Irritatie en Agressie bij Kitesurfen !!!

Door: richardkiter Reacties: 68 Hits: 4919
richardkiter 30 May / 2011 / 18:44

Ik wil het dit keer niet over de vele ongelukken hebben van de afgelopen weken maar over Agressie en Iiritatie bij het Kite surfen

Afgelopen week zijn er weer 2 incidenten geweest waarbij agressie en irritatie was

Ik kwam zelf vorige week een bebloede windsurfer tegen op de parkeerplaats van Ijmuiden, De windsurfer had een conflict met een kite instructeur waarbij klappen zijn gevallen en vervolgens is de politie is er bij gehaald om aangifte te doen.
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=23361.21600

Van horen zeggen: windsurfer voer door tot vlakbij cursisten, kite-instructeur zei daar wat van, kreeg agressieve reactie, etc. etc., windsurfer haalde uit en kite-instructeur was wat beter in zelfverdediging. Inderdaad, ik hoorde het van de kite-instructeur.

Ook problemen met een doorgedraaide windsurfer op Schellinkhout maar door rustig ingrijpen is het gelukkig goed afgelopen
http://www.hanglos.nl/forum/267585/kiteforum-oh-oh-schellinkhout.html?CurrentPage=3#reactions

Op Schellinkhout kom ik al sinds de vorige eeuw waar ik ben begonnen met windsurfen in 1979.
Ik kan dus aardig wat windsurfers en maak regelmatig tijdens het kiten op het water een praatje met ze. Hoor ook een hoop geklaag dus over kite surfers. Irritatie dus van de windsurfers
In de beginjaren 2000 kwam het kitesurfen in opgang en toen ik weer eens voorbij werd gevaren door een kitesurfer ben ik overgestapt op het kiten en ben er aan verslaafd geraakt.

Heb aan sommigen windsurfers gevraagd of het het niet eens tijd werd om over te stappen om te gaan kiten. Ze bleven stug volhouden in hun passie voor het windsurfen.

Zo blijf je dus altijd 2 groepen watersporters houden die rekening met elkaar moeten houden !!!!! Dit houdt een hoop irritatie naar beide kampen waaruit weer agresie kan voortvloeien, zie het incident op Ijmuiden

Toen ik begon met kiten kon ik bijna iedereen op schellinkhout en was de sfeer zeer relaxt.
Het probleem bij Schellinkhout is dat het te druk wordt en dan met name in de weekeinden. Te veel mensen op elkaar en te weinig ruimte. Ander probleem is dat het de perfecte beginnersspot is dus een zoot beginners en begrijpelijk natuurlijk. Ook hierdoor weer veel kiteschools die les geven waaruit nog meer irritatie ontstaat

Eigenlijk is alles al bekend en beschreven hierboven maar hoe gaan we hiermee om in de toekomst ????
Ik weet het eigenlijk niet en wie het weet mag het zeggen. De kite sport is op dit moment eigenlijk te populair aan het worden en ik verwacht nog veel meer van zulke incidenten hoe erg ik het ook vind.

Persoonlijk probeer ik de weekeinden in Schellinkhout te vermijden maar op een mooie zonnige zondag of zaterdag is het op Zee ook zeer druk.

Ik vind het zeer jammer en weet eigenlijk niet hoe we in de toekomst meer van zulke incidenten kunnen voorkomen.

Wie de oplossing heeft mag het zeggen !!!!!!!

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

rickbdb 30 May / 2011 / 18:56
Goed dat je hier even aandacht over vraagt. Ik heb helaas geen andwoord of oplossing op je vraag. Laten we hopen dat dit soort incidenten niet te vaak voor zullen komen
http://nfnty.nl/

rickbdb had een 4 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 17 - 20 knots op zijn Ozone Instinct Sport (2007)

sjoerdsantema 30 May / 2011 / 18:57
Verplicht brevet voor kiters. Gewoon cursusje safety bij een school en een papiertje. Scheel een hoop frustraties(dus agressie) en ongelukken.

En daarnaast, en dit is het belangrijkste, MEER SPOTS! Minder mensen betekent minder geruzie. Gewoon lekker de ruimte hebben. Willen we dat allemaal niet?

Ben al hard op zoek naar alternatieve spots die niet in BPR of Natuurgebied liggen. Natuurlijk heb je dat Natura 2000 gezeik maar dat neem ik dan maar op de koop toe. Geen zin om achteraan te sluiten in de noob-train.
#gobigorganaarjemoeder

sjoerdsantema had een 5 sterren sessie in Playa Chica met maar liefst 17 - 25 knots op zijn Blade Prime (2010)

flyingroby 30 May / 2011 / 18:59
Tja , dit heeft veel te maken met het gemiddelde nivo van de kitesurfers en surfers .

Maar goed ff zonder dollen, gewoon wat meer respect en geduld met elkaar is de enige oplossing. Denk is ff terug aan de periode dat we zelf begonnen. Wellicht zoals Richard aangeeft voor een aantal van ons in een nog niet zo drukke tijd. Nu is de situatie anders en zullen we er mee moeten dealen. Voor mij in ieder geval geen Autostrand of Brouwerdam in het weekeinde.

flyingroby had een 3 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 18 - 25 knots op zijn Ozone C4 (2010)

Djee 30 May / 2011 / 19:36
Windsuffers overstappen naar kitesurfen :) , nee het echte antwoord is respect en chillen, vooral normaal blijven communiceren.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

HansW 30 May / 2011 / 19:37
Je zou eigenlijk een vaarbewijs moeten halen voor het kitesurfen ! zowel theorie als praktijk .... dat betekend selfrescue kunnen uitvoeren in DIEP water hoogte kunnen houden en kunnen bodydraggen ... kunnen de cursisten dit niet helaas geen papiertje en dan kan je dus ook geen kite kopen of een flinke boete als je gepakt word.
En voor scholen ? niet na 6 uur les zeggen top gedaan je hebt er aanleg voor dit is ons beginners set voor zoveel euro ! superdeal ?!!!
gewoon nee zeggen volgende keer beter ? met de auto zakken mensen ook soms 7 keer ?
www.orangeclimatecontrol.com

HansW had een 0 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 0 - 0 knots op zijn SlingShot Fuel (2011)

Woodmaster 30 May / 2011 / 19:40
Vond het afgelopen weekend juist helemaal top in IJmuiden!
Max. 10 op het op het water.
Maar dat weekend ervoor niet eens verder het strand opgegaan vanwege de drukte.
Maar goed, ieder jaar weer het zelfde verhaal!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

patrick020569 30 May / 2011 / 19:48
Kitesurfen op het binnenwater verbieden en niet gedogen....Windsurfers lekker op het binnenwater en kiten op zee. Dat getrut op vlakwater echte mannen kiten in de golven, ook die van 3 meter zoals afgelopen zaterdag en zondag en als je niet durft ga je maar windsurfen op Schellinkhout.
Durex, de Haarwinkel, red light district, webcamgirls.

Djee 30 May / 2011 / 19:51
@woody: stond maar met 3 kiters en 2 windsurfers op Zandvoort, maar dat heeft iets meer met de totaal andere omstandigheden te maken.

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Djee 30 May / 2011 / 19:51
Excuse dubbel.

ikku 30 May / 2011 / 20:11
Quote: Djee - 30 mei, 2011 (21:36)
Het echte antwoord is respect en chillen, vooral normaal blijven communiceren.
Zwaar mee eens!
als je die mentaliteit aanhoud en lekker bezig bent met fun maken i.p.v. over andere zeiken, dan komt het helemaal goed.
I do what i like, i like what i do.

ikku had een 4 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 11 - 23 knots op zijn Naish Park (2013)

brian123 30 May / 2011 / 20:27
Quote: HansW - 30 mei, 2011 (20:37)
Je zou eigenlijk een vaarbewijs moeten halen voor het kitesurfen ! zowel theorie als praktijk .... dat betekend selfrescue kunnen uitvoeren in DIEP water hoogte kunnen houden en kunnen bodydraggen ... kunnen de cursisten dit niet helaas geen papiertje en dan kan je dus ook geen kite kopen of een flinke boete als je gepakt word. En voor scholen ? niet na 6 uur les zeggen top gedaan je hebt er aanleg voor dit is ons beginners set voor zoveel euro ! superdeal ?!!! gewoon nee zeggen volgende keer beter ? met de auto zakken mensen ook soms 7 keer ?
Hoe moest selfresque ook alweer? eerst hoeveel meter lijn aan 1 kant binnenhalen? Sla je het dan om de bar zoals bij gwn oprollen of gwn letterlijk om de bar, want dan moet je aardig wat lijn om de bar wikkelen.

brian123 had een 3 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 22 - 28 knots op zijn SlingShot T3 (2009)

richardkiter 30 May / 2011 / 22:01
Quote: Djee - 30 mei, 2011 (21:36)
Windsuffers overstappen naar kitesurfen :) , nee het echte antwoord is respect en chillen, vooral normaal blijven communiceren.

Het probleem gaat eigenlijk niet tussen deze 2 groepen maar over het algemeen. Het wordt gewoon te druk wat irritatie en agressie opwekt. Zie zelf eigenlijk geen oplossing maar ben het wel eens met je:

Blijf communiceren en rustig
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

richardkiter 30 May / 2011 / 22:05
Quote: patrick020569 - 30 mei, 2011 (21:48)
Kitesurfen op het binnenwater verbieden en niet gedogen....Windsurfers lekker op het binnenwater en kiten op zee. Dat getrut op vlakwater echte mannen kiten in de golven, ook die van 3 meter zoals afgelopen zaterdag en zondag en als je niet durft ga je maar windsurfen op Schellinkhout.
Dit gaat nergens over wat je zegt. Je mot wel reel blijven en wat jij zegt slaat nergens op, sorry

Dit kan je niet verplichten en je moet met 2 groepen rekening houden en in goede harmonie samen op het water blijven

richardkiter 30 May / 2011 / 22:06
Quote: ikku - 30 mei, 2011 (22:11)
Quote: Djee - 30 mei, 2011 (21:36)Het echte antwoord is respect en chillen, vooral normaal blijven communiceren.Zwaar mee eens!als je die mentaliteit aanhoud en lekker bezig bent met fun maken i.p.v. over andere zeiken komt het helemaal goed

En Zo Is Dat !!!!! Jij heb hem helemaal door

dapee2 30 May / 2011 / 22:48
het zou zo simpel kunnen zijn. beetje geven, beetje nemen.
maar dit is tegenwoordig soms teveel gevraagd (niet alleen op het water)
Kiters onderling hebben ook nogal eens een verschil over wie er voorang heeft (niemand wil een metertje hoogtelopen missen)

punt wat voor mij het zwaarste telt in een oplossing zoeken is inderdaad meer spots openstellen om te kiten. nu word iedereen op een kluitje gedwongen!

dapee2 had een 4 sterren sessie in Domburg met maar liefst 26 - 28 knots op zijn Naish Pivot (2023)

bartjev 31 May / 2011 / 05:54
UIteindelijk draait het om respect maar vooral normen en waarden die ver te zoeken zijn......

Hagar 31 May / 2011 / 06:19
Quote: patrick020569 - 30 mei, 2011 (21:48)Kitesurfen op het binnenwater verbieden en niet gedogen....Windsurfers lekker op het binnenwater en kiten op zee. Dat getrut op vlakwater echte mannen kiten in de golven, ook die van 3 meter zoals afgelopen zaterdag en zondag en als je niet durft ga je maar windsurfen op Schellinkhout.Probeer je hier vrienden te maken?;-)

Lars_023 31 May / 2011 / 06:20
Weinig ruimte per gebruiker zorgt voor concurrentiegedrag. Met name in dichtbevolkte landen is dit een probleem, want de boog is constant gespannen. Wat er op het water gebeurt, gebeurt ook in de file, iemand er niet tussen laten want stel dat je die 2,4 meter weggeeft, jij hebt er RECHT op! Verschil met de file is dat op het water er nog een compenent bij komt kijken, de natural high van adrenaline. Dit zorgt ervoor dat je minder remmingen hebt in je gedrag. Dat is op te lossen met een andere -ine genaamd discipline. En laat dat nu net hetgeen zijn dat in de hedendaagse maatschappij niet meer wordt aangeleerd. Discipline is iets van de jaren 50, persoonlijke vrijheid en persoonlijke ontwikkeling, daar draait het om in de afgelopen 15 jaar. Dat zie je terug bij sommige mensen (helaas steeds meer en dat zie je ook terug op het water (accepteer dat het te hard waait en ga niet het water op)).

Een tweede component is het erkennen van een fout. Wanneer je een fout maakt is dat vervelend en baal je daarvan. Dat ervaar jezelf in het algemeen ook zo. Maar wanneer er een tweede partij je er op gaat wijzen schiet je in de verdediging. Aangezien de aanval de beste verdediging is wijs je de ander op zijn fouten, ook als hij deze niet heeft gemaakt. Kwetsbaarheid tonen is not done, zeker niet als je een stoere sport beoefend.

Die drukte icm het afwijkende gedrag van sommige mensen heeft ervoor gezorgd dat ik niet meer op binnenwater vaar. Op mooie zomerse weekenddagen zul je mij ook niet snel @The Spot of in Ijmuiden zien maar pak ik de minder aantrekkelijke plekken aan zee. Iedereen maakt wel eens een stuurfout of ziet iemand over het hoofd. Je steekt je hand op en aan wal loop je nog even naar elkaar toe, je biedt je excuses aan en dan praat je over hoe mooi de dag was.

Lars_023 had een 5 sterren sessie in Tenerifa, El Medano (La Bahia) met maar liefst 17 - 22 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

moss 31 May / 2011 / 06:20
Quote: richardkiter - 30 mei, 2011 (23:05)
Quote: patrick020569 - 30 mei, 2011 (21:48)Kitesurfen op het binnenwater verbieden en niet gedogen....Windsurfers lekker op het binnenwater en kiten op zee. Dat getrut op vlakwater echte mannen kiten in de golven, ook die van 3 meter zoals afgelopen zaterdag en zondag en als je niet durft ga je maar windsurfen op Schellinkhout.Dit gaat nergens over wat je zegt. Je mot wel reel blijven en wat jij zegt slaat nergens op, sorryDit kan je niet verplichten en je moet met 2 groepen rekening houden en in goede harmonie samen op het water blijven

idd ik vaar ook graag op zee ( windsurfen en ja de haring heeft mij ook wel eens gevraagd om te gaan kiten maar dat is hem niet gelukt ), daar is meer ruimte en meer ervaring waardoor de kans op problemen minder groot zijn
Als je dingen ziet die niet kloppen kun je meestal wel het gesprek aan gaan .
schout is vol in het weekend met een hoop jongens groep 3 die voor de kant showen wat ze kunnen tussen iedereen in ,dus ook tussen kitesurfers en op kleinen ruimtes hun kite oplaten met een hoop gevaar voor anderen
Dat zijn de personen die je moet aanspreken .
Maar gek genoeg is die groep vaak voorzien van een zeer kort lontje
Laat de 2 groepen eens in gesprek gaan om die derde groep in de hand te kunnen houden
Ik vraag me af of een kitesurf instructeur hier in een rol kan spelen , als ik de problemen daarover lees denk ik persoonlijk van niet dit gezien de recente problemen met de instructeur HV en op schout

Gooi eens een balletje op zou ik zeggen , ik sta er open voor

Grtz Dick

dr511 31 May / 2011 / 06:31
ik denk een soort van box ring bij iedere spot
zo kunnen geschillen op een sportieve manier worden beslecht.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

theconsul 31 May / 2011 / 06:58
snap het probleem eigenlijk niet.

Iedereen heeft de luxe van daar rond te lopen met spullen die al gauw paar duizend eurotjes zijn

ze hebben de tijd om hun meest favoriete hobby uit te voeren

ze hebben de tijd om er op uit te gaan

zon, water, wind wat wil je nu nog meer

heb gewoon een beetje respect en geef elkaar de ruimte

het kan ook anders, 2 weken geleden verloor ik mijn board en een windsurfer kwam die netjes brengen

praat gewoon wat met elkaar, verbroeder wat want je streeft allemaal hetzelfde doel en gevoel na

theconsul had een 3 sterren sessie in Oosterschelde - Krabbendijke met maar liefst 20 - 30 knots op zijn Naish Cult (2009)

koekie 31 May / 2011 / 07:32
misschien zouden wat meer van die opgefokte mensen hier eens naar moeten kijken?
als de kat van huis is..............................................................................

richardkiter 31 May / 2011 / 08:44
Quote: koekie - 31 mei, 2011 (09:32)
misschien zouden wat meer van die opgefokte mensen hier eens naar moeten kijken?

richardkiter 31 May / 2011 / 08:46
idd ik vaar ook graag op zee ( windsurfen en ja de haring heeft mij ook wel eens gevraagd om te gaan kiten maar dat is hem niet gelukt

He Dick ik kan me je niet even voor de geest halen wie je precies ben, heb je een baard ??