Kitesurf verbod op Alkmaarder en Uitgeestermeer

Door: richardkiter Reacties: 19 Hits: 2124
richardkiter 29 June / 2010 / 08:41

Net gehoord op Radio Noord Holland

Vanaf nu geldt er een kitesurfverbod op het Uitgeester en Alkmaardermeer

Wordt aangegeven met borden.

In het begin wordt er gewaarschuwd en daarna worden er boetes uitgedeeld.

Het kitesurfen werd te gevaarlijk voor de andere recreanten

Een ieder die hier kite is dus gewaarschuwd
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

PhilipS 29 June / 2010 / 09:12

Blade

PhilipS had een 4 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 35 knots op zijn Blade Trigger (2011)

C0G 29 June / 2010 / 09:16
WELKE andere recreanten???
De windsurfers? Die zijn relaxed, nooit problemen mee. Verder heb ik (op het uitgeestermeer) nog nooit een andere recreant waargenomen.

Het uitgeestermeer is een niet al te prettige spot, maar wel een uitkomst voor een korte sessie met NO. Balen als het daar niet meer 'gedoogd' wordt!

C0G had een 4 sterren sessie in Castricum aan Zee met maar liefst 20 - 26 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

C0G 29 June / 2010 / 09:17
vreemde dubbelpost.

C0G had een 4 sterren sessie in Castricum aan Zee met maar liefst 20 - 26 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

-DAVE- 29 June / 2010 / 09:22
Het was ALTIJD al verboden..... maar werd min of meer gedoooogcht.

Anyway, je mist er niks aan, want kiten gaat daar gewoon echt poepiekakkiepissie
vooraal met die vlagerige paardepeniswind daar, en de ziekelijk, gevaarlijke opstart -en landingsplaatsen met zesduizend obstakels.
Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

netraam 29 June / 2010 / 09:53
Het staat ook in het NH Dagblad; was toch zeker wel een fijne spot voor de avondjes waarop je ff wil kiten zonder n uur naar het hoge noorde rijden te moeten met NO,.. het werd wel steeds drukker maar een gevaar voor anderen? Zal wel weer iets met vogels te maken hebben...... dag spot het was een mooie tijd met vlakke stukken bij de kant!

netraam had een 3 sterren sessie in Schellinkhout met maar liefst 15 - 20 knots op zijn North Rebel (2010)

Woodmaster 29 June / 2010 / 10:24
Niet de meest ideale spot maar maar wel goed te varen en mooie omgeving!
Jammer!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

TMK 29 June / 2010 / 11:01

nou worden de andere spots nog drukker..
Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

richardkiter 29 June / 2010 / 13:02
http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=110341&tijdlijn=1

Kitesurfverbod voor Alkmaardermeer
ALKMAAR Op het Alkmaarder- en Uitgeestermeer mag niet meer worden gekitesurft. De steeds populairdere watersport, surfen met een vlieger, is te gevaarlijk voor andere watersporters, vinden de toezichthouders van het Recreatieschap.

Daarnaast zou de rust van weidevogels worden verstoord. Het kitesurfverbod staat met borden aangegeven. Kitesurfers die toch gaan kiten worden aangesproken en in een later stadium beboet.
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

C0G 29 June / 2010 / 13:10
Nou Moe, zaten jullie ook allemaal op het uitgeestermeer?

mkite 29 June / 2010 / 13:48
En weer meer belasting op andere spots omdat al die kiters toch ergens heen moeten dus ook weer meer risico's op andere spots omdat het drukker wordt en dus weer meer kans dat daar dus ook iets mis gaat waardoor er weer een spot gesloten wordt enz, enz.

Wanneer nou eens positief nieuws dat kiters gezien moeten worden als vreemde vogels en daarom dus ook beschermd moeten worden en altijd in vogelnatuurreservaten mogen kiten.

SKdB 29 June / 2010 / 14:24
Was wel ok spot om te kiten mooie sessies gehad............

Dan maar ijselmeer, volgende keer.

SKdB had een 3 sterren sessie in Bergen aan Zee met maar liefst 12 - 16 knots op zijn Peter Lynn Charger (2010)

srvrooij 29 June / 2010 / 14:44
Stout hoor met aflandige wind..
Peter Lynn / Lieuwe / Humanoid

idefixe 29 June / 2010 / 15:18
Op zowel het Alkmaardermeer als het Uitgeestermeer is het BPR van toepassing. Dus het was off inderdaad al verboden.
Er zijn bij de beheerders van deze wateren meerdere klachten binnen gekomen betreffende het kitesurfen.
Regelmatig vind je op locaties als deze veel ongeschoolde kitesurfers die op kleine watertjes staan te klooien. ( met uitzondering van de mensen die WEL weten waar ze mee bezig zijn)
Kitesurfen op kleinere locaties met veel andere recreanten / gebruikers is nu eenmaal niet een optimale combinatie. Er wordt vaak veel aangekloot op dit soort plasjes met de nodige ( en vaak geheel terechte ) klachten.
Na de invoering van het Natura 2000 gebeuren zullen wij vanuit de NKV wat meer tijd krijgen om onze aandacht ook op dit soort locaties te richten.
Een oplossing zou bijvoorbeeld eventueel kunnen zijn om het kitesurfen hier in ieder geval geperiodiseerd toe te staan ( herfst, winter, vroege voorjaar)
Jammer voor de mensen die WEL verantwoord bezig zijn geweest op deze locaties. Agendapuntje voor de toekomst..........

Slingshot , Gibbon

Djee 29 June / 2010 / 16:26
Quote: mkite - 29 juni, 2010 (15:48)
En weer meer belasting op andere spots omdat al die kiters toch ergens heen moeten dus ook weer meer risico's op andere spots omdat het drukker wordt en dus weer meer kans dat daar dus ook iets mis gaat waardoor er weer een spot gesloten wordt enz, enz.Wanneer nou eens positief nieuws dat kiters gezien moeten worden als vreemde vogels en daarom dus ook beschermd moeten worden en altijd in vogelnatuurreservaten mogen kiten.

Dit zal 100% meevallen, werd/wordt niet veel gekite.
Erg jammer voor de locals die hier met oost lekker een paar rakjes konden maken.
1 van de nadelen van de groeiende sport.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

mkite 30 June / 2010 / 05:46
Ach blijf het gewoon jammer vinden dat er nooit eens een bericht bij staat dat er spots bij komen.

sandervdv 30 June / 2010 / 20:15
Het was al min of meer verboden, maar blijkbaar is er aanleiding geweest om dit nog eens duidelijk via de media te verspreiden.

Ik heb er dit jaar een fijne sessie gehad vanaf 't eiland de Onderlinge. Waar je normaal vanaf 't land start weet ik niet maar 't is denk ik nooit een goede spot geweest voor beginners.

Maar inderdaad erg jammer dat de ruimte voor kitesurfers enkel wordt beperkt, terwijl er alleen maar kiters bijkomen.

F-one Bandit Dos 10m2 | F-one Bandit III 8m2 | F-one TX | http://twitter.com/sandervdv

C0G 01 July / 2010 / 17:58
Klachten van wie? Dat kan dus toch alleen maar de windsurfers zijn, want dat zijn de enige andere recreanten daar.
Die hadden dus genoeg van ons.

En okee, er zaten ook wel 's echte ontzettende kneuzen te rotzooien, dan kon je gewoon niet uitvaren omdat er zo'n figuur middenin de enige startplek dreef.
Maar daar hadden alleen andere kiters last van.
Ik ben best wel kwaad eigenlijk, de volgende spot voor NO is een uur rijden, dat lukt mij doorgaans niet, dus dit gaat echt sessies kosten.

emielkruisdijk 01 July / 2010 / 20:01

Zeilboten?

C0G 02 July / 2010 / 07:56
Heb ik er inderdaad wel 's 1 van gezien. In de verte.
Ahwell, het was eigenlijk al verboden, en zo gaat 't nou eenmaal. Ik ben gewoon m'n spot kwijt en daar baal ik van. Nix aan te doen. Ik hou wel op met miezeren.