Kitesurflessen voor/door vrouwen

Door: Justice Reacties: 21 Hits: 2747
Justice 03 July / 2011 / 16:40
Hallo allemaal,

Kan iemand mij vertellen waar je kitefurflessen kan volgen die worden gegeven door een vrouwelijke instructeur?
Ik woon in Zwolle dus het zou het handigst zijn als dat kan op Workum, Mirns, Strand Horst maar ik heb binnenkort ook
vakantie dus zou ook elders de lessen kunnen nemen.

Ook ben ik erg benieuwd naar de ervaringen van andere (beginnende) vrouwen en waar je tegenaan gelopen bent toen je begon met kitesurfen.
Ik heb zelf allerlei video's bekeken en een paar keer met mijn vriend mee geweest maar vind het maar lastig te onthouden hoe het zit met upwind en downwind, powerzone en al die andere termen. Ook had ik steeds de neiging om mijn bar aan te trekken als de kite in de powerzone kwam waardoor de kite nog harder ging. En mijn vriend maar schreeuwen... van je af!!.... ....
Ik wil het in ieder geval erg graag en veilig leren.

Alvast bedankt voor alle tips!

ArtEZZZ 03 July / 2011 / 17:14
Hallo Justice,

Goed dat je het kitesurfen veilig wil leren! Maakt het echt iets uit of je les neemt bij een vrouwelijke instructrice? Ik weet dat je bij Telstar op Strand Horst les kan nemen maar ik weet niet zeker of daar ook vrouwelijke instructrices les geven. Als het gaat om het onthouden van de termen up en downwind dan is het ook mogelijk om een beginners dvd te kopen. Blijkbaar lukt het je vriend niet om je goed les te geven als hij steeds tegen je schreeuwt. Misschien kun je na wat lessen ook proberen om andere vrouwen te vinden waar je samen verder mee kan oefenen, zodat je toch op een relaxte en leuke manier de sport kan ontdekken. Heel veel plezier op het water!

ArtEZZZ had een 3 sterren sessie in Strand Horst met maar liefst 18 - 29 knots op zijn North Evo (2010)

Morres 03 July / 2011 / 18:27
Heb je les gehad? Of ben je daar naar op zoek? En waarom per sé een vrouw?

Ik geef zelf ook les, niet zoveel meer overigens, maar een fatsoenlijke instructeur leert je vanaf de 1e seconde dat je de bar niet moet aantrekken. Wil niet zeggen dat het niet gebeurd, maar iig niet veel. Ook termilogie raak je met genoeg les mee bekend en anders is er zat op internet te lezen: http://www.kitehigh.nl/forum/?topic=27424.msg316947#msg316947

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Ann 03 July / 2011 / 18:44
Hoi Justice,Ik ben (vrouw) vorig jaar begonnen met kitesurfen.na 2 lessen mocht ik wel op mijzelf gaan oefenen. Een jaar later ben ik het stay upwind aan het oefenen.Ik heb gewoon lessen gehad van mannen en ik heb het overleefd. Begrijp niet helemaal waarom je perse een instructrice wil hebben.soms worden er clinics georganiseerd speciaal voor vrouwen.maybe is dat wat voor jou.Google eens brunotti clinics, of kb4chixSucces...En zo eng zijn ze niet hoor "de mannen"

Justice 03 July / 2011 / 19:28
Quote: Morres - 3 juli, 2011 (19:27)
Heb je les gehad? Of ben je daar naar op zoek? En waarom per sé een vrouw?Ik geef zelf ook les, niet zoveel meer overigens, maar een fatsoenlijke instructeur leert je vanaf de 1e seconde dat je de bar niet moet aantrekken. Wil niet zeggen dat het niet gebeurd, maar iig niet veel. Ook termilogie raak je met genoeg les mee bekend en anders is er zat op internet te lezen: http://www.kitehigh.nl/forum/?topic=27424.msg316947#msg316947
Ik heb eerst met een trainerskite geoefend op het land. Dit op advies van mijn vriend die al een paar jaar kitesurft. Toen ik dat redelijk onder de knie had zijn we dus naar Horst gegaan maar daar bleek dus dat ik, ondanks zijn dwingende adviezen niet aan de bar te trekken, toch steeds bleef trekken?? Ik denk dat ik teveel aan de bar trek omdat mijn armen korter zijn dan die van mijn vriend waardoor het voor mij heel moeilijk is om de bar voldoende van mij af te duwen en voldoende depower te krijgen. Kan dit zo zijn en zouden de instellingen voor mij anders moeten zijn dan voor iemand met lange armen? Ik hoop niet dat ik hele domme vragen stel, haha.

Ik wil dus lessen gaan volgen en dacht dat instructrices misschien een andere aanpak hebben dan mannen. Ik weet niet of dat echt zo is dus ben benieuwd naar ervaringen van andere vrouwen .

En waar geef je les dan?

bart13 03 July / 2011 / 19:46
Nee tenzij je een midget bent zit dat wel goed, het is gewoon een beginners reflex om aan die stok te trekken ( Vooral bij vrouwen). Je moet er gewoon elke keer op hameren dat je niet aan dat ding trekt.

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

Morres 03 July / 2011 / 19:55
Elke instructeur zal het anders doen dan je vriend, zelfs ALS hij instructeur zal zijn (wat hij niet is). Ik geef zéér sporadisch les op Harlingen en Kornwerderzand. Maar er zijn genoeg scholen in de noordelijke regio

www.kitesurfles.net (Freeriderz)
www.sky-fighters.nl
www.antix.nl
www.kitemobile.nl
www.skyhigh-kitesurfschool.nl/
www.funsportmakkum.nl
www.ikwillerenkitenmaarnietvanmnvriend.nl

Overigens zijn er wel instellingen voor korte/lange armen, maar voor korte armen power ik een kite meestal wat meer, dus mis je automatisch iets aan depower. Moet overigens zeggen dat ik/we meestal gewoon zeggen; als het mis gaat(of als je het eng vind) BAR LOS. dan maar xtje extra relauncen(leer je van)

Ik zou echt les nemen, zoals je zelf ook al aangeeft, maar een vrouw of man maakt niet uit.
Mark en Niels van kitesurfles.net ken ik goed en zijn erg ervaren. Sky-fighters is een local van hier en geeft ook goed les, alleen wel een stuk minder beschikbaar (doet het naast zn baan)

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Justice 03 July / 2011 / 20:00
Hahaha, die laatste www spreekt wel erg aan Morris.

En Bart, ik ga het in mijn hoofd probeer te hameren

geloof 03 July / 2011 / 20:21
't Is misschien een kwestie van het 'niet denken aan een roze olifant'. Lukt dat? Hoogstwaarschijnlijk heb je er 1 in beeld gehad. Het woordje 'niet' is vaak de boosdoener, positief formuleren bij instructie (en opvoeden) helpt. Veel plezier met je les!
http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

Justice 03 July / 2011 / 20:38
Geloof: helemaal mee eens! Positief denken komt al heel anders binnen!

Bedankt voor de reacties, so far!

martin404 03 July / 2011 / 20:40
Eerst stemrecht en nou dit?
Voor en door vrouwen? Hallo, we zijn hier niet op de huishoudbeurs.
Ga een leuke trui breien ofzo.
No kite related brand affiliations

Justice 03 July / 2011 / 20:50
Quote: martin404 - 3 juli, 2011 (21:40)
Eerst stemrecht en nou dit?Voor en door vrouwen? Hallo, we zijn hier niet op de huishoudbeurs ofzo.Ga een leuke trui breien ofzo.
Yes, depower for the women! Huishoudbeurs; is dat het advies dat je je vriendin hebt gegeven toen ze kitesurfles wilde nemen?!?

Najra 03 July / 2011 / 21:04
google eens op KiteChix......
kiekeboe

martin404 03 July / 2011 / 21:16
Quote: Justice - 3 juli, 2011 (21:50)
is dat het advies dat je je vriendin hebt gegeven toen ze kitesurfles wilde nemen?!?

Mijn vriendin verstaat alleen een vrij zeldzame Thais dialect dat ze in haar geboorte dorp spreken.
Ze hebben me wel vertelt hoe dat hete, maar ik kan er nu niet meer opkomen.

rolandpeelen 04 July / 2011 / 05:03
Ook niet handig dat ze vertelde hoe het heette, heb je nu nog niets aan. Beter vraag je haar hoe het heet!

Ann 04 July / 2011 / 07:09
Hoi Justice,
Uit jouw reacties concludeer ik (msschn onterecht) dat je het geschreeuw van jouw vriend gewoon zat ben.
A) hij is geen instructeur en B) hij is jouw vriend (uitleg: hij wilt te graag dat je het snel leert dus weinig geduld)

geloof me, niet alle mannen zijn zoals je vriend....en niet alle vrouwen zijn lief, aardig, zorgzaam en geduldig (). Dont blame it on the gender, blame it on the person!
probeer gewoon een les bij een school. Als je de manier van lesgeven niet prettig vindt, geeft dat gewoon aan of vertel dat je een geduldig persoon zoekt.

Succes!

dom 04 July / 2011 / 08:28
Vuistregel nummer 1 is toch per definitie geen les nemen van je vriend dan wel vriendin? Als je elkaar te goed kent neem je minder van elkaar aan en heb je veel minder geduld met elkaar. Als daar bij je vriend ook nog eens het lerarenvak niet verstaat is dit een behoorlijk dodelijke combi:)

Dus zoek gewoon een bekwame leraar of lerares waar je niet zo persoonlijk mee bent zodat je geen discussies gaat voeren op het water... (ik spreek uit ervaring na 7 jaar lesgeven en tevens mijn vriendin een tijdje lesgegeven wat errug pittig was:))
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

dr511 04 July / 2011 / 08:47
tja ik snap best dat je vriend niet wil dat je van zo'n lekkere droog gespierde kite instructeur les mag krijgen.

En je weet wat ze over kite instructeurs zeggen. die zijn heel goed met tubes en hun bar.....
Ziki Ondergoed, schultenbrau

vlieger-kid 04 July / 2011 / 17:25
Die van kitemobile zeker in het bijzonder?
Zandmotor "local"

vlieger-kid had een 5 sterren sessie in Vierlingsbeek met maar liefst 10 - 16 knots op zijn Liquid-Force HiFi Competition (2010)

martin404 04 July / 2011 / 19:14
...

Plainjane 04 July / 2011 / 19:36
Hey Justice,

Leuk dat er meer vrouwen zijn met dezelfde vragen en problemen!

Ik ben zelf ook een beginner (eerste lessen in Cabarete (Dominicaanse) gehad en vrij recentelijk meegedaan aan een clinic voor beginners door KB4girls met 9-voudig wereldkampioen Kristin Boese. Absoluut super om met zoveel vrouwen te kiten en alles te leren. Ik heb tijdens de clinic zowel les gehad van een man als een vrouw, en beiden schreeuwden ze even hard dat ik de bar los moest laten, toen dat nodig was. Ik denk dat het gewoon een beginnersreflex is. Het is gewoon logischer om iets vast te houden dan te laten gaan. Zelf ben ik ook nog niet thuis in die terminologie, maar begin het allemaal beter te begrijpen en ben nu bezig met de waterstart.

Mocht je in ieder geval op zoek zijn naar een superleuke lerares (helaas niet heel erg in de buurt, maar zeker de moeite waard) ga dan naar www.kitesurfschoolversus.nl (scheveningen) en vraag speciaal naar Mercedes!!

Daarnaast is het misschien ook wel leuk om eens bij kitechix te kijken! Al eerder geopperd in het forum en ook zeker de moeite waard. Ze hebben dit jaar nog een aantal clinics voor beginners en gevorderden. Zelf ga ik in het weekend van de 23ste, dan wordt het in Zandvoort gehouden. Ook voor vrouwen en door vrouwen compleet met BBQ en overnachting (dan is die locatie ook niet zo'n probloeem! Als je wilt kan ik je hun flyer doormailen..

gr jessica

Sitmo 05 July / 2011 / 13:14
Kite Mobile heeft zat instuctrices lopen.

Dus zou daar eens even proberen. Anders heeft antix geloof in ook een paar dames lopen die les kunnen geven.

Succes