Kitespullen mee in vliegtuig...

Door: seb86 Reacties: 13 Hits: 6842
seb86 09 September / 2010 / 07:36

Beste Kiters, de meeste berichten over het bekende probleem "kitespullen mee in 't vliegtuig" blijft 'n big issue. De meeste topics dateren al van ver terug. Ik ben zelf heel erg benieuwd hoe 't er momenteel voor staat. Golftassen trappen ze ook veel minder vaak in, en afgezien van martinair (gratis tot 1,50 m ) worden er bij alle maatschappijen flinke extra kosten in rekening gebracht. Afgezien van de 2deelboardjes.... heeft iemand nog tips?
Iemand ervaring met boardje zonder vinnetjes & straps mee als handbagage?

SKdB 09 September / 2010 / 07:48
Bij martinair ben ik op de terug vlucht van fuerte me boardbag verloren en nooit meer wat van trug gezien ondanks dat ik verzekerd was.
Moest zelfs bij betalen 60 euro per vlucht omdat het om speciaale bagage ging waaronder kitesurfspullen vallen.
En dat was in 2007 daarna niet meer met vliegteug geweest.
Zie toppic : http://www.hanglos.nl/forum/12801/kiteforum-boardbag-in-vliegtuig-ervaringen.html

SKdB had een 3 sterren sessie in Bergen aan Zee met maar liefst 12 - 16 knots op zijn Peter Lynn Charger (2010)

Tomba84 09 September / 2010 / 08:28
Deze zomer met Transavia naar Griekenland gevlogen. Tas van 150cm en kon gratis mee omdat we onder totale bagage vrijdom bleven (geloof 3 kilo te zwaar) Ging verder prima, ook op de terugweg niks bij moeten betalen.

Emiel 09 September / 2010 / 08:28
de meeste maatschappijen hebben er nu wel een regeling voor. ik vlieg binnenkort met airberlin, 40euro per enkele reis en dan mag je boardbag tot 30kg meenemen. gewoon even op de website van de maatschappij checken. met egyptair bijvoorbeeld moet het als vracht mee en komt er een hele andere prijs aan, zo is het overal anders.
Topsup.nl - Topsloep.nl

Pieces 09 September / 2010 / 09:01
Hoi Seb,

Ik ben bang dat je geen tips gaat krijgen die je 100% zekerheid geven dat je je gear gratis mee gaat krijgen.

Ten eerste is het sterk afhankelijk waar je heen wilt en met welke maatschappij je gaat vliegen. Daarnaast is het sterk afhankelijk van de bui van de dame bij de incheckbalie.

Mijn tip: check bij je maatschappij de voorwaarden op bijzondere bagage en houdt rekening met de extra kosten die het meebrengen. Dan kom je tenminste niet voor lullige verassingen te staan op het vliegveld (en als je mazzel hebt bespaar je geld). Andere tip, als je met meer mensen vliegt, prop alles in 1 bag en deel de kosten (doen wij altijd).
Redt IJmuiden, eet een zeemeeuw!

Frieda 09 September / 2010 / 10:32

Tip: een aantal maatschappijen hebben geen vastgestelde dimensies voor de "gewone" bagage. Dus als je met maar 1 tas komt en het is een niet ridicuul grote boardbag binnen het standaard gewicht, dan kunnen ze niet veel anders dan je in laten checken - als je maar niet verteld dat het een kiteboard is! "spullen om op het strand mee te spelen" werkt, een een "skateboard" had ook success, beiden niet te ver van de waarheid :-). Geen garantie maar het proberen waard!

Frieda had een 3 sterren sessie in Edam met maar liefst 22 - 31 knots op zijn F-One Bandit IV (2011)

michaeltimswart 09 September / 2010 / 12:04

virgin is fucking chill alle sportartikelen gratis mee een vriend van me ging via londen naar australie met 2 surfboards en de check in zei it is free mr brandson likes his sports

liflaf 09 September / 2010 / 14:31

KLM:

Wind-, wave- of kitesurfuitrusting of bodyboard

Onderstaande regels voor wind-, wave- of kitesurfuitrustingen of bodyboards gelden voor alle tickets, ook voor tickets uitgegeven voor 28 maart 2010. Reserveer het vervoer van uw surfuitrusting uiterlijk 48 uur voor vertrek. Uw reservering moet voor vertrek zijn bevestigd.

* Een windsurfuitrusting mag bestaan uit een plank, mast, zeil en giek en moet verpakt zijn tot 1 pakket bij voorkeur in een zogenaamde ‘quiver bag’.
* Een kitesurfuitrusting mag bestaan uit een plank en een kite bag en moet verpakt zijn tot 1 pakket bij voorkeur in een kite bag.

Als uw wind-, wave- of kitesurfuitrusting of bodyboard niet langer is dan 200 cm (78 inch) en niet zwaarder is dan 23 kg (50.5 lbs), beschouwen we deze als een normaal stuk bagage. U betaalt alleen een overbagagetarief als uw surfuitrusting langer is dan 200 cm (78 inch), of zwaarder is dan 23 kg (50.5 lbs).

Een surfuitrusting tussen 200 en 300 cm (78 - 118 inch), of zwaarder dan 32 kg (70.5 lbs) kan alleen als vracht vervoerd worden door AIR FRANCE - KLM Cargo.
https://zuiderzeezeilen.nl

liflaf had een 3 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 21 - 27 knots op zijn North Vegas (2010)

henkyboy 09 September / 2010 / 15:06
ik ben afgelopen zomer met transavia naar tenerife geweest
board tot 1.50 kan voor nix mee.
ik heb toen 2 kite's meegenomen als handbagage. heb ze heel strak opgerold stiek eromheen en in me 9m kitetas gepropt. en dat vonden ze goed! heb de bar en pomp wel in me koffer gedaan
en me vinnen heb ik ook van me board geschroefd, straps laten zitten.
alles helemaal goed gegaan en ik mocht ook nog gewoon 20kg aan kofferbagage meenemen.
succes ermee en fijne vakantie!!
................SlingShot RPM............mistic warrior.....brunotti onyx....oneill....

henkyboy had een 5 sterren sessie in Noordwijk Noord met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2010)

ErwinF 09 September / 2010 / 15:48
bij transavia ben je met overbagage wel aan de beurt met 10 Euro de kilo!
op de terug reis vanaf malaga hadden we met 2 personen 15 kilo overgewicht!
dus we knepen hem al.. maar omdat het vliegtuig lang niet vol zat werd het gewogen
en kon het gratis mee!

je moet zo nu en dan wel geluk hebben..
en zeggen dat er golfspullen of strandschepjes inzitten werkt ook niet altijd, want je tasje gaat netjes door een scan...!

Lord_of_the_Boards 09 September / 2010 / 19:24
Vorig jaar november de hele wereld rond gevlogen (Amsterdam-Londen-Los Angeles-Fiji-Sydney-Cairns-Singapore-Londen-Amsterdam) met mijn kitespullen.
Gewone (kleine) Mystic quiverbag van 130 cm, waarin ik 1 board, 2 kites, een paar barretjes, pomp, trapeze en wetsuits had. Net onder 20 kg totaal. In mijn andere tas met andere bagage, had ik nog een kite en bar gepropt, totaal ook net onder 20 kg. Van Amsterdam naar Londen betaalde ik €26. Daarna een hele tijd niets, tot ik weer van Londen naar Amsterdam ging......... Het hangt dus heel erg af van de vlucht en de maatschappij.
Het enige moment dat ze vraagtekens hadden (we hadden 38 kilo overgewicht met 2 man) was vanuit Cairns. Maar na moeilijk kijken en dom houden ("we hadden dit er gewoon bij in geboekt, dus vanwaar het probleem.......?") kon het toch kosteloos mee. Je moet alleen wel iedere keer je tas inleveren bij "oversized luggage", dus hou er rekening mee dat je wat meer tijd kwijt bent voor afgeven en afhalen van je bagage.

Neem een zo simpel mogelijke tas. Hoe groter de tas, hoe zwaarder. Kun je dus minder kitespullen meenemen.

Verder nog als tip: Als ze bij inchecken vragen wat er in zit, zeg je kiteBOARDING equipment, dus niet kiteSURFING. Als ze het woord SURF horen, worden ze namelijk vrij snel zenuwachtig. Als zij vinden dat er golfclubs in zitten, knik je braaf.............. Alleen van en naar Fiji maakt het niks uit. Dit is het enige land met een surf policy. Surfspullen mogen dan altijd kosteloos mee!

Mijn ervaring bij de douane als je Australie in komt (zou ook voor andere landen gelden): Eerlijk zeggen dat er kitespullen in zitten, dan kun je zo door. Golfclubs gaan ze bekijken of ze wel schoon zijn en komen ze er toch nog achter dat je staat te liegen. Niet doen dus. Bovendien bepaalt de douane toch niet wat je voor je extra tas betaalt, dus heeft het ook geen zin.

De vluchten waarbij we moesten betalen voor de kitespullen, waren van BMI. De rest was BA, Pacific Airways en Qantas.

www.stormchaser.nl

tjaarts 10 September / 2010 / 13:33
Merk nu ik werk dat men met frequent flyer kaart veel relaxter is.
Dus als je hem hebt, misbruik hem!
Vaak gratis aan te vragen en feit alleen al dat je hem hebt is soms genoeg.
Bij drukte bijvoorbeeld regelmatig via business class /previum douane naar binnen mogen gaan.
Daar kijken ze ook niet/minder in je bagage.

En bezuinig niet op tassen/koffers! Goed spul valt op!
Regelmatig geupgrade bij hotel terwijl mijn baas naast me stond met ranzige koffer.
Zal dus ook bij airline werken.

Laatste mogelijk lastig uitvoerbare tip: vliegende crew sport vaak ook en neemt regematig zelf spul mee.
Mogelijk zijn ze te overtuigen om jouw spul het vliegtuig in te sneaken.
Vooral richting zonnige oorden zoals Cariben.

Succes.

VSports 26 February / 2015 / 14:19

Ik zou je spullen lekker laten opsturen, veel makkelijker en goedkoper! Ik hoorde van mijn neef iets nieuws over Travel Light, zo heb ik laatst mijn gear opgestuurd en stond het klaar toen ik aankwam op vakantie, was echt top!! Check de site anders: www.travel-light.nl 

frank82 26 February / 2015 / 22:41

Lol wat een reclame, een topic van 5 jaar oud kicken.