kite wel of niet lek?

Door: syt Reacties: 22 Hits: 3248
syt 19 June / 2011 / 10:37
Na een uurtje gevaren te hebben met mijn Naish Cult 6m 2009 is ie zacht. Heb de kite nog een keer opgepompt en na 2 uur nog steeds keihard.

Toch voor de zekerheid thuis nog een keer opgepompt en wat uurtjes laten liggen, niks aan de hand.

Paar dagen later op het strand weer opgepompt, 10 min. op het strand laten liggen en weer zacht. Nog een keer opgepompt en toen mee gevaren; niks aan de hand, nog steeds keihard.

Gister weer wezen varen (de kite echt hard opgepompt) en weer 2x zacht, toen voor de 3e x opgepompt en toen weer niks aan de hand, bleef gewoon keihard.

Wat is er met mijn kite aan de hand?

isomis 19 June / 2011 / 11:00
keihard oppompen en even met de kite het water in lopen en hem onder dompelen.
zucht...

henkp 19 June / 2011 / 11:25
mischien een vuilte tussen je ventiel en het dopje ?

henkp had een 2 sterren sessie in Strand Horst met maar liefst 12 - 15 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2008)

Leozonderdeo 19 June / 2011 / 11:25
zand in je ventieltje?
Axe Boss Adidas 8x4

Woodmaster 19 June / 2011 / 11:43
Of een hamster die verstopt zit in je LE die stiekum je kite leeg laat lopen wanneer je niet kijkt!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

wazzaah 19 June / 2011 / 11:53
lading talkpeoder in de LE doen
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

isomis 19 June / 2011 / 11:57
gewoon mijn advies volgen, dan heb je antwoord op al deze vragen.
zucht...

Joramio 19 June / 2011 / 16:18
Ik gok op ventieltje..

geloof 19 June / 2011 / 17:20
Nog een keer ventiel!
http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

Brun0 19 June / 2011 / 18:22
Ventieltje altijd even uitblazen voor je 'm oppompt. Is bijna zeker zand in 't ventieltje.

Brun0 had een 2 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 10 - 22 knots op zijn North Rebel (2011)

Morres 19 June / 2011 / 19:39
miss. is de las/lijmnaad van een ventiel neit goed, dat 'ie onde bepaalde belasting wel leegloopt..?

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Mediator 19 June / 2011 / 20:11
aangezien het een oude cult is zou ik gewoon een je ventieltjes dubbel checken... loopt vaak daar leeg...

zit er nog veel spanning op als je de dopjes er induwt of zijn ze al redelijk uitgerekt?

heb dat vroeger ook nog gehad met een cult maar dat was idd gewoon van die grote deflate dop niet goed dicht te doen of niet zandvrij te maken
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

Biereend 20 June / 2011 / 12:13
Hoi Syt,

Ik heb exact hetzelfde gehad!

Bij mij lag het aan de ventieltjes tussen de LE en de struts(alleen bij een one-pump syteem het geval, die jij volgens mij hebt....toch?)

De ene keer kwam er wel lucht uit en de andere keer weer niet. Zeer irritant. Ik heb ze allemaal voorzien van een extra tie-ribje. Al maanden nergens meer last van.

Succes!

Biereend had een 4 sterren sessie in Schellinkhout met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Hagar 20 June / 2011 / 12:31
Ik kan je vertellen wat het is want ik had hetzelfde, zeker als ik de compressor gebruikte:

Het Naish Octopussysteem heeft van LE naar struts oneway valves. Deze laten de lucht langzamer door dan jij (of je compressor) kan pompen.

Dus als jij klaar bent met pompen is je LE hard, je doet hem dicht en daarna loopt nog lucht uit je LE weg naar je struts -> zachte LE.

2 oplossingen:

1) Langzamer pompen
2) eerst je struts oppompen en dan je LE (dus het Octopus systeem "by-passen").

Suc6

jatochofniet 20 June / 2011 / 12:37
Quote: Hagar - 20 juni, 2011 (13:31)
Ik kan je vertellen wat het is want ik had hetzelfde, zeker als ik de compressor gebruikte:Het Naish Octopussysteem heeft van LE naar struts oneway valves. Deze laten de lucht langzamer door dan jij (of je compressor) kan pompen.Dus als jij klaar bent met pompen is je LE hard, je doet hem dicht en daarna loopt nog lucht uit je LE weg naar je struts -> zachte LE.2 oplossingen:1) Langzamer pompen2) eerst je struts oppompen en dan je LE (dus het Octopus systeem "by-passen").Suc6

Volgens mij klopt hier weinig van. Heb ook diverse Naish kite's met het octopussysteem gehad. Bij een bepaalde druk in je LE laten de ventielen gewoon lucht door. Dit gaat totaal niet langzaam dus kan nooit de oorzaak zijn. Geloof mij nou maar dat je nooit sneller kan pompen dan dat die ventielen lucht door laten....

jatochofniet had een 4 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 18 - 30 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

Hagar 20 June / 2011 / 12:40
Quote: jatochofniet - 20 juni, 2011 (14:37)
Quote: Hagar - 20 juni, 2011 (13:31)Ik kan je vertellen wat het is want ik had hetzelfde, zeker als ik de compressor gebruikte:Het Naish Octopussysteem heeft van LE naar struts oneway valves. Deze laten de lucht langzamer door dan jij (of je compressor) kan pompen.Dus als jij klaar bent met pompen is je LE hard, je doet hem dicht en daarna loopt nog lucht uit je LE weg naar je struts -> zachte LE.2 oplossingen:1) Langzamer pompen2) eerst je struts oppompen en dan je LE (dus het Octopus systeem "by-passen").Suc6Volgens mij klopt hier weinig van. Heb ook diverse Naish kite's met het octopussysteem gehad. Bij een bepaalde druk in je LE laten de ventielen gewoon lucht door. Dit gaat totaal niet langzaam dus kan nooit de oorzaak zijn. Geloof mij nou maar dat je nooit sneller kan pompen dan dat die ventielen lucht door laten....

Toch echt wel, niet bij alle, ik had er op mn 12m Cult bv geen last van en op mn 9 meter wel.

Denk dat het aan sommige ventielen ligt.

Ik heb het nnoit meer gehad toen ik eerst de struts bij de 9m deed dus voor mij werkte het dus een poging lijkt het me waard.

Hoe dan ook, suc6

jatochofniet 20 June / 2011 / 13:19
Dan moet hij wel heeeeeel langzaam lucht door laten...... kan het me niet voorstellen. En er gaat erg weinig lucht in een strut i.v.t de leading edge. Als er na het pompen nog een klein beetje lucht naar je strut loopt merk je hier niet eens wat van. Je LE voelt gewoon even hard aan.

jatochofniet had een 4 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 18 - 30 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

Hagar 20 June / 2011 / 13:29
@Syt: Probeer het een paar keer (eerst je struts doen). Als het niet meer voorkomt dan weet je dat je "mijn" probleem had oplossing.

Heb je dan alsnog een slappe dan heeft jatochofniet gelijk (goeie naam )

dom 20 June / 2011 / 14:34
Ik heb als distributeur van U-Stick al behoorlijk wat naish kites voor bij zien komen en een van de meest voorkomende problemen was het volgende:
Het mannelijke ventiel van het octopussysteem sluit niet helemaal luchtdicht aan met het vrouwelijke octopusventiel. Hierdoor verlies je langzaam lucht. Wij hebben dit probleem meerdere malen verholpen door van die verwarmingstape (dat witte spul) rond het mannelijke ventiel te wikkelen zodat deze beter aansluit aan het vrouwelijke ventiel. Wie weet werkt dit voor jou ook.
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

jatochofniet 20 June / 2011 / 14:55
Yep bovenstaande heb ik ook een x gehad, zou het ook heel goed kunnen zijn....

Morres 20 June / 2011 / 22:00
Quote: dom - 20 juni, 2011 (16:34)
die verwarmingstape (dat witte spul) rond het mannelijke ventiel te wikkelen zodat deze beter aansluit aan het vrouwelijke ventiel.
Teflon

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

barrystormchaser 21 June / 2011 / 01:07
Verwarmingstape haha, en ik begrijp gelijk wat je bedoelt (teflon tape)Goede uitleg dus. Klinkt als de oplossing voor je probleem
www.stormchaser.nl Ocean Rodeo,Hb-surfkite,dakine en billabong

dom 21 June / 2011 / 08:01
Haha sorry heren:) Ik ben nu eenmaal beter met kites dan als loodgieter:) Hoe dan ook teflon tape is cheap en altijd weer te verwijderen als het toch een ander probleem is. Good Luck!
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus