krakende schouders

Door: netraam Reacties: 38 Hits: 5794
netraam 12 August / 2010 / 08:54
Hey

Ik krijg sinds begin dit seizoen steeds meer last van krakende schouders en armen. Met welke beweging dan ook zonder belasting kraakt het aan alle kanten.

Nu zegt de visio dat het overbelasting is en ik rustig met weinig gewicht mijn schouders/armen/bovenrug moet bijtrainen.. en het eigenlijk rustig aan moet doen.

Waar ik benieuwd naar ben is of dat ik nu zo gammel ben of dat andere deze klachten ook wel eens hebben (gehad) en hoe je er vanaf bent gekomen

Thanks

netraam had een 3 sterren sessie in Schellinkhout met maar liefst 15 - 20 knots op zijn North Rebel (2010)

larsdemo 12 August / 2010 / 09:04
mietje

Ik heb ook last van mn schouder armen en nek kga volgende week ook naar een visio.
All We Do Is Kiteboarding

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

Rolfjes 12 August / 2010 / 09:06
Ik heb ook een beetje 'last' van krakende schouders, maar dat zijn eerder de omstanders die raar kijken als ik eventjes kraak.

Verder mis ik wat kraakbeen in mn rechterknie, dat moet weer bijgroeien maar komt wel terug, schijnt niks aan te doen te zijn.

Ach ik overleef het wel, as long as I can kiteboard!
Core Riot XR³ 7m² // Core Riot XR² 10m² // Core Fusion

Rolfjes had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 14 - 20 knots op zijn Core Riot XR (2010)

netraam 12 August / 2010 / 09:06
thanks ik voel me al een opa misschien moet ik mn boardoffs maar staken of meer spinazie eten

netraam had een 3 sterren sessie in Schellinkhout met maar liefst 15 - 20 knots op zijn North Rebel (2010)

kobrin 12 August / 2010 / 09:13

Eind juni liep ik een lichte hernia in mijn nek op, hard crashen doet geen deugd.Zeker niet als dertiger.

Een keer of 5 naar de fysio geweest en een maand niet gekite.

Was geen probleem want er was bijna geen wind

Luister naar je lichaam, gun het wat rust en daarna kan je weer beulen
www.aboards.eu

kobrin had een 3 sterren sessie in Oosterschelde - Oesterdam met maar liefst 17 - 21 knots op zijn Ozone Catalyst (2014)

rolandpeelen 12 August / 2010 / 09:15
Kan meerdere dingen zijn! Ik heb dat al sinds dat ik een jaar of 11 ben. Mijn doktor heeft me verteld dat ze knoepen omdat er spieren over elkaar rollen (sterkere rollen over de zwakkere heen). Kon geen kwaad volgens hem

Quazie 12 August / 2010 / 09:35

Ik heb door kiten met weinig wind met een relatief zwaar sturende kite (torch 14m) een lichte "kiters elbow" opgelopen, een variant van een tennis arm. Door het telkens moeten insturen van de kite heb ik daarmee de laterale epicondyle overbelast. Rust nemen was een van de weinige oplossingen.
Verder ben ik meteen gestopt met underpowered kiten, met die zwaarsturende 14m althans. Ook heb ik m'n bargreep aangepast; ik houd m'n duimen, net als de rest van m'n vingers aan de bovenkant van de bar, ipv er onder. Dit schijnt een natuurlijkere houding te zijn en minder belastend voor de laterale epicondyle. Armen en schouders bijtrainen is mij ook geadviseerd idd, maar dan wel pas als de symptonen volledig zijn verdwenen, omdat dit de kans op nieuwe overbelasting groter maakt.
wh0000ii

Quazie had een 3 sterren sessie in Bergen aan Zee met maar liefst 22 - 34 knots op zijn North Rhino (2005)

Rickushki 12 August / 2010 / 09:42
Wat ik graag wil weten is of het kraken van de schouder ook pijn doet
Dit kan namelijk een groot verschil maken in wat het zou kunnen zijn!
(Bijna afgestudeerd fysiotherapeut)
Liquid Force Kiteboarding

rubenkoster 12 August / 2010 / 10:18
Visio...?
Zei de fysiotherapeut er niet bij hoelang het nog duurd en hoe je er van afkomt...?

rubenkoster had een 4 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 19 - 25 knots op zijn F-One Bandit III (2010)

netraam 12 August / 2010 / 10:27

Quazie: denk dat ik daar wel wat mee kan met die kiterselbow, zo te lezen na wat googlen komt dat goed overeen met wat ik heb!

Rick: echt pijn is het niet meer een soort verzurende pijn in de aanhechtingen v/d armen (elleboog , pols) wat weg gaat na wat rek en strek oefeningen. In de schouders is het vooral gekraak maar geen pijn. Wel in de nek wat weggaat na wat draaien en rekken
Weet jij misschien een trainingsschema wat hiervoor geschikt is?

Het lijkt erop dat de jaartjes gaan tellen en alleen kiten en bier drinken niet genoeg is om een beetje in vorm te blijven
De eerste 2 fitnessessies zitten er ieder geval op met weinig gewicht.... om het op te bouwen.

Martijnvh 12 August / 2010 / 10:53
Bouw het idd rustig op en train niet te vaak in de week, laat je spieren herstellen.. Anders helpt het alsnog niks.

Ik heb ook een tijdje teveel achter elkaar mn nek en schouders getraind, bij bepaalde bewegingen kraakte het toen ook. Na even rusten was het weer weg. Dus niet te snel!

Stuiver 12 August / 2010 / 11:09
neem is een massage. werkt ook super.

martin404 12 August / 2010 / 11:16
Mijn schouders en rugspieren voelen, door al de training die ze in de laatste 2 jaar intensief kitesurfen hebben gehad, juist steeds beter.

Ik ben vorige week toevallig wel net begonnen om mijn borstspieren voorste en bovenste schouder spieren met gewichten bij te trainen.
Het is nooit verstandig om je lichaam al te eenzijdig te trainen/belasten en Kiten is toch voornamelijk hang en trek werk.
Kiten traint zo'n beetje je hele lichaam, behalve de spieren in je bovenlichaam waar je mee "duwt"

Dit zal de klachten die jij beschijft waarschijnlijk niet veroorzaakt hebben, maar het is wel iets om rekening mee te houden, als je serieus gaat fitnessen.
Om de "kite spieren" zonder overbelasting te trainen, zijn de roei-apparaten uitermate geschikt.

PS. Goede voeding kan ook nooit kwaad. (die biertjes vallen daar niet onder)
No kite related brand affiliations

Morres 12 August / 2010 / 12:20

1biertje is toch twee boterhammen?

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

lorenzolamaz 12 August / 2010 / 12:26

Zoals als gezegd zal wat musculaire training wel een oplossing bieden. Zo te horen kan je ook last hebben van droge gewrichten. Hier bestaat medicatie voor. bijvoorbeeld "glucosamine".

Woodmaster 12 August / 2010 / 12:37
Boksen of kickboksen of beide.
Betere tip kan ik niet geven!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

netraam 12 August / 2010 / 12:39
Mijn Fysio inderdaad ; die gaf aan dat ik ook hyperflexibel ben wat i.c.m. overbelasting, van de ene spieren en onderbelasting van de andere(wat Ruben en Martijn404 ook bevestigen), niet echt ideaal is.. alleen verder dan dit advies en het losmaken van de knopen kom ik bij m'n Fysio niet

Nu hoop ik dat de fitness me kan helpen met een goed trainingsschema en anders moet ik het doen met de tips en info van fora!

ps. ik heb inmiddels al iets gezien wat ook niet geheel vervelend is om naar te kijken http://www.vimeo.com/6526631

martin404 12 August / 2010 / 12:41
Quote: Morres - 12 augustus, 2010 (13:20)
1biertje is toch twee boterhammen?

Het verschil zit hem niet in de hoeveelheid koolhydraden, maar in hoe snel je lichaam ze opneemt.
Voordat je maag die (laten we zeggen) 2 boterhammen verteerd heeft zijn we al weer een uurtje of 2 verder.
De suikers die daar inzitten worden dus langzaam afgestaan en door je lichaam gebruikt.
In die tijd zul je ook weinig trek hebben en ook niet zo'n behoefte hebben om nog eens 10 boterhammen naar binnen te werken.

Dat biertje (of die mars, of blikje frisdrank) hoeft practies niet verteert te worden.
Al de suikers die er in zitten komen dus in 1 keer voor je lichaam ter beschikking.
Je lichaam heeft op dat moment helemaal niet zoveel suikers nodig (tenzij je net een uur of 2 keihard gesport hebt), dus het zet die suikers automaitisch om in lange termijns brandstof = vet.

Als je een tijd lang weinig voedsel kunt vinden, is die opgespaarde hoeveelheid energie in de vorm van vetten erg handig, maar met een supermarkt om de hoek komt de moderne mens niet zo vaak meer in die situatie.

Woodmaster 12 August / 2010 / 12:54
Nogmaals een completere training is er niet! Beter en efficienter dan fitness!!!!

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

martin404 12 August / 2010 / 13:22
www.mannen-gezondheid.com/

www.fitnessnet.nl/fitnessnet.nl/informatie/fitness-oefeningen/fitness-oefeningen.html

www.fitnessnet.nl/fitnessnet.nl/informatie/sportvoeding/sportvoeding.html

Ik post deze sites maar moet wel waarschuwen voor al de reclames en adviesen over Creatine of voedings en vitamine suplamenten.
Daar verdienen deze sites jammer genoeg hun geld mee, maar die verhalen moet je niet geloven !!!

Alleen als je zo ver bent gekomen dat je een enorm overdreven hoeveelheid spiermassa hebt gekweekt, kan het zijn dat je hier profeit van hebt.
Dan heb ik het dus echt over van die enorme lompe gorilla's of wielrenners die 8 uur per dag trainen.

Ieder ander mens heeft aan normale voeding ruim voldoende. Ook als hij hard traint.
Al merk je dat je ergens tekort aan hebt, dan betekent dat simpleweg dat je blijkbaar ergens te weinig van eet.

Als kitesurfer wil je ook niet een te grote spiermassa.
Een renner heeft ook geen enorme dikke benen maar zijn wel enorm getraind.
Als kitesurfer wil je langgerekte, flexibele en explosieve spieren kweken.
Grote spierbobbels zitten alleen maar in de weg en zijn niet effectief voor wat wij er mee willen.

Als je een voorbeeld wilt van een voor ons doel perfect getraint lichaam, kun je denk ik het beste naar profi zwemmers kijken.
Zien er super goed uit, maar hebben nergens te veel van.

netraam 12 August / 2010 / 14:19
thanks for the tips - ik moet alleen zeggen dat het lastig is om na het kiten niet voor een biertje en een snelle hap te gaan wel ben ik gestopt met roken sinds 2 weken dus dat is een begin.... naast Centrum a-z ben ik niet van plan met middeltjes me in vorm te krijgen..

wanneer ik via de fitness een trainingsschema heb gemaakt (ben van plan dat samen met iemand van het finess en het Sport Medisch Adviescentrum te doen) dan post ik dat !

Woodmaster 12 August / 2010 / 14:38
Quote: martin404 - 12 augustus, 2010 (15:22)
www.mannen-gezondheid.com/www.fitnessnet.nl/fitnessnet.nl/informatie/fitness-oefeningen/fitness-oefeningen.htmlwww.fitnessnet.nl/fitnessnet.nl/informatie/sportvoeding/sportvoeding.htmlIk post deze sites maar moet wel waarschuwen voor al de reclames en adviesen over Creatine of voedings en vitamine suplamenten.Daar verdienen deze sites jammer genoeg hun geld mee, maar die verhalen moet je niet geloven !!!Alleen als je zo ver bent gekomen dat je een enorm overdreven hoeveelheid spiermassa hebt gekweekt, kan het zijn dat je hier profeit van hebt.Dan heb ik het dus echt over van die enorme lompe gorilla's of wielrenners die 8 uur per dag trainen.Ieder ander mens heeft aan normale voeding ruim voldoende. Ook als hij hard traint.Al merk je dat je ergens tekort aan hebt, dan betekent dat simpleweg dat je blijkbaar ergens te weinig van eet.Als kitesurfer wil je ook niet een te grote spiermassa.Een renner heeft ook geen enorme dikke benen maar zijn wel enorm getraind.Als kitesurfer wil je langgerekte, flexibele en explosieve spieren kweken.Grote spierbobbels zitten alleen maar in de weg en zijn niet effectief voor wat wij er mee willen.Als je een voorbeeld wilt van een voor ons doel perfect getraint lichaam, kun je denk ik het beste naar profi zwemmers kijken.Zien er super goed uit, maar hebben nergens te veel van.

Ben ik het niet met je eens 404!!!!!!!!!!!
Ik heb zelf een aantal jaren wedstrijden gedraaid (Kickboksen) en heb geregeld een kuurtje creatine gedaan.
Met of zonder was duidelijk te merken zowel in de duur als in de kracht trainingen en in het herstel!
Als je topsport bedrijft merk je wel degelijk verschillen in het gebruik van voeding/rust ed

idefixe 12 August / 2010 / 14:46

Ik ben al wat ouder, drink een aardig biertje en er kraakt helemaal niets ( op m'n bed na dan)
Ik zeg: neem een biertje
Slingshot , Gibbon

Woodmaster 12 August / 2010 / 14:59
Quote: idefixe - 12 augustus, 2010 (16:46)
Ik ben al wat ouder, drink een aardig biertje en er kraakt helemaal niets ( op m'n bed na dan)Ik zeg: neem een biertje
Euh... tjsa.... Dat kan natuurlijk ook hehe

dapee2 12 August / 2010 / 14:59
er is niets, wat met bier niet over gaat!

dapee2 had een 4 sterren sessie in Domburg met maar liefst 25 - 26 knots op zijn Naish Pivot (2023)