Leren kiten in Bonaire?

Door: panawillem Reacties: 39 Hits: 4908
panawillem 01 July / 2010 / 10:13
Zo, na een laptopcrash back on track...and back online!

Heb nog even een vraagje aan zij die langere tijd (maanden/jaren) in Bonaire hebben verbleven. Waar huren jullie een onderdak of verblijven jullie? Alle mogelijke connecties mogen doorgespeeld worden (en indien prive kan het via mail: wcattersel AT hotmail.com).

Lijkt me wel leuk in dezelfde omgeving te verblijven als enkele kiters en/of jong volk met gelijkaardige interesses.

Binnen 3 weken is het zover, aftellen geblazen!

thnx

Pieces 01 July / 2010 / 20:46
Ik zag laatst ergens staan dat er mogelijk op Sorabon gekite mag worden, als dit zo is dan zit je voor de komende 3 jaar op rozen....

Veel plezier en succes daar. En ga een keer eten bij "It rains Fishes", was echt top toen ik er was (hoop dat ie er nog is).
Redt IJmuiden, eet een zeemeeuw!

mees 01 July / 2010 / 21:42
Willem,
door je vraagstelling krijg je veel reacties uit de commerciele hoek (lees de kitescholen). Als je nog geen kite-ervaring hebt is het handig om eerst een paar lessen te nemen. Bij lessen is het heel prettig als je gewoon kunt staan. Dat is bij Bonaire onmogelijk. Ik ben er net met een maat geweest en de kitespot waar het is toegestaan (Atlantis) is voor beginners gewoon slecht. Koraal/steen aan de kant en dan gelijk diep. Dat verhaal met die bootjes moet je je even voorstellen als jij daar in het water ligt en je kite crasht de hele tijd (wat gewoon gaat gebeuren als je een beginner bent, want dat heeft iedereen gehad). Dat is gewoon niet prettig. Iemand die leert zwemmen smijt je ook niet meteen in het diepe.

Al deze gasten willen jou geen voorlichting geven, maar euro's / dollars / guldens verdienen. Dat mag wel, maar dan moeten ze wel eerlijke voorlichting geven. Eerlijk gezegd denk ik dat ze daar niet om geven, maar alleen aan hun eigen portemonnaie.
Hier in Nl les nemen in ondiep water, bij een goede kiteschool. je spulletjes vervolgens bestellen via internet (en desnoods laten versturen!). Daarna veel vliegerervaring op gaan doen voordat je het water in gaat. Die kiteschool op Atlantis vraag 20 dollar om je op te halen als je mocht afdrijven (en dat gaat zeker in het begin veel gebeuren). Dit terwijl hulp bieden aan iemand in nood zelfs verplicht is en een internationale regel. Hoezo commercieel?

Ik heb vorige week op Sorobon gevaren met mijn maat, maar er kwamen al heel snel mensen om te vertellen dat dit niet mocht. Stond zelfs in de wet wist iemand te vertellen. Nog nooit zulke onzin gehoord. Blijkt, de windsurfschool / plus strandpaviljoen / lees inkomsten is niet gecharmeerd van kitesurfen. Hij heeft enige locals bij het windsurfen die op wereldniveau in freestyle bezig zijn. Het verhaal zou zijn dat de flamingo's verstoord zouden worden. Die zitten er niet, zij zitten in het mangrovegebied er achter. Bullshit dus. Blijkt dat de eigenaar van het paviljoen een dikke vinger in de pap heeft qua bestuur. Zaakje stinkt dus gewoon. Hoezo corruptie?
Gaat dus niet om de sport, of om de promotie van de sport, maar gewoon ordinair om geld (what's new?).

Ga dus, ondanks de korte tijd die je nog in Nl hebt, toch nog eens praten en kijken met kitesurfers hier en praat met ze en doe vooral je eigen indruk op. Het is hier ook zomer, het water is goed te doen en er zijn een hoop goede kitescholen.
Succes

HJ11 01 July / 2010 / 23:16

@ Mees..Ik wil hier toch even op reageren. Allereerst wil ik even zeggen dat ik 0,0 commerciële binding heb.
Er zijn veel mensen die op Bonaire het kiten onder de knie hebben gekregen dus dat is geen probleem gebleken.
Het is er inderdaad diep en er zit koraal als je het water in loopt maar daar is dan ook alles mee gezegd.
De wind is aflandig en je zult afdrijven maar tijdens de lessen heb je volgens mij een 1 op 1 begeleiding van een instructeur met een bootje.
Zolang je les hebt en ook de periode daarna zul echt niet gelijk de hoofdprijs moeten betalen voor een rescue.
Op bijna alle kitelocaties moet je betalen voor een rescue dus zo raar is dat ook weer niet.
Er zijn zelfs landen waarbij ze naar je toe komen varen en wanneer je niet akkoord gaat met het bedrag dan varen ze gewoon weer bij je weg.
Willem gaat over 3 weken, voor een periode van 3 jaar, naar Bonaire !!!!
Waarom zou hij nu nog les moeten gaan volgen in NL??
Het les krijgen en varen in ondiep water heeft inderdaad voordelen maar een nadeel is dat veel kiters zich het bodydragen nooit aan zullen leren.
Don't worry Willem.... Jij hebt waarschijnlijk, vanwege de omstandigheden, binnen 3 maanden meer kite skills dan een gemiddelde/gevorderde kiter.

Nog even een klein opmerking.
Persoonlijk vind ik het niet erg slim dat je op Sorobon bent gaan varen. De locals waren druk bezig om op basis van een proef, bij hoge uitzondering dus, een keer te kunnen varen op Sorobon. Helaas is die proef dus niet doorgegaan en hebben ze niet kunnen laten zien hoe mooi onze sport is. De locale overheid wil gewoon niet inzien hoe belangrijk dit zou kunnen zijn voor de locale economie. In Egypte duiken er tentenkampen en dorpen in de woestijn op die kompleet gericht zijn op het kite surfen. Als ik mij niet vergis heeft bijv El Gouna meer werknemers in dienst dan er mensen op Bonaire wonen. Ik weet hoeveel tijd en energie de locals steken in het feit om goodwill te kweken bij de locale overheid maar zou mij kunnen voorstellen dat ze er niet blij mee zijn geweest als jij zomaar je kite staat op te pompen op Sorobon. Persoonlijk vind ik het dan ook een domme actie.

@ Pieces.."It rains Fishes" bestaat nog steeds.

@ Willem... Het eiland is klein dus je woont automatisch in dezelfde omgeving :-)
Je zult merken dat je heel snel mensen leert kennen en contacten op gaat doen. Het is dus heel goed mogelijk dat je ter plaatse tegen een leuke deal aan zal lopen. Kies dus vanuit Nederland voor de veilige optie en huur iets voor bijv paar maanden met eventueel een optie voor uitbreiding en kijk dan wat er eventueel allemaal op je pad komt.... Have fun

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

mees 03 July / 2010 / 19:44
@Hj11 Een lokale windsurfschool annex strandtenthouder die ook politiek gezien een vinger in de pap heeft schijnt de boot af gehouden. Wat ik verder hoor (ook van locals) dat als je bereid bent om te schuiven er van alles mogelijk is. Wat is nieuw op deze wereld.
Dat er landen zijn waar ze je zo op het water mensen laten liggen als je in nood bent, zegt niets over goed fatsoen en gedragsnormen van die mensen op het water. Dat zegt alleen maar iets over die landen en die mensen. Daar wil ik niet bij horen. Daar horen wij Nederlanders als het goed is ook niet bij. Niet voor die paar dollar.
Daarbij, ik heb niets verpest. De lokale windsurfers vonden het geweldig om met ons op te varen. Geen wanklank gehoord. Ik was 4 dagen op het eiland, waarvan 1 1/2 met wind.. Dat dan een lokale kitesurfschool daar niet gelukkig mee is ... Ik zou dan eens gaan kijken hoe zaken politiek geregeld zijn. Een corrupt zooitje dus, maar dat was al lang bekend. Daar heb ik mij dus niet aan ge-ergerd, kreeg zelfs de thumps-up van een paar lokale kitesurfers. Zij waren benieuwd hoe er op gereageerd zou worden (op het water dus). mensen in dienst van een kitesurfschool, tsja commercieel dus? Niet in het belang van de sport of van de recreanten, maar puur in het belang van jezelf.
Op het water geen wanklank gehoord, op de kant geen wanklank gehoord. Hier wel dus, zegt misschien wel wat. Denk daar maar eens over na.

panawillem 05 October / 2010 / 21:25
Zit ondertussen lekker op Bonaire, Het weer laat ons een beetje in de steek...maar ik word toch steeds meer benieuwd naar dat Kiten.
In het centrum (al ben ik misschien wat blind?) zie ik niet meteen shops die zich associeren met de kitesport....dus kwam ik nogmaals
terecht op www.kiteboardingbonaire.com. Die prijzen zijn me toch behoorlijk (5x3 hours-$960) dus vroeg me af of iemand weet waar dit
eventueel goedkoper zou kunnen? ...even ter informatie: ik heb geen eigen gear, heb zelfs nog nooit een kite vastgehad :-)

Verder vroeg ik me af of er nog forumleden zijn die lange tijd op Bonaire verblijven? Dan kunnen we eventueel eens afspreken en kan ik eens
een kijkje komen nemen hoe alles in zijn werk gaat?

frank82 05 October / 2010 / 21:59

Na 9 uurtjes 1 op 1 les snap je het echt wel hoor, zeker op het vlakke water van bonaire. Je kan dan zelfstandig gaan klooien en de school vist je wel uit t water indien je niet terug kan komen. Denk niet dat ze je meteen de hoofdprijs vragen als je net bij hun les gehad hebt.

vroef 05 October / 2010 / 22:02
Hoi Pana,

Ik ben regelmatig op Bonaire te vinden en kitesurfingbonaire is de enige waar je terecht kan!
Je zit echter wel in de verkeerde tijd nu. ze hebben daar voor het eerst sinds het bestaan van bonaire al maanden slechte wind.
Bedenk na regen komt zonneschijn. ook al regent het nu wel lang en hard!
Bonaire is wel een veilige plek om te leren, je kan immers nergens tegenaan botsen met aflandige wind!

veel plezier daar

vroef had een 0 sterren sessie in Muiderberg met maar liefst 12 - 16 knots op zijn Naish Torch (2013)

ivovankasteel 06 October / 2010 / 08:51
Hoi pana, ben deze zomervakantie naar bonaire geweest voor 3 weken en bedoeling was om te gaan kiten. Heb helaas heel erg pech gehad want van de 3 weken had ik 2dagen wind. Dus heb de rest van mijn vakantie moeten opvullen met het rondhangen op bonaire en klinkt misschien heel verwend maar was het al vrij snel zat. Het eiland zelf is niet mooi, er valt weinig te beleven en alles is er super duur omdat alles wordt geimporeerd uit het buitenland.
Het enige waar je het dus voor moet gaan doen is kiten/duiken. Het is gelul dat je op sorrobon mag kiten dat is alleen voor windsurfers toegestaan, kiten mag daar nu niet en waarschijnlijk nooit niet meer. er is 1 kitespot en dat is Atlantis daar zit ook die kiteschool. Super chille gasten dat zeker maar vond de spot ook niet super relaxed. Je bent heel erg afhankelijk het is aflandige wind dus zeker als je beginner bent en er gaat iets mis moet je vaak opgehaald worden met de boot (kost 20dollar per keer) waar je het water in moet stappen ligt veel koraal en het word na 4meter dat je het water in loopt diep. Als ik het goed heb is wind seizoen van december-juni daarna word ie wat minder. Als je gaat super veel plezier maar denk er wel goed over na!
Blade kiteboarding promo rider

ivovankasteel 06 October / 2010 / 08:53
Oeps niet gelezen dat je er al zat

tommieboy 06 October / 2010 / 09:23

Das kut Ivo dat je maar 2 dagen wind had... beter volgende keer Brazil, niks klagen over de wind, niks klagen over aflandige wind, niks klagen over waar en wel je niet mag varen...... Bonaire is gewoon kundig voor windsurfers, en dikke pech dat wij kiters daar dan niet mogen varen.... er zijn nog 10.000 andere plekken op de wereld waar het ook goed is of misschien zelfs nog beter! Wel jammer dat je maar 2 dagen wind had.... dik vergierd zeker....:(

Volgende keer gewoon naar JDV..
North Vegas 7,9 &12m2 2012North Select 132x40,5 2010North Wam 6'0'' 2012

ivovankasteel 06 October / 2010 / 19:15
doen we

wouter 06 October / 2010 / 19:25
hoi,ik ben zelf vorige winter in Bonaire geweest en er heerlijk gekite !!

Als ik jou was zou ik naar kiteschool (kitesurfing bonaire ) gaan. de eigenaar is Rowan,super chille dude en een heel leuk team van kite instruteurs om hem heen,die je zeker heel wat bij willen brengen en op een leuke en veilige manier .

ik zelf ben van de winter hopelijk weer van de partij om lekker te gaan rocken

groeten Wouter.

Lars_023 08 October / 2010 / 06:27
Vrees dat voor de Antillen en de rest van het gebied dit jaar geldt : "afwijkend van de normale waarden"

Brabbelt iets met La Nina....http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/seizoensverwachting/#actueel

Lars_023 had een 4 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 26 - 37 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

panawillem 08 October / 2010 / 15:18
Prima! Super bedankt kiters out there!
Heb net even gemailt met kiteboarding Bonaire. Hopelijk sta ik binnenkort (als de wind het toelaat) voor het eerst te vliegeren

Ik hou jullie op de hoogte (misschien leuk voor nog andere beginners).

Cheers,
Willem