven staat als verloren/gejat!Smiley