Actie tegen kitebuggies op strand

Door: martin404 Reacties: 45 Hits: 6024
martin404 07 February / 2011 / 11:54
Quote: FFboarder - 7 februari, 2011 (11:15)
, anders kan dit ook nadelige gevolgen hebben voor het kite op Ijmuiden!

Ik ben vast niet de enige die die conclusie zelf ook al had getrokken.
Ik hoop dan ook dat jullie leden hier een les uit trekken, want zo'n verbod is vrij makkelijk geregelt lijkt me.
Met watersporten ligt het anders, maar voertuigen op het strand .....
Helemaal omdat jullie verhoudingsgewijs in NL maar een heel klein groepje zijn.

(en willen jullie voortaan ook niet meer keihard over me lijnen scheuren, want ook dat gaat een keertje fout en dan gaat die helm je niet veel helpen )
No kite related brand affiliations

larsdemo 07 February / 2011 / 12:11
All We Do Is Kiteboarding

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

martin404 07 February / 2011 / 12:31
http://www.rtvnh.nl/uitzending-gemist/radio/10/7182/Noord-Holland Nieuws

Rond de 12:20
Je hoort de vrouw van de hond, een kitebuggy gast en een wethouder.

Die wethouder is tevreden over de gemaakte afspraken, maar gaat nog wel even gaat overleggen met de club om ze nog even te benadrukken.
Tot nu toe nog geen paniek politiek dus. (waar de zender in de vraagstelling wel een beetje op aanstuurde)

mano 07 February / 2011 / 13:28
Kitesurfers ergeren zich aan buggyers, buggiers ergeren zich aan kitesurfers......

Als buggien word verboden op ijmuiden zal het me niks verbazen als landboarden er ook niet meer mag.
Dus misschien is het verstandig om niet allelei persoonlijke ergenissen op het internet te zetten tegen buggiers op dit moment. Misschien versterkt dit alleen maar het idee om onnodig een verbod in te stellen na een ongelukkig voorval.
Ijmuiden is toch een van de betere landboard spots, NK word er niet voor niks gehouden.....

Misschien ben je geen fan van de buggier - maar uiteindelijk gebruiken we allebei een vlieger zou een verbod ook gevolgen kunnen hebben voor landboarders of kitesurfers. Denk dus even na voordat je wat post.....

TMK 07 February / 2011 / 16:16
Quote: vlieger-kid - 7 februari, 2011 (08:33)
''Een kennis van mij liep vandaag met haar honden op het strand van IJmuiden. Er is daar een speciaal stuk waar kite surfers mogen komen, de rest van het strand is verboden. 3 mannen met kite buggy's waren aan het racen buiten dit gebied. Ze had ze hier al op aansproken maar ze gingen gewoon door.Eén van hen verloor de macht over de buggy en reed haar hond aan. De hond gilde en is daarna ter plekke overleden.''Van het hondenforum, ik zocht foto's maar ben daar terechtgekomen.Laat wel zien hoe mevrouw het verhaal verteld heeft denk ik, eenzijdig. Honden rennen alle kanten op, en buggies gaan meestal alleen vooruit ;)

Ze is zich bewust van het gevaar, en toch laat ze haar honden los rondrennen. Wat klopt er niet?
Er staan ook mooie foto's op het internet waar ze haar honden los laat rondrennen in zone 3, op sommige foto's zie je ook verse buggysporen
Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

FFboarder 07 February / 2011 / 16:21
@ Martin404: Sorry hoor maar volgens mij kun je je frustraties het ook wel een beetje minder heftig naar voren laten komen?
Kom op zeg!
Wel goed voor ons btw dat de politiek nog niet 'wakker' word

martin404 07 February / 2011 / 16:59
Quote: FFboarder - 7 februari, 2011 (17:21)
@ Martin404: Sorry hoor maar volgens mij kun je je frustraties het ook wel een beetje minder heftig naar voren laten komen?Kom op zeg! Wel goed voor ons btw dat de politiek nog niet 'wakker' word

Tja, maar daar zijn het frustraties voor.
Lichte irritaties hou ik wel voor me.

Zowiezo denk ik dat niemand zich er echt druk over maakt.
Iedereen ziet wel dat het een ongeluk was dat niet had mogen gebueren.
Ik vermoed dat er een hele partij hardcore honden-forum bezoekers (die zelf waarschijnlijk nooit in ijmuiden zijn geweest) na het zien van die foto masaal hebben gestemt.

Het is wel een goeie reminder, dat een ongeluk waar een andere strandbezoeker bij betrokken raakt, heftige reacties op kan roepen.
Laten we maar op onze tenen lopen.

jan1 07 February / 2011 / 18:24
wij kiters hebben het makkelijker heel af en toe een verdwaalde zeehond niemand die dan klacht

jan1 had een 4 sterren sessie in Texel paal 17 met maar liefst 18 - 19 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

dirco 07 February / 2011 / 21:30
Hier in Belgie is het ook zo in de winter mogen de honden vrijlopen op het strand zo dan is het normaal dat je rekening houd met je medemens en ook dieren.
En de reactie van onze mediater vond ik echt maar heel laag doe ook graag mijn sport maar moest mijn hond iets overkomen tenslotte is het een levend wezen kan ik je nu al zeggen dat ik raar uit de hoek zou komen.

dirco had een 3 sterren sessie in Borssele met maar liefst 20 - 24 knots op zijn Advance Kaiman (2010)

dirco 07 February / 2011 / 21:38
Quote: martin404 - 7 februari, 2011 (12:54)
Quote: FFboarder - 7 februari, 2011 (11:15), anders kan dit ook nadelige gevolgen hebben voor het kite op Ijmuiden!Ik ben vast niet de enige die die conclusie zelf ook al had getrokken.Ik hoop dan ook dat jullie leden hier een les uit trekken, want zo'n verbod is vrij makkelijk geregelt lijkt me.Met watersporten ligt het anders, maar voertuigen op het strand .....Helemaal omdat jullie verhoudingsgewijs in NL maar een heel klein groepje zijn.(en willen jullie voortaan ook niet meer keihard over me lijnen scheuren, want ook dat gaat een keertje fout en dan gaat die helm je niet veel helpen )

volledig mee eens ga maar eens een kijkje nemen in belgie hoe het er nu aan toegaat met de nieuwe regels dat ze aan doorvoeren zijn rond het kitesurfen.

dirco had een 3 sterren sessie in Borssele met maar liefst 20 - 24 knots op zijn Advance Kaiman (2010)

Marc_87 08 February / 2011 / 21:30
Zometeen is de vrouw aan het woord waarvan de hond is doodgereden
in Hart van Nederland. Er is nu reclame.
Powered by Flysurfer

Vinni 08 February / 2011 / 21:42
Top wethouder. Ćƒā€°ĆƒĀ©n strand dat voor iedereen veilig is, dat is er, 1 opgang verder...
https://www.youtube.com/watch?v=kaivPVd_rhI

keizerkevin 08 February / 2011 / 21:42
Der heeft eens een hond over men kite gepist
www.kitesurfspot.nl

keizerkevin had een 5 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 25 - 35 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

Francisca 08 February / 2011 / 23:46
Voorop staat dat ik het verschrikkelijk verdrietig vind voor mevrouw Voesenek en bezwaarlijk dat de kitebuggiër wellicht te hard en onbezonnen heeft gereden.

Doch zoals mevrouw zelf aangeeft, dient het strand voor iedereen te zijn. Dan wordt het al discutabel aangezien mevrouw zelf de honden los laat lopen op het strand. Een jaartje of 2 geleden wandelden wij op een strand met onze beide hondjes - Yorkshire Terriërs - aan de lijn en er kwam een forse loslopende hond (Berner Senner gevalletje) op een van onze hondjes af gerend. Mijn man restte niets anders dan onze kleine hond aan de riem naar boven te zwaaien om te voorkomen dat de grote lompe koe haar zou raken. Geen prettige handeling kan ik jullie verzekeren. Als zo'n grote hond op zo'n kleintje springt, al is het uit enthousiastme, kan één verkeerde pootslag al een dusdanige verwonding veroorzaken bij dergelijke kleinere rassen, dat er niets anders op zit dan het hondje in te laten slapen.

Ik kan me dan ook best boos maken over zo'n mevrouw en overige hondenbezitters, die vinden dat het strand voor iedereen toegankelijk dient te zijn, maar zelf geen rekening houden met mensen die er niet van gediend zijn dat haar/hun loslopende honden op hen af komen lopen/rennen om wat voor reden dan ook. Ons voorbeeld spreekt voor zich, lijkt mij. Maar denk ook eens aan de mensen die helemaal niets van honden moeten hebben of er zelfs bang van zijn. Om over de drollen van de honden nog maar te zwijgen. Niet iedereen neemt een zakje mee en ruimt het op, met als gevolg dat kleine kindjes - bijvoorbeeld ons kleinkindje van 3 jaar - tijdens het bouwen van een zandkasteel vrolijk in een van die uitwerpselen grijpt. Kom dan niet met een argument aanzetten, dat het maar te begrijpen moet zijn omdat die hond de hele dag al binnen heeft gezeten. Je kunt je beter dan afvragen of het strand dan wel de juiste plek is om je hond lekker uit te laten waaien.

Klinklare onzin aldus. En als je er dan voor kiest om de hond los te laten rennen op het strand, houdt dan ook met alle gevolgen van dien, die dit met zich mee kan brengen. Niet eenzijdig, maar van alle kanten belicht. Da's wel zo eerlijk.

Dus haar petitie zou alleen compleet zijn, als mevrouw er tevens in zou vermelden dat er een verplichting komt voor het aanlijnen van honden, dat hondenbezitters de stront achter hun kont op zouden ruimen en zo kan ik nog wel doorgaan. Als ze ze alleen al had aangelijnd, dan had dit ongeluk wellicht ook voorkomen kunnen worden, want bij niet aangelijnd kan ik me niet inhouden om te zeggen, dat mevrouw zich er zelf ook enigszins schuldig aan heeft gemaakt. De hond ziet zo'n gevaar niet, een mens normaal gesproken wel.

Niet meer en niet minder dan een heel vervelend ongeluk voor beide kanten.

Een hondenliefhebster en -bezitster met een man die kitesurfer is.

TMK 08 February / 2011 / 23:52
Quote: dirco - 7 februari, 2011 (22:38)
Quote: martin404 - 7 februari, 2011 (12:54)Quote: FFboarder - 7 februari, 2011 (11:15), anders kan dit ook nadelige gevolgen hebben voor het kite op Ijmuiden!Ik ben vast niet de enige die die conclusie zelf ook al had getrokken.Ik hoop dan ook dat jullie leden hier een les uit trekken, want zo'n verbod is vrij makkelijk geregelt lijkt me.Met watersporten ligt het anders, maar voertuigen op het strand .....Helemaal omdat jullie verhoudingsgewijs in NL maar een heel klein groepje zijn.(en willen jullie voortaan ook niet meer keihard over me lijnen scheuren, want ook dat gaat een keertje fout en dan gaat die helm je niet veel helpen )volledig mee eens ga maar eens een kijkje nemen in belgie hoe het er nu aan toegaat met de nieuwe regels dat ze aan doorvoeren zijn rond het kitesurfen.
T is zuur, maar voor de een van de weinige keren dat het Wk7 waait, neem je even een snipperdag op en kom je bij ons beulen Uurtje rijden?

TMK 08 February / 2011 / 23:58
Quote: Francisca - 9 februari, 2011 (00:46)
Voorop staat dat ik het verschrikkelijk verdrietig vind voor mevrouw Voesenek en bezwaarlijk dat de kitebuggiër wellicht te hard en onbezonnen heeft gereden.Doch zoals mevrouw zelf aangeeft, dient het strand voor iedereen te zijn. Dan wordt het al discutabel aangezien mevrouw zelf de honden los laat lopen op het strand. Een jaartje of 2 geleden wandelden wij op een strand met onze beide hondjes - Yorkshire Terriërs - aan de lijn en er kwam een forse loslopende hond (Berner Senner gevalletje) op een van onze hondjes af gerend. Mijn man restte niets anders dan onze kleine hond aan de riem naar boven te zwaaien om te voorkomen dat de grote lompe koe haar zou raken. Geen prettige handeling kan ik jullie verzekeren. Als zo'n grote hond op zo'n kleintje springt, al is het uit enthousiastme, kan één verkeerde pootslag al een dusdanige verwonding veroorzaken bij dergelijke kleinere rassen, dat er niets anders op zit dan het hondje in te laten slapen.Ik kan me dan ook best boos maken over zo'n mevrouw en overige hondenbezitters, die vinden dat het strand voor iedereen toegankelijk dient te zijn, maar zelf geen rekening houden met mensen die er niet van gediend zijn dat haar/hun loslopende honden op hen af komen lopen/rennen om wat voor reden dan ook. Ons voorbeeld spreekt voor zich, lijkt mij. Maar denk ook eens aan de mensen die helemaal niets van honden moeten hebben of er zelfs bang van zijn. Om over de drollen van de honden nog maar te zwijgen. Niet iedereen neemt een zakje mee en ruimt het op, met als gevolg dat kleine kindjes - bijvoorbeeld ons kleinkindje van 3 jaar - tijdens het bouwen van een zandkasteel vrolijk in een van die uitwerpselen grijpt. Kom dan niet met een argument aanzetten, dat het maar te begrijpen moet zijn omdat die hond de hele dag al binnen heeft gezeten. Je kunt je beter dan afvragen of het strand dan wel de juiste plek is om je hond lekker uit te laten waaien.Klinklare onzin aldus. En als je er dan voor kiest om de hond los te laten rennen op het strand, houdt dan ook met alle gevolgen van dien, die dit met zich mee kan brengen. Niet eenzijdig, maar van alle kanten belicht. Da's wel zo eerlijk. Dus haar petitie zou alleen compleet zijn, als mevrouw er tevens in zou vermelden dat er een verplichting komt voor het aanlijnen van honden, dat hondenbezitters de stront achter hun kont op zouden ruimen en zo kan ik nog wel doorgaan. Als ze ze alleen al had aangelijnd, dan had dit ongeluk wellicht ook voorkomen kunnen worden, want bij niet aangelijnd kan ik me niet inhouden om te zeggen, dat mevrouw zich er zelf ook enigszins schuldig aan heeft gemaakt. De hond ziet zo'n gevaar niet, een mens normaal gesproken wel.Niet meer en niet minder dan een heel vervelend ongeluk voor beide kanten.Een hondenliefhebster en -bezitster met een man die kitesurfer is.

Ik maak uit je post op dat je hoofdzakelijk punt is, dat honden aangelijnd moeten worden op het strand.
Heb ik even goed nieuws voor jou!
http://typo3.velsen.nl/verordeningen/doc/algemene-plaatselijke-verordening-gemeente-velsen-2001-6-2-2007-2/#artikel-2414-loslopende-honden-identificatie
Het is de eigenaar, houder, verzorger van een hond verboden die hond te laten verblijven of te laten lopen:
op de weg of het strand zonder dat die hond aangelijnd is;

Tenzij er is aangegeven dat zone 3 een losloopplaats is voor honden, wat ik me eigenlijk moeilijk voor kan stellen, gezien loslopende rennende honden en half bestuurbare buggy's niet echt samengaan.

Francisca 09 February / 2011 / 00:24
Quote: TMK - 9 februari, 2011 (00:58)
Quote: Ik maak uit je post op dat je hoofdzakelijk punt is, dat honden aangelijnd moeten worden op het strand.Heb ik even goed nieuws voor jou! http://typo3.velsen.nl/verordeningen/doc/algemene-plaatselijke-verordening-gemeente-velsen-2001-6-2-2007-2/#artikel-2414-loslopende-honden-identificatieHet is de eigenaar, houder, verzorger van een hond verboden die hond te laten verblijven of te laten lopen:op de weg of het strand zonder dat die hond aangelijnd is;Tenzij er is aangegeven dat zone 3 een losloopplaats is voor honden, wat ik me eigenlijk moeilijk voor kan stellen, gezien loslopende rennende honden en half bestuurbare buggy's niet echt samengaan.

Komt het wel zo'n beetje op neer. Mij stond al bij dat er nergens honden los mogen lopen. Ik vind dat ook logisch. Zelden of nooit is het strand helemaal leeg. Er lopen altijd wel mensen of zijn er die bezig zijn met hun hobby. Wel of geen zone, als er anderen lastig gevallen kunnen worden of er gevaren kunnen bestaan, dan dient men rekening met elkaar te houden. Zodra er andere mensen op het strand aanwezig zijn, dienen honden aangelijnd te zijn. Net zo goed als dat een buggiër ook rekening dient te houden met wandelaars.

Kortom: verdraagzaam kunnen genieten van het strand met zijn allen en dus ook rekening houdend met elkaar.

WIMPIV 09 February / 2011 / 09:37
Erg jammer allemaal. Mijn ervaring op mijn spot is dat er nog altijd meer hondenbezitters zich niet aan de regels houden dan kiters(geen buggiers). Ik gok dat dat bij Ijmuiden ook het geval is. Groot verschil is dat het bij honden in de meeste gevallen niet om gevaarlijke situaties gaat maar om overlast. Het is wel erg kort door de bocht om meteen iets te laten verbieden.Gelukkig zei die wethouder dat ook in dat filmpje. Het is de verantwoordelijkheid van wetshandhavers en burgers om erop toe te zien dat mensen zich aan regels houden. In het verkeer vallen ook gewonden/doden te betreuren, vaak door overtreding van regels/wetten. Zo gaat dat nu eenmaal. Ik vind het naar voor die Mevrouw en haar honden maar ze duikt wel heel erg in de slachtofferrol. Een ongeluk blijft een ongeluk. Ik vraag mij hierbij trouwens af hoe vaak dit al is voor gekomen. Is voor mij de eerste keer dat ik hiervan hoor.

-DAVE- 09 February / 2011 / 10:51
Als overal Buggies worden verboden, mogen ook ALLE honden weg incluis de schreeuwende opgefokte baasjes. Dat is wel zo redelijk.
Ben gisteren ook bijna aangevallen met me kindje door zo'n loslopend poepbeest, en vooral niet luisteren naar het baasje, dat was ff peentjes zweten.
Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

Lars_023 09 February / 2011 / 21:52
En Ja hoor daar istie: http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article6277791.ece/Ongeluk-kitebuggy-slecht-voor-imago-kitesurfers

Typisch geval van luie journalistiek: "Er was een ongeluk met een kitebuggy op Ijmuiden, hey maar wacht is, die kitesurfers daar is vast wel een link mee te leggen, je hoort vaker dat het gevaarlijk is en de lezers hebben meteen een beeld voor ogen als er kitesurfen in de krant staat. Ik bel wel even wat rond."

In de categorie: Schrijf dan niks!

Lars_023 had een 3 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 16 - 18 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

FeRNandeZ 10 February / 2011 / 07:24
Honden hebben de neiging achter de buggiers aan te gaan rennen, heb dit verschillende keren gehad. Ze komen dan naast je te rennen, ze vergeten hierbij dat het een drie wieler is, waarbij ze vlak voor het achterwiel rennen. Als buggier kun je dan geen kant op, remmen sturen gaat niet, ook als de hond snelheid minderd rijdt je over hem heen.

Weet niet hoe het gegaan is, is de man gewoon out of control op de hond af gereden of is de hond op hem af gekomen ? Dat is wel van belang voor het verhaal. Een kind zal je niet op die manier aankunnen rijden omdat deze nooit zo snel kan sprinten om naast je achterwiel te blijven rennen en kun je als buggier dus gemakkelijk ontwijken.
kantje board !