Irritatie en Agressie bij Kitesurfen !!!

Door: richardkiter Reacties: 68 Hits: 4920
richardkiter 31 May / 2011 / 08:47
Quote: dr511 - 31 mei, 2011 (08:31)
ik denk een soort van box ring bij iedere spotzo kunnen geschillen op een sportieve manier worden beslecht.

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Mushroom 31 May / 2011 / 09:12
het hoeft niet eens per se een windsurfer te zijn die het bloed onder je nagels vandaan vaart.. al denken sommige dat er slechts lucht tussen je kite en bar zit. een beetje geven en een beetje nemen werkt het best, hiermee toon je aan dat je bereid bent je spot te delen met meerdere. zonder dat je op de kant dit uit moet gaan praten.. hebben windsurfers ook voorrangs regels? is het voor ons niet handig hier het een en ander van te weten zodat we ze ook onbewust niet in de weg zitten? je moet begrijpen dat wij vanaf ons board circa 25meter kite aan ruimte in beslag nemen, een windsurfer natuurlijk veel minder. gelukkig heb ik nooit zo'n last van windsurfers, maar komen er helaas wel steeds meer kitesurf figuren die goed verkeerd bezig zijn. soul schijnt niet meer van belang te zijn, erg jammer.

moss 31 May / 2011 / 09:14
Nee geen baard of het moet een zware week geweest zijn
vaar met hotsails en ben vaak met mijn dochter Britt in Andijk Enkhuizen en Schellinghout anders op zee in Zeeland
Meestal met een groep van 5 a 6 man zijn we aan het varen
van 20 tot 45 jaar
Jij hebt toch een witte bus ...

richardkiter 31 May / 2011 / 10:07
Geen witte maar een groene bus, stap de volgende keer even op me af dan weet ik gelijk wie je ben. . Ga vanmiddag naar andijk. jij ook ??
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Stuiver 31 May / 2011 / 10:12
Quote: Mushroom - 31 mei, 2011 (10:12)
het hoeft niet eens per se een windsurfer te zijn die het bloed onder je nagels vandaan vaart.. al denken sommige dat er slechts lucht tussen je kite en bar zit. een beetje geven en een beetje nemen werkt het best, hiermee toon je aan dat je bereid bent je spot te delen met meerdere. zonder dat je op de kant dit uit moet gaan praten.. hebben windsurfers ook voorrangs regels? is het voor ons niet handig hier het een en ander van te weten zodat we ze ook onbewust niet in de weg zitten? je moet begrijpen dat wij vanaf ons board circa 25meter kite aan ruimte in beslag nemen, een windsurfer natuurlijk veel minder. gelukkig heb ik nooit zo'n last van windsurfers, maar komen er helaas wel steeds meer kitesurf figuren die goed verkeerd bezig zijn. soul schijnt niet meer van belang te zijn, erg jammer.

ga uit van dezelfde voorrangsregels. maar geloof mij, je let dondersgoed op die gieken hoor. van de week zat ik in een kommetje van 40x80 met 14 windsurfers en 2 kiters waaronder ik. (Amstelmeer) daar horen ze eigenlijk ook niet te komen maar snap dat ze vlak water nodig hebben om tricks te oefenen. Net als wij overigens. je moet alleen je kite niet crashen... dan gaat het helemaal fout.

na een paar flinke sprongen bleven er wat diehards over die goed konden varen, dan is het niet zo erg. maar als je van die drijvende zeehonden hebt is het wel vervelend. ze zijn direct 4 m1 breed object in het water met die giek, zijl en bord.

Kevin-H142 31 May / 2011 / 10:48
Afgelopen weekend een Kitebuggyer geslagen (op zijn helm) door een windsurfer omdat de kitebuggyer te dicht langs of tegen de gear van de surfer aan zat. Daarna stapte de buggyer uit en heeft de windsurfer zijn buggy in de zee gegooid.

De kitebuggyer was gewoon bezig met een officiele NK wedstijd op een afgezet stuk strand van Ouddorp. Het betreft een buggywedstrijd van de BCH en er was gewoon een vergunning om te mogen racen op het strand.

Lekker dan.

jitzes 31 May / 2011 / 10:49
Na 20 jaar windsurfen ben ik 4 jaar geleden overgestapt op kitesurfen en volledig verslaafd geraakt. Naar mijn mening ligt de verantwoordelijkheid met name bij de kitesurfers, omdat wij nu eenmaal veel meer ruimte in beslag nemen en het daarnaast voor een windsurfer moeilijker is in te schatten wat een kitesurfer precies gaat doen. En verder moet iedereen natuurlijk de voorrangsregels kennen (rechtervoet voor etc.)

BeervanhetMeer 31 May / 2011 / 10:53
Kitesurfscholen moeten naast safety ook een gedragscode aan hun cursisten meegeven. Respect voor elkaar! Heb afgelopen weekend @ Wijk met respect naar de windsurfers gekeken. Geniet van elkaar en niet zeiken

(oja, een heropvoed-cursus voor sommige kiters zou ook niet gek zijn)

Goed onderwerp Richardkiter!

moss 31 May / 2011 / 11:18
Quote: richardkiter - 31 mei, 2011 (11:07)
Geen witte maar een groene bus, stap de volgende keer even op me af dan weet ik gelijk wie je ben. . Ga vanmiddag naar andijk. jij ook ??

werk
maar er komen nog een paar dagen met noord oost 4

moss 31 May / 2011 / 11:32
http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.php?f=50&t=13870829&p=7181847#p7181847

zo kan het ook

theconsul 31 May / 2011 / 11:48
Voorrangsregels voor die het vergeten zijn en die het niet weten!

Het wordt steeds drukker op het water. En vaak lijkt het erop dat kiteboarders absoluut niet op de hoogte zijn van de voorrangs regels en daarom hun eigen regels hanteren op het water. Meestal is dat gewoon het recht van de sterktste of de stoerste, met als resultaat een hoop geschreeuw en frustratie. Het is veel nobeler en efficienter om te streven naar goed zeemansschap.

Goed zeemansschap
Dit is natuurlijk de basis van het reglement.
Uitgangspunt is dat wanneer je een aanvaring kunt
voorkomen, je doet dat moet doen. Ook betekent
het dat gevorderde kiters de mindere goden beetje
moeten ontzien door ze ruimte te geven.

Bakboord gaat voor stuurboord
Deze regel klinkt meteen heel lastig, maar is eigenlijk
vrij simpel als je weet wat bak- en stuurboord is.
Dit is ook de meest voorkomende regel op het water.
Ben nou je een groot jacht, een zeilbootje, catamaran, windsurfer of kiteboarder, we hebben allemaal een zeil om ons voort te bewegen en dat hangt ten opzichte van het midden altijd naar een kant van het vaartuig. Je kijkt welke kant je op vaart, en bepaalt dan of de kite aan de linker- of rechterkant van je hangt.Hangt deze aan de linkerkant van jezelf, dan vaar je over bakboord. Hangt je kite aan de rechterkant dan vaar je over stuurboord.
Toeside, kite over bakboord, dus voorrangs-recht

Toeside, kite over bakboord, dus voorrangs-recht

Oftewel: vaar je naar rechts (over bakboord), dan heb je ‘voorrang’ op de tegemoetkomende kiter. Je mag je koers blijven varen. De tegemoetkomende kiter zal je voorrang moeten verlenen, zal je de ruimte moeten geven om je koers te blijven varen. (Vaar je toeside of heelside, zolang je kite links van het board hangt vaar je over bakboord en heb je voorrang.)

Hou wel in de gaten dat niet iedereen op de hoogte is van deze regel. Ga er dus niet vanuit dat je ook voorrang krijgt. En ga niet tot het uiterste om je voorrang te krijgen. De regel van ‘goed zeemansschap’ gaat boven alle andere regels.

Naar rechts varend, dus voorrangs-recht Naar links varend, dus wijk-plicht

Ook is het belangrijk dat je richting en snelheid niet onvoorspelbaar zijn. Ben je
over bakboord (naar rechts varende), lekker downwind aan het carven, dan weet
je kiter met wijkplicht echt niet waarheen hij uit moet wijken en zit jij, ondanks
je voorrangsrecht, hartstikke fout.

Loef wijkt voor Lij
Deze regel gebruik je in situaties waarbij je naast elkaar dezelfde kant op vaart. Als de ene kiter scherper aan de wind vaart (meer hoogte vaart), dan de andere.

-Je vaart allebei dezelfde richting op.
-De kiter downwind (lijzijde), vaart scherper aan de wind (loopt meer hoogte) dan de kiter die upwind (loefzijde) van hem vaart.
-De kiter aan de loefzijde heeft wijkplicht, en moet voorrang geven aan de kiter die downwind van hem vaart.
-Logisch omdat de kiter aan loefzijde wel de kiter downwind van hem kan zien, en andersom niet.
-Vaar je aan de loefzijde en gaat de kiter downwind van je scherper aan de wind. Dan geef je voorrang. Maar je kunt natuurlijk ook net zo scherp aan de wind gaan varen. Dan kun je beide je koers houden.

Op de Kant
Vooral voor windsurfers, maar ook voor kiters is het in de branding nog weleens lastig om naar buiten te knallen. En zonder snelheid is het heel lastig uitwijken. Daarom geld de ongeschreven regel: uitvarende vaartuigen in de branding hebben voorrang op binnenkomende vaartuigen.

Vaar je met goede snelheid naar het strand, en ben je ook nog aan het golfrijden, dan is het voor uitvarende kiters echt niet in te schatten waarheen ze moeten uitwijken. Geef ruimte en stop zo nodig je golfrit.

Valt soms niet mee door de branding te raken,
geef elkaar de ruimte daarvoor, ook al kost het je zelf wat hoogte misschien.

Als je niet uit de windsurf of zeilsport komt, zijn deze regels best lastig. Maar veel aanvaringen komen voort uit onzeker reageren op andere watersporters. Als je weet dat de ander moet wijken, straal je dat ook uit en gaat het 9 van de 10 keer ook volgens de regels. Praat daarom met je collega kiteboarders over deze regels en zorg ervoor dat onduidelijkheden weggenomen worden. Zorg er ook voor dat beginnende kiters van deze regels op de hoogte raken en deel jouw ervaringen.

theconsul had een 3 sterren sessie in Oosterschelde - Krabbendijke met maar liefst 20 - 30 knots op zijn Naish Cult (2009)

Djee 31 May / 2011 / 12:02
Met kiten hoef je inprincipe niet zo veel voorrang te geven/nemen/krijgen als men:
Vaar je hoger houd je kite hoog, vaar je lager houd je kite laag. Zo kan je 99 van de 100 keer gewoon langs elkaar varen(passeren) en hoeft niemand te wijken. Beide kites hoog of laag gaat niet werken.
Overigens heb je als kiter geen voorrang op andere vaartuigen en moet je indien nodig altijd voorrang verlenen.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

kers 31 May / 2011 / 12:42
Vorige week mijn 3e les gehad op brouwersdam. Het was op een zondag en het was erg druk. Ik was blij dat mijn instructeur erbij was. Vind het nog moeilijk om in te schatten wanneer ik genoeg ruimte heb.
Gelukkig houden veel kiters hier rekening mee maar er zijn er een aantal die het erg nodig vinden om op zelfs een meter of 3 a 4!! voorbij te komen.

Na de 3e les doordeweeks zelfstandig gegaan en het was gelukkig veel rustiger op het water. Ik kijk ontzettend veel om mij heen voordat ik de waterstart inzet en zoek de meest rustige plek op. Het is makkelijk aan mij te zien dat ik een beginner ben. Dan is het toch niet moeilijk om wat afstand te nemen? Iedereen is tenslotte beginner geweest...

Ik denk dat als mensen in hun achterhoofd houden dat iedereen beginner is geweest er meer begrip komt. Maakt niet uit wat je doet, windsurfen of kite surfen. Ik doe erg mijn best met die voorangsregels en hoop van ervaren surfers dat ze enig begrip kunnen tonen als ik per ongeluk een fout maak. Als beginner ben je toch ook heel veel met je eigen kite, board en balans bezig. Je bent bezig om te proberen fatsoenlijk op dat board te staan. De theorie weet ik wel, maar daarna is het oefenen geblazen.. niet dan ?

kers had een 3 sterren sessie in Strand Horst met maar liefst 12 - 22 knots op zijn Cabrinha Convert (2011)

Mediator 31 May / 2011 / 12:43
ga eens golfsurfen op de grote spots in australie... iedere 5 min zie je daar een vuist heen en weer vliegen met bloedende neuzen tot gevolg...

part of the game
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

Iman 31 May / 2011 / 12:48
Quote: Djee - 31 mei, 2011 (14:02)
Met kiten hoef je inprincipe niet zo veel voorrang te geven/nemen/krijgen als men:Vaar je hoger houd je kite hoog, vaar je lager houd je kite laag. Zo kan je 99 van de 100 keer gewoon langs elkaar varen(passeren) en hoeft niemand te wijken. Beide kites hoog of laag gaat niet werken.Overigens heb je als kiter geen voorrang op andere vaartuigen en moet je indien nodig altijd voorrang verlenen.

Vooral dat laatste is inderdaad een hele goede, en valt ook weer onder "goed zeemanschap".
Voor mij persoonlijk is het heel simple hetgeen KiteSURFERS, WindSURFERS, GolfSURFERS gemeen hebben is het SURFERS! wij zijn allemaal surfers! ik snap die haat naar elkaar toe niet. (beetje hetzelfde als skieers vs snowboarders)

Ik vaar zelf regelmatig aan zee, en daar weet ik gewoon dat het voor windsurfers moeilijker is om door de branding te komen, dus als het even kan geef ik ze daar de ruimte voor.
Maar goed voor mij spreekt dat vanzelf, helaas gezien de berichten de afgelopen dagen niet voor iedereen :(

luukie 31 May / 2011 / 12:58
Quote: Mediator - 31 mei, 2011 (13:43)
ga eens golfsurfen op de grote spots in australie... iedere 5 min zie je daar een vuist heen en weer vliegen met bloedende neuzen tot gevolg...part of the game

Part of the game: Belachelijkste uitspraak ooit.

Aggressie part of the game, dan doe je volgens mij de verkeerde sport. Je
hebt sporten genoeg waar je met vuisten mag zwaaien. Wat het sportief maakt bij die
sporten is dat beide partijen hiervoor kiezen en niet de neiging hebben om elkaar
te slopen als iets ze niet bevalt.
Als je met zo'n houding naar de spot rijdt heb je geen kiteles nodig maar les in waarden en normen.

Foei, foei. Zo'n uitspraak geloof je toch zelf niet.

Stuiver 31 May / 2011 / 13:07
Quote: theconsul - 31 mei, 2011 (12:48)
Daarom geld de ongeschreven regel: uitvarende vaartuigen in de branding hebben voorrang op binnenkomende vaartuigen.Vaar je met goede snelheid naar het strand, en ben je ook nog aan het golfrijden, dan is het voor uitvarende kiters echt niet in te schatten waarheen ze moeten uitwijken. Geef ruimte en stop zo nodig je golfrit.Valt soms niet mee door de branding te raken,geef elkaar de ruimte daarvoor, ook al kost het je zelf wat hoogte misschien.

Hanglos doet vaag.. Dit is dus volstrekt onmogelijk wat je nu zegt. je golfrit beëindigen doe je niet zomaar. pech voor degene die wilt uitvaren maar de golfrijder heeft echt voorrang. Anders gebeuren er echt ongelukken. golfrijder kan niet zo makkelijk uitwijken dan diegene die uitvaart. je kite drijft vaak met je mee dus je kan geen kant op.

surfpsycho 31 May / 2011 / 13:13
Harry geeft niet altijd het goede voorbeeld, maar voor deze discussie absoluut wel!

http://www.surfabc.nl/golfsurfen/kitesurfer-helpt-big-wave-surfer-de-golven-in
Samenwerken en een beetje rekening houden met elkaar. Of zoals je op de zeilscholen altijd leert: "goed zeemanschap, respect en gezond verstand".
Soak Up The Sun

buggyman 31 May / 2011 / 14:37
Vanaf het strand zag ik het gebeuren en de windsurfer voer niet maar liep met zijn plank richting pier van de kitesurfer vandaan. Kennelijk was er een discussie en d kite instructeur liep achter de windsurfer aan. Dat viel me op omdat hij zijn cursist alleen liet en zijn vlieger viel naar beneden.
En toen zag ik de kiter als een bokser op de windsurfer inslaan, later zag ik dat hij aan alle kanten bloede op z'n gezicht.

dr511 31 May / 2011 / 15:37
tja op zee moet men eens leren dat er heel veel ruimte is. Iedereen gaat altijd op een kluitje varen. Ik snap echt niet waarom of is het dat ze trots dat ze hoogte kunnen houden ofzoiets.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

DM2008 31 May / 2011 / 16:34
Quote: buggyman - 31 mei, 2011 (16:37)
Vanaf het strand zag ik het gebeuren en de windsurfer voer niet maar liep met zijn plank richting pier van de kitesurfer vandaan. Kennelijk was er een discussie en d kite instructeur liep achter de windsurfer aan. Dat viel me op omdat hij zijn cursist alleen liet en zijn vlieger viel naar beneden.En toen zag ik de kiter als een bokser op de windsurfer inslaan, later zag ik dat hij aan alle kanten bloede op z'n gezicht.

En om dit te melden heb jij je vandaag aangemeld. Right....

richardkiter 31 May / 2011 / 17:03
Quote: DM2008 - 31 mei, 2011 (18:34)
Quote: buggyman - 31 mei, 2011 (16:37)Vanaf het strand zag ik het gebeuren en de windsurfer voer niet maar liep met zijn plank richting pier van de kitesurfer vandaan. Kennelijk was er een discussie en d kite instructeur liep achter de windsurfer aan. Dat viel me op omdat hij zijn cursist alleen liet en zijn vlieger viel naar beneden.En toen zag ik de kiter als een bokser op de windsurfer inslaan, later zag ik dat hij aan alle kanten bloede op z'n gezicht.En om dit te melden heb jij je vandaag aangemeld. Right....

Hoe is het verder eigenlijk afgelopen op ijmuiden DM ???

TMK 31 May / 2011 / 17:20
Vaarde een keer naar de kant toe. Vond zo'n windsurfer het leuk om die golf te nemen, en 2 meter voor me in mn lijnen te landen.

Ik zie hem niet, maar hij ziet mijn kite toch? Of zit ik nu ineens fout omdat ik 5 meter achter de golf aan vaarde?

Wat mij betreft bokken al die windsurfers op. Zijn de duiven/kraaien van het gevogelte.

Instructeur 1
Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

DM2008 31 May / 2011 / 17:28
@Richard: ik reed voor je uit bij de slagboom dus heb evenveel gehoord als jij ;)

@TMK: wat een onzin joh, alsof jij nooit per ongeluk een fout hebt gemaakt op het water

koekie 31 May / 2011 / 18:02
Quote: Mediator - 31 mei, 2011 (13:43)
ga eens golfsurfen op de grote spots in australie... iedere 5 min zie je daar een vuist heen en weer vliegen met bloedende neuzen tot gevolg...part of the game
waren ook belgen zeker?
als de kat van huis is..............................................................................