helm ja of nee

Door: jodeflo Reacties: 48 Hits: 3566
jodeflo 31 May / 2011 / 21:10

daanbanaan 31 May / 2011 / 21:12
??????
preparing for the next adrenaline shot....www.kitecamps.eu

jodeflo 31 May / 2011 / 21:16
Waarom zijn er nog steed weinig kitesurfers zonder helm ? Is het niet cool ,zit het niet lekker , of hebben ze gewoon een hard hoofd ? Ik heb deze helm nu een week en hij past perfect en je voelt het bijna niet zitten tijdens het varen. Als je ziet bij wakeboarden daar draagd tegenwoordig 90 % van de rijders een helm . Is dit omdat de top rijders er ook een dragen of zijn ze daar gewoon zuinig op hun hersens ?

Roderick 31 May / 2011 / 21:26
Tip: zorg dat de oorflappen die er waarschijnlijk bij zitten. Als je wil weten waarom moet je op dit forum maar eens zoeken op "gescheurd trommelvlies" Komt veel vaker voor dan je denkt, en is heel irritant. Houdt je een paar maanden van het water!

Ik denk trouwens dat de meeste te eigewijs zijn...

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

geloof 31 May / 2011 / 21:37
@Jodeflo: watermeloen, dat is nog humor ook!
http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

jodeflo 31 May / 2011 / 21:46
Oor flappen zaten er niet bij ,dit is wel een kite/waterhelm van het merk Nutcase . Daar hebben ze trouwens veel leuke prints op de helmen .

Morres 31 May / 2011 / 21:50
ik heb ook een helm, draag m zelfden, maar als ik weer eens van plan ben om HP's te oefenen wel, en ZEKER MET oorbeschermers, dat was de voornaamste reden zelfs.,.,

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

samvanw 31 May / 2011 / 21:53
Toch je eigen probleem als je geen helm wil dragen? Weer het zoveelste onderdeel dat naar het strand mag meegenomen worden...

Als je "veilig" op het water wil: draag dan al een middeleeuws harnas of een motorpak, en dan nog...

dapee2 31 May / 2011 / 22:08
zorg inderdaad voor oorflappen als je een helm draagt!

dapee2 had een 5 sterren sessie in Domburg met maar liefst 26 - 30 knots op zijn Naish Pivot (2023)

JaapS 31 May / 2011 / 22:32
Een helm heeft alleen zin volgens mij als je met een lease vaart, dan heb je kans dat je board achter je aan schiet bij een crash.
Ik denk niet dat je hersenletsel over houd van een klap op het water
www.mysticboarding.com

Mediator 31 May / 2011 / 23:04
tijdens wakeboarden kun je tijdens een crash makkelijk met je hoofd tegen de edge van je eigen board komen tijdens een crash (door de boots) wat flinke gaapende wondes geeft als gevolg... zoek maar eens op youtube, filmpjes genoeg van mensen met een hoofdwonde na een goeie crash...
daarnaast kan je tijdens het wakeboarden ook je handle soms tegen je eigen hoofd krijgen wanneer je hem op de verkeerde moment in een trick loslaat.

daarom is het risico op hoofdletsels bij wakeboarden dus groter dan bij kiten.

een helm is sowieso safe, voel je je er goed bij gebruik hem dan ! En als je later boots zou gebruiken zeker want dan kun je bovenstaand probleem tijdens het kiten ook krijgen

* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

CvdV 31 May / 2011 / 23:42
Quote: jodeflo - 31 mei, 2011 (22:16)
Waarom zijn er nog steed weinig kitesurfers zonder helm ?

.......omdat er veel kitesurfers zijn met helm? haha, je bedoelt natuurlijk veel kitsurfers zonder helm.....of weinig kitesurfers met helm...of veel kitesurfers met zonder helm.

Bij het kiten kan een helm veilig zijn bij aanvaringen met andere kiters, als ik zie hoe druk het op sommige spots is als de temp boven de 10 graden komt is het mischien geen overbodige luxe. Op zee zie ik het voordeel eigenlijk niet evenals op binnenwater met voldoende ruimte. Met windsurfen zijn de risico's vele malen groter an daar zie je me name in het speedsurfen steeds vaker helmen. i.v.m. harde crashes tegen masten en gieken, niet voor het harde water.
Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

Magic_Ed 01 June / 2011 / 05:57
Als je de voordelen niet ziet van een helm ben je waarschijnlijk ziende blind.

Dat je, wel zient, vervolgens bij volle bewustzijn beslist om geen helm te dragen, prima, eigen keus.

En over alleen een helm dragen bij bepaalde omstandigheden: jij draagt ook alleen je gordel in de auto als de omstandigheden er naar zijn...
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Morres 01 June / 2011 / 07:31
een helm kan echt wel andere klappen opvangen dan alleen je board bij gebruik van een boardleash. Wij hadden hier vorig jaar een gast die zn board zonder boardleash op zn kop kreeg, zn hoofdhuid lag goed door midden en hij wist niet waar ie was e.d.

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Djee 01 June / 2011 / 07:36
Quote: Morres - 1 juni, 2011 (09:31)
een helm kan echt wel andere klappen opvangen dan alleen je board bij gebruik van een boardleash. Wij hadden hier vorig jaar een gast die zn board zonder boardleash op zn kop kreeg, zn hoofdhuid lag goed door midden en hij wist niet waar ie was e.d.
Oudhollandsbordjekoppen, 2x board tegen me kop gekregen, door wegschieten van een golf o.i.d.

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

wazzaah 01 June / 2011 / 07:44
@ jodeflo
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Morres 01 June / 2011 / 07:45
Quote: Djee - 1 juni, 2011 (09:36)
.Oudhollandsbordjekoppen,
volgend jaar met koninginnedag

kitesurfschoolpuntorg 01 June / 2011 / 08:30
Ik draag geen helm omdat ik bang ben voor nekletsel.
Drie types helmen die ik heb opgemeten zorgen gemiddeld voor een verdubbeling van de waterverplaatsing. Als ik afzie van vertragend effect betekent dat een verdubbeling van de kracht op je nekwervels.
Bij bovenstaande helm zal het meer dan verdubbeling betekenen. Inhoud is evenredig aan straal tot de derde macht, daarom geeft een klein beetje verdikking een groot effect.

Dus ja inderdaad, ik draag geen helm omdat ik een hard hoofd heb. Maar een kwetsbare nek. In Nederland zijn er doden gevallen door nekletsel, meer toch dan door hoofdletsel? En dat was zonder helm.
Wakeboarders en wakestylers gebruiken niet of minder de parachutewerking van de kite. Relatief zachte landingen.

Als mijn homespot bestond uit rotsen en en vlagerige, aanlandige wind, zou ik zeker een helm dragen.
Maar nu crash ik 1000x vaker op het water dan op het land.
Jelle

martin404 01 June / 2011 / 08:59
Quote: Magic_Ed - 1 juni, 2011 (06:57)
Als je de voordelen niet ziet van een helm ben je waarschijnlijk ziende blind.Dat je, wel zient, vervolgens bij volle bewustzijn beslist om geen helm te dragen, prima, eigen keus.En over alleen een helm dragen bij bepaalde omstandigheden: jij draagt ook alleen je gordel in de auto als de omstandigheden er naar zijn...

Goed voorbeeld dat je daar uitgekozen hebt
In de autosport draagt ook iedereen een helm , maar ook als ik 130 rij dan doe ik wel me gordel om, maar me helm laat ik thuis.
in de wielersport dragen ze ook allemaal een helm en toch doe ik er geeneen op als ik naar de supermarkt rij.

Het dragen van een helm is bij de bovengenoemde sporten tijdens wedstrijden verplicht.
Bij wakeboard kabelbanen is dat geloof ik ook zo, waneer je gebruik wilt maken van de slides of kickers.
Anders zou de organisatie aansprakelijk kunnen worden gehouden.

Mijn board is tijdens het kiten, zoals ik dat doe, nog nooit in de buurt van mijn hoofd gekomen.
Het blijft een persoonlijke keuze.
Ik zeg niet dat het nooit fout kan gaan, maar ik vind het risico voor mijzelf aanvaardbaar.

Voor de rest heb ik niks tegen helmdragers, zolang ze maar niet aan me zitten.
No kite related brand affiliations

wazzaah 01 June / 2011 / 09:25
Val je anders bij het skateboarden, bmx-en, snowboarden, wielrennen dan bij het kitesurfen? Lijkt me sterk......
Allemaal motor rijders hier die alleen een motorpak aantrekken als ze van plan zijn het asfalt te knuffelen

Volgens mij zouden er van de ongelukkige kiters afgelopen weken vast een paar wat minder ongelukkig geweest zijn als ze een helm hadden gedragen. Van mij mag het bij wedstrijden ook verplicht worden (als het dus niet nadelig is voor nek etc.) en volgens mij was dat ook zo bij een KTE stop?

Die van mij ligt helaas ook meer in de auto dan dat ie op mn hoofd zit, maar zeker na Ed zn board kop actie op de Noordzee denk ik dat ik em maar s ga gebruiken in de golven. En die oorbeschermers zijn goede bescherming voor je gehoor

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Nick 01 June / 2011 / 09:35
Idd helm bij wakeboarden is voor obstacles(kicks n slides) ik gebruik overigens ook een helm achter de boot, wake to wake golf koppen is pijnlijk nl;)

Een helm is gewoon veel veiliger en die verhalen van grote belasting als je door het water gaat is gewoon onzin, er zitten nl sleuven in waardoor de druk verminderd.

Waarom proberen de helmdragers de niet helmdragers te overtuigen???

Ik draag het niet met kiten omdat ik het niet nodig vind en zelf "het risico" neem.

Ik zeil wedstrijden en een klapgijpie of overstag kan ik ook aan doodgaan, dragen zeilers helmen??

I golfsurf vaak, daar raak ik vaker de bodem dan met kiten, dragen golfsurfers helmen?

IF IT SWELLS, RIDE IT

connerkite 01 June / 2011 / 09:46
als je aangezien wil worden als duitser moet je hem opdoen

wazzaah 01 June / 2011 / 09:50
@ kitesurfschool.... bang voor nekletsel maar je laat wel je studenten een helm dragen? Ben wel benieuwd wat voor types je hebt bekeken/onderzocht en welke je dan gebruikt voor je school.

@ nick, iedereen moet het natuurlijk zelf weten of ie een helm draagt of niet.

Vind de discussie heel goed en hoop dat iedereen ook komt met goede argumenten om een helm te dragen of goede argumenten om niet een helm te dragen.

FFboarder 01 June / 2011 / 10:38
Ik draag geen helm omdat ik het vervelend vind zitten en onnodig vind.

Draag je wel een helm: Zeer goed

@ jodeflo: volgende keer zien we oppeens een meloen boven de dijk uitkomen? Mooie helm man

rolandpeelen 01 June / 2011 / 10:44
1) Ik vaar boots, board kan dus niet nadat hij los gekomen is achter me aan vliegen
2) Ik vaar (in NL) niet op sliders / kickers
3) Water is relatief zacht, je gaat erdoorheen (ook je hoofd)
4) Heb nog nooit (echt nog helemaal nooit) iets tegen mijn hoofd aangehad tijdens het kiten
5) Als iedereen plots een helm draagt kunnen we de duitsers niet meer herkennen
6) Grow some hair on your balls..

Wakeboard riders dragen een helm omdat er obstakels in het water zijn, en dat het bij wakeboarden vaak net even wat harder gaat (kabel gaat 25km / 30km per uur, als je de bochten in edged ga je toch al snel 40km / 50km).