Leren kiten in Bonaire?

Door: panawillem Reacties: 39 Hits: 4909
panawillem 04 June / 2010 / 09:03
Hi all,

Eerst en vooral begin ik met te bekennen dat ik een totale kite rookie ben. Ik heb enkele malen op een (golf)surfboard gestaan en ben sindsdien eigenlijk mijn hart verloren aan watersporten...alleen kreeg ik er enkel op reis de kans toe...
Nu ziet het ernaar uit dat ik in de zomer van 2010 richting Bonaire verhuis voor 3 jaar. Wat research leerde me dat daar aardig wat gekite wordt,
en enkele zeer leuke spots zijn. Wie van jullie is er ooit geweest? Wat zijn jullie meningen?
Verder lijkt het me niet oninteressant om ginder deze sport te leren (ik heb het nog NOOIT gedaan, en veel tijd om hier de sport op te pakken heb ik niet...ik vertrek namelijk binnen een maandje). Maar ik zie, net als met surfboards, een gigantische diversiteit in materiaal en prijzen.
Aangezien ik van scratch begin lijkt het me verstandig om niet meteen onodig grote kosten te maken? Wat kunnen jullie me aanraden of wat is
jullie mening ivm mijn idee om er ginder mee te starten?
Owja, ik ben 1.82m en weeg -72kg....verdere informatie en raad is altijd welkom!
Ik ben benieuwd!
Alvast bedankt!
Cheers,
Willem

rhino7 04 June / 2010 / 09:27
Ik zou eerst les nemen en kijken of je het wel echt leuk vindt.
En volgens mij kun je daar wel je spulletjes kopen tegen betere tarieven dan in Europa

rhino7 had een 3 sterren sessie in Isla Canela met maar liefst 15 - 17 knots op zijn North Evo (2010)

panawillem 04 June / 2010 / 09:29
Thnx voor het snelle antwoord!

Ik zal volgende week eens een kijkje gaan nemen aan de Belgische kust!
Nu zat ik zelf al te denken dat het ginder eventueel goedkoper is, al was mijn redenatie dat vele merken (kwaliteit) toch automatisch een bepaalde prijs hebben...en Bonaire is vooral op toerisme gericht, waardoor die prijzen niet enorm laag zullen zijn. But we will see

tjaptjoi 04 June / 2010 / 09:34

Yo Willem,

3 jaar naar Bonaire is niet verkeerd! Zelf heb ik daar de afgelopen 6 maanden lesgeven bij kiteboardingbonaire. Dit is de enige kitesurfschool op Bonaire dus hier kan je ook je lessen volgen. Er word daar met aflandige wind en vanuit bootjes les gegeven, vind dit persoonlijk een hele goede manier van lesgeven. Kiteboardingbonaire vertegenwoordigd 3 merken, Best, crazyfly en sinds kort ook Slingshot. Het is misschien gemakkelijk om met één van deze merken te varen, als je eventueel materiaal problemen hebt kan je meteen bij hen terecht. Met jou gewicht zal ik voor op Bonaire een kite zoeken rond de 10m2, zelf weeg ik 80 kg en heb altijd genoeg gehad aan mijn 10m2.

Dude ik wens jou een goede tijd op Bonaire en ik zal je in november vast wel tegenkomen op Kitebeach (Atlantis) want dan zit ik er weer voor een 6 a 7 maanden.

Kitesurfschool Freeriderz www.kitesurfles.net

richardkiter 04 June / 2010 / 10:16
Op dit moment zit Mine Me (Henk Jan) er.

Die is er al meerdere keren geweest en hem kan je alles vragen over Bonaire

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=37920.0

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Dylan 04 June / 2010 / 10:40
ik heb zelf 6 maanden op aruba gezeten en kan je vertellen dat er zeker goed te kiten valt. Van alles en iedereen die ik daar heb leren kennen is duidelijk dat ook bonaire prima te kiten is. Les moet je sowieso nemen, en vanuit daar zal de school je uiterst vriendelijk helpen met het zoeken vans pullen. Uit eigen ervaring zeg ik zelfs dat ze het leuk vinden alles uit te leggen over de verschillende kites etc.

Wat betreft de prijs, het materiaal is ZEKER een stuk goedkoper, dus wacht lekker tot je je lesjes heb gehad daar en schaf dan daar een kite aan. Veel plezier!

posty 04 June / 2010 / 10:43
en je kan daar ook eerst huren voordat je wat koopt!

posty had een 4 sterren sessie in Curacao, St Jorisbaai met maar liefst 16 - 24 knots op zijn Best Kahoona (2009)

panawillem 05 June / 2010 / 12:55
Fantastische antwoorden! Leuk om te zien dat er duidelijk mensen met erg veel ervaring in de ABC eilanden hier zitten.
Het lijkt me tot nochtoe het interessantste om het ginder te leren en dan eventueel eerst materiaal te huren...Maar hebben jullie enig idee wat de prijzen daar zoal zijn?(voor lessen en eventueel een kit te huren?)...Ik ben er tenslotte geen toerist, maar een lokale werkkracht...het budget (zeker na de verhuis) zal dus niet zo groot zijn als dat van een doorsnee vakantieganger.

Ik krijg wel steeds meer de kriebels vrees ik...maar dat is waarschijnlijk eerder een goed teken:-)

Thnx,
Willem

Dylan 05 June / 2010 / 17:12
http://www.kiteboardingbonaire.com/

Hier staat alle prijzen van de school, van lessen tot verhuur.
Nu is het zo dat alle prijzen in dollar zijn, maar er ook in guldens betaald kan worden (meestal). Daar waar ik les gaf op aruba was het zo dat de locale mensen een stuk minder betaalde, was het voor een toerist 100 dollar, betaalde een local 125 gulden. Normaal is 100 dollar tussen de 175 en 180 gulden. Zo krijg je dus een fikse korting op alles. De precieze prijzen van deze school weet ik natuurlijk niet, ben niet met hen bekend. Maar wellicht dat Tjaptjoi er meer over kan vertellen.

Nature 05 June / 2010 / 23:03
Quote: rhino7 - 4 juni, 2010 (11:27)
Ik zou eerst les nemen en kijken of je het wel echt leuk vindt.En volgens mij kun je daar wel je spulletjes kopen tegen betere tarieven dan in Europa

Ben laatst op curacao geweest en daar met een paar gasten van bonaire gesproken.
Er is enkel een importeur van cabrinha op aruba / bonaire zie bovenstaand en dan betaal je natuurlijk de hoofdprijs (eilanden dus logisch)
'Koop hier je spullen dus en neem t liefst ook hier les.
Op bonaire wordt veel gelest met aflandige wind!! Hier heb je de meest relaxte mogelijkheden. leer nu kiten en dan kan je daar lekker verder ontwikkelen.
Cheers
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Dylan 06 June / 2010 / 01:21
nature, dan ben je toch echt slecht ingelicht. op aruba heb je cabrinha, best, naish en north. Best wat keus dus. Verder is het daar een stuk goedkoper dan hier in nederland, dus daar zit je er al helemaal naast. hoe dat precies zit weet ik niet, misschien omdat het minder ver shipping is, maar het is in ieder geval goedkoper dan in nederland. Dat je met aflandige wind les krijgt is absoluut waar, maar voor de lessen liggen er speciale bootjes klaar en já de wind is vlagerig en maakt het wat moeilijk te leren. Neemt niet weg dat het prima te leren is en als je in die wind upwind kan komen kan je dat al helemaal in nederland. heeft dus zo z'n voordeel en z'n nadeel. als je nu net leert kiten hier en je gaat daar zelf lkopen kutten omdat je hier dure lessen heb gehad, kom je in de shit. je komt daar dan nooit upwind en moet je alsnog lessen gaan nemen. het is dus maar net wat je wilt. greeets.

Dylan 06 June / 2010 / 01:21
nature, dan ben je toch echt slecht ingelicht. op aruba heb je cabrinha, best, naish en north. Best wat keus dus. Verder is het daar een stuk goedkoper dan hier in nederland, dus daar zit je er al helemaal naast. hoe dat precies zit weet ik niet, misschien omdat het minder ver shipping is, maar het is in ieder geval goedkoper dan in nederland. Dat je met aflandige wind les krijgt is absoluut waar, maar voor de lessen liggen er speciale bootjes klaar en já de wind is vlagerig en maakt het wat moeilijk te leren. Neemt niet weg dat het prima te leren is en als je in die wind upwind kan komen kan je dat al helemaal in nederland. heeft dus zo z'n voordeel en z'n nadeel. als je nu net leert kiten hier en je gaat daar zelf lkopen kutten omdat je hier dure lessen heb gehad, kom je in de shit. je komt daar dan nooit upwind en moet je alsnog lessen gaan nemen. het is dus maar net wat je wilt. greeets.

tjaptjoi 06 June / 2010 / 06:44

Gewoon lekker gaan lessen bij kiteboardingbonaire en daar kan je ook je materiaal aanschaffen.

Kitesurfschool Freeriderz www.kitesurfles.net

Egtved 06 June / 2010 / 07:47
Ik heb ook lessen gehad bij Kiting bonaire.
Met Best Waroos en ik vond het goede lessen.

Ik zou trouwens lekker wachten met lessen nemen hier in het kouwe water,
als je over een maand in Bonaire zit heb je lessen in zeewater van 25C.
Ik kan je vertellen dat dat aanmerkelijk prettiger is!!!
Veel plezier, het is daar goed vertoeven.

Als je trouwens mazzel hebt en het gaat allemaal door,
dan maak jij nog mee de komende 3 jaar dat je mag kiten op Sorobon...
Ook geen vervelende spot!
Flysurfers: Speed3 19m DLX/Speed 4 10m DLX/Flyboards Radcial4 M/Spleene Door 164 ´06

Woodmaster 06 June / 2010 / 23:35
Quote: Dylan - 4 juni, 2010 (12:40)
ik heb zelf 6 maanden op aruba gezeten en kan je vertellen dat er zeker goed te kiten valt. Van alles en iedereen die ik daar heb leren kennen is duidelijk dat ook bonaire prima te kiten is. Les moet je sowieso nemen, en vanuit daar zal de school je uiterst vriendelijk helpen met het zoeken vans pullen. Uit eigen ervaring zeg ik zelfs dat ze het leuk vinden alles uit te leggen over de verschillende kites etc. Wat betreft de prijs, het materiaal is ZEKER een stuk goedkoper, dus wacht lekker tot je je lesjes heb gehad daar en schaf dan daar een kite aan. Veel plezier!

Op Boca Grandi wel ja maar niet bij de Huts waar de scholen zijn.......Wat een KLOTE spot!!!!!
Vies aflandig en Mega vlagerig.
Vlagerig= bijna windstil en dan ineens ver boven de 20 knopen!
Nog nooit zoveel resceus gezien als daar omdat ze te ever de zee op dreven of crashten na een windstil moment (dubbel geklapte kites).
Ook niet echt verstandig om in die condities les te geven.
Heb er 1 keer gevaren en nog nooit zo gevloekt!
Nee, doe mij maar Boca veel beter/mooier en stabieler.
Alleen niet geschikt voor beginners.
(Tenzij je super beginner bent zoals ik)
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

HJ11 07 June / 2010 / 02:37
Hallo.... lees je reactie net. Wij zijn net weer terug van een maadje Bonaire. Wat een luxe probleem heb jij !!! 3 jaar Bonaire !!!
In jouw geval zou ik in de periode die je nu nog in Nederland hebt geen pogingen meer gaan ondernemen om het kiten onder de knie te krijgen.
www.kiteboardingbonaire.com
is de enige kiteschool op Bonaire en is een prima plek om je eerste meters te gaan maken.
Zoals aangegeven zou je daar tegen een scherpe $ prijs SS, Best en Crazyfly spullen kunnen kopen en is het dus niet noodzakkelijk om die spullen vanuit Nederland zelf mee te nemen. Damn wat zal jij een progressie gaan maken in die periode dat je op Bonaire zit.

Wanneer je nog vragen hebt over Aruba, Bonaire of Curacao dan hoor ik het wel.

Groetjes,

Henk Jan

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

panawillem 07 June / 2010 / 10:35
Zo! Wist echt niet dat Bonaire zo populair was...dacht dat bijna iedereen wel Aruba of Curacao zou kiezen als vakantiebestemming!
Echt enorm hard bedankt voor de goede, snelle en vooral bruikbare informatie...zo moet een forum werken! Petje af!

Aangezien er sommigen onder jullie lange tijd op het eiland hebben verbleven(en ik er helaas nog nooit ben geweest)...zijn er zaken die jullie me echt kunnen aanraden? Zowel ivm het kiten (heb ik bijvoorbeeld telkens een wagen nodig om op de kitespots te komen?) of gewoon ivm het dagelijkse leven ginder? Ik vernam al dat het enorm klein is (15.000inwoners) maar de sfeer en gastvrijheid op en top zouden zijn! Ik ga er overigens heen om les te geven, geschiedenis en beeldende vorming

Alle info, bedenkingen zijn nog steeds welkom want ze helpen me wel degelijk verder!
En euhm, ik heb de indruk dat ik ginder misschien wel wat volk van hier op het forum kan tegenkomen tijdens mijn verblijf ginder

Cheers,
Willem

Woodmaster 07 June / 2010 / 12:37
btw. Bonaire staat ook op mijn lijstje!

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

HJ11 07 June / 2010 / 13:52
Hallo Willem,

Misschien heb je nog wat aan mijn reisverslag uit 2008.
http://www.kitehigh.nl/forum/?topic=31081.0

Bonaire is een mooi, natuurrijk en rustig eiland. Idd weinig bewoners en je komt elkaar overal weer tegen (dus gedraag je ;-)
In de tropen is een auto echt een must.

Have fun !!!

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

Woodmaster 07 June / 2010 / 15:35
Quote: HJ11 - 7 juni, 2010 (15:52)
In de tropen is een auto echt een must.Have fun !!!

Ja klopt als een bus vooral wanneer de stroom uitvalt zodat iedereen in hun auto kan stappen om cruisend over het eiland te genieten van de airco!
(Black out op Aruba vorige week!)

Onbekende gebruiker 07 June / 2010 / 17:10
Gatver, je wilt toch geen les op bonaire... kom bij ons les nemen joh! Wij hebben ook een warme douche op strand!
Egtved 07 June / 2010 / 18:44
Quote: panawillem - 7 juni, 2010 (12:35)
Zo! Wist echt niet dat Bonaire zo populair was...dacht dat bijna iedereen wel Aruba of Curacao zou kiezen als vakantiebestemming!

Het is maar net wat je zoekt... Bonaire is veel authentieker dan Aruba, vind ik.
Ik ben ook op Aruba geweest (daar mijn eerste kitelessen gehad).

Beide eilanden leven natuurlijk van het toerisme, maar op Aruba zie je hagelwitte strandjes, vol met Amerikanen en lange rijden bij de drive-thru´s van Wendy´s, Taco Bell, Mc Donalds etc.

Op Bonaire heb je vooral veel familie restaurantjes, als je zoekt kom je er zelfs een DA-drogist tegen en je hebt daar een stuk minder Amerikanen (tenzij Bonaire even bezocht wordt door een cruise schip) en je hebt op heel Bonaire als ik het goed heb 1 bowling baan en 1 bioscoop waar ze bollywood films draaien...

Op Bonaire moet je gewoon duiken en snorkelen en surfen, meer niet
Flysurfers: Speed3 19m DLX/Speed 4 10m DLX/Flyboards Radcial4 M/Spleene Door 164 ´06

harold 07 June / 2010 / 18:47
Quote: Laura91 - 7 juni, 2010 (19:10)
Gatver, je wilt toch geen les op bonaire... kom bij ons les nemen joh! Wij hebben ook een warme douche op strand!

Haha in Bonaire hebben ze geen douche nodig Laura, daar is het water al 30 graden
iets met vliegers ofzo

Egtved 07 June / 2010 / 20:22
Quote: harold - 7 juni, 2010 (20:47)
Quote: Laura91 - 7 juni, 2010 (19:10)Gatver, je wilt toch geen les op bonaire... kom bij ons les nemen joh! Wij hebben ook een warme douche op strand!Haha in Bonaire hebben ze geen douche nodig Laura, daar is het water al 30 graden

Toch zit er in jouw opmerking een kern van waarheid...
Het appartementje waar ik in zat toen ik voor de 2e keer op Bonaire was, had geen warm water voorziening.
Je moest gewoon om 15 uur in de middag douchen, dan had de zon de waterleidingen buiten voldoende opgewarmd...

De andere keren had ik in de appartementen wel gewoon warm water.

patrick_kiter 08 June / 2010 / 03:45
Het lijkt lekker warm water, maar het nadeel van warm water is dat je gelijk na het douchen weer begint te zweten! Wanneer je een douche met "koud" water neemt heb je nog net genoeg tijd om je aan te kleden, voor je begint te zweten. Echt koud was het pas in de bioscoop, dat was de enige plek op Bonaire waar men een jas droeg. Helaas is deze failiet en gesloten. Maar verder is er naaste kiten, duiken en snorkelen nog zat te doen en te beleven. Voor het kiten moet je inderdaad op atlantis zijn, hier zit ook de kiteschool. Vraag gewoon aan de mensen daar voor info en ze helpen je graag verder. Hee zie je laterrrr