Welk kiteboard (directional) op zee in NL?

Door: Double-Loop-D Reacties: 21 Hits: 5282
Double-Loop-D 18 February / 2011 / 16:10
Mensen!

Verblijf momenteel een jaar in Kaapstad en sta op het punt een kitesurfboard te kopen aangezien dat beter vaart in de golven dan mijn twintip.

Wil een boardje kopen dat ik ook kan gebruiken in NL. Standaard maatje voor Kaapstad is 6.0, heb nu een 5.3 (squaretail) op het oog.

Info over mij:
- gevorderde kiter
- 76 kg
- 1.90 m
- Golfsurf heel veel.

Iemand tips over de juiste maat voor zowel Kaapstad als NL (Wijk/Zandvoort)? Squaretail of pintail nog belangrijk? Nog andere dingen waar ik op moet letten except dings/repairs?

Ok hoor graag jullie aanbevelingen. Morgen gaat de Cape Docter weer van de planeten blazen, dus hoop het juiste board aan te schaffen en de golven kapot te varen in Blouberg!

Thanks guys!

Gr
Douwe

kitesurf123 18 February / 2011 / 17:07

Double-Loop-D 19 February / 2011 / 07:51
Jawel, laatst twee great whites voor het schip bij Blouberg. Even eruit en niet teveel over nadenken...

Maar laten we het niet over haaien hebben, maar over de keuze van mijn board. Tips?

RoyE 19 February / 2011 / 09:01
hehe, begin jan ook een witte gezien voor doodles...

Maar als je een jaar in kaapstad zit koop je toch gewoon een goed board voor kaapstad en in nl ruim je hem weer in ...

Double-Loop-D 19 February / 2011 / 09:12
Ja heb je gelijk in. Welke maat voer jij in Kaapstad? Of heb je geen directional?

bunker 19 February / 2011 / 10:30
je surf heel veel, je wil het voor kaapstad gebuiken, je bent 190cm en dan kom je met een 5'3. zou zeggen ikke nie begrijpe
keep on punching

Double-Loop-D 19 February / 2011 / 10:53
Groter?

bunker 19 February / 2011 / 11:08
6'2 squash oid
keep on punching

Woodmaster 19 February / 2011 / 11:10
Nou ja als je echt zo gevorderd bent is een 5"3 toch wel te doen met jouw gewicht in een gevorderde surf!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

Double-Loop-D 19 February / 2011 / 11:15
Ok kanttekening: golfsurf zelf op een fish 5.9.

Kiten gevorderd, maar nog weinig ervaring met golfrijden (behalve dan met mijn twintippie in de golven). 6.0 betere maat voor kitesurfen?

Woodmaster 19 February / 2011 / 11:23
Nee hoor! Ik heb zelf ook een 5"3 en golfsurf (Kiten) ook pas sinds kort met 1.83m en 94 kg. Gaat goed hoor!
Kleinere board om scherper te rippen!

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

bunker 19 February / 2011 / 11:23
je kan het een hele studie van maken.
ga je voor het hakwerk dan kom je op die kleine maatjes uit maar ja ieder zn ding
keep on punching

Double-Loop-D 19 February / 2011 / 11:40
Ok thanks mannen, denk dat het beste is dat ik ze maar eens ga testen.... FYI: goeie site voor webcams in Kaapstad is http://www.xplorer.co.za/local/webcams/ . Refresh elke 90 sec.

Morres 19 February / 2011 / 14:58
Quote: Double-Loop-D - 19 februari, 2011 (12:40)
Ok thanks mannen, denk dat het beste is dat ik ze maar eens ga testen.... FYI: goeie site voor webcams in Kaapstad is http://www.xplorer.co.za/local/webcams/ . Refresh elke 90 sec.
2days and counting

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

barrystormchaser 19 February / 2011 / 15:11
het is helemaal wat je zelf wilt gaan doen
ik vaar met een 5,5 x 19 squaretail en straps als het echt hard waait 25knopen over het algemmen staan er dan aardige bakken.
en 5,10 x 19,25 zit tussen een pin en square in en vaar ik zowel met als zonder straps, dit board doet het in bijna alle omstandigheden goed.
Daarnaast staat nog een 6,2 pintail waar ik alleen strapless op surf als de onstandigheden licht of clean zijn.
Oh ja ik geef de voorkeur aan een thruster fin setup puur persoonlijk.

ik weeg 75 kg

Suc 6 met je keuze

www.stormchaser.nl Ocean Rodeo,Hb-surfkite,dakine en billabong

dr511 19 February / 2011 / 15:49
formaat is leuk maar het gaat meer om het volume
met jou gewicht zou ik iets zoeken tussen de 28 en 30 liter
voor nederlandse slappe golfjes die snel ten einde zijn een fish, sqaure of diamont tail. Weinig tot geen tail rocker en qaud setup.
rail, lengte, breedte en verdeling van het volume is maar net wat je zelf lekker vind.
Dit is tenminste als je de druk van de golf wil gaan gebruiken.
Je kunt ook een kleiner board met minder volume nemen maar dan is het meer om met druk in je kite wat golfjes te gaan hakken daarvoor kun je dan beter een mutant kopen.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

barrystormchaser 19 February / 2011 / 16:21
Volume is leuk maar het gaat er om hoe het verdeelt is ???
of te wel probeer eens een paar boards daar in SA er zijn er genoeg te koop
www.stormchaser.nl Ocean Rodeo,Hb-surfkite,dakine en billabong

dr511 19 February / 2011 / 16:28
eigenlijk is het ook niet zo moeilijk als je al surft
want wat je daar lekker vind gebruik ook met het kiten

gjxl 19 February / 2011 / 16:34
Als je al een fish 5'9'' hebt, waarom niet eerst daarmee aan de slag? Fish shape is prima om ook mee te kistesurfen.

Double-Loop-D 19 February / 2011 / 18:14
Huidige fish is een fragiel boardje, wil ik niet mee kiten. Was in Cabrinha shop in Big Bay en de eigenaar raadde me af om (met mijn lengte) kleiner dan 5.10 te gaan, aangezien het dan hetzelfde aan zou voelen als een te kleine twintip; veel te onrustig. Volgens mij zit er maar een ding op; 5.3 testen en 6.0 testen. En dan maar hopen dat de verschillende tails geen roet in het eten gooien... Net nog wel ff lekker gevaren op Blouberg (20 knopen en prima golfjes).

dr511 19 February / 2011 / 20:56
als je moeilijk kan kiezen zou ik gewoon twee oude glasboardjes kopen
gooi er een extra laag glas met epoxy overheen en je kunt er alles mee.

Woodmaster 20 February / 2011 / 12:29
Wedden dat je voor de 5"3 gaat?