lijnen uitleggen up of downwind.....

Door: Martijn767 Reacties: 47 Hits: 5505
FeRNandeZ 20 August / 2010 / 19:38
Maakt niets uit, hoe je het doe, belangrijk is dat je een soort vaste procedure hebt voor je zelf en het altijd op dezelfde manier doet.
Ik doe zelf upwind, zo kijk je van voren tegen de kite aan.

1) Bar goedomneer leggen, rood links.
2) lijnen uitlopen, tijden uitlopen direct, checken op beschadiging, pluizen, knopen.
4) Lijnuiteinden uit elkaar leggen, ikzelf leg altijd hoopje zand op de uiteinden.
Mocht er iemand door heel lopen glijden etc, dan zie je dat de lijn uit het hoop je zand is en dus door elkaar kan zijn.
5) Ik pak altijd linker hand linker stuurlijn rechter hand linker voorlijn. (links) zodat als je voor de kite staat het niet mis kan. (meestal toch al kookproof) (voor rechterkant omgedraaid)
6)Tjeck dat je aan beide kanten zelfde power knoopje pakt
7) Bevestig alle lijnen in een keer achter elkaar, maak het af! Doe niet een lijn vast en dan tussen door iemands kite aanpakken of starten. (je kan per ongeluk vergeten)
8) Trek de lijnbevestiging bevestigingen, lusjes goed na!
7) Depower de bar depowerstrap
8) Check Safety, klop zand uit, of test, kijk of deze goedom zit, bij mij altijd rechts(hangt af van type kite af)
8) Helper houd kite omhoog, check visueel of alle lijnen correct zitten. (ook niet om de tip, etc)
9) Thumbs up

kantje board !

martinAIR 20 August / 2010 / 19:41
upwind & ik komt niet goed!
ik zie er geen enkel voordeel in, eerder gevaar!
het liefst niet de lijnen los vd kite (pimp en play, 5minuten garantie)
Blow Me Away!

martinAIR had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 35 - 47 knots op zijn Blade Trigger (2010)

FeRNandeZ 20 August / 2010 / 20:42
up wind = lijnen met de wind mee uitrollen naar de kite toe.
kantje board !

Mediator 20 August / 2010 / 20:59
ik doe downwind, en enkel gewoon omdat je dan direct ziet of je lijnen goet zitten en je veiliger zelf kan launchen...

(maar als je je bar upwind legt is het echt wel makkelijker om je lijnen te ontwarren want ze waaien dan van je weg ip van naar je toe...)

mannier die in 99% van de scholen getoont word is opwind, das ook de manier waarop ze in de IKO lessen werken
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

Aaron 20 August / 2010 / 21:27
Upwind! is toch logisch ook, de wind blaast anders de lijnen weg van je kite, bij downwind richting de kite...
Fly with the eagles or scratch with the chickens

Aaron had een 5 sterren sessie in Surfers Paradise-Knokke met maar liefst 17 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2011)

Woodmaster 20 August / 2010 / 23:55
Ik heb rood altijd rechts!
En blauw in het midden!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

Kristoff 21 August / 2010 / 16:50

Ik draag links.
Slingshot RPM 7-10,Xenon rayo 134, Aboards W-series 137, wie wind zaait, zal storm oogsten!

HJ11 21 August / 2010 / 16:53
Ik leg mijn lijnen/bar altijd downwind want dan kan ik beter zien of the bridle ook goed ligt.
Als je namelijk de bar upwind uitloopt dan moet je de bridles onder de kite door halen en dat kan nog wel eens voor verwarring zorgen.
Natuurlijk moet je bij het donwind uitlopen wel ff je bar op de kop leggen

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

swiftenaar 21 August / 2010 / 18:02
Ik doe het downwind, puur zodat er tijdens het oplaten minder fout kan gaan, wanneer je lijnen upwind liggen, je inhaakt en degene die launcht je kite per ongeluk laat glippen ligt hij midden in de powerzone.. als je ze downwind uitloopt ligt je vlieger dan upwind en heb je meer tijd om evt. te releasen.. dat is mijn reden..

@Mediator, ik heb mijn IKO, maar leer mijn cursisten eigenlijk altijd downwind uit te lopen wegens bovenstaande reden.

zie dat SSFUEL dat ook al zei..
Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

mjb 21 August / 2010 / 19:18
downwind is inderdaad de veilige manier, je kan je lijnen heel goed controleren en je moet nog naar de rand van het windvenster lopen om je kite op te laten.

smirre 21 August / 2010 / 20:58
ik vind t heel goed dat een ervaren kiter als Lou er nog altijd een punt van maakt. en he's right. dus luister naar LOU. als die gast zegt downwind omdat veiliger is doe t dan f^%^%$ng downwind.
d a jou

smirre had een 3 sterren sessie in Egmond aan Zee met maar liefst 16 - 19 knots op zijn RRD Obsession (2010)

Crispijn 21 August / 2010 / 21:11

Downwind natuurlijk, op die manier loop je bij het oplaten van de kite naar de wind toe en krijg je nooit verassingen dat je kite in de power zone ligt als hij los gelaten wordt. Ook kan je vele malen beter zien hoe je lijnen liggen en last but not least: mocht je kite gaan waaien heb je tijd om hem te pakken. Als je je lijnen upwind uitlegt komt de kite niet naar je toe waaien en is het verder lopen met de grootste ellende (wat nou als er al wat lijnen half zijn aangeslagen en de bar blijft achter je voet haken?)\

Downwind: misschien niet makkelijker of sneller, maar er zijn vele argumenten te bedenken waarom ik het sowieso niet upwind doe.

Crispijn had een 2 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Ozone Instinct Light II (2008)

Bignelis 21 August / 2010 / 22:28
Downwind is veiliger omdat de kite niet in het windvenster staat als degene die je helpt hem omdraait. De kite komt in het venster doordat je de lijnen op spanning brengt en zelf upwind loopt. Het exacte moment waarop de kite op 3 of 9 uur staat is beter vast te stellen op deze manier.
Bij upwind uitrollen ligt je kite middenin de powerzone => gevaarlijker.....

maar zoals vandaag op Wijk weer ondervonden toen ik iemand attendeerde op zijn manier van lesgeven, iedereen weet het altijd beter, mensen staan onvoldoende open voor feedback....en ja....ook ik kan leren....mijn manier van feedback geven kan nog steeds beter.
Grote dromers denken. Grote denkers dromen

Bignelis had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 17 - 18 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)

jacA 21 August / 2010 / 22:44
Downwind, en nu het steeds drukker wordt op de spots, na uitlopen van de lijnen en als deze aan de kite zijn vastgemaakt, bar op de kite neer leggen, scheelt weer enkele meters lijn op het strand, minder struikelgevaar.

Bignelis 22 August / 2010 / 11:17
Quote: jacA - 22 augustus, 2010 (00:44)
Downwind, en nu het steeds drukker wordt op de spots, na uitlopen van de lijnen en als deze aan de kite zijn vastgemaakt, bar op de kite neer leggen, scheelt weer enkele meters lijn op het strand, minder struikelgevaar.

En als je je kite landt en de lijnen komen over iemands kite/board/lijnen, wees dan ook zo sportief om je lijnen daar even af te halen....we willen allemaal snel het water op kunnen voor een volgende sessie....
Grote dromers denken. Grote denkers dromen

Bignelis had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 17 - 18 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)

Morres 22 August / 2010 / 11:23

gewoon draadloos aansluiten man, das echt 2011

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

pallo 22 August / 2010 / 11:30
ik legde mijn lijnen altijd upwind uit maar nadat ze een paar keer met oplaten in de knoop gingen (doordat diegene die de kite op moest laten de lijnen over mijn kite heen legde ipv eronder, ben ik ze downwind gaan uitrollen en nu heb ik nergens meer last van. ook vind ik het wel makkelijk dat als je je lijnen downwind uitrolt, je altijd even kan zien of ze nog goed zitten door je bar even aan te trekken.

pallo had een 2 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 9 - 15 knots op zijn Gaastra Jekyll (2009)

Coringa 22 August / 2010 / 11:55
Ik denk dat iedereen voorzichzelf een manier heeft die makkelijk werkt. Dus eigenlijk heeft iedereen wel gelijk, belangrijk is dat je altijd naar de windomstandigheden en je omgeving kijkt en hierop aanpast. Ik zelf leg mijn bar altijd downwind, eigenlijk om de zelfde redenen als Crispijn schrijft. Als er een windvlaag komt en je kite gaat schuiven of waait weg dan komt het naar je toe en hoef je er niet achteraan te rennen, is het makkelijker te controleren of je lijnen goed zijn aangelegd en sta je nooit met je vlieger in de powerzone bij het oplaten.

Axé

Coringa had een 5 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Switch kiteboarding Element (2014)

dom 22 August / 2010 / 13:34
DOWNWIND.

Ik schreeuw niet graag maar vind het erg jammer als mensen hun lijnen upwind uit leggen.

Vroeger hebben we allemaal geleerd dat upwind eenvoudiger was maar zelf heb ik aan de levende lijve ondervonden hoe een ervaren kiter per ongeluk mijn kite uit zijn handen liet schieten tijdens t oplaten. Voor ik t wist lag ik 50 meter verderop met een schouder aan gort.

Het zijn niet alleen duitsers die een gevaar vormen;) Ook hondjes, kleine kinderen en behulpzame badgasten blijven riskant met je kite gericht richting powerzone.
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

johan75 22 August / 2010 / 14:29
Ik laat mijn bar altijd aan mijn kite zitten en loop alles downwind uit.
[06 Waroo 7m] [07 Rhino 10m] [Nobile 666 129x39] [Spleene Session 141]

hoerizoon 22 August / 2010 / 14:58

gewoon met de wind meelopen, dan waaien je lijnen niet door elkaar!

HJ11 22 August / 2010 / 21:46
Quote: hoerizoon - 22 augustus, 2010 (16:58)
gewoon met de wind meelopen, dan waaien je lijnen niet door elkaar!

Daar heb ik nog nooit last van gehad..... ook niet bij 30 knp.

Wij kunnen dus nu de conclussie trekken dat upwind uitlopen meer gevaar en minder voordelen heeft dan downwind.
Waarom wordt het upwind uitlopen van de lijnen nog steeds, door de kitescholen, aangeleerd?

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

swiftenaar 22 August / 2010 / 22:02
@HJ, dat word zo wel via de IKO aangeleerd, waarom don't ask me!

weet wle dat "wij" het altijd downwind doen ookal werken "we" bij een IKO-school.
Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)