Buikspierblessure

Door: Kitehert Reacties: 29 Hits: 6661
Kitehert 07 September / 2010 / 15:58
Aloha,
Na vorige week de spiertjes wellicht een beetje overbelast te hebben bij het oefenen met springen, heb ik deze week bij de eerste de beste sprong gelijk een buikspierbelessure opgelopen, met felle pijn die er acuut inschoot en volgens de dokter wel minimaal een week of twee zal aanhouden. Smeren, rusten en oefenen; daarna als de pijn weg is pas rustig weer opbouwen voor je alles weer vol gaat belasten.

Nu is mijn vraag: zijn er meer mensen die zoiets gehad hebben? En is dit gewoon een kwestie van harder spieren trainen (blessure als gevolg van te veel overbelasting dus)? Of komt de blessure door een verkeerde sprongtechniek?
Ik zal kort even opschrijven hoe ik spring: a) lekkere snelheid varen, kite ergens tussen 10:30 en 11:00. b) Als downwind alles vrij is c) kite snel naar 13:00. d) Op het moment dat ik van het water getrokken wordt trek ik mijn benen wat in en e) stuur ik direct naar 12:00 bar aan. f) Bij het dalen de kite langzaam insturen en met board downwind landen.
C t/m e gaat natuurlijk vrij snel achter elkaar en ergens bij c/d schoot de pijn erin.
Tips welkom!

Onbekende gebruiker 07 September / 2010 / 16:03
JA!
Niet zo ernstig dat ik 2 weken niet kan kiten, maar wel zo dat ik er paar dagen last van heb en
dat het vaak terug komt. Ik smeer er vaak STARBALM op en rust toch even uit of spring gewoon wat minder.
Sterkte!
Djee 07 September / 2010 / 16:04

goede warmup? en naar je klachten/lichaam luisteren. Is heel moeilijk weet ik ook.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Morres 07 September / 2010 / 16:11

hebt ook gehad, doet flink zeer, volgende dag weer kiten
maargoed, meer je buikspieren oefenen, goed harnas, en weten hoe je moet vallen, klinkt gek dat laatste, maar tis wel zo

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

martin404 07 September / 2010 / 16:26
Ik heb dit weekeind na een val op me rug een spier in me rug stevig gescheurd. (tussen me ribben en mijn bekken)
Hoe lang het gaat duren kan ik je dus nog niet zeggen, maar de eerste dagen niet belasten is het beste. (Onmogelijk bij je buik en rugspieren)
De juiste voeding kan ook nooit kwaad.
Eigenlijk hetzelfde als bij gewone spierpijn.

Als je genezen bent na die 2 weken gewoon heel veel buik en rugspier oefeningen gaan doen, want kiten en springen geeft die regio's enorme klappen en rukken.
Doe je dat niet, dan kun je over een maand waarschijnlijk weer zo'n stukje hierover posten.
Of over het feit dat je je ruggenwervel overbelast hebt, omdat je buik en rugspieren de klappen niet genoeg op konden vangen.

(PS. mijn eigen letsel was gezien de hoogte van de val op een harde ondegrond niet te wijten aan onvoldoende training)
No kite related brand affiliations

JASPER016 07 September / 2010 / 16:26
Ken het, toen ik net begon met springen had ik ook een tijd ontzettende buikspierpijn.
gewoon een kwestie van door blijven kiten dan train je die spiertjes wel

JASPER016 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 12 - 18 knots op zijn Airush Razor (2017)

Mediator 07 September / 2010 / 16:35
ik wil nu niet gaan neuten...

maar als je geen doetjesbuikje hebt... dan heb je daar helemaal geen last van...

van GEEN sport overschakelen naar een EXTREME sport (zoals veel beginners doen...) dat verteerd je lichaam niet zo goed !

PUNT.
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

Quazie 07 September / 2010 / 16:41
Quote: Mediator - 7 september, 2010 (18:35)
ik wil nu niet gaan neuten...maar als je geen doetjesbuikje hebt... dan heb je daar helemaal geen last van...van GEEN sport overschakelen naar een EXTREME sport (zoals veel beginners doen...) dat verteerd je lichaam niet zo goed !PUNT.

1 !

Trainen die buikspieren!
wh0000ii

Quazie had een 3 sterren sessie in Bergen aan Zee met maar liefst 22 - 34 knots op zijn North Rhino (2005)

jordi 07 September / 2010 / 16:47
heb wel eens in de paar dagen (soms wat vaker soms minder vaak) dat een buikspier verkrampt, maar dan helemaal bovenin, voelt eerder als net boven mn buikspieren. Beetje vreemd maar zal wel weer loslopen.
Slingshot fuel 2006, sommige kites zijn als wijn... die worden beter met de jaren ;)

jordi had een 3 sterren sessie in Terschelling Noordzee met maar liefst 25 - 30 knots op zijn Airush Razor (2012)

davidov 07 September / 2010 / 16:50
Dit komt bij iedereen voor. Als ik 3-4 maanden in de winter niet heb gevaren en ga dan gelijk bij de eerste sessie terug veel springen, unhooked,.. Veel crashen. Dan heb ik ook 2-3 dagen lasten van mijn buikspieren.

Meer kiten dan heb je er geen last meer van.
FS

davidov had een 4 sterren sessie in Grevenlingendam, Oosterschelde zijde met maar liefst 20 - 28 knots op zijn Flysurfer Boost (2015)

Kitehert 07 September / 2010 / 16:52
@laura: Advil ben ik aan het smeren.
@djee: eh... idd weinig warming-up. Al heb ik wel eerst een paar rakjes gevaren zónder springen
@morrres: dat roept natuurlijk de (eigenlijk beste interessante) vraag op of er een bepaalde goede manier van vallen is
@martin: beterschap man! En idd trainen die hap.
@jasper (en anderen): let wel gewone spierpijn (ook stevige) kite ik wel doorheen hoor! Dit was gelijk van AUW, dit is niet goed. En dat is het idd niet; iets gescheurd waarsch.
Ik denk trouwens dat het behalve onnatuurlijk bewegen ook de harde rukken zijn die je krijgt, je spieren worden ook echt uitgerekt dan.
@mediator: ik sport wel meer hoor

martin404 07 September / 2010 / 17:38
heb zelf de laatste 2 dagen veel ge-googled onder "Spier gescheurd" en "zweepslag"
Is vrij veel nuttige info over te vinden.

Zo voelt het bij mij trouwens ook.
Niet als hevige spierpijn ofzo, maar letterlijjk alsof iemand er keihard een zweep overheen haald zogauw ik de spier ook maar aanspan.
Ik voel ook niet de spier zelf, maar meer als een snee in de huid daar boven.
Dacht vlak na de val ook dat ik helemaal open lag ofzo.
Begint vandaag gelukkig eindelijk iets minder te worden en zal overmorgen wel overgaan in normale heftige spierpijn.

dr511 07 September / 2010 / 17:48
ik heb er een soort van isolatie laagje om gelegd om zo mijn spieren te beschermen.
dit kun je heel gemakkelijk doen door iedere dag een treetje schultenbrau weg te drinken met daarop een laagje snackbar.
Ik heb er wel een zomertje aan moeten besteden maar nu sluit me pak lekker aan. Schuift mijn trapeze niet meer en die buikspiertjes van me zitten lekker ingetukt.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

Magic_Ed 07 September / 2010 / 18:14
Smeersels helpen allemaal niet, ze leiden misschien wat af van de pijn, maar dat is het dan ook.

En verder: als je een tijd niet gekite hebt rustig opbouwen.

Wat misschien ook helpt: Ruben zet echt z'n hele lichaam bewust op spanning voor dat de grote klap komt, het overkomt hem dus niet, misschien dat je zoiets ook kan doen (dus bewust druk op je buikspieren zetten, druk je buik echt door je trapeze).

Nog iets wat me te binnen schiet: je trapeze moet echt goed strak zitten (ademen wordt moeilijk) als je hoog gaat springen (ok, eigenlijk altijd), met een losse trapeze krijg je een grotere klap.
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Onbekende gebruiker 07 September / 2010 / 18:20
Quote: Kitehert - 7 september, 2010 (18:52)
@laura: Advil ben ik aan het smeren.@djee: eh... idd weinig warming-up. Al heb ik wel eerst een paar rakjes gevaren zónder springen@morrres: dat roept natuurlijk de (eigenlijk beste interessante) vraag op of er een bepaalde goede manier van vallen is@martin: beterschap man! En idd trainen die hap.@jasper (en anderen): let wel gewone spierpijn (ook stevige) kite ik wel doorheen hoor! Dit was gelijk van AUW, dit is niet goed. En dat is het idd niet; iets gescheurd waarsch.Ik denk trouwens dat het behalve onnatuurlijk bewegen ook de harde rukken zijn die je krijgt, je spieren worden ook echt uitgerekt dan.@mediator: ik sport wel meer hoor

Advil is voor mietjes
martin404 07 September / 2010 / 18:28
Quote: Magic_Ed - 7 september, 2010 (19:14)
Smeersels helpen allemaal niet, ze leiden misschien wat af van de pijn, maar dat is het dan ook.En verder: als je een tijd niet gekite hebt rustig opbouwen.Wat misschien ook helpt: Ruben zet echt z'n hele lichaam bewust op spanning voor dat de grote klap komt, het overkomt hem dus niet, misschien dat je zoiets ook kan doen (dus bewust druk op je buikspieren zetten, druk je buik echt door je trapeze).

Smeersels helpen zowiezo niet als er nog een vetlaag(je) tussen zit, wat op de buik nog al eens voorkomt.

En Ruben? Als die z'n buikspieren aanspand voor een klap, scheurt ie spontaan uit ze trapeze.

martin404 07 September / 2010 / 18:31
Pijnstillers helpen de spier trouwens wel om te ontspannen en dus sneller te genezen, maar dat zal je arts ook wel vertelt hebben.

sjoerdsantema 07 September / 2010 / 18:38
Quote: dr511 - 7 september, 2010 (18:48)
ik heb er een soort van isolatie laagje om gelegd om zo mijn spieren te beschermen. dit kun je heel gemakkelijk doen door iedere dag een treetje schultenbrau weg te drinken met daarop een laagje snackbar. Ik heb er wel een zomertje aan moeten besteden maar nu sluit me pak lekker aan. Schuift mijn trapeze niet meer en die buikspiertjes van me zitten lekker ingetukt.

Nu die vethelm nog
#gobigorganaarjemoeder

sjoerdsantema had een 5 sterren sessie in Playa Chica met maar liefst 17 - 25 knots op zijn Blade Prime (2010)

Morres 07 September / 2010 / 19:32
Quote: Mediator - 7 september, 2010 (18:35)
ik wil nu niet gaan neuten...maar als je geen doetjesbuikje hebt... dan heb je daar helemaal geen last van...van GEEN sport overschakelen naar een EXTREME sport (zoals veel beginners doen...) dat verteerd je lichaam niet zo goed !PUNT.

ik heb harde 8pack, maar heb er ook last van gehad, dus praat geen poep en ga frietekes bakken

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

henkyboy 08 September / 2010 / 17:04
Quote: Morres - 7 september, 2010 (20:32)
Quote: Mediator - 7 september, 2010 (18:35)ik wil nu niet gaan neuten...maar als je geen doetjesbuikje hebt... dan heb je daar helemaal geen last van...van GEEN sport overschakelen naar een EXTREME sport (zoals veel beginners doen...) dat verteerd je lichaam niet zo goed !PUNT.ik heb harde 8pack, maar heb er ook last van gehad, dus praat geen poep en ga frietekes bakken

................SlingShot RPM............mistic warrior.....brunotti onyx....oneill....

henkyboy had een 5 sterren sessie in Noordwijk Noord met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2010)

henkyboy 08 September / 2010 / 17:07
wel een goede smoes om onderop te mogen liggen!
................SlingShot RPM............mistic warrior.....brunotti onyx....oneill....

henkyboy had een 5 sterren sessie in Noordwijk Noord met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2010)

Hollandkiter 08 September / 2010 / 17:43

Hier een paar tips die echt helpen:
1- Buikspieren trainen (inkoppertje....................)
2- Voor de sprong je buikspieren bewust aanspannen. Als je dat een tijd doet, gaat het aanspannen daarna vanzelf.
3- Trapeze niet snoeihard aantrekken. Je moet ruimte hebben om je buikspieren aan te spannen.

Als het dan nog niet overgaat zou ik naar een fysio gaan en je laten uitleggen welke buikspieren het belangrijkst zijn en hoe je deze specifiek kan trainen. Geloof me maar, want ik heb tijden last van mijn buikspieren gehad. Het komt omdat je bij iedere sprong je buikspieren overstrekt. Door vooraf je buikspieren aan te spannen ga je het overstrekken tegen. Succes

jipsiplip 08 September / 2010 / 18:02
Elke takt van sport heeft zijn specifieke bewegingen, het is dus mogelijk dat iemand met een zeer getraind lichaam.
Met een hoge fysieke belastbaarheid door een nieuwe beweging sneller spierpijn oploopt. Nu is het ook zo dat als men met spierpijn ( een kapotte spier eigelijk dus ) opnieuw dat geen explosief en hoog belast deze inplaats van positieve trainings effecten negatieve effecten heeft op de spier en de belastbaarheid van deze spier.

Tip: volgende x niet gelijk vlammen als je al spierpijn heb, zie het als trainen je gaat niet 4 dagen achter elkaar de zelfde spiergroep trainen

crossbowkiter 08 September / 2010 / 19:07
haha maurice heeft een 6pack schaultebrau

MarkVP 08 September / 2010 / 21:11
Quote: Hollandkiter - 8 september, 2010 (19:43)
Geloof me maar, want ik heb tijden last van mijn buikspieren gehad. Het komt omdat je bij iedere sprong je buikspieren overstrekt. Door vooraf je buikspieren aan te spannen ga je het overstrekken tegen. Succes

Klopt zeker. Overstrekken had ik ook last van toen ik van zit naar heup strapeze overstapte, kwestie van aanspannen en zorgen dat je board niet "achter" blijft na je afzet. Dus proberen je board naar voren te brengen (knieën beetje intrekken) span je gelijk je buikspieren aan. Dacht eerst ook dat ik wat verrekt had maar je bent er zo weer vanaf, althans dat is mijn ervaring.

Succes!

MarkVP had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 23 - 29 knots op zijn SlingShot TD2 (2007)