Kite crash IJsselmeer

Door: joeri101 Reacties: 22 Hits: 3019
joeri101 18 July / 2011 / 11:56
Vorige week was ik samen met een vriend op Kornwerderzand aan het varen hij voer met een 12 meter ik met een 9 meter. De wind nam aan het einde van de middag toe, waardoor hij niet meer met zijn 12meter kon varen. We zijn toen omstebeurten met mijn Best Waroo 9m gaan varen. Op een gegeven moment dat hij met de Best Waroo op het water was wenkte een kiter naar hem. Deze kiter was zijn boordje verloren en lag hier tientallen meters down wind vandaan. Hij bracht het kite boardje naar hem toe ze lagen toen enkele secondes naast elkaar. Zelf stond ik aan de kant te kijken naar wat er gebeurden. Ineens vliegt de kite van de jongen dwars door de lijnen van mijn Best Waroo. Even later vlogen de kites vrolijk door elkaar en belanden niet al te zacht zinnig op het water. Ze bevonden zich op dat moment een redelijk stuk op het IJsselmeer voorbij de strekdam en dreven af richting de sluis en de vaargeul. Ik ben zo snel mogelijk naar hun toe gezwommen om te kijken of ik ze kon helpen. Bij hun aangekomen zag het er allemaal oké uit. De kite's dreven richting lage wal net voor de sluis. Het was ongeveer 30 meter naar de kant toen de kustwacht kwam aangevaren om ons te helpen. Helaas na waarschuwingen van ons voeren ze door de lijnen heen met gevolg dat de lijnen in de schroef zijn beland. Met dank aan de kustwacht zijn we terug gevaren naar vaste wal. Hier hebben we de schade opgenomen: de schade van de jongen viel mee alleen zijn lijnen waren naar de vaantjes door de motor van de kustwacht. Mijn mooie Best Waroo heeft het er minder vanaf gebracht er zit een enorme scheur in de kite. De kite is nog net niet in 2 stukken gescheurd en ook mijn lijnen waren in de motor gekomen.

Na het verhaal ook nog een keer van me vriend gehoord te hebben. Ben ik naar de jongen toegestapt die in mijn ogen mijn voledige kite kapitaal heeft vernield. Kort samengevat hij was niet van plan om een schadeformulier in te vullen. Omdat hij vond dat dit soort dingen kunnen gebeuren bij het kiten.

Nu wilden we proberen het via de verzekering van me vriend de kite te verhalen dit gaat helaas niet lukken, omdat je een bonnetje nodig hebt. Die ik helaas niet heb (heb de kite via marktplaats gekocht). De vriend die aan de bar zat toen dit alles gebeurden voelt zich erg kut over wat er gebeurt is, op het moment kiten we nu omstebeurten met zijn kite.

Na het lezen van dit verhaal hoor ik graag jullie mening en tips hoe ik misschien als nog mijn kite bij de verzekering kan verhalen zonder bonnetje.

Alvast bedankt voor de reacties!

wazzaah 18 July / 2011 / 12:05
Erg vervelend, maar je had t via de kiter met wie de aanvaring was moeten regelen. Die was waarschijnlijk niet verzekerd anders had ie wel ingestemd.

Boardje halen? leg em downwind van de kiter neer of brang em naar de kant, ga er dus nooit naast kiten
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

djrevmoon 18 July / 2011 / 12:22
Uit je verhaal wordt niet duidelijk waarom je die andere jongen aansprakelijk wilt stellen? Aansprakelijk betekent dat hij iets fout gedaan zou hebben, maar dat zie ik niet terug komen in jouw verhaal. Je vriend heeft besloten om die ander te helpen (heel goed!) maar iedereen weet dat als je met twee kites te dicht bij elkaar in de buurt komt, er risico's ontstaan. Dat risico heeft je vriend dus genomen, met jouw kite. Je kunt je vriend dus eventueel aansrpakelik stellen maar denk niet dat je dat wilt? Ik betwijfel dus sterk of de verzekering dit zal dekken aangezien je vriend die redelijkerwijs van het verhoogde risico had kunnen weten, zelf besloot te gaan helpen (in een niet-levensbedreigende situatie, zo lijkt het).

Maar het valt altijd te proberen.... ook zonder bon overigens, want de schadehoogte zal niet door de nieuwprijs, maar door de reparatieprijs worden bepaald. Dus: prijsopgaaf van een reparateur opvragen en dat inleveren bij de verzekering. Als de verzekering onderbouwing wil hebben van het feit dat de kite echt van jou is, dan zul je ipv bonnetjes andere bewijzen moeten leveren zoals de emails met de verkoper, en wellicht hem vragen alsnog een bonnetje op te stellen, aangevuld met ander ondersteunend bewijs zoals foto's van jou op het water met de kite, of mss heb hier er iets over gepost toen je hem kocht. Overigens vraag ik altijd een betalingsbewijs als ik iets van meer dan een paar honderd euro op marktplaats koop (en verkoop: ik geef altijd een bewijsje mee).

De andere manier is minder leuk en eigenlijk alleen een optie als de tegenpartij heel erg duidelijk de fout in is gegaan en dat niet wil toegeven, en dat is aangifte doen. Maar ik lees niet in je verhaal dat dat zo is.

Mijn mening, met de feiten uit je verhaal: de tegenpartij heeft gelijk en dat soort dingen kunnen inderdaad gebeuren, het was een ongeluk waar hij niet alleen schuld aan had.

groeten!

"Gravity is a myth: this planet sucks!"

joeri101 18 July / 2011 / 14:14
Bedankt voor je reactie

Nadat de vriend van mij het boardje naar hem toe bracht lagen ze naast elkaar met de kite's omhoog, de jongen stuurden onbewust de kite door de lijnen van mijn kite waardoor de kite's crashte. Ik zie het als een stuurfout van die jongen en de vriend van mij was idd te dichtbij gekomen daar heb je gelijk in. Al vind ik wel dat het vaker voorkomt dat 2 kites dicht bij elkaar zijn dan moet je gewoon goed opletten. Ik heb de hoop al opgegeven om de kite bij de verzekering van de jongen te verhalen. Al vind ik wel dat hij de meeste schuld heeft. (en nooit zijn excuses heeft aangeboden)

Omdat ik vanaf de kant niet goed kon inschatten hoe de situatie was en het leek er op dat ze werden steeds veder het IJsselmeer op getrokken werden had ik besloten om te gaan helpen. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen, maar dat had ook zeker anders kunnen zijn. Een locale kitesurfer had de kustwacht gebeld omdat hij in de situatie een mogelijkheid van gevaar zag.

Ik heb al aardig wat kapotte kites gezien die nog gemaakt konden worden, maar deze is er echt heel slecht aan toe. Natuurlijk ga ik kijken of het kan laten maken maar heb weinig hoop.

Bedankt voor de tip ik ga alle relevante bewijsstukken opzoeken in de hoop dat de verzekering van de vriend van me hiermee akkoord gaat.

.

Woodmaster 18 July / 2011 / 15:04
( Toch maar niet!)
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

Morres 18 July / 2011 / 15:10
In de mening van 'de jongen' (mij bekend) was het andersom, je maat( naam bekend) stuurde per ongeluk(!) zn kite onbewust(eigenlijk stuurde hij niet begreep ik, maar ging de kite gewoon langzaam die kant op) in een van de stuurlijnen van zijn kite. Eerst bleven de kites rustig staan en plots ging jouw kite hard in een loop naar beneden en scheurde doormidden, waarna alles in de rats ging. Geen opzet, en niemand die er wat aan kon doen.

Ik ben met jullie alle 3 bekend en ken 'de jongen' al een behoorlijk aantal jaar. Het is geen rare jongen en echt een eerlijke gast, en ook niet de karigste. Jullie 2 ken ik nog niet zo goed, en op je maat zn eigenschappen om altijd een veel te grote kite() te varen na, lijken jullie me schappelijke gasten. Ik moet wel zeggen, joerie, dat jouw kite natuurlijk al onder de plakkers zat, neemt niet weg dat het mega klote is dat je kite nu aan gort is, maar hij was natuurlijk niet als nieuw meer.

Als ik jou was zou ik je kite opsturen naar een reparateur en die zal wss de kite economisch total loss kunnen verklaren. Als hij de 2e hands waarde schat VOOR de schat en die vergelijket met de restwaarde kosten van reparatie(goede reparatie!) zal het me lijkt me geen andere conclusie resten.. Verzekering heeft niet per sé bonnetjes nodig imho, wss willen ze niet 1-2-3 uitkeren en moet je wat beter je best doen(verzekeraars doen ALLES voor je, volgens hen, als ze je wat verkopen, zodra je wat wil is het ellende. Moet overigens zeggen dat ik via funsportpolis goed geholpen ben, zit nu sinds 3/4jaar bij Sportzeker, die hebben aantrekkelijke voorwaarden m.b.t claimen en zijn niet duur. Met zo'n verzekering heb je NOOIT gezeik, wie zn schuld het ook is

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

dr511 18 July / 2011 / 17:07
tja als jij je kite uitleent dan neem je zelf de verantwoording. Als jou vriend em ongevraagd heeft meegenomen of er een bierglas op laat vallen dan is het een WA dingetje.
En als iemand de skills mist om bij zijn boardje te blijven dan zou ik er ook niet te lang naast gaan hangen en gezellig over het weer praten.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

joeri101 18 July / 2011 / 17:31
Wtf dit slaat echt alles!
Hij beweerd dat het niet zijn stuurfout was? Wat een kansloos figuur!
En dat zal ik hem ook nog wel even vertellen!
Beetje mooie verhalen vertellen, zo iemand word nog eens geholpen, niet dus!

@morres ik wil je het hele verhaal wel een keer vertellen op Harns, hoor je het ook van een andere kant.

En ja het was niet de nieuwste kite maar hij deed het nog naar behoren en die paar plakkertjes daar vaart ie niet minder door. En als het je enige goeie kite is dan doe je daar ook wel zuinig mee. De kite had het best nog wel een tijdje kunnen volhouden, zolang je haar maar niet al te hard laat crashe.

Als ik geld heb om een nieuwe kite te kopen ga ik zeker een goeie verzekering afsluiten, dit gaat me niet nog een keer gebeuren.

Bedankt voor je reactie en tip
Tot op Harns

Ik neem uiteraard zelf de verantwoording dat ik me kite heb uitgeleend aan een vriend!

joeri101 18 July / 2011 / 17:32
Wtf dit slaat echt alles!
Hij beweerd dat het niet zijn stuurfout was? Wat een kansloos figuur!
En dat zal ik hem ook nog wel even vertellen!
Beetje mooie verhalen vertellen, zo iemand word nog eens geholpen, niet dus!

@morres ik wil je het hele verhaal wel een keer vertellen op Harns, hoor je het ook van een andere kant.

En ja het was niet de nieuwste kite maar hij deed het nog naar behoren en die paar plakkertjes daar vaart ie niet minder door. En als het je enige goeie kite is dan doe je daar ook wel zuinig mee. De kite had het best nog wel een tijdje kunnen volhouden, zolang je haar maar niet al te hard laat crashe.

Als ik geld heb om een nieuwe kite te kopen ga ik zeker een goeie verzekering afsluiten, dit gaat me niet nog een keer gebeuren.

Bedankt voor je reactie en tip
Tot op Harns

Ik neem uiteraard zelf de verantwoording dat ik me kite heb uitgeleend aan een vriend!

Lord_of_the_Boards 18 July / 2011 / 20:25
Ik zag het gebeuren vanaf de kant toen ik aan het opruimen was. Ik zag in mij oog hoek jou kite ongecontroleerd loopen en even later zag ik de andere kite er ook bij liggen. Ik heb het even aangekeken en ben toen naar de bunker gereden. Daar nog even getwijfeld wat te doen en toch maar besloten de reddingsbrigade te bellen.
Ik heb dus de aanleiding niet gezien en vind het erg lastig om een verantwoordelijke aan te wijzen. Het is in ieder geval wel duidelijk dat jij er niets aan kunt doen. Voor jou maakt dat het verhaal helemaal zuur.
Als ik iets uitleen is mijn motto altijd: slopen = kopen. Degene die mijn materiaal leent is er op dat moment verantwoordelijk voor en dat laat ik ook altijd vantevoren weten. In jou geval is jou vriend degene die je spullen heeft geleend en moet hij het dus voor jou oplossen. Maar dat is mijn mening. Ik hoop in ieder geval voor jou dat er een goede oplossing komt.
www.stormchaser.nl

baswoonboot 18 July / 2011 / 20:50
Het is natuurlijk altijd klote als je geliefde kitespulletjes naar de knoppen zijn.
Wat ik alleen in het verhaal niet helemaal begrijp, is dat alles nog heel was tot de kustwacht kwam en met hun motor/schroef jullie lijnen en jou kite kapot voer. Zijn zij dan niet degenen waar je verhaal moet halen; zonder hen waren de kites allebei aangespoeld en hadden jullie alleen de spaghetti uit elkaar hoeven halen...
pain is weakness leaving the body

larsdemo 19 July / 2011 / 08:42
hahahaha "ja dank u voor het redden van onze levens graag nog even mijn kite betalen dan is het verder voor elkaar hoor"
All We Do Is Kiteboarding

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

Morres 19 July / 2011 / 10:11
Quote: baswoonboot - 18 juli, 2011 (22:50)
zonder hen waren de kites allebei aangespoeld en hadden jullie alleen de spaghetti uit elkaar hoeven halen...
ja..in enkhuizen ofzo.....

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

joeri101 19 July / 2011 / 11:13
@Lord_Of_The_Boards
Motto slopen = kopen
Ik begrijp je motto, maar in dit geval heb ik zelf aan een goede vriend aangeboden om met mijn kite te varen ik neem hier zelf de verantwoordelijkheid voor.

@Baswoonboot
De kustwacht heeft alleen de lijnen in de schroef ge kregen de kite was bij het crashen al kapot gegaan.
Lijkt me geen goed plan om hun hiervoor aansprakelijk te stellen.

Bedankt voor alle reacties.

Lars_023 19 July / 2011 / 11:50
Quote: joeri101 - 19 juli, 2011 (12:13)
@Lord_Of_The_BoardsMotto slopen = kopenIk begrijp je motto, maar in dit geval heb ik zelf aan een goede vriend aangeboden om met mijn kite te varen ik neem hier zelf de verantwoordelijkheid voor.@BaswoonbootDe kustwacht heeft alleen de lijnen in de schroef ge kregen de kite was bij het crashen al kapot gegaan.Lijkt me geen goed plan om hun hiervoor aansprakelijk te stellen.Bedankt voor alle reacties.
Wat houdt je tegen om het gewoon via de WA verzekering van je vriend te proberen? Hij heeft geen no claim korting bij zijn WA verzekering of zo. Als hij zich zo schuldig voelt dan is het minste wat hij kan doen zijn verzekering bellen met het verzoek de schade in behandeling te nemen.

Lars_023 had een 3 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 16 - 18 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

rolandpeelen 19 July / 2011 / 12:07
Hoe nobel de taak van de kustwacht ook is, en hoezeer ik ze ook respecteer, ik vind het een zeer kwalijke zaak dat ze door je lijnen heen varen. Ik neem aan dat ze daar wel een soort van training voor hebben gehad?

Anyway, aan de reactie's van o.a. Morres te zien probeer je in je eerste verhaaltje alles een beetje naar je hand te zetten, als ik alleen jouw verhaal hoor, kan ik me voorstellen dat je graag wilt claimen, aan de andere kant, als ik het verhaal van Morres ook lees, is het toch echt de fout van je vriend.
Ik leen ook mijn spullen wel eens uit, motto = en blijft: slopen is kopen. Hoe die vriend van me het dan ook draait of keert, hij is samen met een derde in een nare situatie gekomen, hij zal het dan dus ook moeten fixen. Heel lullig misschien, maar de afspraak is van te voren helder, dan zal hij dus ook de consequentie's moeten zien :)

Morres 19 July / 2011 / 12:35
ff voor duidelijkheid, ik was er niet bij!

mbetz01 19 July / 2011 / 13:03
Heb jij een rapport van de kustwacht?
Als zij uitgerukt zijn hebben zij zeker een raport opgemaakt van het gebeuren. Deze moet je opvragen dan heb jij een bewijs van het ongeval. In ieder geval voor de lijnen en het zal dan iedeeen duidelijk zijn dat jouw kite door het ongeluk gescheurd is.

Tevens: heeft jouw vriend een WA verzekering? Indien ja, dan de schade bij hem verhalen op de WA verzekering.

De andere kiter aansprakelijk stelen is moeilijk omdat bneide kiters aan het manouvreren waren en het dus moeilijk is vast te stellen wie hier fout zat. Je vriend aansprakelijk stellen voor het beschadigen van jouw kite kan wel en de WA betaalt dan hopelijk uit...
Mike

Rosea 19 July / 2011 / 14:15
Quote: Lord_of_the_Boards - 18 juli, 2011 (22:25)
Ik zag het gebeuren vanaf de kant toen ik aan het opruimen was. Ik zag in mij oog hoek jou kite ongecontroleerd loopen en even later zag ik de andere kite er ook bij liggen. Ik heb het even aangekeken en ben toen naar de bunker gereden. Daar nog even getwijfeld wat te doen en toch maar besloten de reddingsbrigade te bellen.Ik heb dus de aanleiding niet gezien en vind het erg lastig om een verantwoordelijke aan te wijzen. Het is in ieder geval wel duidelijk dat jij er niets aan kunt doen. Voor jou maakt dat het verhaal helemaal zuur.Als ik iets uitleen is mijn motto altijd: slopen = kopen. Degene die mijn materiaal leent is er op dat moment verantwoordelijk voor en dat laat ik ook altijd vantevoren weten. In jou geval is jou vriend degene die je spullen heeft geleend en moet hij het dus voor jou oplossen. Maar dat is mijn mening. Ik hoop in ieder geval voor jou dat er een goede oplossing komt.

Top dat je de kustwacht hebt ingeschakeld! Lijkt me geen pretje om richting de sluizen te drijven.

joeri101 21 July / 2011 / 12:15
@Lars_023
we hebben al naar de WA verzekering gekeken van de vriend van mij, maar we liepen vast omdat ik geen bonnetje van de kite had voor het schadeformulier. Nu ga ik proberen met andere bewijsstukken zoals de mailtjes waarin de prijsafspraak voor de kite is gemaakt is mee te sturen.

@Rolandpeelen
Ik heb nooit geprobeerd het verhaaltje naar mijn hand te zetten ik heb het waargebeurde verhaal verteld meer niet!
Na het bericht van Morres en mijn reactie hierop heb ik een telefoontje van de jongen ge kregen waarin wij een goed gesprek hebben gehad.
Ik heb hem gevraagd om te vertellen wat er gebeurt volgens hem: hij vertelden dat hij naast mijn vriend in het water lag met de kites omhoog hij lag links en de vriend van mij rechts hij pakte met zijn rechterhand zijn boardje en toen hij weer naar zijn kite keek zat zijn kite door de lijnen van de Best Waroo heen hoe het kon gebeuren dat zijn kite door de lijnen van de best waroo is gegaan. Daarna hebben ze ge probeert de kites uit elkaar te sturen, wat helaas niet gelukt is. Dit is wat hij mij vertelde. Hij was overigens heel vriendelijk en meedenkend we hebben een goed gesprek gehad waarin hij ook zijn excuses heeft getoond. Waar het verhaal van Morres vandaan komt weet ik niet. Veder wil ik hier niks meer over kwijt om geen kwaad bloed te kweken, omdat we elkaar nog vaak op het water tegen zullen komen.

Wat betreft de kustwacht het is misschien een kwalijke zaak, maar ik ben blij dat ze er zijn en ons helpen als wij in moeilijkheden zijn. Ik heb geen rapport van de kustwacht gekregen.

Allemaal hartstikke bedankt voor het reageren en de adviezen.

Ik zal het nog laten weten hoe het allemaal afloopt.

Baaltje 22 July / 2011 / 06:43
Joerie aankoop waarde doet er niet toe het was een oude(re) kite. de beste strategie is al voorgesteld namelijk je schade laten taxeren door een reparateur en kite totalos laten verklaren vervolgens het bedrag van de reparatie kosten of de dagwaarde van de kite laten uitbetalen door de WA verzekering van de vriend die je kite heeft geleend. De verzekering moet gewoon een bewijs hebben dat je een vlieger hebt gehad. Die bon is genoeg geloven ze vervolgens je verhaal niet dan haal je het rapport van de kustwacht erbij, maar WA doet nooit moeilijk bij schade aan derde.

Zo heb ik op een nieuwjaarsfeestje, hoe kom je erop maar ik deed het. Een fototoestel van iemand anders op een paar wijnflessen gezet om een groepsfoto te maken,hup ding donderd van tafel en kappot! naar fotozaak gebracht bonnetje van schade taxatie naar mijn WA en klaar binnen 4weken had ze het geld om een nieuw toestel te kopen. ja dagwaarde dus ik moest nog iets bijdokken zodat ze hetzelfde apparaat weer heeft kunnen kopen. Maar daar ben je vrienden voor toch? die laat je niet stikken als je iets van ze stuk maakt.

Ik vind het vreemd dat jij je vriend ontziet in dit verhaal, hij leent je kite, hoe hij het oplost moet hij weten maar jij hoeft niemand aansprakelijk te stellen behalve de persoon waar je spullen aan uitleend. Heb je daar geen afspraken over gemaakt dan houd het eigenlijk gewoon op en mag je van geluk spreken als je bovenstaande oplossing nog kunt uitvoeren een beetje vriend heeft dat voor je over lijkt mij.

Sterkte ermee en snel maar weer naar marktplaats voor een (nieuwe) kite!

Lars_023 22 July / 2011 / 07:29
Quote: Baaltje - 22 juli, 2011 (07:43)
Maar daar ben je vrienden voor toch? die laat je niet stikken als je iets van ze stuk maakt.Ik vind het vreemd dat jij je vriend ontziet in dit verhaal, hij leent je kite, hoe hij het oplost moet hij weten maar jij hoeft niemand aansprakelijk te stellen behalve de persoon waar je spullen aan uitleend. Heb je daar geen afspraken over gemaakt dan houd het eigenlijk gewoon op en mag je van geluk spreken als je bovenstaande oplossing nog kunt uitvoeren een beetje vriend heeft dat voor je over lijkt mij. Sterkte ermee en snel maar weer naar marktplaats voor een (nieuwe) kite!
Precies, zo stak in 2000 een vriend van mij per ongeluk mijn huis in de brand. Mijn verzekering keerde gewoon uit en ging de schade verhalen op de verzekering van die vriend van mij. Die kocht netjes weer een kratje bier voor mij voor geleden schade.

Lars_023 had een 3 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 16 - 18 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

Flinty 22 July / 2011 / 07:57
Joeri, je hoeft geen bonnetje te hebben van je kite voor het schadeformulier.

Indien je een aanvaring als deze gehad hebt moet je iemand aansprakelijk stellen en daarbij een analyse(taxatie) van de schade laten maken door een specialist. Als je deze schade plus motivatie op het schade formulier invult dan zorgt de WA verzekering ervoor dat de schade wordt uitgekeerd.

Belangrijk hierbij is wel dat de schuld daadwerkelijk ligt bij degene die aansprakelijk wordt gesteld. Indien dat niet het geval is zal de verzekering niet uitkeren.

Flinty had een 3 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 21 knots op zijn Ozone C4 (2011)