lijnen uitleggen up of downwind.....

Door: Martijn767 Reacties: 47 Hits: 5508
Martijn767 20 August / 2010 / 13:28
Ik las laatst de eerste (gefeliciteerd!) Rabbit user manual.

Daarin wordt sterk aan bevolen om de lijnen downwind uit te leggen (zonder uitleg trouwens).
Why? Ik leg ze altijd upwind uit eigenlijk. Werkt prima.

Wat zijn de voordelen van downwind?
sponsored by: ME, Myself and my Employer (giving me time at Sal, Cabo Verde :) )

Martijn767 had een 4 sterren sessie in Cape Verde, Sal met maar liefst 15 - 22 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

idefixe 20 August / 2010 / 13:32

Door je lijnen achter de vlieger uit te lopen / aan te sluiten, zie je wanneer je je bar oppakt precies hoe de lijnen naar de vlieger lopen.
Aan de andere kant: er zijn bakken met mensen die altijd hun lijnen naar voren uitleggen en nooit een foutje maken.
Slingshot , Gibbon

Stuiver 20 August / 2010 / 13:37
ik doe eigenlijk ook altijd downwind. geen bijzonder voordeel denk ik. behalve dat je inderdaad je lijnen volledig kan nalopen of ze goed liggen. voor als je bijv. alleen moet launchen omdat de rest al op t water staat.

eigenlijk zonder reden. ben ik zo gewend...

Djee 20 August / 2010 / 13:39
kan beide ik doe altijd upwind, waarom? is me zo geleerd, is het erg druk doe ik het ook downwind maakt me niet uit.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

kobrin 20 August / 2010 / 13:53
Downwind je lijnen uitleggen is ook veiliger voor diegene die je kite oplaat.

Deze persoon hoeft niet tussen je lijnen te gaan staan om de kite vast te nemen.
www.aboards.eu

kobrin had een 3 sterren sessie in Oosterschelde - Oesterdam met maar liefst 17 - 21 knots op zijn Ozone Catalyst (2014)

Marc_87 20 August / 2010 / 13:57
Ik leg mijn lijnen altijd upwind. Ik heb dit denk ik over genomen van vroeger.
Toen ik lekker ging powerkiten altijd.

En voor mij zijn er geen voordelen. Vind downwind altijd klote voor als het
hard waait. Gaan de lijnen niet zo makkelijk op de grond liggen.
Powered by Flysurfer

Herrie 20 August / 2010 / 13:59

Downwind vind ik makkelijker omdat de lijnen dan worden geholpen door de wind en heb je wat minder last van gedraaide lijnen. Wat jij wil!
Cheers! Herrie

Herrie had een 5 sterren sessie in Prea met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Smoke (2012)

larsdemo 20 August / 2010 / 14:12
Wat een rare gewoonte in leg mn lijnen altijd uit naar de plek waar ik mn kite ook zou gaan oplaten.
Ik loop mn lijnen uit knoop ze aan mn kite en loop dan nogmaals mn lijnen uit vanaf mn kite naar mn bar en dan pak ik mn bar en launch.
All We Do Is Kiteboarding

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

larsdemo 20 August / 2010 / 14:13
Get ready for the launch

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

bart13 20 August / 2010 / 14:25
Het voordeel van upwind is dat ik me bar niet andersom neer hoef te leggen en als ik het upwind doe kan ik ook gewoon overzichtelijk mijn lijnen zien?

Maar ik gebruik beide, ik laat mijn onderbroek bepalen heb ik een effen boxer aan doe ik het downwind heb ik een gestreepte aan doe ik het upwind.

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

robzon 20 August / 2010 / 14:32
Ik maak eerst mijn lijnen vast aan mijn kite en rol hem dan strak downwind uit. 90% van de tijd zitten ze dan meteen goed en hoef ze helemaal niet uit te lopen. Je kan dan ook echt goed zien of ze wel goed zitten.
Je bar zit dan wel verkeerd om, maar dat gaat vanzelf wel goed als je hem oplaat.

Woodmaster 20 August / 2010 / 14:34
Wat is downwind en upwind?
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

larsdemo 20 August / 2010 / 14:40
Downwind is de richting waarin je je kite down laat
Upwind is de richting waar je je kite up laat

Dylan 20 August / 2010 / 14:41
Ik doe hetzelfde als Larsdemo zegt. Behalve als ik mijn kite zelf op ga laten, dan leg ik ze downwind uit. Op die manier weet ik zeker dat de lijnen goed zitten. Soms is het druk en liggen de lijnen upwind, dan leg ik ze upwind uit. Het maakt allemaal niet zoveel uit.

Martijn767 20 August / 2010 / 14:57
Zoals ik al dacht zit er dus geen goede reden achter.
Ik launch heel vaak zelf en leg ze altijd upwind uit.
Het enige voordeel dat er is met zelflaunch en downwind is dat je lijnen altijd goed onder je kite door lopen, met upwind heb je de kans dat je achterste lijn om de punt blijft hangen.

naja tnx iig!!!
sponsored by: ME, Myself and my Employer (giving me time at Sal, Cabo Verde :) )

Martijn767 had een 4 sterren sessie in Cape Verde, Sal met maar liefst 15 - 22 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

SSFUEL 20 August / 2010 / 15:18
Downwind uitlopen is veiliger om de simpele reden dat je de vlieger naar de rand van het windraam moet lopen om hem op te laten. Als je je lijnen upwind uitloopt ligt de kite op 6 uur. Vollebak in de powerzone dus!! Ik loop mijn lijnen altijd downwind uit tenzij daar geen ruimte voor is maar dan kun je je ook beter afvragen of je daar dan wel moet gaan varen.

Succes en houd het veilig!
Beste kwaliteit lijnen per set van 20 of 25 meter € 89,95. Customize lijnlengtes geen extra ko

bart13 20 August / 2010 / 16:02
Quote: SSFUEL - 20 augustus, 2010 (17:18)
Downwind uitlopen is veiliger om de simpele reden dat je de vlieger naar de rand van het windraam moet lopen om hem op te laten. Als je je lijnen upwind uitloopt ligt de kite op 6 uur. Vollebak in de powerzone dus!! Ik loop mijn lijnen altijd downwind uit tenzij daar geen ruimte voor is maar dan kun je je ook beter afvragen of je daar dan wel moet gaan varen.Succes en houd het veilig!

Als je je lijnen uitloopt zit je er nog niet aan vast.... ongeacht of je ze up of down doet lopen moet je toch.

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

Djee 20 August / 2010 / 18:02
Quote: Woodmaster - 20 augustus, 2010 (16:34)
Wat is downwind en upwind?

Downwind is die kant die je altijd opgaat als je gaat kiten en upwind is die kant die je moet oplopen als je terug wilt naar je begin punt
Morgenmiddag ijmuiden of wijk ?
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Bruno 20 August / 2010 / 18:35
Quote: SSFUEL - 20 augustus, 2010 (17:18)
Downwind uitlopen is veiliger om de simpele reden dat je de vlieger naar de rand van het windraam moet lopen om hem op te laten. Als je je lijnen upwind uitloopt ligt de kite op 6 uur. Vollebak in de powerzone dus!!

Het enige juiste antwoord.

casplant 20 August / 2010 / 19:20
Quote: bart13 - 20 augustus, 2010 (18:02)
Quote: SSFUEL - 20 augustus, 2010 (17:18)Downwind uitlopen is veiliger om de simpele reden dat je de vlieger naar de rand van het windraam moet lopen om hem op te laten. Als je je lijnen upwind uitloopt ligt de kite op 6 uur. Vollebak in de powerzone dus!! Ik loop mijn lijnen altijd downwind uit tenzij daar geen ruimte voor is maar dan kun je je ook beter afvragen of je daar dan wel moet gaan varen.Succes en houd het veilig!Als je je lijnen uitloopt zit je er nog niet aan vast.... ongeacht of je ze up of down doet lopen moet je toch.

jah maar als jij inhaakt en een duitser denkt ow ik help je even, dan ben je heel blij als die kite eerst downwind naar jou toe komt rollen.
inplaats dat hij recht door het windvenster omhoog knalt.

Woodmaster 20 August / 2010 / 19:27
Quote: Djee - 20 augustus, 2010 (20:02)
Quote: Woodmaster - 20 augustus, 2010 (16:34)Wat is downwind en upwind?Downwind is die kant die je altijd opgaat als je gaat kiten en upwind is die kant die je moet oplopen als je terug wilt naar je begin punt Morgenmiddag ijmuiden of wijk ?

Aha!!!!!!
Net als hoogte lopen en hoogte houden:
Hoogte lopen = terug lopen naar je beginpunt
Hoogte houden = stil staan!
IJmuiden! Bel je ff voor je gaat?
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

Tim_kite 20 August / 2010 / 19:27
Maakt mij niks uit net waar er plek genoeg is, meestal haaks op de wind dus niet down/upwind voordeel hiervan vind ik dat je je stuurlijnen niet hoeft te checken met oplaten omdat ze gelijk goed zitten.

Is maar net wat je gewend bent.
One life, live it !

Tim_kite had een 4 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 24 - 32 knots op zijn Ozone C4 (2010)

bart13 20 August / 2010 / 19:29
Cas daar heb je gelijk in, maar moet je nu speciaal met de duitsers rekening houden? Ook een handige tip is dat wanneer je de oplater niet kent zeggen dat je je duim opsteekt wanneer je klaar bent.

FLYINGCUNT 20 August / 2010 / 19:30
Ik leg me lijnen altijd downloop handlepass
CUNT'S WILL NEVER DIE...

larsdemo 20 August / 2010 / 19:35
Quote: FLYINGCUNT - 20 augustus, 2010 (20:30)
Ik leg me lijnen altijd downloop handlepass

tegeeeeeeeeeeek !