Actie tegen kitebuggies op strand

Door: martin404 Reacties: 45 Hits: 6023
martin404 06 February / 2011 / 20:42
Actie tegen kitebuggies op strand
Gepubliceerd op 06 februari 11, 20:14 Laatst bijgewerkt op 06 februari 11, 20:38

IJMUIDEN - Honderden mensen hebben dit weekend een petitie ondertekend om kitebuggies van het strand te weren of aan strengere regels te binden. Dit nadat vrijdag op het strand van IJmuiden een hond werd doodgereden.

,,Nu is het een hond, de volgende keer een kind’’, zegt Conny Voesenek uit IJmuiden, de hevig aangedane eigenaresse van de witte herder Dyami. ,,Zij was mijn alles.’’

Vrijdag reed iemand in een door wind gedreven driewieler tegen de herder, volgens de eigenaresse met zeker 100 kilometer per uur. Het gebeurde vlak bij het water: waar rijden met een kitebuggy niet is toegestaan. ,,Het is wachten op het volgende ongeluk’’, aldus Voesenek.

Kitebuggies blijken een grote ergernis. Er wordt op internetfora veel geklaagd over de ‘gevaarlijke kitekrengen die als gekken rijden’. Binnen 24 uur hadden achthonderd mensen de online-petitie tegen de wagentjes ondertekend op witteherder.nl/petitie. Vooral uit deze regio maar er zijn ondertekenaars uit het hele land.

De bestuurder van de buggy viel bij de botsing uit zijn wagen en brak zijn arm. Hij heeft een licentie en is lid van de Buggy Club Holland. Na het zien van de foto’s van het ongeval erkent de club dat de regels werden overtreden. ,,Wij vinden dit gedrag van deze individuele buggyer onacceptabel en zijn diep bedroefd dat er leed is veroorzaakt.’’

http://www.ijmuidercourant.nl/nieuws/regionaal/ijmond/article6234621.ece/Actie-tegen-kitebuggies-op-strand
No kite related brand affiliations

martin404 06 February / 2011 / 20:50
800 in 24 uur?
Ik ben dus niet de enige die zich af en toe wel eens aan die gasten ergert.

Aan de andere kant baalt die gast zelf waarschijnlijk behoorlijk dat die vent ze hond niet aan de lijn had.
Bij mij rennen der af en toe ook honden over mijn kite en dan kun je dat die hond niet kwalijk nemen, maar de eigenaar van die hond .....

pimpoldi 06 February / 2011 / 21:04
ja ik heb hier een best dubbele gedachte over. Aan de ene kant is het gek dat je buggiers zou verbieden van het strand.. maar aan de andere kant. Wij hebben ook kitezones enzo, dus waarom buggiers niet! Het is idd zo dat het volgende keer een kind zou kunnen zijn! En ik weet niet hoe het met de regels is, maar als ik lees dat de regels overtreden zijn bij dit incident vind ik dat ook slecht van die vent!

kut voor het baasje van die hond!
,,, born with a hangloose,,,

pimpoldi had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 21 - 26 knots op zijn Ocean-Rodeo Razor (2012)

vlieger-kid 06 February / 2011 / 21:06
Ze hebben ook zones, en zeker op ijslag. Er staat ook dat hij buiten de zone reed.
Het is (mijns inziens) de schuld van beide. Hond niet aan de lijn, fout! Karren buiten de zone, fout!
Zandmotor "local"

vlieger-kid had een 5 sterren sessie in Vierlingsbeek met maar liefst 10 - 16 knots op zijn Liquid-Force HiFi Competition (2010)

Nick 06 February / 2011 / 21:16
Quote: vlieger-kid - 6 februari, 2011 (22:06)
Ze hebben ook zones, en zeker op ijslag. Er staat ook dat hij buiten de zone reed.Het is (mijns inziens) de schuld van beide. Hond niet aan de lijn, fout! Karren buiten de zone, fout!
Kom op hond aan de lijn, kind ook aan de lijn doen?? Als bestuurder ben jij verantwoordelijk voor omstanders op het strand. Kind of hond kan niet inschatten hoe hard/welke kant je op gaat.

Ik snap het niet, honderden kilometers strand en iedereen zoekt elkaar altijd op....
IF IT SWELLS, RIDE IT

hotsauce 06 February / 2011 / 21:33
Quote: Nick - 6 februari, 2011 (22:16)
Quote: vlieger-kid - 6 februari, 2011 (22:06)Ze hebben ook zones, en zeker op ijslag. Er staat ook dat hij buiten de zone reed.Het is (mijns inziens) de schuld van beide. Hond niet aan de lijn, fout! Karren buiten de zone, fout!Kom op hond aan de lijn, kind ook aan de lijn doen?? Als bestuurder ben jij verantwoordelijk voor omstanders op het strand. Kind of hond kan niet inschatten hoe hard/welke kant je op gaat.Ik snap het niet, honderden kilometers strand en iedereen zoekt elkaar altijd op....
Als ik zie dat er iets van gevaar in de buurt is houd ik mijn kind/ hond bij me ja. Vind ik niet meer dan normaal.

Er zijn zo veel mensen die hun hond vrij laten terwijl hij totaal niet luisterd. Die gast zal ook wel balen, hij was misschien een hondenliefhebber...

hotsauce had een 5 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 17 - 19 knots op zijn Wainman Hawaii ManiaC (2014)

Runaque 06 February / 2011 / 21:42
Het eigenlijke probleem ligt vooral bij verdraagzaamheid naar anderen toe, een ongeval en gans een organisatie buit dat ene ongeluk uit om iedereen te naaien die ermee te maken heeft, straks krijgen ze hun zin en dan is het gewoon wachten op een volgend ongeval voor er weer gezeik van gaat komen.

Punt is, die hond had aan de lijn gemoeten, die kiter had met zijn buggy wat meer uit zijn doppen moeten zien, dan had dit nooit gebeurt. Voor hetzelfde geld had die hond die niet aan de leiband liep een kind (dood)gebeten, had er dan een haan om gekraaid? Dan zal het kind de hond wel bedreigd hebben of doen verschieten volgens de eigenaar van de hond.
Waar ik me vorig seizoen aan ergerde toen ik in Nederland ging kiten, is dat die honden gewoon op het strand schijten en dat de eigenaars het gewoon laten liggen.

En zo kan iedereen op iedereen zeiken.

extremekiter 06 February / 2011 / 22:11
Laten wij een petitie tegen honden op het strand beginnen.

K moest van de week echt uitkijken waar ik liep in Scheveningen, niet relaxt!!!
W W W . V E R S U S S H O P . N L

rubenkoster 06 February / 2011 / 22:25
Sinds wanneer rijden kitebuggies met 'zeker 100 km per uur'? Volgens mij is de desbetreffende vrouw een beetje aan het overdrijven. Erg vervelend natuurlijk voor haar en haar hond, maar ik denk niet dat ze nog helemaal objectief kijkt naar de situatie.

& Na een incident bot weg alles verbieden is nog nooit een goede oplossing geweest. Daar schiet niemand wat mee op. Dan kan je alles wel verbieden..!

En mocht de besbetreffende buggyer dit nog lezen. Beterschap!

rubenkoster had een 4 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 19 - 25 knots op zijn F-One Bandit III (2010)

Mediator 06 February / 2011 / 22:27
weer een hond minder die niet meer op het strand poept !

nu ga ik even op men bed gaan huilen
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

TMK 06 February / 2011 / 22:29
Als de eigenaar van de witte herder zelf naar de krant ging kunnen ze er een verhaal van maken wat zij willen, en hoor geen verhaal van de partij van de buggier? Waarom zou ze toegeven dat het haar eigen schuld is, wanneer ze de kans heeft om de buggy's te verbannen?
Wil niet zeggen dat ze liegt, maar er is voor ons te weinig info om echt te weten wat er gebeurd is. Wanneer er een ongeluk in het verkeer is, heb je wel es dat beide partijen blijven volhouden dat het niet hun schuld was.

Im just sayin....

Edit:
Wat rest is, adh van foto's bepalen waar de hond is aangereden. Want gezien andere foto's lijkt ze me niet zo onschuldig
Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

martin404 06 February / 2011 / 22:57
Als je naar die foto van die hele mooie witte, maar nogal platte herder kijkt, snap je ook meteen waarom mensen zo masaal getekend hebben.

Stel je voor dat het een labrador of een lassiehond was geweest
Of een puppy.
Dan wil je niet de eerstvolgende zijn die niets vermoedend met ze buggy het strand op komt wandelen.

Morres 06 February / 2011 / 23:32
petities maken toch niks uit, overheid en luisteren naar burgers...kom op, dat kan niet jongens!

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Woodmaster 06 February / 2011 / 23:35
Met andere woorden.........Voorbereiden op morgen voor wederom een stormsessie en wellicht de laatstse voorlopig!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

TMK 06 February / 2011 / 23:43
Als je meer foto's ziet, merk je dat dr honden wel vaker los rondlopen in de buggy-zone.
Vandaar dat ik me afvraag hoeveel hiervan waar is.

Misschien ga ik morgen naar het strand, dan ga ik ook wel even langs de plek van de foto.
Even wat pics schieten van jullie gebeul
Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

KITEFLIGHT 07 February / 2011 / 00:06
die buggier kan er weinig aan doen als zo een hond opeens zijn racetrack oversteekt.. over het algemeen houden de rijders op ijmuiderslag genoeg rekening met de omgeving, blijven zeker een veilig stuk bij wandelaars uit de buurt, het probleem zit hem echter vaker bij de honden zelf. Als honden achter rijdende objecten aan gaan rennen of ernaartoe dan kan er veel fout gaan. Als flyboarden merk ik het ook vaak die lieve o zo onschuldige zelfmoord doggies doen gewoon gekke kamikaze aanvallen. als een buggier een maal vaart heeft (vrijdag 40 knopen wind dik dus die 100 km/h zal niet ver vandaan hebben gezeten) dan is de remweg of uitwijkmogelijkheid beperkt.

buggier had beter moeten uitkijken en inschatten.. hond had aan de lijn moeten zitten en niet zijn zelfmoordneigingen op onze sport loslaten.. alsof mensen massaal voor treinen springen dan is NS toch ook niet de l*l?

Vliegenaar 07 February / 2011 / 06:42
Ik ben zelf geen buggy'er maar strandzeil wel eens op ijmuiden.
Een kind rent geen 30km/h en daar kan je als bestuurder rekening mee houden.
Probleem met honden is dat als ze iets zien bewegen ze er direct achteraan gaan rennen (zijn niet de meest slimme beesten).
Ik vind het treurig dat dit gebeurt maar ik denk dat de kans groter is dat een kind gebeten word door een hond dan overreden door een buggy.

Stuiver 07 February / 2011 / 07:32
Triest voor het hondje en het baasje. mag natuurlijk niet gebeuren.

maar, ze had ook de hond kunnen aanlijnen. das de simpelste oplossing voor iedereen. omheinde losloopgebieden maken net als in Amerika.

stel daar maar een petitie voor op.

Offtopic:
en dan mogen ze gelijk een petitie maken voor baasjes die de hondenstront niet opruimen!!! stelletje ransapen!

vlieger-kid 07 February / 2011 / 07:33
''Een kennis van mij liep vandaag met haar honden op het strand van IJmuiden. Er is daar een speciaal stuk waar kite surfers mogen komen, de rest van het strand is verboden. 3 mannen met kite buggy's waren aan het racen buiten dit gebied. Ze had ze hier al op aansproken maar ze gingen gewoon door.
Eén van hen verloor de macht over de buggy en reed haar hond aan. De hond gilde en is daarna ter plekke overleden.''

Van het hondenforum, ik zocht foto's maar ben daar terechtgekomen.
Laat wel zien hoe mevrouw het verhaal verteld heeft denk ik, eenzijdig. Honden rennen alle kanten op, en buggies gaan meestal alleen vooruit ;)
Zandmotor "local"

vlieger-kid had een 5 sterren sessie in Vierlingsbeek met maar liefst 10 - 16 knots op zijn Liquid-Force HiFi Competition (2010)

sjoerdsantema 07 February / 2011 / 08:09
Op het strand lopen honden los. Daar houd je rekening mee. PUNT.

Wie zegt dat een hond op het strand aangelijnd moet worden is echt gek. Die beesten zitten al de hele dag thuis te wachten tot ze een keer de vrijheid in mogen en dan moeten ze zeker weer aan een riempje zodra ze op het strand zijn. Ga je daarom niet met je hond naar het strand? Dat ze even lekker kunnen rennen en spelen met andere honden?

Ik woon in de jachthaven van IJmuiden en heb een windhond. Ga drie keer per dag het strand op met haar en zij loopt dan gewoon los. En zo hoort het. Gewoon rekening houden met elkaar en aan je zonering houden.

Wil niets generaliseren, maar zie soms gasten in hun buggies slalommen om die gekleurde palen. Kiters hebben hun zones, zo ook deze gasten. Houd je daaraan en er zal weinig fout gaan.
#gobigorganaarjemoeder

sjoerdsantema had een 5 sterren sessie in Playa Chica met maar liefst 17 - 25 knots op zijn Blade Prime (2010)

forest7 07 February / 2011 / 08:34
40 meter van de kustlijn moet vrij blijven voor wandelaars zo is de regel op IJmuiden.
Als je je daar als buggier begeeft zit je altijd fout!

Snelheden van 100 worden daar wel gehaald. 3 weken geleden werd er nog een 104 km neer gezet.
Je snapt natuurlijk wel dat dat niet mixed met wandelaars en honden.

Honden mogen buiten het seizoen ( okt - apr ) gewoon los lopen op het strand en hoeven niet aangelijnd.
Je kunt niet van een hond verwachten rekening te houden met buggiers en die hoeft dat ook niet. Andersom wel.

Wat ik ook niet helemaal begrijp is waarom buggiers uitgerekend tussen de wandelaars moeten gaan rijden. Met zulke grote banden en een hard stand zoals nu kan je overal rijden.
Ook rijden veel startende buggiers heel makkenlijk hard rechtdoor terwijl ze eigenlijk niet geneoeg controle hebben. Het lijkt ook wel vaak bij dat soort buggiers of ze meer naar hun kite kijken dan naar hun omgeving. Het lijkt vaak wel of ze blind zijn en je pas op het laatste moment door hebben. Erg irritant als je constant op iemand moet letten.

Als die buggier mijn hond had doogereden op een zone waar hij niet mag rijden had ik hem ongeacht de consequentie op het strand ........

Mensen die geen rekening houden met andere en de natuur maken een hoop kapot.

Arien
team forest7

voorzitter Mountain Board en Kite Federatie
organisator Open NK Kite Landboarden

Vinni 07 February / 2011 / 09:04
Je mag als buggyer ook niet overal rijden, dat in tegenstelling tot het uitlaten van je hondje. Als je je zo hard ergerd aan die buggyers dan ga je toch gewoon één strandopgang verder! Kom je geen buggyer tegen. Mensen gunnen elkaar puur het licht niet. Dit is voor mij het dichtstebij dus ik wil perse hier lopen.. flikker toch één eind op met die arrogante kwallen. Wandelaars kunnen dmv 1 strandopgang verder rijden overal vanaf zijn. Buggyer mogen niet eens naar één andere locatie...
https://www.youtube.com/watch?v=kaivPVd_rhI

FFboarder 07 February / 2011 / 10:15
Reactie van de Buggyclub Holland

Beste BCH-leden en overige kitebuggiers,

Gisteren bereikte ons het trieste bericht dat op het strand van IJmuiden door een kitebuggier een hond is aangereden. Deze hond is als gevolg van de aanrijding ter plekke overleden.

Allereerst willen wij ons diepste medeleven betuigen aan de eigenaar van de hond. Het is afschuwelijk om op deze manier je huisdier te moeten verliezen.
De kitebuggier in kwestie heeft aan het ongeval een gebroken hand over gehouden.

Als Bestuur van de Buggyclub Holland voelen wij ons verantwoordelijk voor het gedrag van onze leden op de stranden waar kitebuggyen is toegestaan. Wij hebben in goed overleg met gemeentes en andere overheden goede afspraken gemaakt over het gebruik van het strand en hieraan strikte regels verbonden. Al onze leden zijn op de hoogte van deze regels op alle locaties waar kitebuggyen is toegestaan, zoals gepubliceerd op onze website.
Het spijt ons dan ook zeer vast te moeten stellen dat de kitebuggier in kwestie zich niet heeft gehouden aan de veiligheidsregels met betrekking tot het gebruik van het IJmuiderstrand. Deze kitebuggier heeft met grote snelheid gereden en op te korte afstand van andere strandgebruikers en heeft deze daarmee in gevaar gebracht. Hij heeft onvoldoende oog gehad voor onze eindverantwoordelijkheid met betrekking tot andere strandgebruikers en hun veiligheid. Wij betreuren het gedrag van de bewuste kitebuggier ten zeerste en beraden ons op disciplinaire maatregelen tegen dit lid.

Wij willen onze leden, maar ook alle overige kitebuggiers op het hart drukken om alle bestaande regels op de stranden in acht te nemen met het oog op ieders veiligheid. Wij zijn niet alleen op de stranden en alle strandgebruikers hebben net zoveel recht op dat strand als wij. Het is te allen tijde onze taak de veiligheid van alle wandelaars (mens en dier) te waarborgen. We hebben de plicht om ruime afstand te houden en waar nodig te stoppen als de omstandigheden te gevaarlijk worden.
We roepen alle leden van de Buggyclub Holland op de regels in alle situaties te respecteren. Als dat in deze situatie was gebeurd, dan had dit ongeval vermoedelijk niet plaatsgevonden.

Dit bericht zal namens de Buggyclub Holland worden verzonden aan alle leden en worden geplaatst op onze website alsmede op Vliegerforum.nl.

Bestuur Buggyclub Holland

En alsjeblieft medekiters! Wij zijn niet de enige die kunnen lezen op dit forum!
Houd a.u.b. de reacties netjes en oordeel niet voor je alle feiten kent!
Deze kiters waren idd aan het proberen over de 100 km/h te gaan en dit lukt ook makkelijk met de goede wind!

Dus een goede raad: eerst verdiepen en dan pas roepen, anders kan dit ook nadelige gevolgen hebben voor het kite op Ijmuiden!

richardkiter 07 February / 2011 / 11:12
Op dit moment op de Radio Bij Radio Noord Holland.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/53532/Petitie tegen kitebuggies na doodrijden hond/
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

eddyc 07 February / 2011 / 11:52
Alles moet verboden worden zodat niemand nog gevaar loopt.
Je mag nog:
- Inademen
- Uitademen
- Eten
- Slapen
- Toilet gaan
- TV kijken
- Internet surfen
Gaan werken moet met het openbaar vervoer en de korste weg van huis naar plaats van popenbaar vervoer moet geneomen worden.

Honden uitlaten mag ook niet want stel dat die hond iemand bijt.
eddyc